Geen adoptie maar pleegzorg

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Nicoletta, 16 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ik breek even in omdat ik iets wil zeggen tegen alle pleegouders en aspirant pleegouders.

Ik vind het echt fantastisch wat jullie willen doen!
    Ik ben zelf pleegkind geweest en je kunt je niet voorstellen wat het voor een kind betekent om uit een onveilige situatie gehaald te worden en te bemerken dat er andere mensen zijn die zich over je willen ontfermen. Nu was ik al ouder en had dus meer besef van de grootsheid van de daad van mijn pleegouders.

Een goed pleegtehuis kan het verschil maken tussen ontsporen/het verkeerde pad opgaan en een normaal en gelukkig leven lijden.

Ik heb helaas twee kanten meegemaakt. Het pleeggezin waarin ik toch niet evengoed meetelde als de eigen kinderen, en waar ik helaas ook mishandeling/misbruik heb meegemaakt en daarna het gezin dat mij als het ware 'gered' heeft.

Het werk van pleegouders is van onschatbare waarde, voor de kinderen die zij opvangen en voor de maatschappij waarin deze kinderen later als volwassenen gaan meedoen.

dus... HULDE:D

2. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Wat een lieve reactie Lilly! Ik hoop dat je nog vaak bij ons zult 'inbreken' jouw reacties kunnen van onschatbare waarde voor ons zijn! Voor mij persoonlijk zou ik heel veel van je kunnen leren hoe we dit straks allemaal het beste kunnen aanpakken.

3. tanja8

tanja8 Niet meer actief

Dag dames,
    Wij zijn vandaag weer terug gekomen van een weekje duitsland met de hele familie.
    Vanaf maandag zijn we weer beschikbaar, ben heel benieuwd of we snel gebeld worden.
    T is lekker aan het peuterpuberen, ik moet er steeds zo om lachen we hebben zo veel plezier met dr.

Ik: Wil je een koekje?
    T: NEEE!
    ik: Dan niet. ( en ik geef mijn man een koekje en neem zelf ook)
    T: mama!! kooeeeeekkk!!!!
    Ik: Maar i kvraag het je net en je kijkt boos en zegt nee. Maar okej, wil je een koekje?
    T: NEEEEEEEE!! ( En ze kijkt heeeeeel boos!)

hahahaha zo grappig, zo vermoeiend voor haar zelf lijkt me:)
    En ook voor ons hoor, wil je lief doen, wordt ze boos hihi!

Fijne vakantie voor de gene die het nog te goed hebben:)

groetjes!

4. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    hey meiden

wij zijn ook terug van vakantie. en ben benieuwt hoe snel we wat horen van pleegzorg.

@nicolleta fijne vakatnie

@tanja lijkt me zekker vermoeiend ben blij dat de van ons nog niet praat ze is nu al zo eigenwijs

@lily bedankt voor je reactie . en net wat Nicolleta zegt van jou kunnen we leren

5. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Hahaha wat een prachtig dametje is je pleegdochter Tanja! Zulke stories vind ik geweldig! Lijkt me ook o zo vermoeiend voor haar en soms misschien ook voor jou.

Hi Sabrina, fijne vakantie gehad? Ik ga voor je duimen dat je heeeeeel snel iets hoort!

Heerlijk, nu zes weken vrij! Over twee weken weg en nu lekker thuis tutten en genieten. Nu maar hopen dat we ook iets beter weer krijgen dan deze ongezellige regenboel ;).

6. tanja8

tanja8 Niet meer actief

weet iemand of de pleegzorg hyves inmiddels al in werking is??

7. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Ja maar je kan hem niet vinden. Dat heeft Shadei beschermd. Ik zal je even een PB sturen met het linkje.

8. Fen

Fen Niet meer actief

Lilly, mooie reactie van je..Denk inderdaad dat we van jou veel kunnen leren,dus blijf vooral reageren;)

Nicoletta..heerlijk jij 6 weken vrij! Ik ben jaloers:p

Hier is het ook een ontzettend smerig weer, regen komt weer met bakken uit de hemel! Ben 'ns benieuw wat de "zomer" ons gaat geven;)

9. mounia

mounia Fanatiek lid

15 aug 2007
    4.194
    35
    48
    Vrouw
    Nederland
    hey meiden,

sorry dat ik een poos erg afwezig was, zoals jullie aan mijn onderschrift kunnen zien is de icsi mislukt.
    daarnaast was ik ook druk met een verbouwing in huis, we hebben een kamer extra erbij gebouwd, en heb meteen even pleegzorg op de hoogte gebracht dat ik open sta voor een 2de (en mischien wel 3de) pleegkind! :D
    heb er weer ontzettend veel zin in!
    met mijn pleegje gaat alles goed, ben zo trots op haar want ze leert zo snel.

tanja, ik ben benieuwd hoe snel jullie gebeld zullen worden, spannend hoor!
    en geweldig zeg haha, mijn pleegje heeft ook soms van die acties waarvan ik helemaal dubbel lig.

mijn pleegje als ze wat wil vragen doet ze dat zo grappig, ze zegt dan overal een A voor, bijv aaaa peen? (speen) of aaaa bloot (brood).
    en dan echt zo schuin gezichtje , zo lief!

verder iedereen succes met alles, ik ga vanaf NU alles goed bijhouden :D

liefs mounia

10. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Wat een schatje zeg Mounia! Leuk hoor! Heeee maar wat lees ik nu; heb je ruimte voor nog meer kindertjes :D? Volgens mij is hier de pleegzorgverslaving begonnen :D:D.

Het liefst zou ik het kamertje ook al helemaal kindertjes klaar maken hoor!

En Tanja, nog nieuws ;)?

11. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    hey meiden

zo leukk we hebben een brief van de kinderbescherming dat er van hun uit geen bezwaar is tegen het opvangen van een pleegkindje.

jee weer een stap dichter bij

12. Trees

Trees Niet meer actief

Hoi ik zou me graag bij jullie willen aanmelden met alvast 1001 vragen ;).
    Lief en ik hebben altijd al graag een groot gezin willen hebben. We hebben de ruimte, de middelen en het lijkt ons geweldig om het huis vol te hebben met kindergepraat en drukte. Een half jaar geleden hebben we noodgedwongen moeten besluiten dat een huis vol kinderen van onszelf geen optie was. Toch een leeg huis is al helemaal geen optie.
    Graag zouden we ooit een kindje van onszelf mogen krijgen en daarnaast één of meerdere kindjes die een liefdevol huis zoeken. In eerste instantie hebben we ons verdiept in adoptie, maar met name ik blijf er een soort afkeer tegenvoelen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de hele procedure van adoptie, maar ook omdat momenteel de vraag naar adoptiekindjes vele malen groter is dan het aanbod. Het heeft toch iets heel vreemds dat er in ons land een grote vraag is naar pleegzorggezinnen, terwijl de wachtlijsten voor adoptiekinderen compleet vol zitten. Ook kinderen in ons eigen land verdienen een fijne plek waar ze tot rust kunnen komen en een goede start kunnen maken. Vandaar dat we nu ons aan het verdiepen in pleegzorg zijn.
    Momenteel zitten we eigenlijk een soort tweestrijd met wat te doen. Een kindje van ons 2-en lijkt ook steeds minder re-eel te worden en de vraag is hoe lang gaan we nog door met zelf proberen zwanger worden. Ooit gaan we de grens trekken en dit gaat zeker geen jaren meer duren, hooguit maanden.
    Nu denken we serieus na over weekend- of vakantiezorg of juist langdurige opvang. Dit is allemaal natuurlijk wel afhankelijk van hoe lang we zelf nog willen blijven proberen. Ik vroeg me ook af hoe lang duurt eigenlijk het hele traject van het moment tot het aanvragen van het informatie-pakket (net gedaan) tot er uiteindelijk een kindje kan worden geplaatst? Ik heb het vermoeden dat deze tijd lang genoeg is om een dikke streep door onze eigen kinderwens te zetten. Hoe zit het eigenlijk met werken als je gaat voor een jong kind voor langdurige opvang? Het zal bij ons financieel niet mogelijk zijn dat er één geheel stopt met werken, maar minder werken is wel een optie. We zouden dan uitkomen op twee dagen opvang en eventueel één dag door onze ouders i.p.v. gastouders/ kdv. Mag dit van de pleegzorginstanties?
    Het is nu al een ontzettend lang verhaal geworden, dus de overige 999 vragen laat ik nog maar even voor wat het is ;).

liefs trees

13. mounia

mounia Fanatiek lid

15 aug 2007
    4.194
    35
    48
    Vrouw
    Nederland
    nicoletta, haha ja de verslaving zit er goed in!

binna, wat goed zeg! :D idd een grote stap verder.

trees, welkom hier en wat leuk dat je aan pleegzorg denkt.
    en logisch dat je 1001 vragen hebt ;) hadden wij ook.
    over hoelang alles kan duren, gemiddeld een halfjaar (denk aan info avond,curses,goedkeuring) of er dan al een kindje is hangt van veel dingen af, soms is het wat rustiger dan de andere keer.
    dus je kan met dag 1 al een belletje krijgen maar ook pas 4 maanden later.
    hangt ook een beetje van je aanbod dan af en de regio waar je woont.
    voor zover ik weet mag je je pleegje naar een opvang doen, maar het lijkt mij verstandig als er net een kindje is geplaats de eerste week (of langer indien mogelijk) vrij te nemen om te wennen enzo (een soort zwangerschapsverlof ;) volgens mij heb je daar wettelijk ook recht op).
    met baby's vinden ze het handig als 1 van jullie niet werkt of haast niet, maar ja ik denk voor 2 dagen dat het geen probleem zal zijn hoor.
    het kan trouwens soms ook een beetje verschillen kwa regels per regio, maar dit is dus hoe het bij ons gaat.
    succes met alles! en tot de andere 999 vragen haha ;)

14. Trees

Trees Niet meer actief

Ik las ergens dat je 4 weken recht zou hebben op zorgverlof? Geldt dit dan voor zowel ik als mijn partner? We hadden zelf al bedacht om ieder dit 50-50 te verdelen zodat je in totaal 8 weken vrij zou kunnen zijn. Of de eerste twee weken samen en dan in totaal 6 weken verlof. Mits de werkgevers het goed vinden, maar beiden zijn vrij makkelijk is onze ervaring. Ik zat net ook nog te bedenken dat ik één keer in de twee weken een kantoordag heb. Op ons werk zijn ze momenteel bezig met thuiswerken. Eventueel zou ik die dag msischien thuis kunnen doen? Ik weet alleen niet of je wel aan werken toekomt met zo kleintje :D.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de info.avond. Hoe is jullie dat bevallen?

15. mounia

mounia Fanatiek lid

15 aug 2007
    4.194
    35
    48
    Vrouw
    Nederland
    je hebt er goed over nagedacht (over het verlof), alleen weet ik niet precies hoe het zit ook alweer.
    mischien iemand anders hier??

de info avond vond ik intressant, ik wist eigenlijk al vrij veel, maar alsnog zinvol, er word veel duidelijk gemaakt (over verschillende opvang enz enz).
    er is ook een ervaren pleegouder aanwezig, dat vond ik het intressants, je kon veel vragen stellen.
    weet je al wanneer je de info avond hebt?

16. Trees

Trees Niet meer actief

Als het goed is krijgen we één deze dagen de uitnodiging met datum en tijd voor de voorlichtingsavond. Gezien de zomervakantie zal het wel minimaal september gaan worden.

Ik vind het inderdaad wel erg belangrijk dat je de eerste weken thuis bent voor je pleegkindje. Het kindje moet wennen, maar de pleegouders natuurlijk ook. Je hoeft dan wel niet te herstellen van een bevalling, maar je leven ziet er in één klap wel anders uit. Hoe heb jij dat toen ervaren toen jullie je pleegje kregen?

Het voelt wel als een opluchting dat we ons op iets anders kunnen richten. Het leven loopt anders dan je het vantevoren gepland hebt, maar ik kan er wel echt naar uitkijken om een tijdje voor een kindje van een ander te mogen zorgen. Je moet er toch niet aandenken dat kinderen al op jonge leeftijd in gezinsvervangende tehuizen etc, terecht komen. Een vervangend gezin lijkt ons een veel betere plek om een kind een goede start te geven. Door mijn werk zie ik vaak de andere kant. Kinderen waarvoor geen of te laat een plek wordt gevonden en onder vreselijke omstandigheden moeten opgroeien. En helaas veel van deze kinderen ontsporen later. Is het dan de schuld van de kinderen? Veel van deze kinderen zie je echt opknappen als ze een tijdje in een pleeggezin zitten en dan pas een eerlijke kans krijgen. Ik heb dan ook heel veel respect voor alle vrouwen hier die zo serieus met een pleegje bezig zijn en al een kindje in hun gezin hebben opgenomen.

17. mounia

mounia Fanatiek lid

15 aug 2007
    4.194
    35
    48
    Vrouw
    Nederland
    klopt de pleegouders moeten ook wennen, ik moest ook even wennen aan mijn pleegje, ze is van de 1 op andere dag hier geplaats (crisis) en na 1 a 2 weken was het alsof ze altijd al hier was geweest.
    mijn pleegje is nog vrij jong, maar ik zag al snel dat ze heel goed opknapte! en ze ontwikkelt zich nu ook zo snel, ben heel trots op dr!
    het geeft zoveel voldoening als ik haar zo zie.

ik verwacht dat de info avond op zn minst wel in september zal zijn hoor! mischien eind augustus al, ik hoop dat je snel de brief zal krijgen.
    ik vond het allemaal ook zo spannend (nog steeds hoor) , en eigenlijk ging het heel snel met alles.

18. tanja8

tanja8 Niet meer actief

Hoi trees welkom hier op het forum! De tijd kan inderdaad erg verschillen vanaf het moment dat je de info aanvraagt en je daadwerkelijk een kindje in huis hebt. Jullie hebben allebei recht op 4 weken pleegzorgverlof. Dit heb je echt wel nodig vond ik, ik moest echt enorm wennen aan ons pleegje, ik deed heel stoer van dat doe ik even en dat kan ik heeeel goed, maar ja.. dat viel me wel even tegen, een uur huilen in bed... en ik dacht bij iedere stap 'oh nee straks wordt ze wkker!" en ze kon niet praten dus ik begreep geen reet van wat ze bedoelde. hahaha als ik daar nu aan terug denk...:S
    Maar goed na een paar weken is dat over, dan snap je het kindje.
    De eerste dag dat ze hier was, het eerste middagslaapje viel ze uit dr ledikantje!!! OH WAT VOELDE IK ME SLECHT!! Ik was echt heel erg onzeker een paar weken, maar daar werden we door de pleegzorg ook goed in begeleid.

We hebben nog niets gehoord van de pleegzorg. Maar we wachten rustig af:)

@ trees: ik zie dat je de 17 waarschijnlijk een curatage hebt
    :( wat vreselijk meis.:( heel veel sterkte ermee.

19. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Lieve Trees, ik vind je superdapper dat je ook hier komt kijken! Toen ik eenmaal op de bijeenkomst was geweest was ik 200% om! Het is precies hetgeen ik naar zocht. Inderdaad niet die achterlijk lange procedures voor adoptie, hulp aan kindertjes in NL en het allerbelangrijkste dat wanneer ze om wat voor reden dan ook niet meer bij hun biologische ouders kunnen wonen ze daarom niet de familiebanden moeten doorsnijden. Dat was het laatste zetje voor mij in de goede richting.

Bij ons in de regio gaat het heel snel; wij zijn half maart naar de eerste voorlichtingsavond geweest, hebben de cursus inmiddels achter de rug en hebben op 8 sept huisbezoek en zijn we als alles blijft gaan zoals we eerder gepland hadden vanaf nov/dec beschikbaar. Natuurlijk hangt het dan af wat een juiste match zal zijn en hoe lang dat duurt maar ik verwacht niet superlang zoals met adoptie.

Voor adoptie/pleegzorgverlof moet je wel even goed kijken of je aan de voorwaarden staat en wat eventueel in de cao staat. Bij ons moet het 4 weken aaneengesloten opgenomen worden, bij mijn vriend hoeft dat niet per se, maar krijgt hij niet 100% van zijn salaris doorbetaald.
    Ook geldt adoptie/pleegzorgverlof alleen als je voornemens bent een kindje langdurig in je gezin op te nemen. Dus niet bij crisisopvang of weekend en vakantiepleegzorg.

Zelf was ik best benauwd over de samenstelling van onze groep. Wilde mezelf niet zien als een 'geitenwollensok' :D, maar op 1 stel na!!!! was iedereen hier aangemeld vanwege vruchtbaarheidsproblematiek om wat voor reden dan ook; een vrouwenpaar, een stel waarvan de man flink ouder is en geen of verminderde vruchtbaarheid of net als bij mij en mijn vriend een flinke reeks van miskramen en het opgeven van een biologische kinderwens. Ook waren er flink wat stellen (3 of 4) die op hun beslissing van adoptie waren teruggekomen omdat het zo lang duurt!

20. mounia

mounia Fanatiek lid

15 aug 2007
    4.194
    35
    48
    Vrouw
    Nederland
    tanja, succes met het afwachten, door de zomervakantie denk ik dat ik wel een telefoontje kan verwachten, maar ja je weet het nooit he

bij onze groep waren er voornamelijk stellen die al kids hadden, ik verwachtte eigenlijk ook veel stellen met een mmm verleden.
    mischien stom toeval maar goed.

ik heb ook veel nagedacht over adoptie maar vind het zo'n rompeslomp en al dat geld is voor de bureau's enz.
    en dan moet je ook eens jaaaaren wachten.
    soms zit ik erover na te denken om een kindje te adopteren van het land waar ik oorspronkelijk vandaan kom(of het land van mijn man).
    mischien is dat wat makkelijker omdat ik daar ook een burger ben?,
    weet iemand toevallig of je dan dezelfde procedure moet volgen??

maar kortom pleegzorg is het helemaal voor mij, wil ook altijd dit blijven doen!
    het geeft mij zoveel voldoening om de pleegjes te zien opknappen!!
    en ja soms is het moeilijk , met het afscheid bijvoorbeeld.
    maar ja ik ben ook maar een mens, en mischien juist positief dat ik er emo van word??betekent toch dat je het met heel je hart doet denk ik maar

nicoletta, gaat idd snel bij je zeg! spannend!

Deel Deze Pagina