Geen adoptie maar pleegzorg

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Nicoletta, 16 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. binnabinna

    binnabinna VIP lid

    19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    @appie. Met de meiden gaat het supper
    De jongste word over 3 weken al weer 1 jaar.
    En de oudste dit jaar 4 dus grote school komt er aan
    Hoest bij jou
     
  2. Kimmie1984

    Kimmie1984 Actief lid

    14 feb 2011
    403
    0
    0
    NULL
    Meiden, volgens mij heb ik alle liefhebbers voor de besloten club nu toch toegevoegd??
     
  3. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.459
    1.636
    113
    Brabant
    Ja dank je!
     
  4. Khrisje

    Khrisje Lid

    13 jan 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal, Wij zijn ook met het Vip programma gestart, we willen graag langdurige pleegzorg. Ben alles aan het lezen dit kost even tijd maar vind het wel prettig om te doen. Ik zie dat het een besloten forum is geworden mag ik mij daar bij aansluiten ? wil het graag blijven volgen;).
     
  5. kickk

    kickk Actief lid

    3 mrt 2012
    403
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat bedoel je precies met Vip progamma??
     
  6. Khrisje

    Khrisje Lid

    13 jan 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is het zelfde principe als het stappenplan. Het betekent Voorbereiding, Informatie aan (kandidaat) Pleegouders.
     
  7. Khrisje

    Khrisje Lid

    13 jan 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kan iemand mij actiferen als lid van de pleegzorg 2 ?
     
  8. Kimmie1984

    Kimmie1984 Actief lid

    14 feb 2011
    403
    0
    0
    NULL
    Hoi Khirsje, had ik van de week al gedaan.. Zal het nogmaals doen...
     
  9. Khrisje

    Khrisje Lid

    13 jan 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt ik heb het gevonden en heb het ingelezen.;)
     
  10. Steph80

    Steph80 Bekend lid

    26 apr 2012
    881
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo, ik ben pleegzorgwerker dus als jullie vragen hebben...
     
  11. Marieke21

    Marieke21 Bekend lid

    1 sep 2006
    959
    0
    0
    Leuk Steph80 dat je mee komt kletsen! Wie weet kunnen we van je expertise gebruik maken!
     
  12. kickk

    kickk Actief lid

    3 mrt 2012
    403
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Steph, dank je wel voor je aanbod!

    Ik heb zo 1,2,3 geen vragen. Of eigenlijk wel, wat doe je precies? ben je gezinsbegeleider?

    En misschien heb je zelf tips of dergelijke?
     
  13. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    kom me ook nog eens melden ;)

    Hier gaat alles goed, het is al een heel dametje :D Bezoeken zijn nu veranderd van 1x per maand naar 3x per jaar. Dit jaar zelfs maar 2x: in juli en augustus.
     
  14. kickk

    kickk Actief lid

    3 mrt 2012
    403
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje lalalindsey, dat is echt weinig...
     
  15. Steph80

    Steph80 Bekend lid

    26 apr 2012
    881
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als pleegzorgwerker begeleid ik pleeggezin, kind en ouders. Er zijn verschillende vormen van pleegzorg: crisis (in principe max. 4 weken, maar in de praktijk kan het wel een jaar worden), weekend, vakantie, hulpverleningsvariant (er wordt in 6-12 maanden uitgezocht of een kind terug kan naar ouders) en opvoedingsvariant (een kind groeit op in een pleeggezin). Afhankelijk van de vorm heb ik meer of minder contact met ouders, bij de hulpverleningsvariant heel veel, bij de opvoedingsvariant minder. Soms helemaal niet als ouders bijv. buiten beeld zijn of overleden zijn.
    Kinderen hebben heel vaak hechtingsproblematiek of -stoornis, wat voor pleegouders erg lastig kan zijn, dus daar begeleid ik ze dan bij. Wat ook moeilijk kan zijn is het contact tussen pleegouders en ouders; sommige pleegouders gaan het kind toch zien als hun eigen kind en willen eigenlijk helemaal niet dat het contact heeft met de ouders. Dit wordt ook wel een adoptieve instelling genoemd, iets wat dus een risicofactor is.
    Ook met de kinderen heb ik gesprekken, bij kleine kinderen door middel van bijv. tekeningen, met pubers of op kantoor of ergens in de stad met iets lekkers erbij. Zij moeten ook hun verhaal kwijt, er zijn ook pleegouders die dingen doen die niet door de beugel kunnen maar vaak klagen pubers gewoon over zaken als de hoogte van zakgeld.
    Je hebt bestandspleegzorg waarbij mensen een kind in huis krijgen dat ze van te voren niet kennen en netwerkpleegzorg waarbij een kind door bekenden wordt opgevangen. Bij netwerkpleeggezinnen doen we een netwerkonderzoek om te kijken of ze wel geschikt zijn om pleegouder te zijn. Wel lastig want de kinderen zitten er vaak al. Verder organiseren we (crisis)pleegouderavonden en netwerktrainingen. Bestandspleegouders volgen een STAP training voor ze in aanmerking komen voor een plaatsing, de netwerktraining is een soort STAP training achteraf.
    Verder heb ik contact met school, therapeuten, overige familieleden, begeleid ik bezoekregelingen en er komt ook heel wat administratief werk bij kijken.
    Een tip: pleegzorg moet je echt voor het kind doen en niet voor jezelf, verwacht geen dankbaarheid van het kind en verwacht geen 'gewoon' kind. Zelfs kinderen die vanaf geboorte in een pleeggezin zitten kunnen hechtingsproblematiek hebben. Een groot deel van de kinderen hebben minstens één psychiatrische ouder (erfelijke belastbaarheid) of een ouder heeft drank en/of drugs gebruikt (FAS).
    Ik heb heel erg veel respect voor pleegouders, zij hebben een hele zware taak op zich genomen. Natuurlijk krijg je er ook veel voor terug, soms is het contact tussen ouders en pleegouders geweldig, kunnen ze gewoon bij elkaar op visite komen op bijv. verjaardagen. Je kan een enorm verschil maken in het leven van kinderen, je ziet ze soms opbloeien.
     
  16. tummetje

    tummetje Fanatiek lid

    4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    Ik las altijd mee in dit topic.. ik ben benieuwd of Nicoletta inmiddels is bevallen? :D
     

Deel Deze Pagina