@anedore. Jeetje meis wat een naar gedoe kan je niet nog een gesprek aan gaan en alles uit leggen. En dan ook goede uit leg krijgen @Tanja jeetje meis dat is wel een tegen valler en hele aa qua het kindje lijkt me erg moeilijk Dikke knuf
Hoi! @Lindsay: Hoe is de eerste week gegaan? Lijkt me zo vreemd, spannend en bijzonder! Ik heb veel aan jullie gedacht! @Tanja: Wat gek dat de raad van kinderbescherming het dan zo anders ziet, helaas hoor je dat wel vaker, maar het blijft vreemd... zij moeten toch een beslissing nemen op basis van de informatie die er ligt en niet zelf dingen erbij halen. Voor pleegprinses zou het inderdaad fijner zijn als het duidelijk is. Gaan er nu nog andere acties volgen? @Annedore: Wat een verhaal! Ik heb in dit topic al eerder mijn verbazing uitgesproken over zo'n snelle conclusie van pleegzorg. Mijn ervaring is dat pleegzorg en zwangerschap 2 verschillende wensen zijn en dat je deze ook goed van elkaar moet kunnen scheiden. Pleegkinderen hebben een rugzak en ouders blijven een plek houden op welke manier dan ook. Het is voor pleegzorg belangrijk dat je hier reeeel over bent, maar ook reeel over je eigen kinderwens, als je hier nog heel vol en verdrietig van bent (wat heel begrijpelijk is) is het pleegzorgproces erg intensief. Daarom is het jammer dat ze met jou geen verder gesprek gevoerd hebben en ik kan me voorstellen dat je daar nog wel naar gaat vragen. @Hier: Uhm.. zwanger dus, na 4 jaar! Heel vreemd en pril.. Als het goed mag blijven gaan moeten we nog even bekijken wat we met pleegzorg gaan doen... het zit teveel in mijn hart dus betrokkenheid blijft, maar hoe en wanneer... (overigens is dit niet de reden dat pleegje bij ons weg is... die is weer thuis gaan wonen)
proficiat Appie!!!! hier alles goed, pleegje doet het echt zo goed, slaapt van 24u tot 7u, wat een luxe! een heel tevreden meisje eigenlijk en ik geniet van de 3 maanden dat ik nu thuis ben, heerlijk!
@lala lindsey, wat heerlijk meid!!! Het bedje is gevuld! hoe voelt het????? Het werd langdurig he? weten jullie iets van de achtergrond?
Hey Lindsay, hoe is het met je? Druk zeker? Hoe gaat het met het kleine schatje? Annedore, ik denk meis, dat je het niet zo zwart wit moet zien. Niemand, maar ook niemand kan jou verbieden om ook zwanger te worden naast pleegzorg. Ze proberen soms dergelijke dingen je op te leggen. Gaat helemaal nergens over. Ook ik heb wat bedenkingen met pleegzorg en zwangerschapsbehandelingen, maar weet je, als jij denkt dat je het samen kunt handelen en dat dit echt wel overwogen is, heeft daar niemand iets op te zeggen. Weet je, ze zeggen dergelijke zaken zodat jouw leven VOLLEDIG in de trant van Pleegzorg staat. Gaat helemaal nergens over. Het is JOUW leven en pleegzorg past daarbij! @ Taliaa , jemig meis, ik zie ineens dat je een deze dagen moet bevallen! Heeeeeel veel succes en een prachtige kraamtijd!! Hier gaat alles met ups en downs. De plaatsing is een behoorlijke zware. Het manneke slaapt niet of nauwelijks en daardoor zijn wij doodmoe. Met het meiske gaat het goed, eigenlijk steeds beter. Ze is heerlijk aan het kletsen, heeft soms de meest bijdehandte opmerkingen en geniet van een leven in een huis met eigen speelgoed. De kleine man moet doorgeplaatst worden maar hier is geen gezin voor beschikbaar. Tenminste, het gezin is er wel, maar de geldpot bij die organisatie is op. Enorm irritant, en te belachelijk voor woorden dat kinderen hiervan de dupe worden.
Ik zou me ook graag hier aanmelden... mijn verhaal lijkt veel op dat van Marjolinos. Nog bezig in de 2e IVF-poging met cryo's terugplaatsen, maar ondertussen het pleegzorgtraject gestart omdat we nog weinig vertrouwen hebben in een goede uitkomst bij IVF (na 12 embryo's/cryo's teruggeplaatst te hebben). Maar wij gaan (in eerste instantie in ieder geval) ook voor weekend/vakantiepleegzorg. We hebben de info-avond 7 weken geleden gehad en ons gelijk aangemeld. Ze zouden binnen 8 weken contact opnemen, dus het begint spannend te worden. Lieten ze jullie ook echt 8 weken wachten?
@jo: hier ook van september tot eind november gewacht op telefoontje. @all: vandaag eerste huisbezoek gehad. Heel positief en informatief gesprek. We gaan door naar de volgende ronde! In januari begint de stap-cursus en nu moeten we van tevoren het levensboek gaan invullen. Mijn man en ik krijgen er steeds meer zin in! We hebben ervoor gekozen om ivf-traject voor ons uit te schuiven en ons eerst te richten op pleegzorg. Voelt echt als een enorme opluchting en veel positiever dan mmm van de afgelopen jaren! Leuk om hier jullie ervaringen als pleegmama's te lezen! Ik hoop dat ik snel over mee kan praten!
Vandaag werd ik gebeld! Een erg leuk gesprek gehad, aan de andere kant wel met een enigszins teleurstellende mededeling. Ook voor weekend- en vakantiepleegzorg is het niet toegestaan nog met het IVF-traject bezig te zijn hier . Dus voor ons betekent dat nog een aantal maanden voor we verder kunnen met pleegzorg. En omdat ons vertrouwen in IVF vrijwel nihil is, heb ik echt het gevoel weer een paar maanden on-hold te staan. Aan de andere kant wil ik de laatste cryo's natuurlijk wel terugplaatsen, dus we gaan het traject zeker wel afmaken. Murphy: hebben jullie ook aangegeven dat je het IVF-traject misschien straks wel weer op gaat starten? En hoe wordt daar dan tegen aan gekeken?
@jo: we hebben aangegeven dat we pauze voor onbepaalde tijd hebben, maar dat we dus niet uitsluiten dat we nog verder gaan met ivf. Hier vonden ze combinatie ivf/pleegzorg ook geen goed idee (wij zelf trouwens ook niet). We hebben aangegeven dat we, zolang een pleegkindje bij ons woont, geen behandeling gaan doen. Na een eerste plaatsing misschien wel weer. Heb op 't moment zo ontzettend genoeg van mmm dat ik niet weet of ik überhaupt nog wel verder wil.
En Murphy, wat vonden ze van die instelling dat je geen IVF wil gaan doen zolang een kindje bij jullie woont??? Ik denk persoonlijk dat ik dit echt een juiste instelling vind. Vruchtbaarheidsbehandelingen in combinatie met hormoonpreparaten doet eenvoudigweg wat met een vrouw. Hiermee wil ik niet zeggen dat je per definitief een labiel wrak zult zijn en niet voor je kindjes kunt zorgen die aan je toevertrouwd zijn, maar de meeste vrouwen steken dan hoe dan ook anders in hun velletje. Voor Jo, vind ik dit wel bizar dat zelfs weekend en of vakantiepleegzorg ook niet mag. Dat is een minimale belasting lijkt me. Maar Jo, misschien is dan Pax Kinderhulp iets voor jullie? Wat de laatste dagen ook door mijn hoofd speelt is dat ik weet dat een vrouw stopt met pleegzorg omdat ze een eigen kindje heeft gekregen. Dit jongetje woont al vier jaar bij haar en haar man en zij is toch ineens zwanger geraakt, kindje is gezond ter wereld gekomen maar vraagt nadien toch extra zorg en aandacht en ineens is er geen tijd meer voor het jongetje waar zij altijd al voor zorgde....... Weet je, zoiets raakt mij tot in het diepste van mijn ziel. Ook ik ben zwanger geweest, kan zelfs makkelijk weer zwanger raken, alleen hebben al mijn zwangerschappen een miskraam tot gevolgd gehad. Maar zou ik dan een van mijn kindjes op straat zetten????????? Dat denk ik toch echt van niet. Maar weten jullie, zulke dingen gebeuren echt en misschien zijn de pleegzorgorganisaties daar best bang voor. Ik denk dat de 'ongewenst kinderloze stellen' een nieuwe doelgroep zijn. Op zich positief, maar ook anders dan mensen die dit alleen uit morele overwegingen doen. Iedereen moet daar zijn of haar weg in vinden. En dat kost nu eenmaal tijd.
Heb ook al zo'n verhaal gehoord Nicoletta kan het me echt niet voorstellen... Meisje doet het echt supergoed! Voorlopig geen bezoekregeling maar mama belt wel elke week een minuut rustig op dat gebied, we zullen zien of dat nog verandert
@nicoletta: pleegzorg vond het goed dat mijn man en ik er zo over denken. Ze waren het er helemaal mee eens. Ik vind het wel een beetje overdreven dat je zelfs niet voor weekend/vakantiepleegzorg in aanmerking komt als je nog met ivf bezig bent, maar ik zou hormoonbehandelingen absoluut niet willen combineren met een pleegkindje dat echt bij je woont. Ik vind de hormoonbehandelingen lichamelijk maar ook psychisch te heftig om dit te gaan combineren met een (waarschijnlijk net zo heftig) pleegzorgtraject! Onvoorstelbaar dat mensen pleegkindjes op straat zetten omdat eigen kindjes geboren worden. Was dit jongetje dan alleen maar een surrogaatkindje totdat hun eigen kindje kwam?? 't arme schaapje..... @lindsay: fijn dat het meisje het zo goed doet. Hebben jullie ook geen eigen kinderen? Lijkt me ook wel heel spannend, zo de eerste weken met een babytje..... Hoe is het eigenlijk geregeld bij zo'n hele kleine pleegkindjes wat betreft de praktische zaken, zoals consultatiebureau en prikjes? En je hebt natuurlijk ook geen kraamhulp om in het begin te helpen met badjes en zo......
murphy, voelt toch een beetje als dubbel gestraft worden, nietwaar? vind het ook wat overdreven. Hier geen eigen kinderen, maar nooit de stap naar de MMM gezet, na 3 jaar proberen direct aan de selectieprocedure voor pleegzorg begonnen. Het was idd even een hele aanpassing; ik werd in principe op 4 dagen tijd tot moeder gebombardeerd Hier werd Kind en Gezin (CB in NL) op de hoogte gebracht door het ziekenhuis waar ons pleegje lag. Die zijn dan na een week thuis komen kijken en hebben pleegje nagekeken en nog eens gewogen en gemeten. Maar de eerste week was het dus echt zo van: zoek het maar uit kraamhulp kennnen ze hier in België sowieso niet. valt me alleen een beetje tegen dat de begeleidster van ons pleegje nog niet hier is geweest, ze zou 10 dagen geleden bellen voor een afspraak, maar heeft nog steeds niet gebeld en ik vertik het om haar achterna te bellen, heb het druk genoeg zo. Nu zijn er gelukkig ook geen problemen, anders had ik wel gebeld, maar eigenlijk kan dat toch niet hè, ons zo aan ons lot overlaten
@Nicoletta, wat een pijnlijk verhaal! Ik krijg er de kriebels van en kan het me ook echt niet voorstellen, we hadden hier met alle liefde gecombineerd en hebben nu ook de weg terug voor pleegje openstaan, al hopen we voor het kind dat het nooit nodig zal zijn. (het was overigens wel de reden dat ik het in mijn vorige berichtje neerzette; dat het niet onze keus is dat pleegje weg is... ik wil dat dat absoluut duidelijk is) @Murphy, wij hebben toen ook een afspraak gemaakt over behandelingen, niet voor altijd maar wel de eerste tijd en sowieso in goed overleg met pleegzorg. Dit is altijd prima verlopen. Wij staan op de lijst voor langdurige plaatsingen en hebben er net 1 van anderhalf jaar achter de rug. @ pleegzorg: Voor ons is het nu goed nadenken wat betreft pleegzorg, je moet een kind tenslotte ook wat te bieden hebben. Bovendien weet ik dat vooral alles eromheen ook energie kost. Ik vind het nog wel lastig...wil ook zo graag dat deel vasthouden wat zo bijzonder is: de zorg voor een kind. Het zit echt in mijn hart. @ Lindsay: wat goed dat het zo goed gaat! Ik vind het echt zo bijzonder voor jullie! Bij ons zouden ze ook vaak langskomen in het begin... is niet echt gebeurd (en was ook niet nodig). @ Jo: sterkte met toch weer even afwachten. Ik snap het beleid, maar ik denk dat weekendpleegzorg toch een andere lading heeft.
wat een verhaal nicoletta, daar springen de tranenvan in je ogen. Hier zei pleegje vanavond opeens, "Mam als niemand mij meer wil dan ga ik wel ergens anders wonen." Nou mijn hart werd verscheurd toen ze dat zei. En zo zie je dat een kind hoe jong ze ook zijn echt beschadigd zijn, Dat die eerste jaren zo ontzettend belangrijk zijn. Zij was anderhalf toen ze bij ons kwam. We hebben veel recht kunnen zetten maar je ziet dan opeens dat ze toch echt beschadigd is. Reden te meer om haar nog meer liefde te geven dan ze al krijgt Wij zijn inmiddels trouwens weer beschikbaar. Aanbod 0-1/1,5 jaar.
Sneu he Tanja, dat deze levens al zo jong zo onveilig zijn geweest. Gelukkig heeft ze het zo fijn bij jullie! Spannend weer op de wachtlijst!!
vraagje aan de pleegmama's Doen jullie met de pleegkids dingen voor de bio ouders? Zoals een cadeautje met kerst? Of elke keer een knutselwerk of iets in die richting? En nog iets, sparen jullie van de pleegzorgvergoeding? En zoja spaar je dit dan in zijn algemeen of echt voor het pleegje zelf? thanks hoor graag weer jullie ervaringen
hier allebei niet echt van toepassing, contact met de bio-ouders is er nog niet geweest en hier in België wordt door de overheid elke maand 65 euro gespaard voor het pleegkindje, komt neer op 14000 euro als ze 18 is