Hallo allemaal, Ben ik weer even! Wat een leuke, fijne reactie lees ik hier zeg. Helemaal super! Sabrina, leuk dat je ook mee komt lezen. Ik verbaas me er eigenlijk over hoe veel mensen er toch mee bezig zijn/ er over denken om pleegouder te worden. Super toch. Nicoletta, hoe was de intake bij die dame? Gek he, dat mensen bij pleegzorg vinden dat ze zonder meer hun mening mogen uiten en dat ze ook echt alles mogen zeggen. Ik vind sommige reacties echt niet kunnen. Ik heb trouwens wel ontzettend veel bewondering voor de manier hoe je omgaat met het wel/niet zwanger worden, en de keuze die jullie maken voor pleegzorg. Al bij de dokter geweest? Mijodi, Krijg een beetje het gevoel dat we er vergelijkbaar in staan. Grappig om te lezen dat jij er bijv. qua werk ook zo tegenaan kijkt. Wist overigens niet dat het moeilijk wordt als je boven de 40 bent. Aan de éne kant snap ik het wel, maar aan de andere kant is voor nederlandse begrippen 40 wel erg jong. Missty, bedankt voor alle info. Als wij nu voor pleegzorg kiezen, maken wij in eerste instantie de keuze voor "gewone" pleegzorg. Eigenlijk om dezelfde reden als Nicoletta, nl. dat wij beginnelingen zijn op zorg gebied. Nou meiden, ik heb vorige week gesproken met de pleegzorginstelling voor Drenthe. Een erg leuk gesprek gehad, en wij gaan half mei naar de info-avond. Thuis hebben we er ook veel gesprekken over, en Melvin is toch nog wat huiverig. Hij wil nl. niet tegen een pleegkindje moeten zeggen dat het even niet welkom is omdat er bij ons een tweede komt, aangezien kindjes vaak al genoeg beschadigd zijn. Volkomen logisch. Je moet natuurlijk wel voor de volle 200% achter de keuze staan. We hebben afgesproken gewoon naar de info avond te gaan zodat we beiden beter begrijpen wat er precies van ons verwacht wordt. Je maakt de keuze voor een leven, en niet voor even. Ook gaan we binnenkort naar mijn oom en tante in Apeldoorn. Ik wil graag weten waarom zij de keuze gemaakt hebben, hoe ze het hebben ervaren, en ik ben ontzettend nieuwsgierig naar het gezinshuis wat ze nu "runnen" Gister hebben we het hele pleegzorg gebeuren ook met mijn ouders besproken. Deze reageerden ontzettend positief. Helemaal super dus. Nou, maandag ga ik beginnen in een nieuwe baan. Heb er ontzettend veel zin in. Ben bijna 2 maanden werkzaam geweest in een functie als accountmanager bij een ontzettend commercieel bedrijf. (advertentie verkoop), en dit vond ik echt een drama. Ga nu dus weer lekker de uitzendwereld in. (kom ik oorspronkelijk ook vandaan) Spannend dus.
Hey meiden @ Nicoletta hoe gaat het nu met de cursen @Missty bedeankt voor alle info en wij weten nog waar voor we gaan. want aan de ene kant denk ik aan een kindje met een handicap omdat ik daar ook ervaring mee heb (ik geef namelijk zwemles aan kinderen met een geestelijke of lichamelijke handicap en werk in de kinderopvang) maar aan de ander kant denk ik van laten we nog even rustig aan doen omdat het voor het eerst is en we nu een dochtertje van 7,5 maand hebben en deze toont ook wel een beetje hyperactief gedrag dus toch ook wel iets meer zorg. we willen in iedergevalen eerst eens naar een avond. hebben wel alles gelezen en willen er zekker mee door nou eigelijk heb ik hier boven voor iedereen geschreven hoe ver we er mee zijn. ik was er altijd wel al mee bezig maar naar aanleiding van dit topic is het sneler gegaan. en me man is er ook helemaal mee bezig. zal jullie op de hoogte houden en mee lezen. @izab suces met je baan morgen. Liefs sabrina
Hey meiden ik dacht zal me ook nog even goed voor stellen. ik ben dus sabrina. en mama van Silver 7,5 maand en getrouwd met me mannetje bijna 1 jaar werk 2 dagen in de week in de kinderopvang. en gaf ( nu even niet) vrijwillig zwemles aan kinderen met een lichamelijke of gestelijke ontwikeling. Zo dan weten jullie met wie je schrijft
Hi Liza, de intake.... , tja dat klikte dus echt voor geen meter . De mevrouw was denk ik van een gereformeerde achtergrond en had totaal geen kaas gegeten van vruchtbaarheidsproblematiek. Ze snapte maar niet dat we de keus hadden gemaakt om te stoppen met de behandelingen. Er is immers in theorie nog steeds kans dat we ooit een kindje op de wereld kunnen zetten? . Daar heeft ze natuurlijk helemaal gelijk in, maar tegen welke prijs? Zwaar gehandicapt, je relatie stuk, je gaat er zelf aan onderdoor of weet ik al niet meer. Ontzettend balen en irritant zoiets en moest ik dus weer op zoek gaan naar een nieuw iemand. Via het ziekenhuis heb ik nu een interne psychologe toegewezen gekregen die ook de problemen rondom onze specifieke afwijking kent. Ik heb het gewoon echt hard nodig denk ik zo. Opmerkingen doen me nog steeds te veel. Ook hier weer op het forum een paar dagen terug; iemand zei iets dat ze het zat waren om mensen aan te horen die in een keer zwanger waren..... Tja zo'n iemand was ik ook, maar uiteindelijk nog steeds met lege handen. Dan zeg je hierop dat je ook die mensen niet over een kam moet scheren en gaat iemand anders degene ook nog beamen . Ik weet wel, het is mijn probleem en ik moet alles van binnen genoeg rustig krijgen. Dat lukt me heel vaak ook wel, maar soms ook niet . Van de dames van Jeugdzorg voor een eerste telefonisch gesprekje heb ik nog niks gehoord en via mijn email begreep ik dat een van de twee afwezig is momenteel. Blijft dus spannend. De cursussen gaan voor ons op 27 mei starten dus dat gaat al onwijs opschieten. Het lijkt me zoooo spannend en tegelijk ook zo vreselijk leuk! Goed van je hoor Liza dat je met je oom en tante in Apeldoorn gaat praten. Ik denk dat zij een enorme toevoeging voor jullie kunnen zijn. Zelf heb ik ook een telefoonnummer van iemand gekregen die ook twee langdurige pleegkinderen hebben en nu een "gewoon" gezin vormen in plaats van een soort van "doorgangshuis" voor vele kinderen. Dat eerste is een beetje hoe wij het voor ogen hebben. Spannend Liza je nieuwe baan maandag! Zoiets voelt altijd fijn he, naar het oude vertrouwde maar vooral leuke branch terug te gaan! Ik heb zelf ook nog een jaartje in de uitzendwereld gewerkt en vond het ook heel leuk! Het enige nadeel vond ik dat je soms te commercieel moet denken naar mijn zin. Ik was dol op de match, maar niet op de financiele match . Goed om te horen Binnabinna, jij zoekt weer voor een hele andere taak en ook enorm waardevol als ik het zo hoor! Tuurlijk moet het ook in je leven passen anders staat je hart er niet genoeg open voor. Dit soort afwegingen moet je echt maken en zijn denk ik ook alleen maar juist. Als jullie prioriteit momenteel bij jullie dochtertje ligt, moet je dat zeker zo houden. Maar door wel alvast te gaan starten kunnen jullie relatief snel opvang bieden als de tijd hiervoor rijp is. Wow!
Hoi Nicoletta, Wij zijn sinds juli 2008 pleegouders. We hebben zelf geen eigen kinderen. Ze is 2,5. Echt een grote schat. Wij zijn nu voor haar langdurig gezin. Het is zo ontzettend spannend als je gebeld wordt dat ze willen komen praten over een plaatsing. Het was een bang, stil meisje. Nu is het een blije, gezellige,drukke, ( en ook dwarse) peuter! Haar moeder komt hier bij ons op bezoek, gaat ook goed gelukkig Op verlof heb je gewoon recht dat is via de wet geregeld en niet via een CAO. Je werkgever moet zich hierbij neerleggen. voor een langdurige plaatsing heb je recht op volgens mij 4 aan ééngesloten weken. Ik heb dit uitgespreid over 8 weken zo dat ik toch nog wat werkte die weken. Je krijgt 100% van je loon die 4 weken. De cursus of te wel het stap programma is ook echt heel goed en leuk. Echt een natuurlijke selectie, als het nix voor jullie is dan kom je er zo achter.Dit zit erg goed in mekaar. Wij zijn inmiddels ook crisis gezin voor een kindje van 0-9 maanden. Dus ook weer spannend. Dit zal dan voor tijdelijk zijn. Onze omgeving reageerde ook afwisselend. De één heeft heel veel respect de ander die raadt het je af omdat het alleen maar moeilijke kinderen zijn. Mensen blijven het gek vinden, ook wordt het vaak ontmoedigd omdat men zegt "je gaat je dan zo hechten aan een kind en dat kind aan jou" "wat als het weer naar huis moet" Als het kind zich kan hechten is het fantastisch! Ik hecht me ook aan haar, en zij aan ons, mocht ze toch nog weg gaan bij ons dan hebben wij zeker verdriet, en voor haar zal het ook erg moeilijk zijn maar ze heeft zich wel leren hechten en voor in de toekomst is dat erg belangrijk! Ze noemt ons papa en mama, het was eerst papa en tanja maar sinds 2 weken is het opeens mama. Prima ik laat het zo en als ze straks wat ouder is dan mag ze zef kiezen wat ze wil zeggen tegen ons. Als je nog vragen hebt ofzo dan hoor ik het wel! Veel succes ermee! En vooral veel plezier! Groetjes Tanja
Hoi Tanja, wat een geweldige reactie!!! Echt jouw bericht doet me zoveel goed! Ontzettend bedankt voor je bericht! Jouw insteek is denk ik ook de mijne. Mocht een kindje teruggaan naar haar eigen ouders dan hoop ik dat ik het kindje een goede basis heb meegegeven en vertrouwen voor de toekomst. Echt, ik kan niet wachten tot ze ons bellen om te komen vertellen over een kindje. Het lijkt me GEWELDIG!!. Maar een vraagje, hoeveel tijd had jij er dan tussen? Ik bedoel, ik zag dat je tenminste 3 weken vooraf het verlof moet aanvragen. Hadden jullie zoveel tijd? Heeft er echt 3 weken tussen gezeten? In het onderwijs moet je de 4 weken achter elkaar opnemen. Ik denk dat dit ook beter is aangezien ik anders wel 2,5 dag per week weg ben. Lijkt me best te veel voor zo'n nieuw kleintje. Hoe heb jij het allemaal met je voorbereidingen gedaan? Je schrijft dat je ook geen eigen kinderen hebt, had je wel al alles in huis? Was het kamertje bijvoorbeeld al klaar? En kleertjes, hoe heb je dat gedaan? Goed om te horen over die cursus. Dat beeld heb ik er ook wel een beetje bij en hoop dat ik het straks net als jij zal gaan ervaren. Dames, echt geweldig al die reacties!! Ontzettend bedankt hiervoor! Het sterkt me, maakt me helemaal klaar voor deze nieuwe tijd.
Inmiddels zag ik dat op dezelfde dag (1 mei) Elmo een reactie had gegeven dat ze dit puntje ter beroordeling mee zouden nemen. =D> =D> Elmo!
@nicoletta ik denk dat je me verkeerd begreep. want we willen wel al meteen beginen met wiekend opvang. maar mischien in de toekomst blijvend. maar eerst wiekend opvang @tanja wat mooi op te lezen hoe je er tegen aan kijken. en hoe het gaat.
Sorry Binnabinna ik had je inderdaad verkeerd begrepen en nu ik je stukje nog een keertje nalees heb je het superduidelijk opgeschreven. . Het is denk ik toch een eigen leven in mijn hoofd gaan leiden .
Hoi Nicoletta, Ik had van te voren al met mijn werkgever besproken dat het er aan zat te komen. Wij hebben in januari het stap programma afgerond met het eindgesprek, toen zijn we van april tot juni niet beschikbaar geweest ivm familieomstandigheden en half juli belde ze ons. Ze zat al in een pleeggezin waar ze echt weg moest omdat het daar te druk voor haar was. Binnen 1 week woonde ze bij ons. Haar kamertje was toen ze belde een soort opslagplaats van rotzooi dus in 1 week hebben we dat omgetoverd tot een kinderkamer En we hadden niet alles in huis maar daar kwamen we vanzelf wel achter,eigenlijk ging het heel natuurlijk. Het was wel echt SUPER wennen! je leven is opeens helemaal omgegooid! iedereen is benieuwd! Ze was nog al een allemans vriendje. Wij hebben al snel besloten dat alleen wij haar op schoot mochten, alleen wij gaven haar eten of drinken alleen ons een kusje geven verderniemand. Dit om de hechting te bevorderen. Ook geen opa's en oma's, tantes, ooms, nichtjes ,neefjes niemand, erg moeilijk want iedereen was helemaal gek van haar en veel mensen begrepen het ook niet, maar we hebben het volgehouden met super goed resultaat. Je kan het beste alvast aangeven bij je werkgever dat het er aa nzit te komen, dan kunnen ze er vast rekening mee houden. Je weet natuurlijk nooit wanneer ze bellen maar dan zijn ze vast voorbereid! Wij kregen van verschillende mensen kleertjes voor allemaal leeftijden, staat op zolder. Ze had zelf ook wat kleertjes dus dat scheelde wel. Maar ze groeit zo snel iedere week moet ik wel wat nieuws kopen haha. Met crisis opvang heb je geen recht op 4 weken, pas als er een indicatie is voor langdurig. Want met crisis opvang is het na het bellen een kwestie van... een uurtje... soms iets langer. We zijn er over aan het nadenken of we niet nog een langdurige plaatsing willen. een grote beslissing dat wel maar het lijkt ons zo leuk Gek dat wij allemaal pleegzorg zo leuk vinden terwijl het eigenlijk heel erg is.. maar ja laten we maar het positieve er van in zien Leuk zoon topic hierover, dan kunnen we over een paar maanden met allen pleegouders afspreken ergens doei!!
Hi Tanja, ik zit met een enorme glimlach op mijn gezicht je stukje te lezen. Weet je, hier staan ook dozen vol met kleding , uitgesorteerd per maat voor jongens en meisjes. Ook hebben we een box en een wiegje/bedje, flessen en flessenwarmer . Oftewel ik ben me op alles al aan het voorbereiden . Het kamertje is eigenlijk al een klein beetje op orde. Het is tenminste leeg, gordijntjes en wat schilderijtjes hangen er al willen we straks ook echt de meubeltjes shoppen. Ook wil ik nog iets aan het behang doen. Het is nu wit en ik wil straks een rood-wit geruite giraf op de muur maken. Wij gaan dan 27 mei starten met de cursus en willen per half augustus beschikbaar zijn. We gaan eerst met vakantie (staat al geboekt) en daarna geen belemmering meer. Ook ben ik heel druk bezig met op alle mogelijke manieren ons appartement te verkopen (op diverse fora geplaatst + een aanbrengactie van 250) zodat we geen dubbele lasten meer hebben en ik evt kan stoppen met werken zodat we alle tijd en ruimte kunnen hebben. Mijn werkgever is helaas wat star, ze willen nu al weten wat ik precies ga doen . Ik heb ze aangeven wat de plannen zijn, maar ze willen zich houden aan alle termijnen en niet of nauwelijks flexibel zijn. Heel lastig! Hoe hadden jullie de leeftijd aangegeven? 0-2 jaar? Hadden jullie ook een babywens of was deze leeftijd perfect voor jullie? Wil je me misschien hier iets meer over vertellen? Ik ben namelijk heel erg bezig met de leeftijd momenteel. Een baby vinden we natuurlijker aanvoelen maar eigenlijk is zo'n pukkie als jouw pleegdochterje ook superleuk! Het mag overigens natuurlijk ook per PB hoor! Afspreken zou ik super, superleuk dan vinden! Dan leer je toch weer van elkaar! Ik heb nu al superveel aan jouw verhalen en word alleen maar enorm enthousiast van wat je zegt dat jullie overwegen om een 2e langdurig op te nemen. Wat je zegt over hechting, hoor je heel vaak he?! Wij zijn alvast de omgeving al een beetje aan het voorbereiden hierop dat het zeer mogelijk is dat we dit straks zo willen gaan doen, maar ik voel nu al enige weerstand. Bij de een wat meer dan de ander, maar je merkt het wel. Ik denk dat het alleen maar verstandig is om bij problemen hier niet te lang mee te wachten. Hoe lang hebben jullie dit volgehouden?
hey meiden, zo er is lekker veel geschreven zeg leuk! (even kijken of ik alles nog goed weet haha) @binna welkom hier meid! leuk dat jullie ook voor (weekend) pleegzorg gaan, succes met alles! @tanja leuk om jouw ervaringen te lezen! @missty bedankt voor je reactie, er is idd een tekort aan pleegouders voor kinderen met gedragsproblemen. @liza succes met de nieuwe baan! ik zie dat een paar meiden zich afvragen hoe de omgeving reageert, nou bij mij heel positief! mijn moeder is voor de kleintjes ook gewoon een pleegoma, ze vind het heel leuk. eigenlijk iedereen wel van mijn omgeving, en ja ik heb ook de opmerking/vraag gekregen van "kan je het afscheid wel aan" en "je gaat he toch hechten" . ik denk dat die vragen altijd wel zullen blijven.... @nicoletta zo ik lees dat jij al lekker veel spullen hebt! wat leuk! ik zie dat je aan het denken bent over de leeftijd, ik snap dat het het natuurlijks aanvoelt om te (beginnen) met een baby, je moet doen wat jij (en mannetje) het beste vinden. denk/praat er nog veel over, en doe waar jij je goed bij voelt meid. ik ga even een luier verschonen, ik kom later weer even spieken hier! liefs mounia
Nou meiden door dit topic is het bij ons wel heel snel in ene gegaan. vinden het niet erg maar beginen ons er nu juist op voor te breiden en teverhuigen. zo hebben we 9 junie de infobijeenkomst. en was ik op MP al aan het kijken voor een exstra bedje en duo wagen en zo (oke ik loop te hard van stapen ik weet het )
@binnabinna hahaha ja als je het eenmaal wil dan ga je er ook helemaal voor, ik keek ook vrij snel naar allemaal spulletjes! en voor je het weet is het 9 juni. pleegje ligt nu hier lekker te slapen, ik ga zo even met mannetje een filmpie kijken. fijne avond iedereen! gr mounia
is hier soms het pleegzorgvirus los gebroken Ja BinnaBinna als je hier eenmaal aan begint is er geen houden meer aan . Gelukkig heb je al een kindje en de basisspulletjes wel in huis, maar ook deze worden met grote vaart hier naar binnen gesleept. Mounia, mijn ouders willen ook die rol op zich nemen. Net als mijn zus. Eigenlijk weet iedereen in onze omgeving dat een pleegkindje er bij ons er waarschijnlijk aankomt. Zo zijn ze in ieder geval op de hoogte dat we zomaar opeens een kindje in huis kunnen hebben. Ook ben ik heel erg bezig met de aankomst. Hebben jullie bv welkomstkaartjes rondgestuurd? Laatst las ik ergens namelijk een interview van een stel die ook een pleegkindje hadden opgenomen en hierom net als soort geboorte kaartjes welkomstkaartjes hadden rondgestuurd. Zo wist iedereen van zijn of haar komst en kon je er ook iets inzetten om te voorkomen dat niet iedereen de volgende dag op de stoep staat om te komen kijken. Het leek mij heel handig en leuk! Hoe zien jullie dit?
Nicoletta, leuk dat je ouders ook zo'n rol op zich willen nemen! van die kaartjes is het een heel leuk idee als je een langdurige plaatsing hebt denk ik, want als je bijvoorbeeld een crisisplaatsing hebt dan kan het maar een paar weekjes duren dat er een kindje bij je is.
Hi Mounia, daar heb je gelijk in. Wij willen inderdaad ook voor een langdurige plaatsing en perspectief biedend zijn. Maar jij vindt dat niet gek als we dat zouden doen? Op de NVP stond een stukje van een pleegmoeder waarvan haar dochter als projectje op school haar geboortekaartje mee moest nemen. De juf was geloof ik zwanger en daarom had ze dit bedacht. Alleen dit meiske had geen geboortekaartje omdat haar moeder geen interesse in haar had. Door haar snelle plaatsing bij een pleeggezin is dit er bij ingeschoten en ook gewoon niet over na gedacht. Dit soort pijnlijke momenten zou ik graag willen voorkomen en het helpt ons in het kenbaar maken aan de omgeving dat we een pleegkindje hebben mogen opnemen.
@Nicoletta Als ik jou zo ales zie schrijf krijg ik zo'n warm gevoel van. je spreek nu al met zo veel liefde en zorg. en als ik het bij jou zo lees zou ik zo wat ook voor langdurig opvang gaan. Maar dat gaat gewoon niet. we hebben maar 2 kamers 1 voor ons en 1 voor Silver. maar voor de wiekendpleeg zorg moet je toch ook nog veel. bedje bedden goed (wagen) tis alleen altijd wel minder inderdaat. en dat van die kaartjes vindt ik een super iedee.