Geen adoptie maar pleegzorg

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Nicoletta, 16 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    @tanja wat goed dat ze zich weer eens tukje veder heeft ontwikeld.
    en wat leuk dat jullie voor een tweede pleegje gaan.

@shadei wat goeddd supper. ben benieuwt hoe snel het nu veder gaat. en waar kan je dan lid worden daar voor.

2. Shadei

Shadei Lid

8 nov 2007
    20
    0
    0
    Wat ik heb begrepen krijg je Mobiel automatisch als je pleegouder bent. Maar mobiel heeft ook een website, daar kun je ook op kijken.

2,5 tja, ik ben 2 en ik zeg neej hihihihih maar vind wel leuke leeftijd! We zullen zien in welke leeftijd wij blijven hangen!

3. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Heeeee Tanja!! Daar ben je weer. Goed om te zien dat jullie zo'n fijne tijd hebben gehad en dat Pleegje op vakantie "een kunstje heeft geleerd" hahaha

Wat ontzettend leuk ook dat jullie voor een tweede willen gaan. Lijkt me weer zo'n spannende tijd voor jullie maar ook voor Pleegje. Heb je enig idee wat dan nu bij je gaat passen? Langdurig? En leeftijd?
    Het is alleen dit weekend veels te mooi weer denk ik om een kamertje op te knappen of heb je er zoveel zin in?

Zelf krijg ik ook steeds meer de kriebels om weer wat meer aan het kamertje te gaan doen maar ben veels bang dat het ongeluk brengt en we afgewezen gaan worden. Normaal ben ik helemaal niet zo'n angsthaas maar nu denk ik af en toe echt van; "zal ik wel goed genoeg zijn"? Mutsie he?!

Goed om te lezen Shadei dat je nu echt helemaal klaar bent. Nog eindgesprek als laatste maar dan is het echt klaar. Enig idee wanneer dat gaat plaatsvinden? Hoop snel voor je des te eerder je echt kan starten. Hahaha

Ik ben momenteel niet zoveel online door prutswerk van de KPN. Thuis doet het internet het niet meer (we hadden eerst internet + bellen wat al een heel traject is geweest en nu hebben we interactieve tv aangevraagd) en maandag ben ik vrij.

4. tanja8

tanja8 Niet meer actief

hey lady's,

Adoptie/pleegzorgverlof moet je 3 weken van te voren aangeven bij je werkgever, ik had apart een afspraak gemaakt met mijn werkgever omdat 3 weken wel erg lang is dat ik zodra ik wat wist dit moest melden en dat is prima gegaan, ik had die 4 weken verspreid over 8 weken waardoor ik 8 weken lang 2 dagen per week werkte. Dit om voor mezelf regelmaat te houden en dan wat langer de tijd had om het één en ander te regelen.

Wij waren ook erg onzeker voor die gesprekken en tijdens de STAP. Ik dacht steeds van straks krijgen we een mail dat het niet door gaat dat we te jong zijn of wat dan ook. Maar ze waren alleen maar heel blij met ons, mede omdat we zo jong waren, dat nooit voorkomt en we geen eigen kinderen hadden da zie nze vaak ook als ee nvoordeel. Wij hebben een meisje dat niet goed in een gezin met kinderen kon funcitoneren, nu inmiddels wel maar toen was te te erg beschadigd om goed tot haar recht te komen. Daarom werd voor haar ee ngezin zonder kinderen gezocht.

5. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Zie je wel, dus toch er zijn dus werkgevers die hier prima samen met hun werknemer uit kunnen komen. Natuurlijk snap ik dat het niet heel eenvoudig is om dit in te plannen maar geheel onmogelijk hoeft het zeker niet te zijn. Volgens mijn CAO (is ook de voorkeur van mijn werkgever en die van mij) neem ik graag het verloop achtereen op dus vier weken vrij. Daarna wil ik wellicht twee dagen in de week terugkomen en dan zou het mooi zijn om dan met mijn toekomstige duoer toe te werken naar die vier weken volledig en daarna samen. Lijkt me toch niet een enorm probleem??? Hoe hadden ze het anders gedaan als mijn zwangerschappen waren blijven zitten en ik 13 weken weg was? :(

Gelukkig Tanja, ben ik dus niet de enige met de bibbers in mijn buik voor die gesprekken. Wij zijn op zich relatief jong (30 en bijna 37) en hebben geen eigen kinderen. Alleen twee katten maar ruimte genoeg voor een kindje wat de ruimte nodig heeft.

Hoe heb jij het ervaren om je grenzen aan te geven wat wel of niet bij jullie past? Vond je je pleegje ook direct binnen alles wat je had aangegeven passen of heb je nog moeten nadenken?
    Wij denken nu onze grenzen grotendeels op een rijtje te hebben en vind ze eerlijk gezegd best ruim, en daarom niet heel moeilijk om een kindje aan te matchen maar hoop dan wel dat ze niet gaan proberen te rekken. Ik weet wel dat je dan ook nog NEE mag zeggen, maar dat lijkt me best lastig.
    Mounia en Tanja, hoe ging dat bij jullie?

6. tanja8

tanja8 Niet meer actief

Wij hadden als aanbod een kindje van 0-2 jaar. Verder maakte het ons niet uit. Toen ze kwamen praten vertelde ze dat dit meisje erg moeilijk was, veel huilde en niet goed in haar vel zat. We moesten er even over nadenken maar eigenlijk waren we natuurlijk dol enthousiast. En toen we hadden aangegeven dat we wel kennis met haar wilde maken ging het erg snel. Ze kwam hier en ik was meteen verkocht! achteraf valt het huilen en het niet goed in haar vel zitten enorm mee en was dat een beetje overdreven, ik vind het een erg makkelijk kind maar dat komt misschien ook omdat ze hier op haar plek zit.

Het is zo belangrijk om je grenzen aan te geven, ook qua bezoek met ouders enz. dat verwacht de pleegzorg ook van je en we merken dat dat heel goed uitpakt. Als wij het bezoek niet bij ons thuis willen ( wat echt het makkelijkst is) dan gebeurd dat niet ze houden zo veel rekening met ons als pleegouders, das heel fijn. Wees echt open en eerlijk over alles dat werkt het beste!

7. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Hoi allemaal, hier weer even een kleine update. Ons huisbezoek staat gepland :D: 8 september in de middag! Heb ik nog alle tijd om eventuele poetsaanvallen uit te voeren :p.

Afgelopen woensdag weer cursus gehad. Was ontzettend leuk en er kwamen deze keer heel veel vragen los en werd het dus een latertje. Helemaal niet erg, werd er steeds wijzer van ;).
    Ook brengt het huiswerk steeds meer duidelijkheid. Eerst dacht ik dat mijn hoeveelheid ervaringen/verliezen een belemmering zouden kunnen zijn om pleegzorg te gaan doen, maar aan het einde van het huiswerk omtrent verliezen/ervaringen kwam ik tot de conclusie dat het me eigenlijk alleen maar gaat helpen. Dit was dus een echte opsteker!

Toch best apart he Tanja, de 'stempel' die ze op zo'n kindje plakken toch in de praktijk heel anders uitpakt. Woensdag had ik ook een krantje meegenomen van onze pleegzorg instelling waarin 3 oproepjes stonden om voor kinderen plekjes te vinden. Als je het zo las, leek het me eigenlijk niet zo moeilijk om een plekje te vinden, maar dat moet wel zo zijn anders plaatsen ze het immers niet. Wel waren twee van de drie oproepjes voor twee kinderen tegelijk. Wij zijn momenteel aan het overdenken of we misschien met twee tegelijk willen starten. Daar hebben we dan wel allerlei grenzen bij bedacht (niet al te grote problematieken bij beide kinderen, niet de een die te koste gaat van de ander etc) maar eigenlijk lijkt het ons ontzettend leuk.

8. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    #148 Nicoletta, 19 jun 2009
    Laatst bewerkt: 19 jun 2009
    O ja, we hadden het hier een tijdje terug over hoe je een "levensboek" voor pleegje kan bijhouden? Tot mijn grote verassing had onze cursusleidster een dergelijk bestaan boek! Deze worden verstrekt (geen idee of dit tegen betaling is eigenlijk) bij langdurige plaatsingen. Het leek een beetje op een Babyboek maar dan een multomap meer op Pleegzorg gericht. Het heet "Levensboek".

Zie hier http://www.bredervoort-lsg.nl/html/topic_0_265F074F-F41D-4DA8-A22C-65014C857FCE_0.htm voor meer info:

Leuk he?!

9. tanja8

tanja8 Niet meer actief

Oh wat goed dat er zo'n boek bestaat! Ik ga me daar eens in verdiepen dat zou wel heel handig zijn.
    Ook een grote beslissing he of je met 2 gaat starten, het zou wel super mooi zijn om de mogelijkheid te hebben om de kinders bij mekaar te houden. Nou weer heel veel om je hoofd ove rte breken he?
    En al je verliezen, dat herken ik ook wel hoor, alle dingen die je in je leven mee maakt dat helpt een pleegkind. Ik dacht ook dat ze zouden zeggen van je hebt te veel mee gemaakt. Nou ik ga nu snel naar mn bed want over 6 uurtjes roept er al weer iemand MAAAAAAAAAMMAAA, MAAAAAMM, MAAAMMIIEEEE. haha.

10. Shadei

Shadei Lid

8 nov 2007
    20
    0
    0
    Klopt idd, het levensboek voor de kids wordt alleen door het pleegzorgbureau verstrekt voor kids die voor langere tijd ergens geplaatst worden. Vaak weten de kids niets, en het is aan de pleegouders om samen met het kind als het ouder is dit bij te houden. Vaak hebben deze kids niet eens een geboortekaartjes, dus alles wat er is, is dan heel erg welkom!
    Ach, tegenwoordig met i-net enzo, is het voor iedereen denk ik toch vrij simpel om zoiets bij te houden voor een kindje.. Wij gaan het in elk geval wel doen.

Het blijft idd nog ff spannend tot het eindgesprek, maar ik probeer ook maar zo te denken; Als ze ons niet zouden 'willen' hadden ze dat wel eerder aangegeven en ons niet alle avonden laten volgen!

Nicoletta, wat grappig, wij gaan eerst een crisis doen, ook om er eerst ff in te komen en om te kijken wat het met ons doet, en daarna misschien ook 2 tegelijk. We gaan overigens volgende week met de 'kinderkamer' beginnen!!

Kunnen we via hyves niet op de een of ander manier 'contacten'?

11. brusje

brusje Fanatiek lid

26 dec 2008
    2.625
    241
    63
    wij zijn afgewezen na alles te hebben gevolgt.
    ze durfde het niet aan aangezien ik zelf een pleeggezinnen verleden heb gehad (ik ben mishandeld door mijn pleeggezin, en niet zo'n beetje ook)
    Ik heb een boek geschreven over mijn verleden,
    Kind van het systeem. Jeugdzorg heeft een exemplaar gekocht, dat vind ik dan wel weer super:)
    Het is niet zo dat ik iedereen hier een boek wil aansmeren, maar als je wel interesse hebt stuur me maar een pbtjes

Liefs brusje

12. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Wat vreselijk Brusje!! Wat moet dat naar voor je zijn (geweest).
    Tegelijk ook ontzettend naar dat ze je dan moeten afwijzen, dat voelt dan denk ik wel als een tweede afwijzing.

Je boek zou ik misschien willen lezen, maar eigenlijk alleen als wij als komend pleeggezin er wat aan hebben. Gaat het in op je leven voor pleegzorg, je gevoelens en daarna naar je pleegfamilie of meer op de vreselijke tijd bij je pleegfamilie?

13. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Hier kreeg ik zo'n grote glimlach van!! Volgens mij is het echt een leukertje wat je daar hebt ronddribbelen Tanja!
    Gelukkig dat jij dat ook herkent dat wat je meemaakt ook kan helpen in plaats van alleen maar negatieve stempels oplevert.
    Is er al iets meer bekend over je tweede plaatsing?

Tja Hyves....Hoe zie je dat dan Shadei?
    Ik moet je eerlijk zeggen dat ik er wat over twijfel. Ik wil straks heel erg onherkenbaar kunnen functioneren als pleegouder en twijfel daarom. Ook vind ik het best belangrijk dat de privacy van het kindje gewaarborgd blijft.
    Contact onderling vind ik echter super en helemaal te gek!

Leuk Shadei dat je ook overweegt om 2 kindertjes tegelijk een plekje te gunnen. Crisisopvang willen wij niet mee starten omdat zo'n enorme emotionele toestand zal zijn en wij nog niet 100% zeker zijn dat we dan het juiste doen en zeggen omdat we geen kinderen gewend zijn. In de toekomst willen we misschien wel wat crisis gaan doen, maar in beperkte mate.

Spannend je eindgesprek Shadei! Ik denk ook bijna wel dat als ze je niks vonden, je het wel zou geweten hebben. Maar of dat echt zo opgaat??????? Geen idee!
    Wanneer krijg je je eindgesprek?

14. Shadei

Shadei Lid

8 nov 2007
    20
    0
    0
    Een besloten zwangerschapspaginapleeegzorghyve alleen met toestemming te bekijken ofzo. Ik vind dat ook moeilijk van een forum, ik wil hier niet alles neerzetten, ook met het oog op de kids, je weet nooit hoe klein de wereld is, en daarom zat ik aan een hyve te denken op de een of andere manier. Helemaal besloten!

Nicoletta, een heel interessant boek is ook; paraplu voor pleegouders en ik heb een boek van een vrouw die al meer dan 60 pleegkids heeft gehad, Roos Haase, heel leuk, makkelijk leesbaar boek!

15. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Hi Shadei,

Dank je wel voor de boekentips! De paraplu staat inderdaad ook op mijn lijstje. Dat andere boek zie ik niet zo gauw te koop op Bol.com? Waar heb jij het vandaan en wat is de titel?

Net zat ik nog even naar het huiswerk van deze week te kijken. Pfffff voor het eerst dat ik het best moeilijk vind zeg! Allerlei situaties en allerlei vragen. Ik ga er straks maar eens rustig voor zitten.

Kun je dan op die Hyve ook makkelijk posten? Heb niet het idee dat het dan een dergelijk forum is als dit. Een forum kan ik zo maken, dat heb ik al eerder beheerd en dan ook nog enorm groot. Daar weet ik zeker van dat we het besloten kunnen doen. Alleen hoop ik niet dat we dan meer dames kwijt raken.
    Wat vinden jullie ervan?

16. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Hey meiden

ben lekker een weekje op vakantie geweest. en zag dat er veel was geschreven. gezellig want dat lijkt het me zekker een ander forum waar er opelijker geschreven kan worden. (vindt dat ook wel eens moeilijk hier met me gewonen dingen. en dan ook over alles om me heen omdat iedereen het kan lezen) en kan me dan helemaal voor stellen over pleegkindje en zo.

@nicolette ik ben zo nieuwschirig naar hoe alles gaat. en dan helmaal als ik jou alles zo entoschasiet (sorry weet niet hoe je het schrijft zoals meer met me dislectie) en supper dat je huisbezoek datum staat. Moeilijk he om die oproepjes te zien staan in die boekjes ik heb dan ook zo iets van we gaan voor langdurig maar we willen gewoon wachten tot ons meisje ouder is

@Shadei dankje voor de boeken tips. ga ze zekker lezen.

@tanja wat leuk dat jullie voor een tweede willen gaan

@brusje. lijkt me wel heel moeilijk allemaal voor je.

17. Fen

Fen Niet meer actief

Leuk om dit topic te lezen!

Ook ik ben pleegmama, momenteel nog alleen partiële pleegzorg, dus weekenden en vakanties.. We willen graag in de toekomst uitbreiden naar langdurige pleegzorg, danwel crisisplaatsing. Een en ander hangt nog af van hoe alles verder verloopt.

We willen nog graag eigen kinderen, waar we pas over een jaartje mee willen beginnen..Daarna willen we ons pleegzorg aanbod uitbreiden..

Ik vind het erg leuk om te lezen dat er zo veel diversiteit is aan mensen die pleegouder zijn. Ieder heeft zo zijn eigen verhaal, he:)

Ik moet zeggen dat het wel een heel traject is voordat je pleegouder bent..poeh poeh, maar goed, het is ook wel begrijpelijk..qua selectie e.d.
    Binnenkort hebben wij onze eerste terugkomdagen met de mensen waarmee we de STAP-training hebben gevolgd, ben eens benieuwd naar ieder zijn ervaringen!

Ik ben overigens ook erg nieuwsgierig hoe jullie het vinden om naast eigen kinderen ook pleegkinderen te hebben? Vooral hoe kijken de eigen kids er tegen aan (in zoverre ze dat kunnen qua leeftijd)

Groetjes

18. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Hi Fen, wat leuk nog een pleegmamma!! Heb je al een kindje toegewezen gekregen voor de weekenden of vakanties? Het is inderdaad een behoorlijk traject en zeker als je partiële pleegzorg doet. Dat zie ik ook terug in onze training, die is soms te breed voor deze opvang en niet specifiek genoeg.

Ik hoop voor je dat alles zo zal lopen zoals je wenst om eerst aan 'eigen kinderen te beginnen' en wens je daar alle succes mee! Tot die tijd, klets lekker met ons mee, zo hebben we een steeds grotere gevarieerde groep.

19. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Hoi Sabrina, ik hoop dat je een fijne vakantie hebt gehad! Hier kun je inderdaad niet zo open zijn als je soms wenst, maar al heb je een eigen plekje zal er toch een bepaalde beperking qua privacy moeten zijn. Hahaha ben je zo nieuwsgierig?! Leuk!! Heel herkenbaar want ik kijk weer enorm naar Tanja en Shadei :D. Laat je dyslexie niet beperken om hier te schrijven hoor, we lezen er gewoon doorheen en het maakt mij niks uit hoe je schrijft.

Voor die oproepjes ben ik enorm gevoelig, niet alleen voor mensen maar ook voor dieren. Hahaha, ik heb mezelf ook echt een beperking opgelegd om op de site van het dierenasiel te kijken! Jij zit zowiezo aan die beperking van leeftijdsverschil tussen je dochter en een evt pleegje dus als je jong wilt, zul je denk ik moeten wachten. Ach, tot die tijd mag je lekker meegenieten hier en zal ik je op de hoogte houden ;).

20. mounia

mounia Fanatiek lid

15 aug 2007
    4.194
    35
    48
    Vrouw
    Nederland
    hey meiden,

sorry dat ik een tijdje niet ben geweest, ik heb geprobeerd zoveel mogelijk bij te lezen
    hier gaat verder alles goed, zoals jullie aan mijn onderschrift kunnen lezen ben ik druk bezig.
    pleegouders worden ook weleens afgewezen als ze in een vruchtbaarheidtraject zitten, als ik kijk naar mijn leven met pleegje én ICSI moet ik zeggen dat valt echt wel mee!
    alles gaat gewoon als voorheen.
    maar goed...

brusje, ow wat jammer dat jullie zijn afgewezen zeg! en wat knap van je een boek schrijven.

nicoletta, grenzen stellen vond ik eerst (en soms nog steeds) moeilijk.
    je gevoel wil tenslotte iedereen helpen.
    wij hebben op dit moment een aanbod voor kindjes van 0-3 jaar.
    maar verder moet ik zeggen ik ben erg tevreden hoe pleegzorg met mijn wensen en vragen omgaat! ik merk echt dat ze om hun pleegouders geven, ik kan alles goed met ze bespreken.
    ik zit er ook aan te denken om een langdurig pleegje bij te nemen, maar eerst even afwachten hoe de icsi loopt.(sowieso kind of geen kind van mijzelf ik wil altijd pleegmama blijven).

toen ik het kamertje aan het inrichten was deed ik het heeeel rustig aan haha, ik was ook zo bang dat we afgewezen zouden worden (we zijn erg jong) maar wat tanja al zei (tanja was het toch?) ze zijn zoooo blij met ons!en het is inderdaad vaak een voordeel dat je geen eigen kids hebt.
    ze lieten trouwens in de gesprekken al blijken dat we waren aangenomen,maar toch blijf je altijd stressen erom.

sabrina, leuk dat je op vakantie bent geweest!

fen, leuk nog een pleegmama!welkom hier!

binna, ook jij al op vakantie geweest, wat leuk!welkom terug haha

shadei, o dat klinkt leuk dat boek voor de pleegjes! nooit van gehoord, ik hou nu wel een schriftje bij voor mijn pleegje.
    waar kan ik dat boek vinden waar je het over hebt?

sorry als ik iets of iemand vergeten ben!

liefs mounia

Deel Deze Pagina