Geen air miles en baby zegels bij aankoop flesvoeding

Discussie in 'De lounge' gestart door Anouk2005, 28 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minon

minon Niet meer actief

haha hoe herkenbaar. Gaan ze eindelijk een inhaalslag maken, stijgt de curve te snel en heeft je kind misschien wel een hormoonafwijking en willen ze bloed gaan prikken en hormoonpreparaten toedienen. Ben me toch tegen het plafond gegaan daar zeg ;) Maar goed. idd off topic

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Ik snap niet waarom de overheid zo hamert op het geven van bv. Ze zorgen er toch ook niet voor dat de groentes en het fruit goedkoper wordt of gratis af te halen. Ben nog nooit gebeld met de vraag wat mijn kinderen na de melk die ze de eerste 6 maanden kregen hebben gehad.

3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Pizza, patat, ijs, cola en een wijntje na :p;).

Mijn zus sprak laatst iemand die zo trots was dat haar eenjarige al zo mooi de friet door de mayo kon halen, zulke ouders zijn er dus echt.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.993
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #84 tupp, 29 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2013
    En dit is dus erg jammer. Want er mag wel degelijk advies gegeven worden over flesvoeding nr. 1 Het is alleen niet toegestaan om er reclame voor te maken. Vooral in de situaties van Berte en Saja vind ik het erg schrijnend dat er geen informatie en voorlichting is geweest. :(

Ontopic: Volgens mij krijg ik trouwens ook nooit airmiles of babyzegels bij mijn moedermelk, dus juist eerlijk dat het bij flesvoeding ook niet zit, worden 'we' eindelijk eens gelijk behandeld. ;) Nee hoor, flauwekul natuurlijk. Ik ben wel voorstander van het verbod om reclame te maken voor kv of er mee te stunten met de prijs. Dat is helaas wel vaker erg mis gegaan. Met kv wordt geld verdiend, met bv nauwelijks. Dus zodra je de kv-industrie de vrije hand geeft, zul je merken dat die een veel sterkere lobby hebben. Ik vrees dat er dan zoveel (meer) leugens verteld gaan worden over bv, dat bijna geen enkel kind het nog krijgt. En wat als je dan zo'n schandaal krijgt als in China? Dat ze geen airmiles en zegels mogen geven, is een gevolg van dit reclameverbod. Het voelt ergens wat overdreven. Maar ik snap wel dat ze dit zo doen.

Overigens vind ik de situatie zoals die nu in NL is echt heel raar. Eerste intake bij de vk.
    "ja, mijn man en ik hebben allebei allergieën."
    "Oh, dus je gaat borstvoeding geven."
    Dus... Geen vraagteken maar een punt... Tenenkrommend. Ik had bijna uit weerstand alsnog besloten fv te gaan geven.

Eerst wordt aan alle kanten gepromoot om toch vooral bv te gaan geven. Maar dat is alleen voor de bevalling hè! Daarna moet je het zelf maar uitzoeken. As je geluk hebt, heb je misschien vooraf een boekje gehaald. Of zit je actief op een forum met ervaren bv-mama's. Maar van de zorgveleners hoef je het niet te hebben hoor. Op het gemiddelde cb vliegen de adviezen die gebaseerd zijn op een situatie met kv je om de oren. Je 'moet' zoveel voedingen geven als bij kunstvoeding gebruikelijk is. Als je een kindje hebt dat spuugt, krijg je het advies om kleinere porties te geven. (U kunt ook twee keer 60cc geven, mevrouw) Uhm, waar staan die maatstreepjes dan? Of mag ik die er zelf optekenen?? Zelfs de groeicurve die gebruikt wordt, klopt voor veel bv-kindjes niet.

Volgens mij staan zowel moeders die bv geven als moeders die kv geven, heel vaak in de kou. Want over flesvoeding durven veel zorgverleners geen advies te geven. En van borstvoeding hebben ze absoluut geen verstand. (In beide gevallen zijn er gelukkig uitzonderingen te vinden. Nu nog iemand die van beide soorten voeding verstand heeft!)
    Wat vaak overblijft is naar je eigen kind kijken, proberen je gezonde verstand te gebruiken en eventueel met ervaringen van anderen je achterhoofd gaan uitproberen wat voor jouw kind werkt. En dan maar hopen dat het niet te lang duurt voordat je jouw eigen manier vindt.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Helemaal mee eens tupp.

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Sorry maar dit vind ik echt onzin. Als jij een pak voeding koopt waar niet goed op staat hoe en wat dan hoor je daar fatsoenlijke info over te krijgen. Net als wanneer je iets niet snapt over medicijnen. Daar moeten ze bij en drogist ook over informeren. Je koopt geen drugs voor je kind! Het gaat gewoon om voeding... alsof een moeder die bv wil geven ineens 'om' is als ze zo'n praatje hoort...

Ik ben er echt voor dat mensen gewoon normale duidelijke info over alle opties moeten krijgen, ze zijn dan zelf echt in staat om voor zichzelf een goede beslissing te nemen.

En voor wat betreft vrouwen die geen bv mogen geven: ik vind het echt nalatig als je dan geen goeie info krijgt van je vk. Wat heeft verschuilen achter 'mag ik niet zeggen' dan nog voor zin? Je mag dan nog steeds geen bv geven dus heb je nog steeds die info nodig.

7. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik was gisteren te moe om op de juiste te woorden te komen maar jij beschrijft precies hoe ik het gisteren wilde zeggen!

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Eigenlijk best apart dat in nl zo strak aan een advies wordt vastgehouden dat in de eerste plaats bedoeld is voor gebieden waar geen fatsoenlijk drinkwater is...

9. knap

knap Niet meer actief

Dan voel ik me aan gesproken. En wat is er mis mee een frietje door de mayo halen? Op zijn tijd???

10. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    ik vind het echt belachelijk dat er geen kortingen of weet ik wat gegeven mogen worden op flesvoeding.
    er zijn zoveel moeders die geen borstvoeding kunnen geven, waardoor ze wel aangewezen zijn op flesvoeding. daarbij zijn er dan genoeg mensen die wel bv gepland hadden maar bij hen niet lukt en die gewoon weinig geld hebben. die prijzen van flesvoeding rijzen de pan ook uit..

ik heb zelf flesvoeding gehad en heb geen astma brochitis eczeem of andere allergieen. dus heb er echt niet van geleden hoor.

11. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Daar is ook niks mee. Maar een kind van 1 jaar hoeft toch nog geen friet met mayo te eten?

12. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Niets mis met op zijn tijd ;), maar als één van de eerste vaardigheden van je baby de friet door de mayo halen is, dan is er wel iets mis. Dat vergt toch wel enige oefening (voor een baby).

13. knap

knap Niet meer actief

O op deze manier haha.

Snap hem hoor. Mijn kids krijgen op hun tijd best friet de oudste zal een gat in de lucht springen de jongste doe ik er geen plezier mee. Ze lust het wel maar heeft toch liever bruinenbonen met rijst haha

14. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Bettutteling ten top.

Voorbeeldje:
    Stel je doet boodschappen bij, bijv. c1000. Je spaar toevallig voor de dagjes-uit-zegels. Je hebt een kar met boodschappen met daarin ook een pak kv. nr 1. Krijg je dan een zegel minder omdat je bij je boodschappen een pak friso 1 hebt zitten. Dat slaat toch nergens op?

15. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Is dat alles? Wij maar denken dat we raar waren :p

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    +1
    Heel netjes omschreven!

Goed advies krijgen zou altijd mogelijk moeten zijn, voor bv & fv.
    Na de bevalling kreeg ik slecht advies over kv, gelukkig mocht ik dezelfde dag naar huis. Mijn overbuurvrouw kreeg minstens net zo slecht advies over bv, zij zat er echter een paar dagen.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Kraambed is de eerste week na je bevalling, en die heeft elke vrouw, of kind nou in ziekenhuis ligt of thuis is!
    Maar de grote fout is bij jullie in het ziekenhuis geweest, ze hadden je zoon nooit mogen ontslaan zonder fatsoenlijke voedingsinstructie. Dat ´hoe maak je een fles´ hoort er bij een ziekenhuisontslag gewoon bij!

En in reclame vertellen ze je ook niet hoe je het moet klaarmaken hoor!

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het grote verschil zit ´m in de economie. Zweden kent, anders dan Nederland, geen zuivelindustrie die een grote vinger in de pap heeft. Veel van de ´discussies´ die je in Nederland hoort worden aangewakkerd door de industrie, omdat dat ze klantenbinding oplevert. Door stemming te maken en bij vrouwen die geen bv geven een ´hekel´ aan te kweken tegen bv kweken ze toekomstige klanten. Die hele term ´bv/maffia´ wordt door de marketing-afdelingen gekoesterd en bevorderd.
    Ik zal niet vergeten hoe verbaasd ik was toen ik in een folder tijdens mijn eerste zwangerschap las over 'je hoeft je niet schuldig te voelen als je fles geeft'...me schuldig voelen over de melk die mijn kind zou gaan drinken was nog niet eens in mijn hoofd opgekomen! En dat is de houding die ze gelukkig in Zweden ook hebben. De default daar ginds is wel dat moeders bv geven, gewoon omdat ze dat gewoon vinden. Maar gebeurt dat niet, nou simpel, dan gebeurt dat niet.
    In Zweden worden ze nl. niet met al die tendentieuze marketinguitingen overspoeld.

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

80% geeft borstvoeding in Zweden, las ik ergens anders. Dat is een heel mooi percentage, maar ook niet gek als je bedenkt dat moeders 2 jaar thuis kunnen blijven en vaders 9 maanden ouderschapsverlof mogen opnemen.

Scandinavië voorbeeldgebied, qua zorg, familie, onderwijs... je leest er zo vaak over, ik denk weleens: waar is de keerzijde, die moet er zijn. Maar heb hem nog niet gevonden.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De keerzijde?
    Alle ouders werken fulltime, parttime banen bestaan niet. De optie TBM wordt er niet serieus gevonden, als je het al kunt betalen krijg je dan zoveel kritiek van je omgeving daarover dat het niet leuk meer is.

Overigens, moeders kunnen 1 jaar thuisblijven. Daarna moeten ze weer fulltime aan de slag. Kinderen verblijven eigenlijk het hele jaar door van 7-19 in de opvang, ook als ze naar school gaan. En die opvang is meteen ook 365 dagen per jaar open.

Deel Deze Pagina