Grappig dat je dat benoemt, want wij hadden dus vaak wanneer er "autokinderen" bij ons waren dat er discussies waren over afstanden. Wat mijn dochter een piepeindje vond om te lopen, klaagden de "autokinderen" snel dat ze moe waren, dat het zo ver was, wanneer zijn we er nou etc. Ik denk dat je zonder auto al sneller aan veel meer beweging komt. En als ik ergens op bezoek was werd me ook vaak aangeboden om me terug naar huis te brengen, "want het is zo'n eind lopen", en dan hebben we het over 10-15 minuten lopen. Maar dan liep ik veel liever gewoon naar huis.
Dat lijkt me wel een stuk moeilijker, ja. Wij wonen op tien minuutjes lopen van een intercity station. Alleen nu met corona hebben we daar weinig aan. Hartelijk dank voor alle adviezen en meningen tot nu toe, trouwens. Heel fijn!
Goed advies. Ik ben een enorme regelneef, dus ik wil het liefst alles lang van tevoren plannen en incalculeren. Dat moet ik echt loslaten.
Wat fijn dat je mijn mening als onzin bestempeld. Ik begin met aan te geven waarom IK niet zonder auto zou willen. Ik zou niet weten waarom dat onzin is, ik kan heel goed voor mijzelf bepalen waarom ik dat vind.
Daarnaast zou ik voor dokters/ziekenhuis en spoedbezoeken niet afhankelijk willen zijn van buren oid.
Hier alleenstaand met kindje van 2 jaar. En hopelijk volgend jaar 1 erbij. Ik heb winkels, de opvang en werk op fietsafstand. Ik heb zelf wel fibromyalgie. Ik mis af en toe wel een auto. Dus ik wil wel mijn rijbewijs halen zodat ik wanneer nodig is een auto kan huren. Zoals nu. Ik wil eigenlijk ergens een parasol halen, moet eea bij ikea halen en nog steeds terug met de buggy naar prenatal. Ik vind dat altijd weer gedoe om vervoer te regelen. Vrienden/familie wonen ver weg en/of werken fulltime. Bezorgkosten zijn hoog, 39 euro. Ook met vakantie zou ik het prettig vinden, minder gesjouw/gedoe, minder reistijd. En ik vind nu tijdens de corona ook wel een belemmering dat je niet kan reizen met ov en je het ook niet mag gebruiken voor uitstapjes. Voelt een beetje al gestraft te worden. Iedereen met een auto kan gaan en staan waar die wilt. Nu hou ik er mij strikt aan. Maar ik ga dat niet maanden volhouden. Ik wil ook mijn familie weer zien en een keer op stap met dochter. Elektrische bakfiets kan hier niet omdat ik op een flat woon. Beneden staat hij niet veilig en in de berging past hij niet.
Maar dat ligt toch ook helemaal aan de situatie. Wij waren lopend binnen 3 minuten bij het ziekenhuis. Met de auto duurde het langer.
Maar omgedraaid is toch ook super raar?! “Wij hebben een auto (en rijbewijs) alléén maar zodat onze kinderen uit alle sporten kunnen kiezen, want we willen ze niet beperken. Maar verder hebben we de auto dus echt nergens voor nodig” Gelukkig zijn er inderdaad andere oplossingen! Er zullen bij de voetbalclub heus wel eens andere ouders zijn die niet kunnen rijden. Misschien kun je iemand anders vragen voor je in te vallen als het je beurt is, of zoals ts zelf schrijft, een bar- of schoonmaakdienstje extra draaien. Komt vast goed! Verder ben ik sowieso zo’n ouder die haar kinderen in jouw ogen vast verschrikkelijk veel beperkt (of gaat doen, in de toekomst). Hier komt er op zijn minst 1 weekenddag met voor niemand vaste (sport)activiteit. Dus als voetbal ook op zondag wedstrijden heeft, hebben ze toch dikke pech. Dan behoort voetbal niet tot de sportmogelijkheden. Die ene dag, dat is onze dag met het gezin. De enige dag dat we met zijn allen lekker “uitslapen”, uitgebreid ontbijten, het bos in kunnen, worstjes grillen en zwemmen in het meer. Ik persoonlijk hecht 100x meer waarde aan die vaste dag voor het gezin. Gewoon tijd voor elkaar na 6 dagen van werken, huishouden, school en activiteiten, boodschappen, zwemles, klusjes, sociale momenten met andere vriendjes en vriendinnetjes, feestjes, verenigingen, muziekles. Iedereen moet altijd zoveel. Nou dan is daar eindelijk onze heerlijke zondag. Dan maar gewoon kindergym, dans of karate ipv voetbal. Kinderen kunnen best leren dat niet altijd alles in de mogelijkheden ligt.
Taxi Of zoals mijn vriendin: die woonde op 3 minuten lopen van dokterspost, 5 minuten ziekenhuis: auto pakken, parkeren, parkeerautomaat zoeken en betalen, naar de dokterspost binnen duurde langer dan erheen lopen. En bij spoed komen ze ook thuis natuurlijk. Mijn oude buuf heeft wel auto maar toen ze naar de dokterspost moest, was ze toch echt te ellendig om zelf veilig te rijden. Moest ze alsnog gebracht worden door mijn vader. Al vind ik rijbewijs wel een must. Geen auto is zo te fixen door eens te huren of lenen. Maar geen rijbewijs maakt erg afhankelijk. Ik zie een rijbewijs ook als een investering
Je weet nu dat je er rekening mee moet houden op termijn een auto aan te moeten schaffen. Sorteer daarop voor door je vriend alvast in Nederland zijn rijbewijs te laten halen. En verder ga je gewoon op dezelfde voet door als nu, wanneer je er tegenaan loopt dat je een auto mist zijn jullie er klaar voor .
Ik heb een auto met gezin nooit gemist. Tot vorig jaar mijn vader ernstig ziek werd en ik daar op elk moment van de dag naar toe wilde (en moest) kunnen. Toen heb ik ruim 15 jaar na het halen van mijn rijbewijs mijn eerste auto gekocht. Binnen één dag. Mijn vader leeft al ruim een jaar niet meer, maar de auto heb ik nog steeds. Het is een oudje, dus ik denk dat ik em op rijd. De laatste maanden is ie best veel gebruikt, maar daarvoor stond ie soms wel een tijdje stil. Wij wonen in een stad en alle dagelijkse dingen zijn op loop- of fietsafstand. Een auto is zo gekocht, maar een rijbewijs niet zo gehaald. Voor mij is een rijbewijs wel belangrijk om te hebben.
Ja dat kan. Dan hebben ze dus dubbel dikke pech. Kunnen ze dat later mooi op hun eigen kinderen toepassen. Ben benieuwd hoeveel kinderen er jeugdtrauma’s krijgen van dagjes de natuur in, dierentuin, zwembad, samen koken/bakken of winkelen met één op één aandacht van hun ouders - in plaats van “op voetbal mogen”. En er zijn ook nog genoeg andere dingen over om uit te kiezen hè? 6 hele weekdagen met vrije keuzemogelijkheden.
Zeker niet altijd maar er zijn heel veel ouders die wel een auto hebben en kinderen mee kunnen nemen en als het dan echt moet kan je met je kind het ov nemen. Als je in oplossingen denkt ipv in problemen kom je ook zonder auto echt een heel eind!
Wij hebben toen we voor een nieuw huis spaarden 2 jaar geen auto gehad, en we hebben 2 kinderen. We werden verketterd door sommigen, het was nog net geen kindermishandeling. Geloof niet dat ze er heel veel slechter van werden. Ik fietste alles, 1 naast me ander achterop. Geen bakfiets of elektrisch ofzo. Vaak ook de bus en trein gebruikt. Eenmaal moest ik plots met kind naar ziekenhuis, toen heb ik een taxi gebeld en dat ging prima. Ik koos de sporten enzo er idd op uit, maar veel zit in de buurt. Wilden we ergens een dagje heen wat met openbaar vervoer lastig was leenden of huurden we een auto. Het scheelde veel kosten en was echt goed te doen. Na de verhuizing (en nieuwe keuken) hebben we voor 800 euro een gedeukte ouwe suzuki gekocht, wat mensen net zo goed veroordelen want dat is eveneens niet zoals het hoort Hij rijdt echter al ruim 2 jaar zonder problemen en kost ons weinig, dus ja... Ik vond het zonder auto echt te doen. Het kan altijd, of mensen het willen is een tweede.
Ik moet dat eens uitzoeken. Hier vaak hangjeugd, al 2x een auto in de fik afgelooen jaar. Wil graag hier weg, maar ander huurhuis is rampzalig moeilijk