Geeft niets! Ik had het erbij gezet omdat ik wel begrijp dat het bewerkelijker wordt (of je creatiever moet denken) als je geen auto en meerdere kinderen hebt. @tuc, ah, ik begrijp het. Wij wonen in Den Haag, dus ik verwacht eigenlijk nooit voor iets de stad uit te hoeven, en alle omliggende steden en dorpen zijn heel goed bereikbaar met het ov (en met de fiets).
Nou poeh, inderdaad. En dan nog. Moet altijd alles maar mogelijk zijn? Volgens mij krijg je zo een hele verwende individualistische generatie.
Mijn kinderen hebben ook allerlei therapieën en onderzoeken gehad en ook niet allemaal naast de deur. Ben er altijd gekomen.
Maar omgedraaid zijn ze dus ook niet zielig as ze op 6 dagen per week allerlei andere sporten/clubjes/spelen met vriendjes of weet ik het wat mogen. En dan op zondag niet
Ik denk dat het vrij simpel is. Is het nodig? Nee. Is het wenselijk? Dat bepaal je zelf maar je bepaalt tegelijkertijd voor je kinderen, besef dat ook. Sommigen typen over "vroeger dit en vroeger zo". Maar we leven in deze tijd. Kinderen groeien op in deze tijd. Ik vind het persoonlijk niet echt van deze tijd om volledig afhankelijk te zijn van anderen en je kinderen zulke belemmeringen op te leggen. In bijna elke sport ga je op een gegeven moment iets van wedstrijden krijgen. Of het nou wekelijks is of 2x per jaar. Hoe wil je daar komen dan... ? Of gewoon simpel spelen bij een klasgenootje. En dan midden in de winter pikkenacht en stromende regen terug op de fiets? Of zeg je dan nee sorry vandaag mag je niet spelen....? En het zal met een 2 jarige nog niet zo spelen en misschien de komende jaren ook nog niet. Een auto kun je natuurlijk op elk moment aanschaffen, maar een rijbewijs is toch wel voorwaarde dus daar zou ik wel vast in investeren.
Tsja, ik vind fietsen in de regen niet zo'n probleem, en in een bakfiets zitten kinderen zelfs ook nog droog. Bovendien kun je ook gewoon op de tram / bus stappen als een vriendje verder weg woont (en de meeste zullen in een straal van 1km van de school wonen, net als wij). Dat lijkt me dus geen bezwaar, en ook totaal geen belemmering. En naar wedstrijden? Dat kan ook gewoon met het openbaar vervoer, zoals wij ook al jaren naar concerten, festivals, pretparken etc. gaan. Kijk, ik snap dat als je gewend bent om in je eigen auto te stappen, dat het allemaal minder voor de hand ligt. Ik zie ook wel dat een auto af en toe handiger is. Maar om nou te spreken van "volledig afhankelijk van anderen" en kinderen "zulke belemmeringen opleggen" - dat klinkt wat mij betreft een beetje wereldvreemd. Met al onze familie in het buitenland zijn mijn partner en ik al jaren ontzettend onafhankelijk, zonder auto.
Ik ben opgegroeid zonder auto en dat ging prima. Woonde wel in de stad en de moeder van mijn beste vriendinnetje(wat tevens mijn moeders beste vriendin was) had een auto dus tripjes naar de efteling deden we meestal met hun maar we zijn ook wel eens met het openbaar vervoer naar het dolfinarium geweest. Ik zat op paardrijden en daar kon ik op de fiets heen dus wat dat betreft was het ook geen hinder om geen auto te hebben.
Tja, mooi dat jullie het zo wel voor elkaar krijgen. Ik zou niet weten hoe we ons huidige leven zouden moeten leven zonder auto's. Daar is niks wereldvreemds aan hoor. Zonder auto zou ik zelf al amper op mijn werk kunnen komen. Hoe ik mijn jongste op zwemles krijg in de winter? Hoe ik ze elk 2-3 keer per week op hun sport zou krijgen? Bij vriendjes/vriendinnetjes spelen? Denk dat mijn kinderen juist wereldvreemd zouden worden als ik ze al die activiteiten zou ontnemen, hier in het buitengebied wonende. 3 km van school, 5 km van zwemles, 20 km van mijn werk en 2 km van de dichtstbijzijnde bushalte.
Dan zul jij wellicht geen auto nodig hebben. Chapeau als het allemaal zo lukt. Ik ben dan misschien verwend maar om de week op zaterdag om half 9 of 9 uur 50 km verderop moeten staan met openbaar vervoer moet ik niet aan denken. De meeste hockeyvelden liggen ver van het station vandaan dus moet je ook nog bussen pakken. En dat allemaal voor half 9 s ochtends, brr.
Wij hebben wel een auto en zou hem niet meer kunnen wegdenken maar dat komt ook omdat je redelijk verpest wordt met een auto. Wij hadden in mijn kinderjaren thuis helemaal geen auto, allebei mijn ouders hadden ook geen rijbewijs en zelfs met drie kinderen hebben we nooit iets gemist. We deden alles met de fiets of bij mijn vader achterop de brommer of met het Ov en als het weleens nodig was kon ik altijd wel met iemand meerijden. In de stad hoef je sws niet aan een auto te beginnen maar ik zou wel investeren in het behalen van je rijbewijs. Die heb je voor het leven en als je het in de toekomst ooit zou missen het hebben van een auto kan je daar altijd nog een keuze in maken.
Maar zeg eerlijk, wedstrijden 50 km verderop slaan ook werkelijk nergens op Wij hebben een auto maar ik zou echt niet om de week 50 km heen en 50 km terug gaan rijden voor een wedstrijdje.
TS woont midden in de stad met alle voorzieningen dichtbij. Ze hoeft niet 20 km te fietsen om met haar kind naar zwemles te gaan Het ligt natuurlijk helemaal aan de omstandigheden. Ik ken genoeg mensen die een auto hebben maar hem amper gebruiken en alles per fiets doen. Ik gebruik hem eerlijk gezegd ook niet zo heel veel. Als het even kan pak ik de fiets.
Ja zoiets dacht ik al maar man man wat een afstanden, Mijn dochter moest pas 20 km verderop in een gehucht handballen en dat vind ik al niks temeer ik de verkeerde afslag nam en een week later een dikke bekeuring kreeg omdat ik 8 km te hard reed
Ik moet er niet aan denken om met dit weer m’n kinderen op de fiets naar school en peuterspeelzaal te brengen. Maar het kan natuurlijk prima, regenpak aan en gaan. Maar prettig is anders. Zonder auto wil veel wel. En ja, het kan makkelijker zijn met auto, maar natuurlijk red je je ook wel zonder. Zeker als jij en je kind niet beter weet.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar bij anderen die bepaalde sporten bij voorbaat uitsluiten. De oudste heeft 5 verschillende sporten gedaan, alles was het net niet. Met hockey heeft ze echt haar passie gevonden.
Dat is ongelofelijk persoonlijk, denk ik. Ik zou mijn auto echt niet kunnen missen. Sterker nog, ik zou het al heel lastig vinden zonder onze 2e auto . Voor mij is een auto voor een groot deel vrijheid, je kunt op ieder moment van de dag gaan en staan waar je wilt (effe los van corona ). Maar als jullie het totaal niet missen en je vooralsnog prima zonder redden dan is dat toch ook gewoon prima? Dat mensen in jullie omgeving het onmisbaar vinden betekent niet dat dat voor jullie ook zo is. Ik zou het gewoon aankijken. Zaken als thuisbrengen van kinderfeestjes of carpoolen met sport zijn natuurlijk allemaal vrij simpel: als je geen auto hebt houdt het op. Een auto aanschaffen voor het korfbalteam lijkt me wat overdreven. En hier is het ook gewoon gebruikelijk dat kinderen na een feestje weer worden opgehaald.
Wat ik mij dan ook afvraag. Ik heb zelf een klein autootje, wegenbelasting / verzekering en benzine zijn helemaal zo gek nog niet qua vaste lasten. Maar is reizen met het openbaar vervoer niet super duur ? Want ik hoor veel zeggen; dan ga ik wel met de trein oid. Ik ga nooit met het openbare vervoer, dus een serieuze vraag