Weer een avond voorbij gevlogen. Jongste kan pas om 20.30 naar bed. Dan moet er ook nog wel wat gebeuren. Vervolgens zit ik maar dom tv te kijken en op mn gsm tegelijkertijd. Krijg ik helemaal geen energie van. Trek van ellende weer een zak chips open en ga vervolgens weer te laat naar bed. Ik weet eigenlijk ook niet eens meer hoe ik me op kan laden. De meeste moeders hebben hun rust weer terug overdag als de kids naar school zijn. Maar ik met een 2 jarige natuurlijk niet. Voor iedereen was afgelopen periode super druk natuurlijk. Hier ook. Gewoon 3 dagen werken, 1 vrije dag van de 2 moest ik ook op mijn neefjes passen. Had ik 4 kinderen in mn eentje. Ik ben gewoon op, gaar. Zit als een zombie op de bank. Dus.. hoe laden jullie weer op ? Ik heb al wel de stap genomen om 1 avond in de week met mijn schoonzussen te gaan wandelen. Dat start volgende week
Ik ga in een heet bad, zet de tablet op de rand vast en zet netflix op: heerlijk! Dan ben ik even geen moeder of vrouw En ik wandel met de baby om de dag of elke dag even (ligt aan weer of mijn lijf).even in beweging, even luchten Maar ik herken wel wat je zegt, ik duik ook maar de voorraad kast in uit gewoonte, zit veel te lang beneden,geen idee wat ik nou gezien heb en ga in lamlendige zoutzak modus. Ik heb wel bloedgeprikt,morgen uitslag. Wil weten of ik gewoon te moe ben en daardoor s avonds niet vooruit kom en zoutzak wordt of dat er meer is. De baby is al uur geleden gevoedt, ik ben fris en fruitig uit bad maar ga in zoutzak modus terwijl ik allang kon slapen... tja.
Sporten. Ik zorg dat de boel klaar is als dochter naar bed is. En ik neem in het weekend ook gewoon tijd voor mezelf als ik dat nodig vind. En ik ben een paar jaar geleden 1 dag per 2 weken minder gaan werken, zodat ik die dag voor mezelf heb. Inmiddels wel met heen en weer om dochter voor overblijven thuis te halen, en ik ben ook nog wel een beetje bezig met huishouden, maar meestal heb ik dan de middag alleen. Om doelloos tv te kijken, daar laad ik dan wel weer van op, haha. Daarbij doet vriend, ook al werkt hij meer dan ik, veel in het huishouden. Ik vertik het om dat vooral alleen te doen.
Is het een optie om bijv even naar de kapper te gaan, of baantjes te zwemmen, of met een vriendin een kopje koffie te drinken op terras. Het hoeft niet meteen een compleet sauna weekend te zijn zeg maar, maar de kleine dingetjes helpen hier ook echt al enorm.
Wij leggen op doordeweekse dagen om en om de kinderen op bed. En dan dus alle kinderen. Dus 2 avonden per week ben ik can af 18.30 'vrij'. In de praktijk lukt dit niet altijd omdat de jongste soms in de weer is savonds, en als man moet werken of klussen dan neem ik haar meestal bij me. Maar als het wel lukt ga ik in bad liggen, of ik ga achter mijn naaimachine, deur dicht van mijn naaikamer en als er een kind binnen komt roep ik meteen dat papa er voor ze is deze avond. Dat werkt perfect, ze weten nu precies welke avond het is en om wie ze dan mogen roepen.
Ik tennis tenminste 1 avond in de week..Wij leggen de kinderen ook om en om in bed. Als ik de kinderen niet in bed hoef te leggen ga ik lekker in een warm bad met een leuk boek. En als mijn vriend een avondje op stap is dan zorg ik dat ik voor mijzelf wat lekkers in huis heb, wijntje erbij en dan zet ik Netflix op. Zorg ook dat je op zijn tijd iets met een vriendin of vriendinnen gaat doen. Uiteten, film etc. Wij plannen met onze meidengroep per kwartaal iets. De mannen blijven thuis bij de kinderen.
Nou ten eerste, ik herken het deels wel (te veel telefoon, te laat slapen) maar ik probeer écht los te laten dat ik 's avonds ook nog iets MOET doen. Volgens mij was het 10 jaar geleden volkomen normaal dat je gewoon een avond tv zat te kijken, nu moeten we iets nuttigs doen met onze tijd. Ik ben er zeker voorstander van om te sporten of te hobbyen, maar niksen en vervelen is echt wel belangrijk en goed voor je. Ik ga 3 avonden een uurtje sporten, en verder doe ik niet zo veel in de avond. Soms gamen, soms een beetje in de tuin rommelen, en af en toe werken als ik iets af wil maken. Maar verder ook gewoon hangen. En proberen op tijd te gaan slapen, want de energie die mist komt echt door te weinig slaap. Niet van een avond niksen.
Ik ga sowieso ieder half jaar een weekendje alleen weg. Daarna kan ik er altijd weer even tegenaan En gewoon thuis vind ik de avonden heerlijk rustig tv kijken dus ook prima om op te laden. Of ik ga vroeg naar bed en lees in bed wat langer dan normaal. En nu mijn zoon naar school gaat, ben ik van plan om onder schooltijd ook weer naar de bioscoop te gaan. Dat deed ik voorheen af en toe in het weekend. Verder: afspreken of uiteten met vriendinnen, even een wandeling maken met mijn airpods en favo spotify playlist. En (in de weekenden) uitgebreid koken, vind ik ook ontspanning.
Ik doe (bijna) niks in het huishouden s avonds. Hooguit nog wat in de vaatwasser/broodtrommel(s) klaarmaken. Netflix Afspreken met vriendinnen/vrienden Keer vroeg naar bed Zoiets..
Gewoon in bed met een goed boek, kopje thee en extra pure chocola. En na een uurtje vallen dan vanzelf mn ogen dicht. Heerlijk.
Oh echt? Misschien werk je meer? Ik zorg dat de woonkamer en keuken acceptabel netjes zijn. Want als die een rommel zijn zit ik niet ontspannen. Dat er een berg was ligt of dat de ramen vies zijn bijvoorbeeld neem ik op de koop toe.. er is altijd wat te doen!
Allebei voltijds, dus tegen dat we 's avonds gekookt en weer opgeruimd hebben, is het al veel te laat... Maar als antwoord op TS: stilte.
Nou idd. Daar kan ik erg van genieten. Gewoon alleen in huis zijn. Alleen op dinsdag tijdens het dutje heb ik even rust (na het was ophangen en al die andere dingen die net de handiger zijn zonder haar erbij....) Mn oren tuteren nog van net. Dik uur krijsen. Echte peuter buien als ze haar zin niet krijgt. Flink aan het kijken hoe ver ze kan gaan. Jee wat is ze pittig. Ik ben er dan echt een poos gesloopt door
Heb een dochter van bijna 3 jaar. Wij doen het als volgt. Man werkt 4 dagen. Ik werk 3 ochtenden en avonden. 1 ochtend gaat ze naar de gastouder. 1 Ochtend naar peuterspeelschool. En dan 1 hele dag om/om naar 1 van onze ouders. Ik werk dan alleen in de ochtend maar haal haar pas rond 17u op. Heb ik een hele vrije middag. Verder werkt mijn man 4 dagen dus 3 dagen over voor het huishouden. Savonds doen wij haar om/om naar bed. Dus dan ben je ‘klaar’ en heb je tijd voor jezelf vanaf kwart voor 7. Opladen doe ik verder door te lezen, in bad en te sporten. En verder weinig op tv of telefoon. Dat vreet mijn energie verder leeg. Ik zet vaak heerlijke muziek op, oordopjes in en lekker mediteren, naar buiten staren of een boek lezen. En regelmatig uitjes of bakkies doen met vriendinnen. Dan ben ik er weer!
Nu de kinderen weer naar de opvang gaan heb ik mijn vrije woensdagochtend weer terug. Heerlijk! Dan laad ik op; doen wat ik wil en rustig koffie / thee drinken zonder kinderen om mij heen. Meestal doe ik dan ook wat in het huishouden maar hoogstens een uur. Tijdschrift lezen, stuk wandelen / fietsen, met iemand afspreken, winkelen, thuis rommelen. Ik heb dit 'vrije dagdeel' pas sinds november, maar ik had het veel eerder moeten doen. Soms ga ik 's avonds in bad; laad ik ook weer helemaal op. In het weekend ga ik regelmatig overdag een uur van huis weg; stukje wandelen of fietsen. Daarnaast zo nu en dan een afspraak met vriendinnen. Ik ben na de komst van onze kinderen 50% gaan werken en dat houd ik voorlopig ook zo als ze straks naar de basisschool gaan; tijd voor mijzelf en hopelijk nog meer opladen.
Ik laad vooral op mét de kinderen. Helaas is dat niet altijd te plannen, omdat hun gedrag zich niet altijd laat plannen. Maar lekker met z’n drieën (of vieren) een film kijken met wat lekkers erbij. Of met een van de twee uitgebreid in bad. Of, maar dat kan nu natuurlijk niet, een dagje weg ofzo (doe ik regelmatig met alleen de jongste, de oudste heeft vaak geen zin helaas). In m’n eentje wandel of fiets ik wel eens een stuk. Ik laad op in de natuur, maar helaas wonen we daar verkeerd voor... Zelfde met dat ik graag meer dieren om me heen zou hebben, want ook daar laad ik van op.
Dan vraag ik me af, waarom gaat je jongste pas om half 9 naar bed. Zou je dat tijdstip niet naar voren kunnen halen? Hier gaat de oudste (10 jaar) pas tegen 9 uur naar bed, ik wel graag dat ze om half 9 naar boven gaat, dat ze dan dat nog wat leest ipv beneden bij ons voor de tv. A) is voor haar betere overgang B) heb ik zelf ook nog wat avond en kan ik ook nog wat kijken waar ik echt leuk vindt (daar is het nu in de praktijk vaak te laat voor). Is zo er in geslopen tijdens corona tijd, man vindt het niet zo'n probleem, dus dat wordt nu tot de zomervakantie toch niets meer. En om dan weer op jou terug te komen, kan je man de jongste niet naar bed brengen en haar ook vanaf een uur of 19 volledig verzorgen/entertainen zodat jij even vrijaf hebt? En pas je nog steeds 1 dag op je neefjes? Zou je dat niet af kunnen bouwen of aangeven dat het op het moment teveel wordt? Wandelen met je schoonzussen is al een eerste goede stap! Probeer dat ook vol te houden en sta op je strepen dat het jouw avond is en het in de praktijk niet zo is dat bijv. je man wat op door avond afspreekt en je alsnog niet weg kunt.