Zelf koken baby

Discussie in 'Voeding' gestart door christacloots, 15 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. christacloots

4 sep 2011
    93
    0
    0
    Onze zoon is bijna 4 maanden oud, nu wil ik pas beginnen met het geven van groente en fruit als hij 6 maanden is omdat mijn man heel veel fruitallergieen, huismijtallergie en exczeem heeft.

Maar wat moet ik nu in huis halen om eten te bereiden en bewaren? Is het handig om van die ijsblokjesbakjes te halen voor kleine porties? Hoeveel geef je in het begin aan je kleintje?

2. Dronty

Dronty Fanatiek lid

5 dec 2011
    1.359
    0
    0
    NULL
    dronten
    Om eten voor je kindje te maken kun je gewoon je eigen kookgerei gebruiken.
    Om het fijn te maken kun je een staafmixer gebruiken.
    En zeker in het begin doe ik alles in ijsblokjes vormpjes. Zodra het goed bevroren is dan doe ik het in een plastic vriezerbakje of diepvrieszakje die hersluitbaar is. Zo kun je iedere keer er wat uit pakken. De eerste keer geef ik een ijsklontje en als dat er goed in gaat en je merkt dat je zoontje nog honger hebt kun je de volgende keer een tweede blokje er bij geven en zo kun je het rustig aan ophogen.

3. Anoniem1211

Anoniem1211 Bekend lid

14 jun 2011
    587
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ik gebruik de bewaarbekertjes van Avent. Die had ik gekocht toen ik bv afkolfde en vind ze nu ideaal om porties in te bewaren en in te vriezen.

Verder gebruik ik tot nu toe veel de staafmixer en blender om alles te pureren.

Ik denk dat die ijsblokbakjes wel heel handig zijn, vooral voor in het begin. Ik deed gewoon heel weinig in de bakjes.

4. minon

minon Niet meer actief

Ik heb gewoon aan al mn vrienden en familie lege olvaritpotjes gevraagd. Prima af te wassen en altijd de juiste hoeveelheid in het potje. Ook handig mee te geven naar de oppas etc. Vond die ijsblokjes zn gedoe. Nu ze iets meer gaat eten (wij eten vrij pittig) heb ik bakjes van de etos. Geloof van nuby. Kunnen in de vriezer, magnetron, vaatwasser. Ideaal.

5. Delta

Delta Niet meer actief

die heb ik ook! zijn heel handig idd, ik gebruikte die ook toen ze kleine hapjes at, ik maakte gewoon een beetje, op gevoel!
    nu eet ze 2 kleine aardappeltjes en best wat groente! ongeveer zo groot als een 6 maand potje, misschien iets minder, vers vult meer
    heb trouwens een babycook, ideaal ding

6. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Zulk soort bakjes kan je ook bij de hema kopen.

Hier dook ik eens in de zoveel tijd even de keuken in en maakte dan allerlei soorten groenten e.d. en vroor dat dan in in ijsblokjesvormpjes (die bestaan trouwens ook in een soort boterhamzakjes-vorm, dus gewoon van astic. Niet herbruikbaar, maar wél makkelijk). Kon ik een paar weekjes vooruit.
    Of ik pureerde restjes groenten van ons (bloemkool met zn tweetjes was toch altijd te groot)

Later maakte ik ook vlees in het oren klaar en vroor dat dan ook zo in. Elke maaltijd kon ik dan wat anders pakken

Hier overigens ook altijd bevroren erwtjes en worteltjes in de diepvries, dan kon ik soms ook gewoon a la minute vers wat koken voor zoon.

In het begin gaat het vooral om de smaak en textuur leren kennen en zal je kind waarschijnlijk nog niet zo veel eten. Dan is 1 ijsblokje vaak al voldoende. Ik vond de bakjes vooral handig worden toen zoon grotereporties ging eten.

O, en voor leuke kooktips kan ik je Opperdepop van de Ah zeker aanraden
    En wellicht nog een tip: hier ook een man met allergien en heb zelf het introductieschema op borstvoeding.com aangehouden. Is allergievriendelijk namelijk

7. Koon

Koon Niet meer actief

Iedere dag vers maken schijnt toch het beste te zijn ipv invriezen. Daarbij gaan een hoop voedingsstoffen verloren omdat je zelf niet in staat bent het voedsel zeer snel te koelen zoals bij de diepvriesgroenten uit de supermarkt gebeurd is.
    Ik heb het wel eens gedaan, maar eigenlijk heel weinig. Een aardappeltje en een stronkje bloemkool zijn zo gekookt, toch?
    Verder heb je niets nodig als je pas met 6 maanden begint. Een vork om te prakken misschien, maar de hapjes hoeven niet meer gepureerd te worden.
    Je begint met een paar hapjes, 3 dagen hetzelfde. Het wordt steeds wat meer, dat geeft je kindje zelf aan.

8. Lady7

Lady7 Niet meer actief

ik ben ook begonnen met 6 maanden, maar mijn dochter wou niets geprakt eten, ze kreeg het niet weg. Pureren ging meteen prima, dit deed ik met een staafmixer.

Heb bakjes van Ikea (3 voor een euro!) van 0,3 l. ze zijn perfect, hier vries ik het mee in. Het zit meteen in een bakje om ook uit te eten, nog wat ruimte over om te roeren :)
    Elke dag vers koken vind ik maar nix, dan sta ik uren in de keuken als ik ook voor ons zelf moet koken. Wij eten zelf echt niet elke dag aardappel, groente, vlees

9. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik kook ook alles vers voor ons dochtertje. Ik vries eigenlijk nooit wat in. Als wij aardappelen + groente eten dan eet ze gewoon met ons mee. En bij pasta oid dan kook ik apart nog wat groente. Vind dat eigenlijk maar een hele kleine moeite. Een paar wortels of wat broccoli bijv. heb je zo schoon en in de pan liggen.
    Koop wel eens van die zakken diepvriesgroente, dat gebruik ik als er niks anders in huis is.

En wat Koon ook zegt, heb het idee dat er toch veel voedingsstoffen verloren gaan bij invriezen, dus doe ik dat maar niet.

Staafmixer heb ik nooit gebruikt. Het gaat er zo wel in, geprakt of stukjes. Ze kunnen dat vanaf 6 maand best hebben.

Deel Deze Pagina