Zoals zoveel kinderen wil die van mij geen avond eten na eerder letterlijk alles te lusten. (Al vanaf 1.5jr en nu is hij net 3jr) Maar hier is het probleem net iets anders dan wat ik normaal lees, namelijk dat hij letterlijk niks eet ipv weinig. Dus geen rauwkost, geen groente, geen pasta/aardappelen/rijst en geen vlees of soep of wat dan ook. (Behalve loempia van de markt, saucijzenbroodje, frikandel en pannenkoek als je dat wel mee wil tellen ) Hij eet nu O: 1 volkoren boterham met melk T: Fruit (alleen nog maar appels en druiven, rest ook al niet meer) met water L: 1/2 volkoren boterhammen met melk of omelet en 1x pw loempia T: (Knijp)fruit, koekje met ranja A: Niks dus, toetje wil die ook niet Hij krijgt niks anders in de plaats voor avondeten en de volgende ochtend moet ik ook nog continue zeggen dat hij zn brood en melk moet drinken want anders vertrekt hij ook nog zonder ontbijt naar de psz. Hij lijkt dus weinig honger te hebben maar zeurt wel hele dag door om lekkers (wat die niet krijgt verder op 1x na, misschien dat ene koekje ook achterwege laten?) Anderen hier ook ooit last van gehad en gaat het nog over? Of tips? Hij doet gelijk huilerig en schuift zn bord weg en zegt dat die niet wil, ik zeg dat hij zelf mag bepalen of hij wel of niet eet en negeer het verder.
Je doet het goed. Zo deden wij het ook en het kwam goed. Dus ik kan niks anders zeggen dan een lange adem hebben. Ze gaan vanzelf wel eten. Lastig he? Ik maakte me er ook steeds druk om je wil toch dat ze alles binnen krijgen etc
het enige wat je zou kunnen doen is na de lunch niks meer geven. Dat hebben wij een tijdje gedaan toen de oudste geen avondeten at. Of na 14.30 uur niet meer bijvoorbeeld. Want knijpfruit én ranja én een koekje vind ik zelf best veel als je kindje al niet zoveel honger heeft. Ik zou eerder een beker water en wat vers fruit geven ofzo, of niks, kijken of dat helpt? Op zich is het wel fijn dat hij er geen last van heeft 's nachts ofzo, dus hopelijk gaat het vanzelf wel weer over. Succes!
De knijpfruit zou ik niet standaard geven, maar dat is vooral omdat ik dat ook een traktatie vindt, net als een koekje. Maar verder, als hij actief is en groeit zou ik er verder geen aandacht aan besteden. Ze hoeven niet voor jou te eten, maar voor zichzelf. In mijn ervaring gaat het sowieso in golfbewegingen, soms eten ze met moeite een boterham op een hele dag, een paar maanden later eten ze er 3 bij het ontbijt en 2 voor de lunch. Hoe moeilijk het soms ook is, aanbieden en verder geen aandacht aan besteden.
Ik heb het er een beetje verkeerd neer gezet haha het is voornamelijk ranja met fruit en een koekje en heel af en toe knijpfruit ter vervanging van eten en drinken (Zodat die eens andere smaak proeft dan appel of druif en hopelijk keer ander vers fruit wil, helpt niet ) Niks geven zat ik ook al eens aan te denken maar dan komt hij niet aan 2 stuks fruit per dag, is dat dan niet erg? 's Middags is het een klein handje druiven en een simpel biscuitje. Hij slaapt verder goed en is altijd mega druk en vrolijk en ondanks het weinige eten zelfs 20 kilo dus lichamelijk zal hij wel niks missen. Maar soms denk ik zal het niet alleen maar lastiger worden om hem ooit mee te laten eten met avond eten als deze fase nu al zo lang duurt
Misschien wel, maar je kan het er niet in dwingen, tenminste, kan wel, maar wordt het leven niet leuker van. Hij heeft blijkbaar gewoon niet meer nodig. Mijn middelste is 4, aan de lange kant en weegt 16,5. Het is een scharminkeltje, maar eet juist als een bootwerker (geen groente en vlees, maar wel veel fruit, boterhammen en rijst, aardappelen en pasta). Mijn oudste begint nu weer beter te eten, mijn zusje had er tot ruim in de puberteit voor nodig, blijven aanbieden, misschien wel"dwingen" om te proeven, maar verder, lekker door en niet teveel aandacht aan besteden.