Met de auto ben ik langer onderweg dan met de fiets naar school. Dan reken ik de tijd van kids in de auto zetten, wachten tot we kunnen keren bij school niet eens mee. Peuterspeelzaal zat 300 meter verderop, de school nu 800 m. Kind poncho aan, ik waterdichte langere jas en rainlegs en gaan.
De auto is voor ons vooral voor het gemak, maar zeker niet noodzakelijk. Alles wat we nu met de auto doen, zou prima met de fiets en ov kunnen. Ik zou dan vast af en toe flink balen als ik door de regen 5km moet fietsen naar de zwemles, maar het kan wel. Alleen de vakanties zullen echt anders worden. Ik vind het ov alleen wel ontzettend duur. Een dagje naar opa en oma met de trein, zou ons €50 kosten.
Uhm ja maar dan ga je uberhaupt toch niet met de auto. Het gaat ook om de toekomst. Ts heeft die auto nu echt nog niet nodig, maar je kunt dat niet voorzien in de toekomst. Natuurlijk kan het, dat staat buiten kijf. De vraag is of je het wilt en ik denk dat je dat nu ook nog niet in kunt schatten als je kind bijv. 8 of 10 is en of je je dan ook nog steeds wilt laten beperken door geen auto te hebben. Dat is persoonlijk, maar het lijkt mij dan wel handig in ieder geval wel een rijbewijs te hebben.
Ligt er aan hoe vaak je gaat. Wij gaan met de trein naar familie en ik heb een kortingskaart van de ns. Als ik 2 x per jaar ga heb ik het bedrag dat dat kost er uit. Ik ga ongeveer 3/4 x per jaar. Verder heel af en toe naar de dichtstbijzijnde grote staat. Dat is qua benzine en parkeren duurder dan met korting met de trein. En verder: mijn man heeft 9 jaar elke werkdag 16 km heen en 16 km terug gefietst naar zijn werk. Weer of geen weer. Tuurlijk zijn afstanden van meer dan 20km elke week met kinderen niet zo makkelijk met ov/fiets. Maar 3 of 5 km? Jeetje zeg, das niks. Kinderen in de bakfiets zitten droog. Of regenpak idd. In onze vorige woonplaats moest ik ook 3,5 km fietsen naar de school van de kinderen. Stelde werkelijk niks voor, en de keren dat we echt een regenpak nodig hadden is op 2 handen te tellen in al die jaren.
Mijn schoonouders hebben 5 kinderen, waarvan een tweeling en ook nooit een auto gehad. Wel 1 rijbewijs. Dat is wel handig om te hebben eventueel. Lijkt me geen gekke investering in elk geval. Dan kun je altijd nog kijken of je later een auto nodig hebt
Ik sluit t idd uit, tot kind zelfstandig die afstand kan overbruggen. Met de keus uit heel veel sporten in de directe omgeving van 2 km van judo, zwemmen (incl synchroon zwemmen), turnen, paardrijden, tig zaalsporten, voetbal, korfbal, atletiek, ijshockey (en alle andere ijssporten) en nog veel meer hebben ze helaas pech als ze nou net die ene sport willen die 2 keer per week echt kilometers verder is en niet met de fiets kan.
Als je die dag niet hoeft te werken is 3 km inderdaad prima te doen. Maar als ik door moet naar mijn werk pak ik echt de auto hoor. Als ik eerst weer terug naar huis moet fietsen ben ik veel te veel tijd kwijt.
Voor veel van de sporten die je noemt zul je voor wedstrijden toch echt verder moeten dan 2 k (in ieder geval turnen, voetbal, korfbal en ijshockey is helemaal door het hele land).
Gaat mij meer om trainen, omdat dat ook wel doordeweeks is. Om de week en route is nog te overzien maar wel binnen de regio: eventueel poule met ouders voor t rijden (man gaat dan maar rijden, ik fiets alleen). Mijn ouders zeiden altijd: sporten wil jij graag en vinden wij geweldig, maar wij gaan je niet vervoeren naar wedstrijden: wedstrijden zijn jouw keuze. Oke ik had dan ook een trailer nodig en de kosten liepen hard op dan.
Voor competitiewedstrijden is het dan na18 jaar dat een kind die afstand zelfstandig kan overbruggen.
Dat is dan de keuze van jouw ouders, ik zou die keuze nooit maken. Wel laten trainen maar dan zeggen red je kont maar met de wedstrijden. Tegen een kind... ik zeg even niet wat ik daar van vind. Ook in een poule voor de wedstrijden zul je af en toe aan de beurt zijn en dan dus een auto+rijbewijs nodig hebben. Wellicht kun je dat inruilen tegen een extra kantinedienst ofzo maar ik zou als ouder de wedstrijden van mijn kind niet eens willen missen. Maar dat is ook persoonlijk. Ts zal uiteindelijk zelf moeten beslissen of ze die auto wel of niet nodig vindt.
Ik ben helemaal voor een kind zoveel mogelijk mogelijkheden en kansen geven, maar ik vind het niet raar dat ouders grenzen stellen aan wat haalbaar is. Als mijn dochter later helemaal voor Manolo Blahniks wil gaan, zal ze echt moeten wachten tot ze die zelf kan bekostigen. Ja, ook als ze een passie en talent voor schoenen ontwerpen heeft. @ikkie97 - wij hoeven ons nu echt niets te ontzeggen, maar we hebben dan ook maar 1 kind en wonen dus niet in een buitengebied. We werken sinds ze 1 jaar is allebei vier dagen (hier in de stad), dus drie dagen kdv, ze gaat elke week naar muziekles bij de bieb en zwemles (nu allebei beperkt door corona), regelmatig naar het strand, en picknicken in het park met vrienden en hun kinderen. Tot nu toe in ieder geval dus absoluut niets tekort gekomen.
Nou, een trailer kopen a paar duizend euro, startgeld, extra lidmaatschap bond is wel een hele goede reden om nee te zeggen. De wekelijkse lessen + kosten van mijn paard waren al niet mis en had ik nog muziekles ook. Het houdt ook een keer op ik was al enorm bevoorrecht (en ja alles op fietsafstand haha, de auto bleef staan).
Dan zijn financien de belemmerende factor. Dat is wat anders dan de bewuste keuze om geen auto te nemen en de daarbij horende gevolgen op de koop toe te nemen.
Grenzen stellen aan wat haalbaar is lijkt me vrij normaal. Want niet haalbaar=niet mogelijk. Ts vraagt zich af of ze een auto zouden moeten aanschaffen in de toekomst. Als dat in hun situatie financieel niet haalbaar is, dan lijkt het me geen issue. Dat is het nu wel anders komt er geen topic over. De vraag is hier volgens mij of het nodig is. En daar zijn de meningen dus over verdeeld
Auto's kosten ook (veel) geld. Ook zeker een paar duizend euro, plus alle extra vaste lasten (parkeerplek, verzekering, belasting). Ik zie het verschil niet.
Ik ben TS. Het is nu financieel niet haalbaar. Of ja, het zou theoretisch kunnen, maar ten koste van een heleboel (vakanties bijvoorbeeld). Ik opende een topic omdat ik me hier zorgen over maak.
Oh haha. Sorry. Ben dat even kwijt geraakt onderweg. Tja wat financieel niet haalbaar is, is niet haalbaar volgens mij. Dan is het ook niet meer een kwestie van een keuze. Nouja tussen de auto en de vakantie dan en wellicht nog andere zaken maar dat is geheel voor iedereen persoonlijk.
Ik heb mijn rijbewijs op latere leeftijd gehaald, iedereen zei altijd, als je hem hebt kan je niet meer zonder. Dat is deels waar, ja het is erg makkelijk maar ik zou absoluut het zonder rijbewijs kunnen doen. Het voordeel is dan wel dat mijn man al jaren een rijbewijs heeft. Ik zou het toch wel onhandig vinden als we allebei niet zouden kunnen rijden.
Er zijn al behoorlijk wat pagina's met tips/ideeen gegeven zie ik. Heb niet alles gelezen dus misschien al genoemd, maar vwb. sportclubjes: mocht je kind op een sport/club komen te zitten waarvoor er veel gereisd moet worden, zou je ook gewoon aan het eindje van het seizoen alle ouders met wie je kindje een keer is meegereisd een kleingheidje kunnen geven als bedankje. Of als je dat liever doet: en/of de benzinekosten.