Geen adoptie maar pleegzorg

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Nicoletta, 16 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    12,24 euro per dag en dan nog 85 euro kinderbijslag per maand

2. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Lindsay ik zie dat jullie een pleegje hebben.
    En ze is nog zo klein!
    Wat lief zeg.
    Wel vind ik erg om te lezen dat de begeleiding erg tegenvalt.
    Nu ben je echt mama:D
    Wat goed zeg.
    Proficiat!!
    xxx

3. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    hihi ja inderdaad eindelijk!! :D en ze is zo mini! ;) en zoooo lief!

jij ook bijna zover zie ik! spannend!

4. Appie

Appie Actief lid

28 dec 2006
    397
    0
    16
    Wij deden altijd cadeautjes met vader en moederdag (leuke foto en werkje ofzo) en iets met de kerst. Voor verjaardagen van ouders maakte pleegje een mooie tekening oid. Maar niet elke keer dus, net hoe het uitkwam, maar vooral op de bijzondere dagen. Dingen met foto's vielen het beste :)

Wij spaarden niet van de pleegzorgvergoeding omdat het perspectief zolang onduidelijk bleef. Zou het wel gaan doen als het kindje zeker zou blijven voor lange tijd. Ik geloof dat het wel altijd goed is om even na te denken of je het op de eigen naam zet ivm ouders die er dan bij zouden kunnen...

Heb je hier wat aan?

Lindsay: gaat het goed?
    Nicoletta: tijdje niet gelezen, hoe is het met de kids?

5. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    hier alles goed hoor Appie, we genieten met volle teugen.

zouden vandaag een tweede poging hebben om haar ouders te ontmoeten, maar is weer niet doorgegaan.

gisteren het hele verhaal gehoord over de ouders, pff is allemaal veel erger dan ik dacht, was er even niet goed van

6. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83

Aaaaaaaah wat lief zeg hihi.

Ja hier begint het ook op te schieten.
    Maar eigenlijk gaat het me veel te snel;).
    Manlief heeft wel al vaak genoeg tegen zijn zoon gezegd met 37 weken mag je komen heh:p

7. murphy

murphy Bekend lid

8 okt 2010
    877
    1
    18
    Alle (pleeg)mama's(to be):

een hele fijn kerst en een gelukkig 2011!

8. tanja8

tanja8 Niet meer actief

Hier was moeder op bezoek vrijdag. Ze gaf aan hoe blij ze is dat pleegje bij ons woont. En hoe blij ze is dat pleegje weer helemaal dr zelf is, blij als altijd.

Das ook wel eens prettig om te horen:)

9. AnamCara

AnamCara Lid

19 feb 2010
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het heeft bijna 2 jaar gekost na de info avond pleegzorg....in totaal en nu is het eerste thuisbezoek geweest. De aanpak is niet meer de uitgebreide STAP training, maar 3 thuisbezoeken, dan 3 avonden (waaruit je ook nog het thema mag kiezen). Klinkt effectief ;).

Was een prima gesprek, goede uitleg, goede vragen en verdieping. Maar ik heb nog totaal geen idee wat en of het ons wat gaat brengen. Onze insteek is weekendopvang en daarna misschien intensiever of langer, op basis van de ervaringen dan.

Wat me teleurstelde was dat leeftijd van pleegzorg ouders ook meetelt. Die ervaring heb ik nou al genoeg in adoptieland opgedaan, dus dat viel me echt tegen. Manlief is 50 en ik zit daar 11 jaar onder. Dus geen al te kleine pleegjes....wat ik zo jammer vind :(. Kleuterleeftijd sprak juist zo aan omdat we daarmee ervaringen hebben (oppassen en familie) opgedaan.

Volgende gesprek nog maar eens goed doorvragen, want ik snap dat niet helemaal....Ook ben ik er nog niet helemaal uit of ik 'mijn belang' helemaal naar de achtergrond kan terugbrengen en alles kan en wil offereren zonder wederkerigheid. Dat is namelijk waar wel extreem op werd gestuurd in het gesprek. En tuurlijk gaat het belang van een pleegkind voor alles, maar dat neemt niet weg dat er toch ook emotie en gevoel zit aan deze kant.

Hoe gaan of gingen jullie daarmee om, ik lees hier toch ook vaak uitspraken als 'gefeliciteerd met je pleegje, dan ben je nu ook mamma'. Terwijl dat soort uitspraken echt uit een boze droom komen als ik de pleegzorgdame moet geloven ;). En je die link dus niet moet leggen als je verder wilt in het opvangen van een pleegkindje.

Hoe zijn jullie gevaren op dat vlak?

10. maschake

maschake Lid

20 mei 2010
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heeey hallo.

Ik wilde alle (Pleeg) Mama's jullie familie en jullie (Pleeg)kindjes even het aller aller beste wensen voor 2011 heel veel liefs maar vooral goede gezondheid voor jullie en diegene die jullie liefhebben.
    Tot 2011 hopelijk brengt het veel goeds
    XXXXXXX For all of you xxxxx:):):):)

11. tanja8

tanja8 Niet meer actief

Ons pleegje zegt ook mama tegen mij. Dit ging vanzelf. Maar voor mn gevoel ben ik toch niet haar mama. Klinkt hard maar haar echte mama blijft haar echte mama en je zorgt voor een pleegje en geeft het liefde also het je eigen kind is, maar ik ben niet haar mama. En het is geen vervanging van eigen kinderen, al hebben wij geen eigen kids. Het is geen vervanging en dat mag je ook echt niet zo zien want dan kan je geen pleegzorg doen.
    En idd... roep je bij pleegzorg mama-achtige dingen dan gaan ze stijgeren haha.
    Maar het valt allemaal wel mee hoor. En bij ons is bio moeder het er ook mee eens dus das dan weer geen probleem. Maar ik denk maar zo.. het kind woont bij ons, we houde nzo eel mogelijk rekening met alle partijen maar het is ons gezin, ze woont bij ons dus dan gelden onze regels en ideeen.

Maar uiteraard niet tegen de pleegzorg of wat niet op 1 lijn ligt. Dan wordt de samenwerking echt lastig.

En ik ga nu ook niet tegen ons pleegje zeggen van je mag geen mama zeggen, dan is het hek van de dam. Ik laat het bij haar zelf, ze mag zelf beslissen.

12. AnamCara

AnamCara Lid

19 feb 2010
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor je verhaal Tanja, zoals je het schetst sluit het ook aan bij de gedachten die ik er zelf over had. Maar alles wat je noemt in die context (bio ouders, je eigen rol, mamma/pappa verhaal) in het gesprek lijkt wel enorm uitvergroot te worden. Ook feit dat je, naar ik zo inschat, ook hecht aan het kindje wat je opvangt en een beter leven biedt (voor de tijd dat het nodig is). Ook dat wordt hier nogal doorgezaagd...afstand houden is je zelfbehoud. Tja hoe doe je dat als je een pleegje opneemt in jouw inner circle, je gezin?

Contact met biologische ouders lijkt me heel goed, mits dat het ook echt mogelijk is. Lees hierover vaak drama verhalen, lijkt me dan wel moeilijk om dat 'neutraal' te blijven zien als het niet goed gaat aan die kant. Ook het feit dat je als pleegouders toch wel heel veel bereid bent te geven met het grote risico dat er geen spoor van wederkerigheid is.....daar moet ik nog eens goed over nadenken.
    Want ik lees ook veel over het komen en gaan van pleegjes......en nobel zijn is 1.

Wij gaan gewoon op naar het vervolggesprek. Het issue van leeftijd nog maar eens goed navragen, dat zit me ook niet lekker namelijk.

Iedereen hier nog alle goeds toegewenst voor 2011! :D

13. tanja8

tanja8 Niet meer actief

wij zijn idd ook heel erg bezig geweest met de hechting.
    Onzekerheid over hoelang ze hier blijft, lijkt nu voor jaren maar je weet het nooit.
    Ik had er vooral moeite mee om me te hechten en hoe ver laat je en kind hechten. met ook op zelfbescherming als hetkindje toch weg gaat.
    Maar beter een goede hechting en dan maarhelmaal stuk van verdriet dan een slechte hechting voor je leven. Dit heeft alle invloed op de rest van haar leven. Als een kind verdriet heeft bi jhet weg gaan, dan is ze tenminste in staat zich te hechten aan iemand. Hou je dit af uit zelfbescherming dan zal ze zich waarschijnlijk nooit kunnen hechten.

Succes met alles! Bij de gesprekken wordt alles idd heel erg uitgemeten! maar het maakt je wel bewust van alles.

14. Appie

Appie Actief lid

28 dec 2006
    397
    0
    16
    Hoi allemaal,

Allereerst een heel fijn, goed, bijzonder en inspirerend 2011. En dat het maar goed mag gaan met de pleegjes, in wat voor situatie ze ook zitten.. we doen het toch voor hen.

Anamcara, eigenlijk sluit ik me aan bij Tanja. Zij heeft al zoveel uitgelegd over bijvoorbeeld het nooit vervangen van de echte ouders. Dat heb ik precies zo gevoeld, ondanks dat ons pleegje zich helemaal aan mij gehecht heeft (en dat kon ik niet tegenhouden en dat is volgens laatste onderzoeken ook niet goed) was ik niet zijn moeder en kon ik haar die plek ook geven. Dat is wel heel belangrijk en daarom vragen ze daar zoveel naar. Niet altijd makkelijk, maar ze willen toch jouw motivatie naar boven krijgen. Over het leeftijdsverschil tussen jou en pleeg, ik weet dat ze het liefste wel een plaatsing willen die bij je gezin past (wij zijn zelf nog best jong, dus hier nog geen pubers), maar het lijkt me wel goed om daar op door te vragen. Oudere kinderen vragen weer wat anders terwijl jullie misschien goed zijn in het opvoeden van peuters... Succes iig!

Tanja: al wat gehoord van nieuwe plaatsingen en verwachting hoe lang het gaat duren?

Lindsay: gaat het nog steeds zo goed met het meisje?

15. tanja8

tanja8 Niet meer actief

hoi Allemaal,

Wij wachten nog rustig af maar ben wel ongeduldig haha. T kamertje is eigenlijk ook nog niet in orde maar ja als het zo ver is dan is dat zo klaar:)

Hoe is het met je zwangerschap Appie?

En wat je schrijft over dat de pleegzorg het zo belangrijk vindt dat je de bio ouders een plek kan geven in de opvoeding en het leven van het pleegkind. dat is echt zo ja. Daar wordt heel erg op gehamerd.

groetjes Tanja

16. maschake

maschake Lid

20 mei 2010
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Allemaal..

Bij deze wilde ik laten weten wij staan vanaf nu op de wachtlijst hebben vandaag het eindgesprek gehad alles positief en wij waren uitstekend naar hun idee.
    Dus vanaf nu kan het wachten beginnen heerlijk nu ook een beetje vooruit kijken de kamer maar eens gaan kijken wat we er mee kunnen heerlijk.
    Ik houd jullie op de hoogte en allemaal veel geluk :)

17. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    das snel gegaan! :) proficiat!

nu wachten, hopelijk ook niet te lang ;) hier duurde het maar een maand

18. murphy

murphy Bekend lid

8 okt 2010
    877
    1
    18
    Wat gaat dat snel zeg, Maschake!
    Klopt het dat ik ergens las dat jij ook in M'tricht de stapcursus hebt gevolgd?? Wij beginnen volgende week woensdag in M'tricht met de stap, dus ik ben erg benieuwd!
    Wat hebben jullie aangegeven qua leeftijd en kort/langdurend?

We hebben ons afgelopen week door het levensboek heen geworsteld. Best een karwei, al dat speurwerk bij jezelf! Wel goed en interessant om bij al die vragen stil te staan....

19. maschake

maschake Lid

20 mei 2010
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haaay Murphy.
    Ja dat klopt wij hebben de stap in Mstricht gedaan en moet zeggen hebben er veel aan gehad was erg interessant en leuk om te doen.
    Heel veel plezier daar.
    Nu wachten wij hebben ons voor langdurig opgegeven crisis lijkt mij ook heel super maar gezien ik in 3 diensten werk is dat niet zo erg verstandig.
    Heel veel succes en levensboek is een heel karwei maar wel leuk om te doen zo kom je weer eens iets van jezelf te weten ;)

20. murphy

murphy Bekend lid

8 okt 2010
    877
    1
    18
    Hey Maschake,

We hebben ook enorm veel zin in de cursus, eindelijk echt beginnen! Levensboek bijna klaar inmiddels, alleen nog de brief aan de ouders. Moeilijk, moeilijk.

Wij weten ook nog niet precies voor welke vorm we gaan kiezen, crisis spreekt ons allebei wel aan, maar langdurig ook.....
    eerst maar eens de cursus doen (en niet afgewezen worden!) en dan zien we wel verder....

Jullie succes met afwachten! Ben erg benieuwd hoe lang het bij jullie gaat duren, dus ik kom af en toe even spieken of er al nieuws is...

Deel Deze Pagina