Hoi hoi! Ik ben vandaag 8 weken zwanger,en werk fulltime in de zorg.Op dit moment gaat het nog prima,al ben ik wel erg moe na een dag werken.De zorgzwaarte is erg hoog op het moment,en ik heb nog niet verteld dat ik zwanger ben.Ik ben dus wel benieuwd naar jullie ervaringen op het gebied van het aanpassen van deze zwaarte.Krijg je bv.meer kantoorwerk als bukken en tillen niet meer gaat,of heb je meer pauzes? De werkdruk overdag kunnen we wel wat verdelen,maar bv.in de avonddienst ben ik alleen op de afdeling,dus dan wordt dat toch erg lastig. Kom maar op met jullie verhalen!
Hoi Belinda, die vermoeidheid zal naar alle waarschijnlijkheid snel weer minder worden hoor. Ik weet niet op wat voor afdeling je werkt, maar als je straks meer "last" gaat krijgen van je buik kun je het ook makkelijker met je leidinggevende bespreken. Succes ermee!
Ik werk ook in de zorg en toen ik zwanger was kreeg ik eigenlijk pas klachten vanaf een week of 20. Ik ben toen op aanraden van mijn teamleidster zelf naar de arboarts gegaan om te kijken wat er mogelijk was. Als je namelijk (gedeeltelijk) de ziektewet ingaat krijgt je baas geld om jouw te vervangen. Bij ons op de afdeling is de werkdruk ook vaak erg hoog en dan is het niet echt collegiaal als ik op halve kracht ga werken. Dus niet tillen, bukken enz. Uiteindelijk ben ik voor 50% de ziektewet ingegaan. Ik werkte dan van 7.00 tot 11.00 op halve kracht door medicijnen te delen, te helpen met eten en wat administratieve dingen te doen. (in die uren stond ik overgepland) En van 11.00 tot 15.30 stond ik gewoon op de afdeling. En dat was goed te doen, want 's middags is het werk toch een heel stuk lichter... Overigens heb je recht op 25% van je werktijd extra pauze, doorbetaald. en je hebt recht op regelmatig werk. In de praktijk betekende dat voor mij dat ik geen avonden en nachten meer hoefde te doen. (Nachten mag sowieso niet vanaf 12 weken, dacht ik) Ik heb eigenlijk zowat de hele zwangerschap dagdiensten gewerkt... Het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt.. Als je nog wat wil weten hoor ik het wel..
Ik werk ook in de zorg. Sinds 13 weken werk ik geen gewone late diensten meer, wel de kortere omloopdiensten 's avonds. Verder voel ik me prima, dus tot deze week heb ik gewoon mijn uren gewerkt (18 uur per week). Vanaf deze week ben ik naar 75% van mijn uren gegaan. Ik hoop tot mijn verlof door te kunnen werken. Geen zwangerschap is gelijk. Bij de eerste lag ik er al vrij vroeg uit door bekkenklachten en net toen ik weer wat terug kwam op mijn uren kreeg ik een hoge bloeddruk en moest ik helemaal stoppen. Tot nu toe gaat het zo goed met me dat ik goede hoop heb het uit te zingen tot mijn verlof. Ik heb gelukkig ook erg lieve collega's die me steeds een beetje proberen te ontzien. Dat scheelt ook wel. Volgens de CAO hoef je na 12 weken geen nachtdiensten en onregelmatig werk meer te doen. Maar als je je goed voelt is er geen bezwaar om gewoon te blijven werken. Ik zou het tegen de tijd dat je echt "last" gaat krijgen van je zwangerschap bespreken met je leidinggevende.