He, Over de welkoms/geboorte kaartjes. Tijdens de cursus gaan ze hier ook op in, via een rollenspel. Hoe oud een kind ook is, het wordt uit zijn omgeving gehaald en in een vreemde omgeving geplaatst. Voor een kind ( dan met name een wat ouder kind vanaf anderhalf jaar) blijft het eng en vreemd. Bij ons legde ze het zo uit. Jij bent de moeder, je hebt een man en 2 kinderen, je hebt een leuk huis met een tuin en je vindt het er best leuk wonen zo. Dan opeens komen er 2 mensen bij je thuis, ze zeggen dat je de moeder wordt in een ander gezin, dus je moet nu 1 setje kleren pakken en daar ga je, in de auto bij die mensen, er is haast geen tijd voor afscheid. Als je in de auto zit en achterom kijkt zie je daar je 2 kinderen staan, ze huilen een beetje, ook je man staat met tranen in zijn ogen omdat hij eigen niet wil dat je ergens anders gaat wonen. na een uurtje rijden jullie een pad op, aan de zijkant staan grote bomen, voor je zie je een heel groot mooi huis, met een zwembad in de tuin, daar bij de deur staat een man met 2 kinderen, je kent ze niet en als je uitstapt wordt je meteen door hen omhelst. Er hangen ballonnen en slingers er klinkt gezellige muziek en de man en kinderen zijn dolblij dat je er bent! Je wordt geknuffeld en gekust. Smiddags is er een feestje ter ere van jou maar je snapt het niet, je voelt je niet lekker, je mist je man, je mist je kinderen, je mist het om ze naar bed te brengen, je mist het om je man te knuffelen. Iedereen is blij... maar jij niet... Zo wordt het vertelt. En dan moet je dus voor de groep vertellen wat je voelt, wat je zou doen, hoe je zou reageren. Het is een heftig verhaal als ze dat voorlezen en het komt ook erg dicht bij je zelf. Zo voelt een pleegkindje zich ook, weg uit zijn omgeving zo bij nieuwe mensen die eigenlijk heel blij zijn. Daarom kiezen veel pleegouders ervoor om geen welkomstkaartje, geboortekaartje te sturen. Wij hebben via een mailtje gedaan dat T vanaf die dag bij ons woont enzenz. Ook zijn in de meeste gevallen de eigen ouders nog in het zicht wat het dan ook gek voor hen maakt als je iets van een kaartje stuurt. Das mijn mening ieder moet het voor zich weten natuurlijk. Groetjes Tanja
@tanja dat lijkt me wel heftig inderdaat. Over het kaartje ja kan natuurlijk een ander soort kaartje doen niet echt een geboorte kaartje maar eentje met een foto.
Dat is een heel heftig verhaal Tanja! Ik snap heel goed de essentie wat ze hiermee willen zeggen. Ik heb even gewacht met reageren om mijn gevoel te evalueren. Duidelijk is me geworden dat de aankomst "gepast" moet worden. Daar was ik eigenlijk al overuit; geen slingers, geen feestje etc. Het is immers al treurig genoeg dat een kindje niet bij de eigen ouders mag en kan opgroeien. Jouw verhaal heeft me hierin alleen maar gesterkt. Waar ik alleen nog steeds over twijfel, is het verhaal van het kindje dat geen geboortekaartje had (wat ik vertelde). Ze kwam uit een hele treurige achtergrond (dit in tegenstelling tot de moeder in jouw verhaal, zij was tevreden met wat ze had) en was eigenlijk helemaal niet welkom. Al niet tijdens de zwangerschap en al helemaal niet na de bevalling. Dat geeft een slechte start, al is en blijft natuurlijk de moeder toch de moeder. Ik ga er vanuit dat de ouders, of tenminste de moeder, in beeld blijven haar/zijn hele leven lang. Dan denk ik dat je best een kaartje kunt sturen. Juist dan eigenlijk. Niet met HOERA of met WELKOM THUIS, want dat slaat nergens op en is in mijn ogen dan ook niet gepast. Maar meer dat wij .... welkom heten bij ons of inderdaad met een foto als zijnde voorstelkaartje. Dan weet de omgeving dat hij/zij in ons gezin opgenomen wordt. De juiste tekst ben ik nog aan het verzinnen en ook hierin vind ik dat de ouders positief benoemd zouden mogen worden. Ik ga van het positieve uit van deze mensen en wil ze ook echt een plek bieden in het leven van ons pleegkindje. Deze mensen zijn immers onlosmakend verbonden aan het kindje en horen er gewoon bij wie of hoe ze ook zijn. We hoeven geen vrienden te worden, maar wederzijds respect hoop ik echt gezamenlijk waar te kunnen maken.
Hallo meiden, Heftige verhalen zeg. Omdat wij in eerste instantie voor weekendpleegzorg en op den duur crisispleegzorg willen gaan, heb ik hier nog helemaal niet over nagedacht. Ik moet zeggen Nicoletta, dat ik jouw laatste bericht prima vind klinken. Je wilt iedereen graag laten weten dat er een kindje bij jullie is komen wonen, logisch natuurlijk! Maar idd, een rustige sobere manier spreekt mij ook meer aan. Ik moet ook eerlijk zeggen dat het verhaal van Tanja veel indruk op mij heeft gemaakt. Nou, begonnen in mijn nieuwe baan. Moet wel weer even wennen, maar ik denk dat het helemaal goed gaat komen. Verder hebben wij de 13e infoavond van de pleegzorg. Ik ben ontzettend benieuwd. Overigens heeft Melvin de 20e een sollicitatiegesprek bij een organisatie in Groningen die met pleegkinderen werkt. Zij onderhouden de contacten met pleegouders, maar hebben ook locaties waar ze zelf kinderen (0-18) opvangen. Het is een vacature voor Technisch medewerker, maar evt. komt hij ook in beperkte mate met jongeren in aanraking. (werkstage begeleiden) Melf is zelf best stug, maar dit spreekt hem dan weer enorm aan. Het is ook echt een leuke functie. En ik moet eerlijk zeggen dat de 36 urige werkweek mij weer erg aanspreekt. Verder hier alles rustig. Lees vol enthousiasme mee in dit topic.
Ik vind dit oo kecht een super leuk topic! Vandaag hebben wij doorgegeven dat we toch voor nog een langdurige plaatsing willen gaan. De plaatsingsmedewerkster die mailde meteen terug dat ze het ook niet anders had verwacht haha. Ik weet nog dat het bij ons zo lang duurde voor we naar de info avond gingen, en dat het zo lang duurde voor we met de cursus begonnen. En nu woont T al bijna een jaar bij ons, de tijd gaan zo snel meiden, voor je het weet hebben jullie ook een huis vol pleegkinderen
@tanja hoe doe je dat veder zeg maar. want me de vragen waar ik mee zit zit zo. ik heb bv een site voor me dochte (die beveiligd is) en daar hou ik alles bij. ik zou dat bv ook voor het pleeg kindje willen doen. maar aan de ander kant is dat natuurlijk ook wel gek. en net zoals ik schrijf in een schrifje voor me dochter wil dat dan ook voor het pleeg kindje doen. en het dan aan de ene kant mee naar huis geven maar aan de ander kant ben ik dan weer bang dat het kwijt raak. vindt het zo gek om daar al over na te denken maar ja ik ben iemand die daar dus al mee bezig is terwijl we nog neit eens in het hele project zitten en eerst nog naar de avond meoten
Hey lieve meiden! Ik volg hier ook nog steeds mee, zenne. Zeg niet veel omdat ik op vlak van pleegouderschap niets nieuw te melden heb. Wij wachten af tot na ons huwelijk zoals ik al zei om ons op te geven... Ik vind het wel enorm leuk om hier mee te lezen! Het doet me deugd om al deze mooie verhalen te lezen en de plannen. Echt super! Nicoletta, hoop dat jullie snel een klein ukkepukje in jullie armen kunnen houden! Binnabinna, wilde ff reageren op je vraag over de site. Als je pleegmoeder bent, moet je je aan een vorm van 'beroeps'geheim houden. Ik denk dus niet dat je een site over dat kindje mag maken, ook als is hij beveiligd. Iedereen raakt op zo'n site. Ik ben ook op die van je kindje geraakt en heb je nog nooit gesproken... Vind het wel een mooi initiatief hè, begrijp me niet verkeerd. Maar je zou er bijna niets op mogen zetten...althans hier in België is dat toch zo... Lieve groetjes!
Ik heb een map waarin ik steeds iets schrijf, de eerste weken haast iedere dag nu ongeveer 1x per maand. Of als ze iets geks uthaald of als er iets met haar gezondheid is. Ook maak ik een fotoboek. Geen idee of ze ooit nog naar huis gaat maar ik vind het belangrijk om sommige dingen uitgebreid te beschrijven zodat haar vragen dan voor ee ngroot deel beantwoord kunnen worden over hoe ze was als klein kind, wat ze 'mankeerde' hoe haar moeder tegen haar deed enz. Ook heb ik duidelijk opgeschreven waarom ze bij ons woont en niet meer bij haar moeder. Sommige details zal ik misschie nvergeten na 16 jaar daarom heb ik ze opgeschreven.
@elke ik weet wel hoe je er bent gekomen hoor haar tweede naam staat in me banner. maar dat komt omdat ik het niet erg vindt als er mensen van hier heen gaan maar zou dat dan weg hallen. @tanja . ja zo iets heb ik ook voor me meisje. over alles wat ze mee maakt. denk dat ik dat ook voor het wiekend pleegkindje wil gaan doen. maar dan in meervout. kan ikhet gewon hier houden en mee geven.
hey meiden, nicoletta je laatste berichtje sluit ik mij bij aan, wij...heten welkom etc . ik maak trouwens ook een boekje/fotoalbum voor mijn pleegje, net zoals tanja al zegt met allemaal datails en foto's. ik vind het erg leuk om te lezen dat iedereen hier zo enthousiast is over pleegzorg! een kort berichtje haha maar ik ga zo de deur uit en wou nog even spieken hier groetjes mounia
ZE HEBBEN NET VAN PLEEGZORG GEBELD!!!!! OM ONZE AANMELDING DOOR TE SPREKEN! \/ \/ \/ Mijn hart is nu definitief geen discussiepunt meer!!!!
Goed nieuws Tanja!! Spannend hoor dat jullie voor nog een kindje gaan! Wel ons bij blijven praten hoor!!! Ontzettend leuk! Een schrift/map/album is echt helemaal goed! Zelf was ik hier ook al over na aan het denken maar was net als jullie bang dat dat "kwijt raakt". Aan de andere kant, als we voor langdurige pleegzorg gaan, hopen we natuurlijk dat dat risico niet zo groot is . Tanja, vertellen ze hier ook meer over op de cursus? Heb je hier nog handige tips voor? Ik dacht aan een stukje "fun", stukje "gezondheid", stukje "bio". Of is dat in de praktijk gewoon niet handig?
Ik heb het niet ingedeeld per onderwerp. Ik schrijf het gewoon allemaal onder mekaar Wat goed dat ze gebeld hebben van pleegzorg!! super leuk
hallo meiden, ten eerste gefeliciteerd nicoletta, weer een stap dichter bij!! jeeeeeeej. (kun je nu helemaal los ) las mooie verhalen, enthousiaste pleegmoeders, goed om te lezen allemaal. hier gaat het wat minder, en dan betreffende werk. (fijn zo'n kredietcrisis). Dit heeft ons doen besluiten nog even te wachten met het aanmelden. ik blijf wel gewoon meelezen als jullie het goedvinden, maar heb dus niet zoveel inbreng hopelijk is de situatie snel stabiel en kunnen we er alsnog voor gaan en kan ik meekletsen over cursussen, kaartjes enz. good luck allemaal
@nicolleta jeej weer een stap dichter bij. suppeerrr @mijody jeetje meis dat is minder. en tuurlijk kan je mee lezen en schrijven.
Toevallig kwam ik in het gedeelte adoptie en zag ik dit topic staan. Ik heb altijd geroepen dat ik graag een pleegkind(eren) wil! Mijn ex (vader van mijn dochter) wou dit absoluut niet en nu mijn ex mijn ex is () is dit boek weer open gegaan! Ik zou het niet alleen willen (en ik weet niet eens of dat wel kan als alleenstaande), maar wie weet wil een eventuele toekomstige parnter hier ook wel over nadenken! Zelf werk ik in de hulpverlening, maar dan met volwassenen (verslaafden) en vele hebben ook kinderen in pleeggezinnen! Het gaat me zo aan het hart dat deze mensen hun kinderen hebben verwaarloosd! Afijn, ik wou zeggen dat ik het super vind dat jullie er mee bezig zijn! Respect! Ik kom zo af en toe even meelezen, want vind het erg interessant!
@lola ook alleenstaande kunnen pleegouder worden. je moet ander maar even op de site lezen. http://www.pleegzorg.nl/index.php
Och jeetje Mijody, dat is vervelend zeg! Een heel begrijpelijke beslissing maar ik kan me zo voorstellen dat het je dan best allemaal wel wat doet om even alles "on hold" te zetten. Blijf wel gezellig meekletsen en je mening geven hoor! Ik stel het zeker op prijs en vind dat we hier een supergezellig topic hebben! Hoi Lola, wat leuk dat je je ook bij ons hebt aangesloten! En net wat Binnabinna al zei, kun je prima als alleenstaande ouder pleegouder worden! Dat zeggen ze ook heel nadrukkelijk op de bijeenkomst. Zolang je maar een eigen ruimte voor het kind beschikbaar hebt en een stabiele situatie te bieden hebt, is er niks aan de hand! Precies wat je zegt, ziet je evt toekomstige partner dit heel anders dan je ex. Leuk hoor! Lees gezellig met ons mee en klets maar raak! Goed om te weten Tanja! Dat maakt het misschien wat eenvoudiger om te doen. Ik ben al op zoek gegaan naar een mooie map , maar ga het denk ik toch allemaal zelf maken . Liza, hoe is je eerste nieuwe werkweek gegaan?