hey meiden, dank voor de uitleg. Ik ga in ieder geval álles bewaren wellicht kan ik het ooit gebruiken voor een pleegje dan he nog wel een vraagje: hoe zit het met zorgverzekering, en de dingen die niet vergoed worden/ eigen bijdrage? En schoolgeld/boeken etc? Als je pubers hebt kan dat aardig oplopen toch? Oja, en weten jullie dit: ik hoor wel eens bij ons dat er cliënten zijn waarbij duidelijk is dat hun kindje na de geboorte meteen naar een pleeggezin is. (de jeugdzorg staat bij wijze van mee te puffen) Maar is het pleeggezin dan ook bekend? gewoon een vraagje hoor... @mounia, jij bent bezig met de WSG, hoe zit het met kindjes die een indicatie hebben voor 24 uurs zorg? Het is natuurlijk mn werk, om voor die kindjes te zorgen. maar af en toe wil ik er wel eens 1 mee naar huis nemen en mn baan opzeggen, hihi...(niet serieus hoor, voordat jullie me aangeven) @ll, ik krijg steeds meer zicht op de pleegzorg en ook mannetje staat er steeds positiever tegenover. Hij heeft wel een duidelijke mening: als er pleegkindjes zijn dan stop ik met werken. of bij weekend/vakantie opvang is het in de weekenden dat ik thuis ben. niet om alles op mij af te schuiven, maar voor het belang van het kind wat is ook alweer de aangeraden leeftijdsverschil tussen biokindjes en pleegkindjes? en de andere adviezen? zoals oudste de oudste laten zijn, geldt dat ook voor de jongste de jongste?? dank weer
@ Marjolein, alles is mogelijk qua problematiek. Ik heb mezelf op het ergste voorbereid en alles bleek bij ons pleegje prima te zijn. Het is een superleuk, lief kindje en wij beseffen ons des te meer dat we enorm hebben geboft en zeker nu het ons eerste pleegje is. Wij hebben zelf geen eigen kinderen dus was het voor ons bijzonder prettig dat wij een makkelijk en snel tevreden pleegje troffen. Dit gaf ons de mogelijkheid om te oefenen met het omdoen van een luier , kleertjes aantrekken, een dagritme te bepalen, samen op pad te gaan etc. Wanneer het kindje niet om alles hoeft te huilen is het extra leuk om dingen uit te proberen of ze iets leuk vindt. Dan heb je ook de stimulans vanuit het kindje als je bij een probeersel een 'big smile' krijgt. Wat je goed in je oren moet knopen (oef wat klink ik streng , maar is wel nuttig om te onthouden) dat je je aanbod naar pleegzorg straks moet formuleren wat JIJ (of jullie) aankunnen. Niet omdat je zo graag een kindje in huis hebt. Meestal prikt een pleegzorgorganisatie hier wel doorheen, maar dat is niet altijd het geval. Bijvoorbeeld; ik had ergens het ideaal beeld in mijn hoofd dat ik best de zorg op me kon nemen voor een tweeling/broertje(s)/zusje(s) omdat ik vond dat als die samen konden blijven het prachtig zou zijn. Ik dacht namelijk als ik door bv IVF wel zwanger was geworden van een tweeling ik ook niet zou zeggen dat ik er toch liever maar een zou willen. Het zou me dan ook vast lukken dus nu ook? Maar achteraf bezien, kijk ik er op terug en denk ik; "Nicoletta waarom wil je het jezelf moeilijker maken dan nodig"? Tuurlijk die kindjes hebben ook een plek nodig en de moeilijkste kindjes ook. Maar waarom moet ik dit op mijn hals halen bij mijn eerste plaatsing en waarom zou ik niet willen genieten van een makkelijk kindje. Ik heb dit besproken met onze pleegzorgorganisatie en die vrouw was gelukkig heel doortastend en heeft mijn 'ballon' snel doorgeprikt. Volgens haar kon ik best de zorg voor een tweeling/broertje(s)/zusje(s) op me nemen maar waarom moesten die dan tegelijk komen? Ik stond toen nog op de lijst voor langdurig dus zou het betekenen dat die kindertjes eerst in een crisisgezin zouden zijn. Dan kun je best afspreken dat op den duur er een tweede bij mag komen, maar niet op hetzelfde moment. Dat was dus precies wat ik nodig had. Toch mijn 'ballon', maar wel in een rustiger tempo . Wat leuk dat je er zo mee bezig bent Taliaa en dat je man er steeds meer oren naar krijgt. Zorgverzekering is geregeld vanuit de pleegzorgorganisatie en wel bij VGZ. Zie hier: Zorgverzekering hersteld Maar niet alle kindjes zijn hier verzekerd. Je kunt ook een kindje (gratis dacht ik, net als je eigen kinderen) bij jezelf bijverzekeren of het kindje heeft zelf een eigen zorgverzekering. Schoolgeld en boeken mag je geloof ik doorsturen naar Jeugdzorg. Maar lees even dit: Postbus 51 - Krijg ik een vergoeding voor pleegzorg? Het klopt dat sommige kindertjes al aangemeld zijn voor pleegzorg voordat ze uberhaupt geboren zijn. Dan weet je bij wijze van spreken dat moeder dan en dan uitgerekend is en je dan een pleegje kunt krijgen. Ik heb begrepen dat dat emotioneel best zwaar is omdat je zo'n enorm kleintje krijgt. Vaak gaat er dan vooraf al een kennismaking met moeder (en evt vader) aan vooraf. Of je zou moeten stoppen met werken daar kan ik niet echt een oordeel over geven. Ik ben er namelijk zelf nog niet uit . Zelf werk ik twee dagen in de week. Pleegje gaat naar een vertrouwde oppas en mijn man kan een halve dag in de week thuiswerken (hij werkt 4X9+4 uur). Vaag maar voor ons ideaal. Voor sommige pleegjes is het echt keihard nodig dat je thuis bent, maar voor sommige pleegjes kan een peuterspeelzaal heilzaam zijn. Een creche ben ik persoonlijk niet zo voor omdat ik ze dan wel heel jong zijn. Maar of ik dat echt juist heb, weet ik nog niet zeker omdat ik me er nog niet 100% in verdiept heb. Leeftijdsverschil moet geloof ik twee tot drie jaar zijn. Ook wordt aangeraden om een pleegje niet ouder te laten zijn dan biokindje omdat anders het pleegje misschien de plek 'inpikt' van je biokindje. Misschien dat wanneer je een puber zou opvangen het anders kan zijn (ivm het hele grote leeftijdsverschil) maar dat weet ik niet zo gauw. Appie ons pleegje komt inderdaad steeds meer buiten, samen fietsen, voorzichtig voor het eerst in de speeltuin. Maar nog geen zandbak. Lijkt me nog wat koud en vies voor een pleegje van 10 mnd? Of zien jullie dit anders??
Nicoletta en appie, bedankt voor jullie uitleg! Ik begrijp dat het geen situatie is die ideaal is, maar in je hoofd krijg je toch een ideaalplaatje he, tenminste ik. Het helpen van een kindje dat het moeilijk heeft en een kindje dat dankbaar is dat het die kans mag krijgen! IK snap dondersgoed dat dit een ideaalbeeld is en niet altijd de praktijk zal zijn. Hoe lang duurt langdurige zorg meestal eigenlijk? Denk je dan aan een jaar? Pfff dat lijkt me wel echt super moeilijk hoor, het afscheid te moeten nemen dan... En mag je het kindje daarna eigenlijk nog zien? Ik werk en mijn man ook. Ons dochtertje gaat 2 dagen per week naar de opvang. ik begrijp uit de verhalen hier dat dit dus eigenlijk niet echt aan te raden is? Mijn baan opzeggen is helaas geen optie, we hebben het geld nodig! @Nicoletta, wel heerlijk dat het met je pleegkindje zo goed gaat! Heb je enig idee hoe lang het kindje bij jullie mag blijven? En ik zou een kindje van 10 maanden inderdaad ook niet in de zandbak laten, maar dat is mijn persoonlijke mening!
Graag gedaan hoor Marjolein! Vraag gerust wat je allemaal weten wilt! De duur van Langdurige opvang kan wel per pleegzorgorganisatie verschillen maar meestal is langdurig echt langdurig. Zeg maar tot het kind 18 is of tot het uit huis gaat. Dan is het risico wat minder voor wat betreft je verdriet als het weer weg zou gaan. Ook dan kunnen zaken anders uitpakken (kindje is bv dusdanig beschadigd dat het naar een ander gezin moet of gezinsvervangendtehuis etc) of dat de ouders de boel gaan aanvechten omdat ze dan wel hun leven op de rit hebben. Maar vaak zijn die risico's wel beperkt. Wat voor opvang heb je dan Marjolijn? Soms kan opvang best hoor! Dat ligt helemaal aan de problematiek van het pleegkindje en de situatie van jouw opvang. Er zijn best pleegouders die hun pleegkind naar de creche brengen of naar BSO/TSO/NSO. Even een hoera momentje van hier thuis ons pleegje eet inmiddels zelf!!! Nog niet alles maar steeds een beetje meer!
dan spreekt langdurige pleegzorg mij meer aan moet ik zeggen. Doe jij dat ook? Mijn dochtertje gaat 2 dagen per week naar de creche. in een groep met andere kindjes. ik merk dat dit voor haar juist heel goed is. Ze is een beetje verlegen als er vreemden zijn en sinds ze naar de opvang gaat, is dat een stuk minder. als we pleegkindje zouden willen, dan zou het kindje natuurlijk eerst een tijd bij ons thuis zijn, wennen etc, maar uiteindelijk zou hij/zij toch naar de creche moeten. maar kan me voorstellen dat het per kind ook anders is of dit mogelijk is... En hoera, applaus voor jouw kindje! Knap hoor!!! Heb jij trouwens langdurig?
Wij stonden voor langdurig op de wachtlijst maar wij vonden het te lang gaan duren en dus hebben we besloten om nu crisis te gaan doen waarin de mogelijkheid bleef om een kindje evt langdurig te laten blijven. Misschien kan een creche best maar dat zou je dan moeten bespreken. Waarom ga je niet een keer naar een pleegzorgbijeenkomst bij je in de buurt? Dan hoor je zoveel meer en zie je ook wat het een beetje inhoudt.
Dat is inderdaad wel een goed idee! Maar wij zijn nog niet van plan om op korte termijn ervoor te gaan. Ik wilde hier eigenlijk graag meelezen om op ideeen te komen en ervaringen op te doen. Maarja, dan komen we bij mij ook allemaal vragen naar boven he Blijven jullie zo lang wel op de wachtlijst staan??
Nee dat niet wel is er gematcht dat ons kindje wat als crisis kwam wat wellicht een langdurig kindje kan worden. Alleen zoiets bepaald de rechter en niet Jeugdzorg/Pleegzorg dus is het een risico. Maar als je bedenkt dat vrijwel ieder langdurig kindje ooit een crisiskindje is geweest hebben wij dit risico aangedurft. Tot op nu hebben we er ook geen spijt van, maar we hebben nog geen beeindiging plaatsing meegemaakt. Dan kan het allemaal veranderen al denk ik van niet omdat we er heel goed over nagedacht hebben. Wanneer je naar zo'n bijeenkomst gaat, wordt denk ik niet het 'mes op je keel gezet' dat je direct op cursus enzo moet hoor! Je mag het ook aanhoren en er over nadenken en ik denk dat dat de juiste weg is. Het is denk ik echt vrijblijvend en anders blijf je gewoon lekker hier meelezen en vragen stellen!
Ik vind het heel mooi en dapper dat jullie dit doen! En dat het ook zo goed gaat, dat is echt het teken dat jullie heel goed bezig zijn! Compliment voor jullie!!! Ik blijf sowieso hier meelezen en ik zal het er eens met mn man over hebben. Maar we zijn zelf ook weer aan het proberen zwanger te worden en met onze geschiedenis is dit behoorlijk lastig met ook weer allerlei ziekenhuisbezoeken. Weet dus ook niet of mijn man er al aan toe is zich ook hierin te verdiepen.
Tsja dat is mannen en vrouwen eigen. Vrouwen kijken verder en mannen zijn vaak nu bezig met het hier en nu . Toen het bij ons slechtnieuws regende vanuit het ziekenhuis heb ik mijn man voorgesteld om samen naar zo'n bijeenkomst te gaan. Hij wist niet of hij daar al aan toe was en pleegzorg wel wilde maar ik heb gezegd dat hij nadien altijd alle bezwaren op tafel mocht gooien maar dat we nu tenminste samen wisten wat er wél mogelijk was ipv onmogelijk en hij dan met de juiste argumenten me mocht afremmen ipv verhalen wat die of die heeft gezegd. Hij is toch maar meegegaan en was al op de parkeerplaats na afloop om. Hij vond het goed zo en was het met me eens om de toestanden in het ziekenhuis daar te laten en niet allerlei behandelingen te moeten ondergaan. Probeer anders eerst eens samen onder woorden te brengen wat voor jullie (ieder apart) een kinderwens inhoudt. Soms kan dat antwoord heel verrassend zijn en hoeft het helemaal niet te betekenen dat het per se een eigen kind moet zijn! Zo zijn wij ook gestart.
Wat grappig (en fijn) dat je het zo herkent! Tja, mannen en vrouwen...blijven toch aparte wezens he! ik heb het wel al met mn man over gehad en hij staat er niet negatief tegenover. Dat weet ik iig en dat vind ik al heel fijn! Maar omdat we nu middenin de ziekenhuisperikelen zitten geeft dat even genoeg stof tot nadenken en het kost allemaal zoveel tijd. Dus voorlopig doe ik het toch even met de informatie die ik op internet kan vinden! Maar toch bedankt voor de tip(s)!
Hoi meiden, als eerste helemaal top en veel respect dat jullie dit doen!! Ook ik ben er serieus over aan het denken om pleegouder te worden. Ik vertelde het gisteren tegen mijn man en zijn antwoord hierop was: "Ik weet niet zo goed of ik dat wel wil." Een jaar geleden zei hij hier nog over dat hij het echt niet wilde. Ik heb dus tegen hem gezegd dat ik hier 100% voor open sta en info aan ga vragen. Vanmorgen heb ik bij meerdere pleegzorg instellingen info aangevraagd via de mail en moet ik nu dus wachten tot de info op de deurmat ligt. Het is natuurlijk goed voor mezelf om meer info te krijgen maar ook voor mijn man, zodat hij weet hoe en wat en misschien wel goed erover na gaat denken. We wilden altijd en groot gezin en dat zal er bij ons niet inzitten en ik wil graag kinderen helpen die het moeilijk hebben of extra aandacht nodig hebben. Ik heb hier al het e.e.a. gelezen en ben dus heel benieuwd naar de info die ik ontvang.... Wij zitten momenteel middenin de Malle Molen en er staat een operatie en daarna IVF op de stoep, wat ik me dus afvraag is: Is het mogelijk als je met IVF bezig bent of iig in de MMM loopt om dan een pleegkindje te nemen....Of iig in te schrijven voor pleegouderschap? Ik hoop echt dat wij ooit een eigen wondertje zullen krijgen maar die kans wordt steeds kleiner, zeker nu de IVF voor ons het eindstation is straks voor een eigen kindje....
Vlinder, zoals je misschien gelezen hebt, ben ik niet de deskundige hier. Maar ik wil je heel veel sterkte en succes wensen! Zowel in het pleegzorg verhaal als met de IVF straks!
Hoi allemaal, Even weggeweest...druk druk druk... Maar onlangs de brief gehad dat onze check voor 'goed gedrag' helemaal in orde is (wist ik wel ) en nu maar afwachten tot we opgeroepen worden voor de STAP cursus. Zoals het er nu naar uitziet, gaan wij eerst maar eens beginnen met weekendpleegzorg. Mocht dat later veranderen, zien we dat wel weer. We zitten er vrij neutraal en open in. Word bovendien tante! Leuk alle info hier weer van iedereen. Goed Nicoletta dat jullie het zo getroffen hebben met de eerste plaatsing. Heerlijk moet dat zijn.
Hoi, Ik heb me een tijdje geleden ook gemeld hier. We hebben inmiddels onze eerste plaatsing gehad hier waar ik ivm geheimhouding niets over kan zeggen. Het was erg heftig allemaal maar we gaan zeker door en wachten op een volgend kindje. Het was nu een crisisplaatsing, maar in principe gaan we voor langdurige opvang. @ Vlinder: Wat super dat jij je ook in pleegzorg wilt gaan verdiepen! In onze regio wordt het afgeraden om tijdens de mmm je in te gaan zetten voor Pleegzorg, maar dat kun je gewoon navragen bij jullie in de regio, misschien is het daar anders... @ Marjolein: Wij staan op de lijst voor langdurige opvang, maar het mag ook crisisopvang zijn met zicht op langdurige opvang. We hebben nu een crisisplaatsing gehad, tevens onze allereerste plaatsing, met zicht op langdurig maar door de rechter werd anders besloten. Wij hebben dus al met een afscheid te maken gehad en het viel ons niet tegen. Ik had gedacht dat dat heel erg emotioneel zou zijn, maar het is ons erg meegevallen... @ AnamCara: Wat goed dat jullie goedgekeurd zijn, succes straks met de cursus! Wij hebben ook de Stap cursus gedaan en vonden het zeer geslaagd! @ de rest: Leuk jullie verhalen over de pleegkindjes te lezen! Ik hoop dat wij ook weer snel gebeld worden!
Wat spannend en fijn dat de eerste plaatsing zo'n succes is geweest! Jammer dat je er niks over mag en kan vertellen, ben wel benieuwd hoe het verlopen is! Ik hoop voor jullie dat jullie snel een nieuw kindje geplaatst mogen krijgen!
Dank je meis, ja ik weet het niet. Daarom dat ik de info aangevraagd heb en misschien vraag ik dan (als mijn man erachter staat) een gesprek aan. Eerst de info maar eventjes afwachten. Wat super dat het goed is gegaan met de 1e plaatsing
Hey meiden, weer veel geschreven zie ik Even kijken of ik alles heb onthouden anders hoor ik het wel. Taliaa, Ik heb helaas geen informatie over 24 uurs opvang, anders zou je zelf eens kunnen bellen met de wss? Als je er niet uitkomt wil ik ook wel navraag voor je doen! Vlinder, Wat ontzettend leuk dat jullie dit willen doen! Over de mmm dat kan in elke regio verschillend zijn. Uit mijn eigen regio raden ze het af, ik zelf was wel al pleegouder voor ik een ICSI poging deed. Het belangrijkste is dat je een stabiel leventje aan een kindje kan geven. En ja in een "normale" situatie worden pleegmama's ook zwanger. Ik zou zeggen ga eens naar een informatieavond, daar kan je al je vragen stellen. Puck, Sommige plaatsingen kunnen idd erg heftig zijn, en dan ook nog eens de eerste plaatsing. Spannend nu het wachten op het volgende kindje. Anamcara, Succes met de curses binnenkort!! Hier gaat alles goed, met pleegje gaat het ook super, ze word al zo groot! Wij willen onze crisisaanbod vergroten naar/tot 10 jaar oud,maar daar zullen we pas na de zomervakanties mee beginnen. Heeft iemand hier trouwens ook oudere pleegkinderen?(of gaat doen) Liefs Mounia
Dank je Mounia, Ik wil nu eerst eventjes de info afwachten en nog een keer met mijn man bespreken. We moeten er tenslotte samen achterstaan Als hij nog twijfeld na de informatie dan kunnen we indd naar een informatie avond gaan, goed idee.
Ik heb net al de informatie ontvangen, dat is snel ik heb het gisteren aangevraagd. Ik heb de info van Pleegzorg Stichting de Zuidwester. Vanmiddag even op mijn gemakje doorlezen.