Geen adoptie maar pleegzorg

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Nicoletta, 16 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    fijn dat er zoveel meidfen bij komen hier! :)

2. Appie

Appie Actief lid

28 dec 2006
    397
    0
    16
    Welkom Sunmaid ;)
    Pleegzorg is prachtig en je wordt er wel pleegmama van, dat is niet de rol van de moeder overnemen, maar er wel zijn voor een kind en dus ook een waardevolle (en soms ingewikkelde) rol.

@Tanja; sterkte met het afscheid, bij ons was het dan een wat langere periode , maar het zal alsnog vreemd zijn en intensief. Inmiddels voelt het goed en kijken we vooral met plezier en dankbaarheid terug.

@Marieke en anderen; heel begrijpelijk dat je aangegeven hebt geen plaatsing te willen ten tijde van zwangerschap. Ben ook heel blij dat wij net na een plaatsing zaten en ook niet op de lijst zijn gegaan voor een nieuw kindje... het is beter zo... maar wel voor nu dan he :D

@ Lobi; veel plezier op de informatiebijeenkomst en @ Safiya jij ook over een aantal weken!

@ Murphy; zit je nog steeds met gespannen billen naar de telefoon te kijken? ;) Ben heel benieuwd wanneer ze jullie nodig gaan hebben, goed dat je al zoveel hebt kunnen kopen!

3. murphy

murphy Bekend lid

8 okt 2010
    877
    1
    18
    Het wordt hier gezellig druk!

Ja, appie, we zitten idd echt te wachten op HET telefoontje nu, alles is klaar. Kamertje, kleertjes gewassen, bedje klaar, laat maar komen dat kindje! Met consultatiebureau gebeld, veel (vooral voedings-) advies gekregen. Als kindje wordt geplaatst kunnen we weer bellen en dan komt er iemand langs om even mee te kijken en te denken...

Ach, we zijn pas een weekje aan het wachten, even geduld moet nog wel kunnen! ;)

4. murphy

murphy Bekend lid

8 okt 2010
    877
    1
    18
    @sunmaid: je mag me altijd pb'en, kan je wel iets over stap vertellen, maar helaas nog geen praktijkervaring hier!

5. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Even heel kort (ik ben tegelijk aan het koken :D) ; Sunmaid, je mag me altijd een PB sturen!

Wat een heeeeeerlijke drukke boel is het hier aan het worden zeg! Wow!!!

6. sonne

sonne Actief lid

7 dec 2010
    236
    22
    18
    NULL
    NULL
    Hai,
    Shadee, ik schrijf hier niet zo veel mee, maar lees eigenlijk wel altijd mee :) Wij doen nu ongeveer 1,5 jaar aan weekendpleegzorg. Anders dan bij de meesten hier niet officieel via pleegzorg, maar doordat we via via benaderd zijn met deze vraag. Tegelijkertijd zitten we nu ook al een tijdje in de MMM. Eigenlijk vind ik het heel goed te combineren. Sterker nog, ik voel me juist in de weekenden dat het pleegkind er is heel goed, heerlijk die afleiding en niemand relativeert zo goed als dit persoontje, terwijl die daar zelf helemaal niet bewust van is. Of pleegzorg er moeilijk over doet weet ik niet, maar ik heb er geen last van en pleegje weet van niks... Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij een enorme klik hebben en onze ervaringen bijna alleen maar positief zijn (en dat met een puber!), dat is natuurlijk niet altijd zo.
    Succes met je beslissing.

7. tanja8

tanja8 Niet meer actief

@ sunmaid je mag je me altijd pb'en. Hier aardig wat pleegzorg ervaring van alle kanten.

T afscheid zal wel moeilijk zijn ja maar goed echt fijn als ze weer terug kan naar dr roots:) vandaag was als het goed is de uitspraak maar nog niets gehoord.

Verder was het weer een gezellige dag, ik verbaas me elke keer weer hoe die kleintjes van net 1 jaar zooooo veel leren en opzuigen aan info:) Geweldig om te zien en mee te maken.

fijne avond!!
    xx

8. sunmaid

sunmaid Actief lid

6 jan 2009
    184
    0
    0
    Nou, hier helaas ongesteld geworden... Getsie, je hebt toch altijd hoop. Meteen het ziekenhuis maar gebeld om te zeggen dat we willen starten met IUI. Ik wil het toch een paar keer proberen zodat ik niet later denk: had ik maar... Nu word ik dus dinsdag teruggebeld door de arts omdat ze eerst een afspraak had voor de 25e, maar dan zou het al niet meer in deze cyclus kunnen. Omdat ik eerst in eigen cyclus wil hoop ik dat het in deze maand nog kan. Ik wil geen hormonen slikken. We horen het wel.
    Tegelijkertijd hebben we dus binnenkort de informatieavond. Ik ben ook wel weer een beetje bang hoor voor jeugdzorg. Je hoort zoveel negatieve verhalen. Hoe ervaren jullie dat? Pfff, adoptie zien we niet zitten omdat we vinden dat een kind het beste kan opgroeien in eigen land. (daarom hebben we ook een aantal sponsorkinderen)
    En het is ook veel te duur, dat geld hebben we niet eens.
    Oja, dat vroeg mijn vriendin trouwens, krijg je ook kinderbijslag als je pleegkinderen verzorgt? (denk aub niet dat we het voor het geld doen :)
    Nog bedankt voor de vele reacties trouwens over de Pbtjes. Vond ik fijn!

9. Sunmaid, wat balen voor je meis:( Je houdt inderdaad toch hoop he... Gaan ze bij jullie ook eerst een cyclusanalyse doen voordat jullie met IUI beginnen? Bij ons wel
    (Sorry meiden, beetje off topic).

Bij pleegzorg krijg je inderdaad een soort vergoeding, maar dat dekt niet alle kosten waarschijnlijk.

Wij twijfelen juist nog heel erg tussen pleegzorg en adoptie. Vooral het wer afscheid moeten nemen van een pleegkindje nadat je er toch een lange tijd voor gezorgd heb, ik weet niet of ik dat kan... En in hoeverre sta je jezelf toe je te hechten aan zo'n kindje wetende dat het waarschijnlijk weer weg zal gaan... En is dat dan eerlijk naar het kindje toe?
    Moeilijk allemaal hoor... Wij hebben volgende week donderdag de informatieavond, ik ben heel benieuwd. Tegelijk vraag ik me zelf af of ik het voor ons verpest als ik de vraag stel: komt het vaak voor dat een kindje dat voor langere tijd geplaatst wordt, ook daadwerkelijk blijft (in pincipe tot 18e jaar natuurlijk)...

10. Sunmaid, wat betreft adoptie begrijp ik je helemaal! De kosten zijn echt schrikbarend, belachelijk zelfs!

Wat jij zegt over dat je denkt dat het het beste is voor een kindje om in het eigen lang op te groeien, ben ik het enigszins mee eens. Adoptie van kindjes is op dit moment met name van toepassing voor special needs kindjes. Dus die kindjes zullen waarschijnlijk elders wel beter af kunnen zijn..

11. murphy

murphy Bekend lid

8 okt 2010
    877
    1
    18
    @sunmaid: balen van je ongi! Je hebt toch altijd weer hoop...
    Ik heb altijd hormonen gebruikt bij iui, maar als je deze niet hoeft/wilt gebruiken, zal de rest best meevallen.
    Jeugdzorgverhalen: tja, ik denk dat net de uitschieters steeds het nieuws halen! Er zullen zeker fouten gemaakt worden, helaas zijn de gevolgen hiervan dan meteen heel ernstig maar er wordt ook heel veel goed gedaan, maar dat lees je dan niet in de krant...

@lobi: voor ons heeft ook het afscheid nemen lang voor twijfels gezorgd. We wilden ook een kindje voor langdurig, liefst met redelijke zekerheid dat het bij ons groot mocht worden. Na de stap cursus (en aardig wat gelezen en gevraagd te hebben op dit forum) zijn we tot de conclusie gekomen dat pleegzorg niet gaat over het hebben van een kind. Als je dat graag wilt, moet je idd misschien adoptie overwegen. Maar het zorgen voor een kind en het door een moeilijke periode heen helpen, dat is volgens ons pleegzorg. Afscheid nemen hoort er bij. Het lijkt me heel zwaar, zeker als een kindje lang bij ons is geweest, maar ik ben er ook niet bang voor. Als je weet dat je het beste hebt gedaan voor het kind, kun je hopelijk terugkijken op iets moois.

Adoptie hebben we ook overwogen (en een bkrnummer aangevraagd) maar we vinden het niet goed om een kindje uit zijn "roots" weg te halen. Dat was voor ons de belangrijkste reden om er van af te zien.

12. Murphy, bedankt voor jouw kijk op het afscheid nemen... Misschien heeft het ook met onze achtergrond te maken, al eens afscheid moeten nemen van een kindje, dat was zo verschrikkelijk heftig. natuurlijk is dit anders, maar misschien dat dit wel meespeelt...

Wat zeiden ze hierover bij pleegzorg toen je dit aankaartte?

13. murphy

murphy Bekend lid

8 okt 2010
    877
    1
    18
    Kan me heel goed voorstellen dat afscheid nemen voor jullie een hele andere lading heeft. Je hebt gelukkig tijd om er goed over na te denken!

We hebben tegen pleegzorg gezegd dat we erg opzagen tegen het afscheid moeten nemen. Dat snapten ze ook wel, genoeg mensen kiezen volgens mij om deze reden voor langdurig. Daar is toch ook niks mis mee? Ze waren toen wel een beetje bang dat we een pleegkindje te veel als ons eigen kind zouden gaan zien, dat is het natuurlijk niet, er horen altijd ouders bij een pleegkindje, zelfs als een kind al tot 18 jaar bij je blijft.

14. Murphy, als wij voor pleegzorg zouden gaan, zouden we ook langdurig gaan. Maar ook dan bestaat het risico dat het kindje weer teruggaat toch? Of is die kans heel klein?

15. murphy

murphy Bekend lid

8 okt 2010
    877
    1
    18
    Ja, die kans bestaat altijd.
    In sommige gevallen lijkt het haast uitgesloten, maar ook dan kan er altijd iets veranderen in de situatie (van de ouders, of iemand uit het soiale netwerk van kind/ouders die zich aanbiedt) waardoor het kindje toch terug kan.
    Dus de garantie dat een kind tot 18 jaar bij je blijft, krijgt je nooit!

Wij gaan inmiddels niet meer voor langdurig, maar voor crisis, tja, da's dan meteen weer het andere uiterste!

16. Wat is de reden dat jullie nu voor crisis hebben gekozen als ik vragen mag?

17. Marieke21

Marieke21 Bekend lid

1 sep 2006
    959
    0
    0
    Mag ik nog wat zeggen over de vergoeding die je krijgt van pleegzorg?
    Iedereen zegt altijd dat het te weinig is en niet kostendekkend. Nou, ik schrok me eerlijk gezegd eerst lam van het bedrag dat we kregen, wij hielden daar echt RUIM aan over. Heeft ook te maken met onze manier van leven (goedkope supermarkt, Marktplaats, e.d.). En daarna schrok ik me lam van het lage bedrag van de kinderbijslag die we voor onze eigen dochter kregen. Als er iets niet kostendekkend is, dan is dat het wel!
    Voor pleegkinderen krijg je (afhankelijk van de leeftijd) ongeveer 14-15 euro per dag. Reken dus maar uit wat je per maand krijgt. Kinderen zijn gratis verzekerd. Onze ervaring is dat we wat meer brood en melk moeten kopen per week en je moet wat kleding aanschaffen. Maar dat is ook weer wisselend. Want onze eerste plaatsing, daar bleven de kinderen kleding van hun ouders krijgen en aten bijna niks. We hebben hen verwend met extra uitstapjes en vakanties, dat hadden ze nog nooit gedaan.
    Ik zal nooit vergeten dat eindelijk het kwartje viel bij onze 6 jarige pleegdochter dat we ook echt in het vakantiehuisje bleven slapen een hele week :D En later weer: zelfde verhaal, maar dan de camping. Geweldig vonden ze dat!
    Ook hebben wij op een gegeven moment een droger aangeschaft van die financiën. Je hebt wel duidelijk meer was (gaat dus ook wat geld inzitten) en de kinderen sliepen op wat eerder de 'waskamer' was... En de zolder was in verbouwing, dus kon ik eigenlijk nergens de was drogen.

Hoop dat je hier wat mee kan.

18. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    vond het inderdaad ook veel wat je krijgt. (hier in België 12 euro per dag+ 86 euro kinderbijslag per maand)

19. sunmaid

sunmaid Actief lid

6 jan 2009
    184
    0
    0
    Dus beide? En kinderbijslag en extra vergoeding? Dat is in Nederland toch niet zo? Lijkt me best toereikend, het scheelt inderdaad natuurlijk wel waar je de spullen vandaan haalt.

20. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    In NL niet geloof ik, maar daar dus wel een paar euro per dag meer, komt ongeveer op hetzelfde neer denk ik.

(of het moet zijn dat pleegkindje bijv het derde kind in het gezin is, dan komt er hier 250 euro in de maand kinderbijslag bij)

Deel Deze Pagina