Geen adoptie maar pleegzorg

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Nicoletta, 16 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    hier heeft pleegje vandaag weer een begeleid bezoekje gehad :)
    ben vandaag eens meegegaan, ouders hadden er geen probleem mee.
    ze deden het eigenlijk wel goed, waren lief voor hun kindje, zeiden dat ze er goed uitzag en bedankte mij daarvoor hihi.

nooit gedacht dat ik zo erg achter een bezoekregeling zou staan, je groeit daar echt in mee hè, je voelt de liefde die ze hebben voor hun kindje!
    ben blij dat het allemaal zo goed gaat :)

2. noukie89

noukie89 Niet meer actief

wie zit er bij yorneo ????
    ik heb namelijk een vraag
    doen zij de stap s'avond's of overdag

3. Belle

Belle Fanatiek lid

7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    Wow! Ze zijn snel bij Spirit! Gisteren werd ik gebeld naar aanleiding van onze aanmelding. "U heeft zich opgegeven voor de STAP-training van 17 mei..." "Oh... Kennelijk."

We kunnen op 19 april langskomen voor een eerste kennismaking/intake en op 17 mei begint de training. Dit betekent dat we in theorie half juli al klaar zijn om een pleegkindje te verwelkomen. :$ Laten we de babykleertjes maar vast uit de Shurgard halen...

4. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    :D:D ja soms kunnen de dingen echt zo snel gaan! Maar het ligt een beetje aan de regio maar Amsterdam is er denk ik wel een tekort. Maar ik denk ook dat je na de stap rekening moet houden met eventuele eindgesprekken (zomervakantie). Wij zijn ook in mei gestart, juni klaar en eindgesprek pas ergens eind augustus/begin september.
    Toen op de wachtlijst (want ja er zijn dus wachtlijsten!!!!! ook voor crisis!!!!) en toen de dag voor kerst het eerste aanbod gekregen. Dat ging niet door, maar half januari was het wel raak.

Dus Belle, ben benieuwd meid!!

5. tanja8

tanja8 Niet meer actief

Zo vandaag hier ook weer bezoek gehad met de oudste. Het moet ook niet langer dan een uur duren dat bezoek, dan wordt het allemaal te onrustig.

En vandaag op bezoek geweest bij mn pasgeboren neefje:) Oh wat ben ik trots:D:D oudste pleegje is ook helemaal in de wolken! Schatje de baby is geboren, het is een jongen,' ja dat weet ik mam' Oh? hoe dan? "Ja dat weet ik gewoon dat soort dingen, heeft ie een piemel?? "

Hahahahaha hilarisch echt zoon gesprek sochtens vroeg in bed:D:D

6. Marieke21

Marieke21 Bekend lid

1 sep 2006
    959
    0
    0
    Goeieavond!

Mag ik met jullie meekletsen? Appie en Tanja ken ik al, de rest leer ik vast vanzelf kennen :)

Wij hebben een dochter van bijna 1,5 (een wonder van God ontvangen na 3 jaar geduld) en sinds 4 maanden een pleegzoontje van 4,5. Crisisplaatsing, maar ws. wel iets langer dan 3 maanden. Geeft ook niets, 't is een leuk kereltje en het gaat goed.

Groetjes!

7. tanja8

tanja8 Niet meer actief

hey Marieke:) welkom weer:)

Klets maar weer lekker mee:D gezellig!

8. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    marieke, dan kwam jouw pleegje ook toen het 2 weken oud was :), hier ook ;) wel langdurig trouwens.
    welkom hier :D

Belle, gaat idd snel zeg! hier ging het in het begin ook allemaal heel snel, maar toen viel de zomervakantie ertussen (die hier 2 maanden duurt) en toen heeft het traject 2 maanden stil gelegen, dat viel dan wel weer tegen

9. Marieke21

Marieke21 Bekend lid

1 sep 2006
    959
    0
    0
    Oeps... 4,5 jaar.... ipv maanden :D

10. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    ik zie nu pas dat er helemaal geen 4,5 maanden stond ;)
    in ieder geval: welkom! :D

11. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Hi Marieke, welkom hier bij ons!!! :D

12. Appie

Appie Actief lid

28 dec 2006
    397
    0
    16
    Hey Marieke!

Leuk je hier ook te zien :D
    Hoe gaat het tussen de beide kindjes?

Groetjes, Appie ;)

13. tanja8

tanja8 Niet meer actief

hey Lady's,

Hier even een pleegzorg issue:) ben benieuwd of jullie hier ook mee te maken hebben ( gehad)

Als je opvangtoeslag van de belastingdienst wil ontvangen is het de bedoeling dat het pleegje ingeschreven staat bij ons. Dit is nu niet het geval. Belastingdienst zegt ook dat het een verklaring van buro jeugdzorg ofzo er geen recht is op deze toeslag zolang het kind niet bij ons ingeschreven staat.
    Heeft 1 van jullie dit ooit zo mee gemaakt? en hoe is dit opgelost? Kind inschrijven bij ons is een optie maar moeder gaat daar niet mee accoord.
    Pleegzorgwerker is hier mee bezig maar ben benieuwd of jullie dit zijn tegen gekomen.

Groetjes Tanja

14. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Pleegje moet bij jullie ingeschreven staan! Of moeder nu wil of niet!
    Sterker nog, als je het niet doet; overtreedt jij de wet!

wetten.nl - Wet- en regelgeving - BWBR0002084

Moeder wil dat waarschijnlijk niet omdat zij haar kinderbijslag dan kwijtraakt en zoveel niet meer. Maar dan ben jij financieel de dupe! Lijkt me niet helemaal de bedoeling ;).

15. tanja8

tanja8 Niet meer actief

Ah wat goed! Dank je wel!
    Ga dr meteen werk van maken!

16. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Je kunt het overigens zelf regelen he? Je neemt je pleegzorgcontract mee en jouw eigen identiteitsbewijs en indien je het hebt van het kindje ook mee. Ga naar de gemeente en schrijf het kindje in op jouw adres. Dat kun je ook geheim doen (zou ik altijd doen, je weet immers maar nooit) en dan kunnen ouders ook niks achterhalen.
    Handig is om het adres van ouders mee te nemen en een BSN nummer van het kindje. Maar als je dit niet hebt, is het geen ramp.

Een belangrijke reden om dit altijd te doen is dat je ook de officiele correspondentie van het kindje krijgt. Bv bij zo'n grote vaccinatieronde bij de mexicaanse groep. Niet dat ik dan wil zeggen dat je die dan 'hup, plop' erin moet laten zetten, maar wel dat je de oproep hebt en dit bij de betrokkenen bespreekbaar kunt maken.

Ook is de inschrijving van belang bij het consultatiebureau heb ik uit ervaring gemerkt. Toen de kleine meid hier de eerste keer was, was ze echt geheim. Ik kon zonder moeite met het groene boekje naar het consultatiebureau gaan. Maar toen ging ons bureau verhuizen...... Het verhuisbericht ging dus naar moeder!!!!!!!!!! Dat had enorme gevolgen voor de veiligheid van het kindje kunnen hebben, maar inmiddels was de kleine meid al bij haar moeder en was moeder ook hier geweest.
    Nadat ik een klacht had ingediend heeft de regiomanager mij gebeld. Hij vertelde mij dat het kwam omdat de inschrijving bij GBA niet was gedaan en niet geheim genoteerd was!
    Wat blijkt, als die kindjes geheim staan in de GBA gaat die correspondentie dus alleen naar mij! Ik had dit nooit gemerkt omdat de oproepen wel altijd op ons adres kwamen. Maar dat kwam omdat die oproepen handmatig verwerkt worden. Zo'n adreswijziging (en dus bv zo'n mex griepvaccinatie) gaat groepsgewijs vanuit het hoofdkantoor en dan letten ze niet op adressen.......

Dus goede les, altijd inschrijven (dus zelf doen!!) en geheim! Uitschrijven, kun je de moeite voor besparen want dat gaat je niet lukken. Moet wel volgens het BW boek, maar dan wordt een kindje 'statusloos' ofwel 'dakloos' en dat kan weer niet. Hoe je er dan vanaf komt? Dat heb ik nog niet uitgevonden :D.

17. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    #1177 Nicoletta, 12 apr 2011
    Laatst bewerkt: 12 apr 2011
    O ja, moeder HOEFT niet haar kinderbijslag kwijt te raken als het kindje op jouw adres staat. Dat is wellicht wat kort door de bocht door mij geschreven. Ouders kunnen de kinderbijslag behouden wanneer ze meer dan € 408 per kwartaal aan hun kind uitgeven. Daar mag je dus ook bezoekregelingen (lees: reiskosten, uitjes tijdens bezoek, eten tijdens bezoek) voor gebruiken.

Ook mag de bijdrage voor pleegzorg er vanaf getrokken worden en betekent dit dat je als ouder voor een kind (0-5 jr) nog maar € 67,71 per maand hoeft uit te geven.

Dit wordt gecontroleerd dmv een brief van de SVB. Je krijgt dan een brief als pleegouder thuis waarin je moet aangeven of de ouders bijdragen in het ouderhoud. Of er bezoekregelingen zijn en hoe vaak. Wat ouders precies in moeten vullen weet ik niet, ik neem aan een veel gespecificeerder lijstje.

18. tanja8

tanja8 Niet meer actief

hey ! bedankt voor de uitgebreidde uitleg! Hier kan ik wat mee:)

19. Lieve meiden,

Ik lees hier al een tijd mee en heb ook wel al eens gepost. Mijn man en ik hebben besloten dat pleegzorg waarschijnlijk iets voor ons zou kunnen zijn. We hebben informatie aangevraagd en gaan ons dan waarschijnlijk inschrijven! Heel spannend dus! Als jullie tips hebben, dan hoor ik ze graag!

20. Marieke21

Marieke21 Bekend lid

1 sep 2006
    959
    0
    0
    Hoi Lobi,

Wat spannend voor jullie! Tips? Volg je gevoel w.b. jullie voorkeur en blijf kritisch.
    Succes!

Deel Deze Pagina