Geen adoptie maar pleegzorg

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Nicoletta, 16 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sanzon

sanzon Actief lid

11 jul 2009
    265
    0
    0
    NULL
    NULL
    wij krijgen ook 3 bezoeke
    maar de eerste zit er al op

2. Ja maar wij krijgen eerst 3 huisbezoeken, dan de cursus en dan nog een huisbezoek.

Hoe heb je het eerste bezoek ervaren???

3. sanzon

sanzon Actief lid

11 jul 2009
    265
    0
    0
    NULL
    NULL
    wij hebben eerst een bezoek.
    daarna 3 stapcurussen.
    dan weer bezoek
    en daarna weer 3 stapcursussen.
    en dan eind gesprek.

wij vonden het bezoek heel ontspannen.
    ze vonden dat wij heel open waren.

4. Oh oke.

Wat voor vragen stelden ze allemaal? Ik ben heel benieuwd, omdat wij ons eerste gesprek nog moeten krijgen.
    En wordt het gesprek meteen geevalueerd? Krijg je meteen te horen of je "door mag"?

5. tanja8

tanja8 Niet meer actief

wat ik ervaren heb van de gesprekken en stap programma is dat het een soort natuurlijke selectie is. Je komt er zelf achter door middel van opdrachten en vragen of geschikt bent of niet.

Mocht het helemaal uit dehand lopen dan komt de pleegzorg er natuuurlijk wel mee maar over het algemeen kom je er zelf achter.

6. Ja dat denk ik eigenlijk ook. Ik denk dat we gewoon het beste onszelf kunnen zijn en blijven en dan zal vanzelf blijken of we geschikt zijn volgens hen En onszelf...
    Vind het alleen nog lastig mbt onze zwangerschapswens, maar daar moeten mn man en ik het dan nog maar eens heel goed over hebben van tevoren!

7. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Of het zo rechtlijnig is, daar ben ik het niet mee eens. Ik 'ken' twee stellen die echt geweldige pleegouders hadden kunnen zijn maar toch afgewezen zijn.
    Een vrouw hiervan heeft ooit hier geschreven en het was een bizarre reden waarom zij is afgewezen. Het andere stel zat bij ons in de groep en dat die zijn afgewezen snap ik nog steeds niet. Ze waren zo leuk!! Zij is juf en van hem weet ik het niet. Het was echt een stel waarvan je bij voorbaat dacht 'die zijn direct door'. Maar toch niet.....

Ik wil jullie niet bang maken, integendeel, maar wel ervan bewust maken dat het ook anders kan lopen dan dat je nu denkt.

Je moet vooral jezelf zijn en blijven. Aandachtspuntjes zijn 'het verwerken van het verleden' en 'te adoptief ingestelde pleegouders'. Dat laatste is bijna 'vloeken in de kerk'.

8. Nicoletta weet je ook waarom dat ene stel is afgewezen? En dat stel dat bij jullie id groep zat, ben je erachter gekomen waarom zij zijn afgewezen?

Te adoptief ingesteld... Als je voor langdurig gaat, lijkt me die lijn vrij dun, toch? Tuurlijk heb je te maken met ouders en verwanten maar je neemt wel een kindje op in je gezin waar je voor gaat zorgen..

9. tanja8

tanja8 Niet meer actief

Ook met het te adoptief ingesteld zijn.. je moet er echt achter staan dat het kind contact heeft en een band opnbouwd met zijn biologische ouders. Voor zo ver dat mogelijk is.
    ook de bezoeken enz moet je echt aan mee werken, als je te adoptief bent ongesteld, dus het te erg als eigen ziet dan kan je daar ook niet achter staan denk ik.

Hier is het echt ontzettend rustig met 1 pleegje ipv 2.

10. murphy

murphy Bekend lid

8 okt 2010
    877
    1
    18
    @tanja: zijn jullie wel al beschikbaar voor een tweede pleegje?

Ja, wij waren voor de stapcursus ook vrij adoptief ingesteld. Zagen ook niet echt veel verschil tussen langdurige pleegzorg en adoptie.
    Toch is dit er wel degelijk. Ergens aan het einde van stap viel bij ons het kwartje. Toen zijn we ook gestart vanuit crisis.
    Zeker bij deze eerste plaatsing ben ik heel blij dat dit kwartje op tijd is gevallen. Ouders zijn zeer nadrukkelijk aanwezig en moeder komt hier ook over de vloer.
    Je krijgt de hele familie er soms ook een beetje bij! Ook daar moet je dus voor open kunnen staan!

11. Ik snap het verschil wel.
    Maar is het meestal zo dat bij langdurig de ouders en/of familie wekelijks contact hebben?

12. murphy

murphy Bekend lid

8 okt 2010
    877
    1
    18
    Nee, dit verschilt echt per situatie.

Ons pleegje blijft waarschijnlijk ook niet langdurig, maar gaat in september weer naar huis.
    Dan is het ook belangrijker om de goede band tussen moeder/vader en kind in stand te houden/op te bouwen en zijn er meer bezoekjes. In ons geval gaat pleegje een halve dag per week naar huis (als dit goed gaat mag ze een hele dag) en komt mama haar hier nog een middag opzoeken. Op zo'n middag heb ik soms het gevoel dat ik twee pleegkindjes in huis heb, mama en kindje....

Maar volgens mij is dit ook wel een vrij uitgebreide bezoekregeling hoor. Zeker voor een baby.

13. Ja, kan me voorstellen dat het bij kortdurend toch een ander verhaal is. Bij langdurig zal, mits mogelijk, ook wel contact zijn, maar dan lijkt me wekelijks wel erg veel...?
    Ze zeiden bij de informatie-avond, dat het dan meer begeleiding is door de mensen van pleegzorg.

14. Waar ik mee zit en over zit te denken en mss (onredelijke) angst voor heb, is dat een familielid het niet eens is met de uit huis plaatsing en dat ze het kindje komen opzoeken/ophalen ..

15. murphy

murphy Bekend lid

8 okt 2010
    877
    1
    18
    Ja, daar zaten wij ook mee.

Om te beginnen waren we dan ook een geheim adres. Maar goed, als iemand achter je adres wil komen, lukt dat toch wel.

Pleegzorgwerker gaf bij ons aan toen ze de kleine meid brachten, dat als er iemand aan de deur komt en je vindt het bedreigend, geef het kindje dan gewoon mee. Daarna kun je dan alle alarmnummers gaan bellen die je kunt vinden, en gaan zij er verder achteraan. Eigen veiligheid gaat voor!

Maar ouders snappen over het algemeen wel dat ze mee moeten werken, als ze hun kindje terug willen/willen blijven zien.

16. Ja geheim adres, maarja inderdaad hoe geheim is geheim'.

En dat ouders beseffen dat ze mee moeten werken snap ik wel. Maar als het langdurig is en er geen zich is op terugkeer, dan zal dat argument wellicht voor een deel komen te vervallen..

Zouden jullie een volgende keer weer voor kortdurend/crisis gaan?

17. murphy

murphy Bekend lid

8 okt 2010
    877
    1
    18
    Bij langdurig heb je natuurlijk wel nog altijd een omgangsregeling als "stok achter de deur".
    Maar ik denk dat er altijd wel een klein risico is, dat je onverwachts bezoek krijgt....

Ja, wij gaan als de kleine meid in september naar huis is, weer voor crisis. We zijn niet alleen kortdurend/crisis pleeggezin, maar we hebben aangegeven te willen starten vanuit crisis, en het kindje mag blijven zolang als nodig, dus als het langdurig wordt, graag! Maar in dit geval is het dus waarschijnlijk kortdurend.

18. Marieke21

Marieke21 Bekend lid

1 sep 2006
    959
    0
    0
    Ook bij ons komt de eigen moeder geregeld bij ons thuis om onze pleegzoon op te halen voor een middagje spelen. Dit is dan voor die week de bezoekregeling. En dat gaat heel goed. Ze brengt hem altijd weer netjes thuis.

Trouwens, Appie is bevallen! :D Ook vanaf hier: van harte!!!!!

19. sanzon

sanzon Actief lid

11 jul 2009
    265
    0
    0
    NULL
    NULL
    wij hebben die vraag met het eerste huisbezoek gesteld.
    Hoe zit het met onze eigen veiligheid tot betrekking met ouders van het pleegkindje?
    Accepteren ze het?
    Haar antwoord was: ouders die vaak een verslaving hebben zijn wel vaak boos. en denken het vaak beter te weten.
    Ouders met een geestelijke achterstand zijn vaak blij voor hun kind.
    Ook zei ze dat je als pleegouder ook streng moet zijn tegen de ouders met betrekking tot de bezoekregeling.
    Ze gaan t vaak proberen op te rekken bij de pleegouders.

20. sanzon

sanzon Actief lid

11 jul 2009
    265
    0
    0
    NULL
    NULL
    ook gaf ze tips hoe je om kon gaat met de pleegouders.
    Vraag om tips aan de ouders zelf.
    goh welke shampoo gebruikte jij?
    Dat soort vragen schijnt een goed gevoel achter te laten

Deel Deze Pagina