Bij mijn vorige zwangerschap is gebleken dat ik ondanks al mijn prikken ik niet resistent ben voor de rode hond. Nooit iets geweest om me druk om te maken, het jaarlijks aantal gevallen rode hond was te verwaarlozen. Nu deze week is gebleken dat de rode hond is uitgebroken maak ik me toch flink zorgen. Ik woon ver van het gebied af, maar reis er dagelijks doorheen en werk er ook in de regio. Mijn gyn heeft me voor nu aangeraden tijdelijk thuis te werken om te kijken wat de ontwikkelingen zijn. Hebben jullie enig idee hoeveel kans je als 'niet' biblebelt bewoner loopt om de ziekte toch op te lopen? Ik reis elke dag met de trein, toch naar werk maar dan met de auto? Ik weet het even niet meer.
Hallo, Een kans/risico is lastig om weer te geven. Ik kan dit ook niet terugvinden in de literatuur. Het is natuurlijk wel zo dat het overgedragen kan worden via niezen, hoesten of zelfs praten. Dus een trein is wel een plek waar je het sneller op zal lopen dan in je eigen auto. Het advies hierbij is altijd: risico's mijden daar waar het kan. Succes! Groetjes Gea
Hi, heel erg bedankt voor de reactie. ik heb net een gesprek gehad met mijn gyn. Zowel tijdens de vorige zwangerschap, als vorige week heeft ze me de uitslagen van het bloeduitslag verteld en gemeld dat ik GEEN antistoffen heb voor de rode hond. Ik nu in paniek wegens de uitbraak, belt ze me net terug met het bericht dat ik wel antistoffen heb, en dat de 'telefoniste' die ik de vorige keer heb gesproken het fout heeft doorgegeven. Terwijl ik mijn gyn ZELF heb gesprek vorige week. Ze zij toen letterlijk 'bloeduitslagen zijn okee, alleen de rode hond, maar dat wist je al van de vorige keer.' Vervolgens zegt ze, ik zie aan de antistoffen dat je vroeger niet bent ingeent maar de ziekte hebt gehad, terwijl mijn moeder toch echt netjes 2x met mij een spuit is gaan halen. Wat moet ik hier nu in vredesnaam mee? Second opinion ergens anders?
Tjonge wat vervelend die verwarring. Wat je zou kunnen doen is je bloeduitslagen opvragen zodat je het zwart op wit kunt zien. Je kunt dit via de gynaecoloog opvragen. Als je het liever van iemand anders verneemt zou je rechtstreeks het laboratorium kunnen bellen of dit via je huisarts opvragen. Ik weet eerlijk gezegd niet zeker of je het zelf zo op kunt vragen, maar dat zou je evt. kunnen proberen. Meestal is het lab gekoppeld aan een betreffend ziekenhuis. Wat je dan kan doen is het algemene nummer bellen van het ziekenhuis en je door laten verbinden met het laboratorium. Vragen naar Rubella (=rode hond) antistoffen. Zij kunnen je vertellen of je voldoende antistoffen in je bloed hebt zitten en dus wel/niet beschermd bent. Mocht het zelf niet lukken kun je je huisarts het op laten vragen. Succes! Groetjes Gea