toendertijd hebben wij ervoor gekozen om geen 20weken echo te laten doen maar nu wordt het allemaal wel heel erg spannend. zal het allemaal wel goed zijn met ons kindje. is het wel gezond? ik weet dat ze daar ook niet alles op kunnen zien maar toch wel veel. zijn er nog meer meiden die ervoor gekozen hebben geen 20weken echo te laten doen?
Maar waarom wil je dat niet dan die echo? ( als ik vragen mag ) want het is toch een fijn gevoel om te weten dat het goed gaat met je babytje?
wij hebben er toen voor gekozen (mede vanuit onze geloofsovertuiging) omdat het voor ons niets toe zou voegen aan het feit dat we zwanger waren. als uit die echo(die we dus niet hebben gedaan) zou hebben gebleken dat er iets mis was geweest met ons kindje, zou het net zo welkom zijn en we zouden er nooit voor hebben gekozen de zwangerschap af te breken. maar we wilden gewoon helemaal niet voor die keuze komen te staan. ook kunnen ze op zo'n screeningsecho lang niet alles zien, dus zo'n echo zegt nog niet alles. verder heb ik al regelmatig verhalen gehoord van afwijkingen die gesignaleerd werden en bij de bevalling helemaal niet aanwezig bleken te zijn. hier wilden wij gewoon niet voor komen te staan en gewoon voor de volle 100 procent genieten van de zwangerschap en het groeiende kindje in mn buik. ik hoop dat het duidelijk is zo. maar dit was eigenlijk niet helemaal mijn vraag. het is dus ook niet de bedoeling hier een felle discussie op gang te brengen met mensen die het helemaal niet eens met ons standpunt.
Ik snap wel dat je alles niet kan zien op een echo qua afwijkingen maar ze kunnen tegenwoordig heel veel uit zo'n echo halen en ik heb die echo wel laten doen en als daar uit was gekomen dat het kindje een afwijking had dan had ik het echt niet weg laten halen het kindje is en blijft welkom wat hij/zij ook heeft....
Hoi Annelies, Ik snap heel goed dat je vanuit geloofsovertuiging nooit een zwangerschap zal kunnen beeindigen. maar een screeningsecho is voor heel veel dingen belangrijk, voorbeeltje, er wordt een hartafwijking gezien op de echo die heel goed te verhelpen is. Dan zal het advies zijn om bv niet thuis te bevallen maar in het ziekenhuis omdat daar dan meteen alle hulp aanwezig is, ze zijn dan immers voorbereid.Geen risico thuis dus. Of een andere afwijking die gewoon goed in de gaten moet worden gehouden. Dit is niet bedoeld om je bang te maken, hoor, gelukkig worden de meeste kindjes gezond geboren. Maar ik wil er wel op wijzen dat een screeningsecho zoveel meer is, vaak is dat bij veel mensen onduidelijk. groetjes Patricia
hoi annelies, wij hier ook de 20wkn echo laten doen maar dat is omdat ik zwanger ben via icsi, dan stelt de ivf arts dat heel erg op prijs de nekplooimeting hebben wij voorbij laten gaan, idd omdat we het kindje toch niet zouden laten weghalen, en als men maar denkt wat gezien te hebben dan zit je de hele zwangerschap in de zorgen maar ondanks dat men me bij de echo zei dat alles in orde was, vind ik het nu ook spannend, zeker weten doe je het pas als je bevallen bent, en dan nog... ik denk dat dat gedachten zijn die er nu bij horen, echo of niet...