hallo allemaal, Ik lees al een tijdje met jullie mee. En nu na lang na denken en het hebben opgegeven van het krijgen een eigen kindje. Gaan we voor pleegzorg. In januari zijn we al op de infoavond geweest. Maar toen waren we er nog niet aan toe.( man net weer aan het werk door de crisis ) Maar vorige week hebben wij de aanvraag op de bus gedaan. Over ongeveer 2 weken worden we gebeld voor een afspraak. Ik had wel gelezen dat er in het najaar pas weer stapcursussen zijn. Maar voordat je het weet is het al september. Dus ik zal hier meer te vinden zijn en hopelijk gezellig met jullie mee kan kletsen. En ervaringen delen. Want het is wel allemaal spannend. Want hoe gaat zo eerste bezoek in zijn werk? Word het hele huis nagekeken?
Hoi Sanzon, Welkom hier! Wat fijn dat jullie ook je huis openstellen voor pleegkinderen. Al kan ik me ook voorstellen dat het een dubbel gevoel is omdat je graag zelf ook een kindje wilde begrijp ik... Volgens mij gaat de selectieprocedure overal in Nederland weer wat anders. Hangt ook af bij welke instelling je de cursus doet. Bij ons zijn ze pas thuis geweest halverwege het STAPprogramma, bij de tussenevaluatie. En dat was ook de enige keer. Bij ons zijn ze niet verder geweest dan de woonkamer. Vond ik ook wat 'tegenvallen'. ik ben ook gastouder en daarvoor moest mijn huis wél door een 'keuring'. Terwijl het in beide gevallen gaat om een kind van een ander. Groetjes!
Hoi Sanzon, Gezellig dat je mee komt kletsen! Wij hebben in totaal twee huisbezoeken gehad, eentje voor de stapcursus, en eentje halverwege. Ze zijn toen ook niet verder geweest dan de woonkamer. Bovendien zijn we ook nog verhuisd tijdens de stapcursus, dus ze kwamen voor 't eerst in ons nieuwe huis, toen ze een kindje kwamen brengen! Vond ik ook wel gek, eigenlijk. Succes!
Hoi Allemaal, Ik lees hier al een tijdje mee en wil mezelf nu toch wel graag even voorstellen. Ik ben Kim en woon samen met mijn man en 2 honden in een gezellig dorp. Doordat wij helaas geen eigen kinderen kunnen krijgen hebben we ons een paar jaar geleden aangemeld voor pleegzorg. Nadat we het traject hebben doorlopen hebben dit toch een tijd stop gezet omdat we zelf het gevoel hadden nog niet al het verdriet over onze kinderloosheid te hebben verwerkt. Nu hebben we een week terug de pleegzorg instantie gebeld dat we er weer helemaal voor willen gaan. We staan op de lijst voor kort en langdurend. We zijn nu een paar dagen geleden gebeld of we op korte termijn een pleegje op willen vangen. Deze komt hoogstwaarschijnlijk al over een paar dagen. We vinden het wel allebei erg spannend omdat we natuurlijk niet precies weten wat we kunnen verwachten. Hoop dat ik hier af en toe met vragen terecht kan. Groetjes Kim
Hoi Kim, Spannend! Weet je ook al wat meer over dit kindje? Leeftijd en achtergrond? Ik wens jullie veel sterkte, succes en plezier toe!
Wij hebben vanavond een gesprek bij jeugdzorg. (informatie avond) Mijn vriend en ik zijn druk bezig een kindje te krijgen maar we willen net zo graag een pleegkindje.
Hoi Marieke, Het kindje heeft een redelijk moeilijke achtergrond. Is ook wel erg lastig dat zijn klein en groter broertje allemaal in andere pleeggezinnen zitten. Hij word bijna 3 jaar. Is vandaag bekend geworden dat hij vrijdag komt. Groetjes Kim
Hallo. Bij ons zijn 2 thuisbezoeken. Een in het begin en een halverwege. Ik ga er vanuit dat we ongeveer volgende week worden gebelt. kim: Wat spannend, Ik weet wat het is verdriet hebben omdat je geen kinderen kan krijgen. Maar als het goed is zijn hier meerdere met het zelfde verdriet. Succes vrijdag.
@kim: spannend! Lijkt me behoorlijk pittig, een mannetje van bijna drie! Komt hij langdurig of kortdurig? @sanzon: ja, dat verdriet van zelf geen kinderen kunnen krijgen ken ik maar al te goed. Het is zo lekker om nu, na al die jaren mmm, er even helemaal niet mee bezig te zijn! Ik heb nog niet eens tijd om erover na te denken! Heerlijk!
Hallo allemaal, Wij zijn dus plegouders van een pleegzoon van 3,5 jaar. We zijn al ruim 2 jaar netwerkpleegouders. Wij kenden het gezin dus al jaren voor dat hij bij ons kwam. Zijn oudere broer heeft ook bij ons gewoond, maar dat is helemaal mis gegaan. Hij had erg veel hechtingsproblemen. Hij was net 4 toen hij bij ons kwam en zijn broertje was ong 15 maanden. Pleegzorg is iets heel erg moois, maar ook oh zo moeilijk. Je wordt soms in het diepe gegooid. Ook ga je heeeeel erg snel hechten aan de kinderen. Als dan blijkt dat het niet gaat en het kind doorgeplaatst wordt, is dat heel erg moeilijk. Je verliest gewoon een kind van je. Ook het feit dat ouders door kunnen blijven vechten om hun kinderen terug te krijgen, gaat op een gegeven moment zwaar worden. Elke keer de spanningen hoe de rechtzaken gaan lopen. Want winnen ouders de rechtzaken, mogen ze de kinderen gelijk na de rechtzaak ophalen. Dus je hebt geen kans om fatsoenlijk afscheid te nemen. De vader van ons pleegkind blijft dus ook om zijn kind vechten. Alleen hij is in onze ogen en die van jeugdzorg niet in staat om voor zijn kind te zorgen. Toch blijft hij doorgaan met naar de rechter te gaan. Als hij een keer geluk heeft en een rechter treft die hem voogdij geeft, dan zie ik het erg zwart in voor ons pleegkind. Dat gaat niet goedkomen. Dus het kan erg mooi zijn, maar ook slopend. Dus denk er echt goed over na voor je het gaat doen. Dit is mijn tip. Wij zijn er blanco ingestapt, omdat wij de kinderen kenden, maar wij zouden het nooit meer doen. Nu we echt weten wat het allemaal inhoudt. Ik wens iedereen heel veel succes met de STAP-cursus en het wachten op een pleegkindje. Groetjes, The girls
Hoi Tanja, Als het goed is hebben we alles op orde, maarja kan natuurlijk altijd iets zijn waar we niet aan gedacht hebben. Ben erg benieuwd hoe het gaat lopen vrijdag, ouders zullen ook aanwezig zijn bij de overdracht dus dat kan nog leuk worden. Zal denk ik in het begin wel een zware tijd worden maar we gaan er het beste van maken. Zijn er nog meer mensen hier die een pleegkindje hebben rond de 3 jaar? Groetjes Kim
Hoi Kim, Die van ons zijn 15 maanden en 4,5 jaar. 3 jaar is een lastige leeftijd, kindje weet dat ie met vreemde mee gaat natuurlijk. Tis allemaal wat bewuster dan dat je echt een kleintje inhuis krijgt. T zal best pittig worden voor jullie denk ik! Zet hem op! Groetjes, tanja
En toen hadden we er weer een kindje bij . Ook dat is crisis, kindjes opvangen op zondag zonder dat je beschikbaar staat . Het kindje is zeven maanden en brusje van het kindje wat we al in huis hadden . Lekker cryptisch he??? Dus alles weer in volle bezetting!! Heeel druk maar heel leuk. Het nieuwste kindje is echt een schatje. Slaapt als een roosje, eet als een bootwerker, lacht de hele dag, geeft kussen alsof ik opgegeten moet worden dus wat wil deze trotse pleegmama nog meer! Hoe is het hier ladies???
@nicoletta: wat leuk en druk bij jullie zeg! Dus jullie hebben nu twee brusjes in huis? Leuk! @Kim: ben erg nieuwsgierig hoe het bij jullie gaat? hier gaat het wel goed. Kindje is hele weekend ziek geweest met hoge koorst. Nu weer beter, gelukkig. Tis zo'n schatje! Ziek of niet, bezoekje met ouders afgelopen maandag moest gewoon doorgaan. Na lang praten begrepen de instanties dat een kind met koorts in een auto zonder airco met 35 graden geen goed idee is.....bezoekje werd een dagje uitgesteld. Kreeg bij het ophalen te horen dat er toch wel regelmaat in de bezoekjes moest blijven zitten..... Net heb ik pleegje weer gebracht naar mama, want dit bezoekje was welliswaar snel na het vorige bezoek (zat 1 dag tussen) maar dat maakte blijkbaar niks uit.... Heeft iemand ervaring met "eenkennigheid" bij kindjes, of eigenlijk meer enorme angst voor vreemden? (als de deurbel gaat breekt er paniek uit)
Wat een vage bedoening zeg Murphy! Dat is toch van de zotte? Jij hebt er toch ook niet om gevraagd dat het kindje ziek werd? PFFFFFFFFF Of heb je wel om die hitte gevraagd toen het kindje ziek werd . Echt soms sporen die instanties echt niet hoor! Gelukkig heb ik hier nooit zo mee te maken gekregen. Hey maar dat zijn wel bijzondere reacties zeg! Schrikt het kindje echt van de deurbel of onverwachte geluiden? Helpt het misschien om van te voren te vertellen dat straks 'de buurvrouw' of je vriendin langskomt en wat het kindje kan verwachten (de deurbel gaat, je gaat de deur open doen en hij/zij komt hier een kopje koffie drinken en gaat dan weer weg)?
Nicoletta wat leuk zeg! gezellige boel bij jou Murphy wat een onbegrip (was al blij dat er afgelopen dinsdag geen bezoek was, had ik ook niet echt zien zitten 2,5 uur in de auto met die kleine) Hier gaat het met het pleegje goed. Alleen de ouders beginnen af te haken, bellen niet meer, vorige bezoek ben ik voor niks zo ver gereden.. Hoop dat ze er dinsdag wel gewoon zijn. na het bezoek aan haar ouders dinsdag gaan we voor het eerst naar de pleegouders van het broertje en zusje van ons pleegje, ben beniuwd!
@lindsay: ouders die afhaken? Hmm, da's het tegenovergestelde van hier! Lijkt me heel triest. Hier bel ik mama af en toe. Durf mijn nummer niet te geven, want dan belt ze waarschijnlijk elk uur of zo. Fijn om te horen dat het goed met haar gaat! @nicoletta: ja, ze is heel bang voor vreemden. Deurbel associeert ze met "er komt een vreemd persoon naar binnen". Ze is niet bang voor geluiden of zo. Ik probeer haar voor te bereiden op bezoek, als ik weet dat er iemand komt tenminste. Maar dat helpt ook niet echt. Als ze in september nog bij ons is, moet ze toch twee ochtenden per week naar een oppas, dus ik hoop dat het tegen die tijd iets beter gaat....