Hoi lieve meiden hier is het helaas zo dat je uitgeranceerd moet zijn in het ziekenhuis voor je als pleegouder moet starten.. ik heb daar wel mijn mening over gezegd. Het is namelijk zo dat wij al voordat wij zelf over eigen kinderen dachten pleegkids willen opvangen.. Maar goed we moeten het doen met de regels van de pleegzorg en niet iedereen staat er zo in als ons.. Dat snap ik dan ook wel weer.. Ze willen gewoon voor komen dat je pleeg gaat doen van het lukt me zelf niet dus dan maar op deze manier.. En dat blijkt nog wel een voor te komen.. Tja en laten we eerlijk zijn het gaan om de pleegkinderen.. die verdienen een goede en stevige plek waar ze zich zelf weer mogen vinden.. liefs Yippie..
Hier in de regio geldt die regelgeving ook. Wel weet ik dat soms voor crisisopvang een uitzondering wordt gemaakt. Dan kun je tot aan je behandeling opvang doen. Die regelgeving kan ik op zich wel volgen. Sommige mensen worden onder invloed van hormoonbehandelingen en de onzekerheid compleet andere mensen.
Hoi Lady's, Ik wil hier toch ff jullie mening en visie horen. Ons pleegje woont nu ruim een jaar bij ons, zelf hebben we ( nog) geen eigen kinderen. Het ziet er naar uit dat ze tot haar 18e bij ons blijft, in iedergeval gaat ze niet terug naar moeder. Vader is nu niet in beeld maar... woont wel in nederland en is bezig een ander gezin te stichten. Nou zit ik met de hechting. Stel dat die vader komt met het verhaal van ik wil haar hebben, het zal een tijd over heen gaan maar als hij een stabiele situatie heeft... waarom dan niet terug? Ik moet er nu echt niet aan denken dat ze bij een ander zou gaan wonen, je weet het met pleegzorg, dan kan dat zo maar gebeuren en dat weet ik ook wel. Maar hoe zit het met hechten, als ik me helemaal 100% aan haar hecht en ze zou over 5 jaar naar huis gaan... dan nou ja ben ik daar kapot van, er zal wel een wen periode zijn enz maar het idee nu.. poeh. Maar als ik me niet helemaal hecht, en dus steeds realiseer dat ze zo naar huis kan gaan dan merk ik dat ik toch een afstand houd naar haar, niet echt minder liefde... maar wat harder ofzo. ik weet het niet.. Voor haar is het natuurlijk heel goed om te hechten aan ons, en bij de STAP zeiden ze ook van als een kind zich helemaal hecht en er kapot van is dat ie weg moet bij een gezin dan heb je het goed gedaan, want dan is een kind in sstaat zich te hechten. als een kind zegt, okej ik ga doei! en er niets om geeft dan is dat ook niet gezond. Hoe doen jullie dat? of hoe denken jullie dat te gaan doen in de toekomst?
Hoi tanja.. Ik denk dat het afscheid nemen steeds weer terug komt en het altijd een moeilijk stap zal blijven.. wat ik in jou situatie zou doen vind ik moeilijk.. maar je heb toch iemand bij de pleegzorg die je kan bevragen.. ik zou het gewoon opgooien.. het gaat tenslotte ook om de zorg van het kind.. Nicoletta ik snap het ook wel maar idd er zijn ook nog mogelijkheden waar het wel zou kunnen.. ze wilden wel heel graag onze naam weten dus misschien dat ze er nog op terug komen. en anders wachten we geduldig.. iedereen een goede zondag gewenst.. yippie
O wat moeilijk Tanja! Daar zul je vast enorm nerveus van worden van dergelijke gedachten. Ik denk dat jouw hechting op gang is gekomen . Even serieus, ik zeg het nu als een grapje maar denk dat het de waarheid is. Jullie raken gehecht aan elkaar en dan zeggen ze wetenschappers toch dat wanneer dat het geval is je zulke angsten gaat krijgen. Zowel jij als pleegmoeder als pleegje misschien zelf. Kindje gaat zich dan tegen de pleegouders afzetten om te checken of het écht mag blijven en pleegouders worden bang en onzeker. Maar goed hoe is vader? Is hij geinteresseerd in pleegje? Je zegt dat hij niet in beeld is maar wel bezig is met een gezin te stichten. Hierin lees ik niet of hij pleegje mist of interesse heeft. Als hij pleegje niet mist of geen interesse toont denk ik dat de kans klein is dat hij dat straks wel ineens zal hebben. Hij sticht nu een gezin en het lijkt me sterk dat hij dan ineens pleegje 'terug' wil hebben die hij eigenlijk niet kent. Hoe ik dit zelf in de toekomst zal doen? Geen idee, vind ik heel moeilijk om te zeggen. Wel probeer ik te leven volgens het principe; "men lijdt het meest voor het lijden dat men vreest'. Dat helpt me vaak om rustig te worden en alles weer een beetje in perspectief te plaatsen.
@tanje jeetje dat is wel een moeilijk vraag had hem het wiekend al gelezen en wist niet zo goed wat te antworden. want het is mijn eigen angst (om het zo maar te noemen) ook. ik hecht me heel snel aan kindern door me werk en heb alles voor ze over. en dan de situatie waar in je nu zit lijkt me wel moeilijk. maar toch lijtk het me het verstandigst om maar niet te ver voor uit te kijken en je helmaal hier op te storte. want als ik de pleegmoeder die bij onse curses zit begrijp heeft zij nog steeds contact met de kindjes die ze opgevangen heeft. zal niet altijd zo zijn. maar als jij jaren voor ene kindje hebt gezorgt is het voor een kindje ook niet goed als je zomaar uit hun leven verdwijnt
Alles goed hoor Ik wacht het maar af. Als ik me niet helemaal zou hechten en ze blijft toch tot de 18e bij ons, dan is het zonde dat ik niet helemaal gehecht ben.. Maar volgens mij ben ik dat allang haha! Verder nog niets van de pleegzorg gehoord, we wachten het maar weer af Goed meiden ik ga even lopen naar de supermarkt en daarna gaan we koekjes bakken. Ben benieuwd of het lukt haha, pleegje ziet hetwel helemaal zitten in iedergeval Hoe is het met jullie allemaal?
Ooooo gezellig Tanja! Volgens mij ben jij echt een onwijs leuke pleegmoeder!! Goed om te horen dat het goed gaat en je lekker nuchter bent. Je hebt helemaal gelijk denk ik! Hier gaat ook alles goed, ik zit met smart te wachten op mijn eindgesprek op 14 oktober. Net heb ik de twee cursusleidsters even gemaild met de vraag waar mijn laatste beetje huiswerkopdrachten bleven. Vorige week heb ik een bommetje op mijn werk neergelegd met de verzoek om een wijzing van mijn aanstelling. Ik werk nu soort van 36 uur (in het onderwijs is dat een hele maffe werktijdsfactor, komt neer op de ene week op maandag vrij en de andere maandag werken) en wil terug naar twee dagen + indien nodig avondvergaderingen. Daarnaast het verzoek om pleegzorgverlof op te gaan nemen en om ouderschapsverlof op te nemen indien verstandig. Anders dan twee maanden onbetaald verlof. Heeft een van jullie ouderschapsverlof opgenomen? Ik twijfel hier enorm over omdat je dit misschien moet terugbetalen. Bij een 'gewoon' kindje heb je geen kindje met een risico maar nu wel en ik weet niet of het kindje die ene dag naar mijn moeder kan en de andere dag alleen met mijn vriend thuis. Op zich een mooie regeling lijkt me, maar nu nog de praktijk . Met onbetaald verlof weet ik tenminste waar ik aan toe ben en ben ik inclusief pleegouderverlof minstens drie maanden volledig thuis (+ evt vakanties)!
Vandaag viel het verslag van Pleegzorg hier op de mat. Ik voel me net een pauw zoveel veren er in onze bips zijn gestoken . We hebben ook nieuw huiswerk gekregen en volgens mij is dit het moeilijkste van allemaal. Dit weekend moeten we dus heel veel nadenken en praten samen. 14 oktober is niet zo heel erg ver meer weg .
We hebben een casus gekregen van twee jongetjes die in theorie 'passend' zouden zijn. Dat is iets waar ik enigzins over twijfel, maar goed daar gaat het nu niet om. We moeten als het ware deze kindertjes door middel van een dagboek een week lang met ons meedragen. Zodat je inzichtelijk maakt hoeveel werk je tijd je ergens aan moet besteden. Maar jaaaaa dan komt de praktische IK in mij boven; hoe vaak moeten die kinders slapen, hoe lang doet de ene over zijn flesje en hoe lang doet de ene over zijn bammetje tussen de middag . Hebben ze boze buien over wat ze aan moeten trekken en hoe vaak maken ze hun kleertjes weer vies nadat ik ze net heb aangetrokken.... Ook moet ik ze in theorie naar mijn moeder brengen en dan zorgen dat ik weer op tijd op mijn werk verschijn en ze weer op tijd kan ophalen.... Daarnaast hebben we een enorme waslijst gekregen (zo'n 50 kindjes of koppeltjes) met een voorstelling van leeftijd, problematiek, contact met ouders en duur van opvang ontvangen. Uit deze lijst moeten we (mijn vriend en ik ieder apart) een selectie maken en omschrijven waarom deze kinderen matchen. Dan samen praten en dan een gezamelijke lijst maken. Gelukkig valt er driekwart zo af want die vallen buiten onze doelgroep (tieners en hele zware problematiek zoals forse verstandelijke beperkingen) maar dan wat er overblijft.... is niet heel eenvoudig. Ik ben blij dat ik niet een keuze moet maken want dan zit zo mijn hele huis vol .
zo wat een uitgebereide curses is dat zeg! hoe is het met de rest? nieuws? ik sta sindskort bij 2 andere instelling in het systeem, ben benieuwd hoelang dat duurt voordat ik weer gebeld word. groetjes mounia
Die eerste opdracht hadden wij ook, wij moesten een week met Robbie op stap Nou we merkte wel dat hij regelmatig alleen thuis was de arme peuter van 2 hihi. Op zich wel goed om bij na te denken enzo. De 2e opdracht hadden wij niet maar is ook wel heel goed zeg. Dan zit het er al bijna op! En Mounia jij weer wachten, nou je zal wel snel gebeld worden als je bij 3 instantie ingeschreven staat
Arme Robbie , dat hadden wij gelukkig niet, maar ik vond het wel lastig om de tijd te verdelen tussen twee ukkies. Maar het staat nu op papier. Nog niet alle vragen hebben we beantwoord maar van de week gaan we weer verder. Jeetje Mounia, bij drie organisaties , en hebben ze dan nog steeds geen passende match? Ook apart!
de organisatie waar we in eerste instantie bij aangesloten zijn is erg klein en ook in aanbod, dus ik was al bezig met een andere instelling, en toen hoorde ik van nóg een instelling en ik kon niet kiezen haha, dus vandaar dus nu 3 instellingen! nicoletta, nog bezig met de curses/huiswerk? ik dacht dat dat al ten einde was of ben ik te snel haha, succes in ieder geval met alles meid!
O vandaar Mounia! Nu snap ik het! Hahaha Ik duim voor jullie! Ja we hadden het huiswerk van de cursus al helemaal gedaan en ik dacht dat we nu heel ver waren maar naar aanleiding van het huisbezoek hebben we nog extra opdrachten gekregen. Dat is hetgeen we nu moeten doen. Daarna is er echt geen huiswerk meer!! Toch Tanja?
nicoletta, hahah dank je! zo wat een uitgebreide procedure zeg, maar je bent er bijna, de curses zit er in ieder geval helemaal op! weet je trouwens hoelang het duurt vanaf nu waneer je in het systeem komt te staan??
Hi Mounia, ik denk dat we in theorie vanaf 14 oktober in het systeem staan. Op mijn werk heb ik aangegeven dat ik verwacht dat we vanaf december een kindje verwachten. Het lijkt me wel anders heel snel dat ze al op 14 oktober een kindje voor ons hebben. Heb jij dan niet al die huiswerkopdrachten hoeven maken??