Meiden, als jullie het goed vinden, lees ik graag mee! Wij zijn gezegend met een gezond en heerlijk dochtertje en we hopen zwanger te mogen worden van ons 3e kindje (ons 1e dochtertje is helaas overleden na 23 weken zwangerschap). Ook ik denk na over pleegmama (en samen met mijn man pleegpapa) en wil me hier rustig aan eens in gana verdiepen! Het lijkt me hartstikke mooi en dankbaar om zoveel te mogen geven aan een kindje dat zoveel moet missen. maar het lijkt me ook zo ontzettend moeilijk, ook om weer afscheid te moeten nemen van een kindje waar je ongetwijfeld toch (een beetje) van gaat houden...
Marjolein, Welkom hier!En wat ontzettend vreselijk om te lezen dat je een kindje hebt verloren Sterkte! Leuk dat jullie nu nadenken over pleegzorg, er zijn ook moeilijke dingen in het wereldje pleegzorg zoals het afscheid. Mischien kan je om die reden denken aan langdurige opvang? In ieder geval lees lekker mee, en stel alle vragen die in je opkomen! En wat is het hier stil trouwens?? Nicoletta hoe is het met jou???
Dank je Mounia, voor je warme welkom! Ja het afscheid lijkt me een van de moeilijkste dingen. maar langdurige pleegzorg, dan hecht je je toch alleen maar meer aan een kindje lijkt me? Ik zag dat jij pleegmama bent. Hoe bevalt het je? Hoe lang doe je het al?? Ik heb er wel respect voor hoor!
Langdurig opvang is inprincipe voor altijd. Je zou als pleegouder dat ook kunnen aangeven dat je graag een kindje zou willen opvangen die (inprincpe) niet meer weggaat.Daar matchen ze dan op. Vaak bij kinderen die langdurig bij pleegouders blijven krijgen de pleegouders de keus om pleegoudervoogd te worden. Dat zijn vaak ook kinderen die helemaal geen contact meer hebben met het thuisfront of zelfs geen familie hebben! Pleegzorg is héél breed, elke situatie is weer anders. Ik ben nu ongeveer 2 jaar pleegmoeder, en het bevalt me heel goed! Ik heb op dit moment een crisis kindje (is alweer omgezet in kortdurend) die hoogstwaarschijnlijk voor altijd zal blijven! Hoelanger je pleegouder bent en/of hoe meer kinderen je hebt opgevangen hoe meer ervaring je krijgt. Probeer zoveel mogelijk te weten over pleegzorg en rechten als pleegouder.
Dank je voor je uitleg! Ik heb het er gisteren met mijn man nog eens goed over gehad en hij staat er ook niet negatief tegenover. maar we hebben wel besloten er voorlopig nog even meer te wachten. Wij zijn zelf weer aan het proberen zwanger te worden en mocht dat lukken, dan weet ik nu al dat het heel zwaar gaat worden. Er wordt inderdaad niet zoveel geschreven hier, dat vind ik wel jammer. Had graag meegelezen en meerdere ideeen/meningen etc opgedaan. ik zie dat jullie ook zelf aan het proberen zwanger te worden? Hopelijk mag het lukken meid! Het is je gegund!
hallo ik heb samen met mijn vriend besloten om voor pleegzorg te gaan,omdat wij geen zin hebben aan medisch toestanden om zwanger te worden. het liefst willen wij dus een kindje tot 1 jaar en dat het kindje kan blijven tot hij/zij oud genoeg is om het huis te verlaten nu is mijn vraag wat is jullie ervaring met kinderen met een handicap dus syndroom van down of iets vergelijkbaars en wat is jullie ervaring met een kindje zonder handicap wij twijfelen nog wat we willen, wij zelf hebben geen probleem met een kindje die een handicap heeft aangezien ik al veel met kinderen heb gewerkt die een handicap hebben ik word in juni 21 kan ik dan nu al in de startvase gaan om bijvoorbeeld ons beschikbaar te stellen vanaf juli dit jaar we hebben in iedergeval al een informatie pakket aangevraagd groetjes
Even een heeeeel kort berichtje! Ik kom later wel weer even uitgebreider langs . Nieuw forum: pleegoudercontact :: Index Tanja, Appie en Mounia een echte aanrader!!
Ik ga komende week een kijkje nemen op die site.. Hoe is het hier verder? Tanja; is jullie prinsesje nog steeds zo bijdehand? En Mounia; is alles goed met jullie pleegdochter? In mei dus weer een spannende afspraak? En Nicoletta; hoe loopt het bij jullie? @ Noukie: goed dat jullie een info pakket hebben aangevraagd, daar zullen veel vragen al behandeld worden. Ik heb geen ervaring met een gehandicapt kindje, maar volgens mij zat er wel informatie over in het pakket. Lees veel en bedenk dat je in de pleegzorg (bijna) nooit absolute zekerheid hebt over hoe lang een kindje blijft.. maar het is wel een ontzettend mooie taak. Ik ga weer verder. Tot snel! Appie
Ik zal ook snel een kijkje nemen op de site! Nouki, Ik heb zelf nog geen ervaring met lichamelijk gehandicapte kindjes, maar mischien binnenkort wel. Ik ben momenteel bezig om in het bestand te komen van de WSG, dat is een landelijke stichting speciaal voor kinderen met een handicap (in alle vormen) of kinderen van gehandicapte ouder (in alle vormen). Dit is de link naar de site: www.wsg.nu Wie weet worden daar veel vragen van jou beantwoord. Veel succes!En welkom hier in het topic. Appie,Klopt 5 mei heb ik een afspraak voor KID. Met mijn pleegdochter gaat het super! Hoe is het bij jou??
Marjolein, Als eerst veel succes met het zwanger worden, ik zal voor jullie duimen!!!!!!!! Normaal word hier wel meer geklets haha alleen is het momenteel erg rustig. Neem de tijd , ik vind het al super dat jullie denken aan pleegzorg.Nogmaal veel succes!
Ik zie dat er ondertussen meer geklets wordt! Dank je voor de succeswensen, ik wens jou ook heel veel succes en sterkte toe! ik hoop dat het mag lukken voor jullie! En ondertussen zal ik gezellig meelezen hier
@mounia, zie dat jij bezig bent met de william s groep, super! ik heb in mijn werk af en toe te maken met hun en ik heb altijd prettig contact met ze. laat je weten hoe het verder gaat?? @nicoletta, nog zo aan het genieten meid??
hey meiden, nog een vraagje, ik kwam viavia bij de vergoedingen van de pleegzorg terecht. In mijn ogen nogal flinke bedragen, wat valt er allemaal onder? en is het dekkend?? dus: zijn de kosten die je maakt voor een pleegkind evenveel als de vergoeding? En hoe zit het met kleding, schoolgeld, clubjes etc etc?? begrijp me niet verkeerd, maar aangezien ik wil stoppen met werken en dan pas met pleegzorg wil beginnen is het wel handig om te kijken of het allemaal wel financieel gaat lukken...
Zoooo hier ben ik weer eens. Ja Taliaa ik vind het ook best hoge bedragen hoor! Er wordt soms moord en brand geschreeuwd dat het armoe is en dat die kinderen tiendehands kleren aanmoeten, maar ik kom prima uit. Tuurlijk heb je een opstartinvestering (kamerinrichting, autostoeltje, kinderstoel, box, speelgoed etc) en die is niet niks. Ook kun je te maken met allerlei allergieën waardoor je dingen dubbel moet kopen (wasmiddel, luiers, lichamelijke verzorging etc.). Maar als alles eenmaal loopt zoals bij ons in de crisisplaatsing is het steeds een aanvulling op. We hebben een basis in huis en we hebben geleerd om niet gelijk een hele lichamelijke verzorging set aan te schaffen maar eerst een flesje om te testen. Nu heb ik overigens beiden in huis dus is er niks aan de hand. Je wilt graag te veel hebben en niet misgrijpen en zeker zoals bij ons een plaatsing zou zijn geweest de dag voor kerst aansluitend met een weekend. Wanneer je gaat voor langdurige pleegzorg heb je hier allemaal niet direct mee te maken. Dan heeft een kindje als het goed is een basisset aan kleertjes (dit kun je bespreken met de crisispleegouders of dit daadwerkelijk het geval is), en wat speeltjes wat het leuk vindt. Ook hoef je dan misschien niet én een maxi cosi te kopen én een autostoeltje 8). Maar die wijsheid kwam bij mij pas achteraf . Ben je zo een beetje op weg?? Anders roep je maar hoor! Hier gaat alles thuis ook verder zijn gangetje. Ons pleegje is superactief en vindt nog steeds echt alles leuk. Boodschappen doen, stukjes fietsen, met andere kindjes 'spelen', nieuw eten uitproberen. Bezoeken met de ouders verlopen redelijk gemoedelijk en dat is fijn. Heel veel meer kan niet echt zeggen ivm herkenbaarheid.
Wat ik me dus eigenlijk afvraag is in hoeverre de kindjes beschadigd kunnen zijn. Ik bedoel, ik snap dat dat per kindje kan verschillen. Maar hoe ga je bijvoorbeeld om met het vertrouwen winnen (kan me voorstellen dat een kindje erg moet wennen en je niet meteen accepteert?) En grenzen stellen etc. Het zou zo mooi zijn als de band meteen goed is tussen het kindje en het pleeggezin, maar is dat niet ook een beetje een ideaalbeeld? Kan me voorstellen dat je ook veel problemen kan tegenkomen namelijk...
@ Taliaa, wij komen ook goed uit met de pleegzorgvergoeding. In het begin heb je veel kosten (misschien in jullie geval iets minder omdat jullie straks hopelijk 2 kindjes hebben rondhobbelen), maar later trekt dat weer bij en hoef je niet zuinig aan te doen ofzo. Maar je hebt natuurlijk ook altijd niet direct zichtbare kosten: meer energie verbruik, meer thuis zijn voor pleegje etc. @ Marjolein; vertrouwen, loyaliteit en hechting zijn zeker grote thema's in de pleegzorg. Onze ervaring is dat dit een lang proces en zeker niet altijd Zwitsal (zoals Nicoletta dat zo mooi zegt). De klik was er bij ons en grote problemen zijn uitgebleven, maar het blijft intensief. Het hangt wel af van wat de voorgeschiedenis en leeftijd van het kindje is en ook wat voor soort pleegzorg je doet. Fijn dat je je er zo in wilt verdiepen! @ Tanja, Mounia, Nicoletta; doen jullie meiden het goed? Alweer zin in het voorjaar en lekker naar buiten? Hier is de zandbak alweer meerdere keren open geweest (en zijn er veel emmers zand geleegd over het hoofdje, want dat is het leukste )