Een heel verhaal maar ik moet het toch even kwijt en ben benieuwd wat jullie ervan vinden... Mijn dochter is altijd al een lastige eter geweest, het duurde sowieso al 2 maanden voordat ze iets van een lepel wilde eten, we zijn met 6 maanden begonnen met bijvoeden. stapje voor stapje gaat het steeds iets beter, maar ze is nog behoorlijk kieskeurig in wat ze wel en niet eet. van fruit eet ze bijna alles, dat is eigenlijk geen probleem meer. groente is ze heel moeilijk in, broccoli en bloemkool vind ze heel lekker, sperziebonen tomaat en rijst gaat ook wel maarandere smaakjes neemt ze 1 of 2 happen en dan gaat haar mond op slot, ze word dan echt driftig en wil helemaal niets meer. Ook van vers eten wil ze niets weten, ze neemt dan ´per ongeluk´ 1 hap maar laat haar mond dan gewoon openstaan tot het er weer uit ´druipt´. we hebben altijd het advies gekregen, volhouden volhouden volhouden ze gaat het vanzelf eten. inmiddels is ze dus bijna 10 maanden en wil nog steeds geen aardappel door haar eten of nieuwe smaakjes, terwijl we dit wel regelmatig aanbieden. ook niets met stukjes, alles is nog gepureerd. brood ging ook heel moeizaam, maar steeds beter en nu ben ik zover dat ze dus 1 boterham eet. verder krijgt ze 3 flessen opvolgmelk, a 200 cc . tot vorige maand kreeg ze nog 4 flessen dus ben al blij dat het nu goed gaat met 3 flessen. nu doen wij het zo dat als ze savonds het ´nieuwe´smaakje van groente niet wil eten, ze alsnog gewoon bloemkool-broccoli iets wat ze wel lust, krijgt. omdat ik toch wil dat ze iets binnenkrijgt, wat vaker hetzelfde lijkt me dan beter dan helemaal niets? ze eet nu dit op een dag: *fles opvolgmelk *boterhammetje met beleg *fruit, 150 cc *fles opvolgmelk *groente, klein potje a 125cc met toetje na *fles opvolgmelk Nu had ik vandaag een afspraak bij het cb, dit was alweer 2.5 maand geleden dus ik was benieuwd wat ze zou wegen. nu was ze dus in die 2.5 maand maar 200 gram aangekomen op zich geen ramp, ze is verder hartstikke gezond en beweegt ook veel meer natuurlijk, verder is ze echt niet mager en zit nu precies op de middenlijn. toen het gesprek met de arts(deze had ik nog nooit eerder gehad) Nou die mevrouw was me toch streng en boos en niets was goed , ik zat nog net niet te bibberen op mijn stoel maar ze deed net of we alles fout deden. Echt zon hele ouderwetse strenge schooljuffrouw om bang van te worden. even op een rijtje wat ze allemaal gezegd heeft: *we mogen absoluut GEEN potjes meer aanbieden *we MOETEN iedere dag vers eten geven, aardappels, groente EN vlees *ik MAG niets meer pureren, ze moet maar eens 'gewoon'leren eten. *als ze weigert te eten, (wat dus zeker gaat gebeuren) mogen we haar helemaal NIETS anders geven, ze moet maar goed honger krijgt dan zou ze wel gaan eten. *ze MAG nog maar 2 flessen opvolgmelk, dus 400 cc. *ze MAG overdag geen toetje meer, geen liga of koekje oid , gewoon niets extra. *ze MOET iedere dag 3 bruine boterhammen MET korst opeten nou ik zat echt met mijn mond vol tanden, hoe kan dit nou van de een op de andere dag? Volgens haar gaat daimy vanzelf eten als we haar niets anders geven (lees:honger laten lijden) maar ik kenmijn meisje beter dan wie dan ook, ze is er gewoon niet aan toe en gaat echt niet uit honger opeens wel stukjes/aardappels/vlees eten hoor, dat moet ze toch eerst leren? Ze is nu al zo weinig aangekomen, hoe moet dat dan op 2 flessen melk en verder niets op een dag? dan word ze toch straks opgenomen? pffff nou ik stond buiten te trillen op mijn benen, eenmaal thuis begint mijn gezonde verstand gelukkig weer boven te komen en besef ik me dat dat mens zo gek als een deur was en ik naar mijn meisje moet kijken, haar tempo volgen, ze geeft prima aan wanneer ze ergens wel aan toe is en ze is nu eenmaal wat achter met eten, ze is pas met 8 maanden begonnen met wat bijvoeding te eten, dus ben al blij met alles wat ze binnenkrijgt. Maar wat vinden jullie ? heeft ze gelijk? moet ik haar uit honger leren eten? of moet ik maar vergeten dat ik bij het cb ben geweest en gewoon zo verder gaan? tips/meningen welkom!
Wat een stom mens van het cb. Laat je niet ontmoedigen meis. Jij kent je meisje het beste. Doe het op jou manier. Niet dwingen en zeker geen honger laten lijden! Daar schiet je echt helemaal niks mee op. Jou meisje heeft gewoon wat meer tijd nodig om te wennen aan vast voedsel. Geef haar lekker die tijd. Het komt echt vanzelf!
bedankt voor je reactie normaal sta ik ook best wel stevig ín mijn schoenen, maar toen ik buiten stond was ik toch echt wel even onzeker, doen we het dan echt allemaal zo fout? ze had gewoon een schemaatje erbij van wat EEN baby van 10 maanden zou moeten eten. maar ieder kind is anders toch? ja dat daimy wat minder eet weet ik ook wel het gaat altijd al moeizaam en ik kon het de laatste tijd juist goed laten rusten, dwingen kan toch niet en ze zal op haar 18e vast geen potjes meer eten toch? en toen dit gesprek dus pff maak me dan meteen weer zorgen, die vrouw zei dat het niet 'zo door moest gaan' toen ze op de curve keek. Daimy is bovenin begonnen, woog met de geboorte 4200 gram en is langzaam naar de middenlijn gezakt, maar zit nu keurig op het gemiddelde met haar 8850 gram en 74 cm. Maar verder gaat het juist zo goed met haar, ze leert zoveel opeens, ze slaapt altijd al heerlijk door, huilt zelden...gewoon echt een heel tevreden meisje. en dan zou ik nu dus haar hele schema/leventje op zijn kop moeten gooien omdat 1 zo'n mens op het cb, die mijn dochter helemaal niet kent , vind dat het zo niet goed gaat? Ze ging haar ook nog nakijken natuurlijk, en daimy zette me toch een keel op schreeuwen krijsen zoals ze nog nooit gedaan heeft, heeft mijn meisje echt wel mensenkennis ze kon haar haast niet houden en vroeg nog van wie ze toch dat temperament heeft
Als jou meisje tevreden is, dan is het toch goed zo. Jij zorgt er dus voor dat je meiske vrolijk is en het gewoon goed doet! En als ze liever potjes wil, dan lekker potjes geven. Net zo gezond hoor Het meer en makkelijker eten heeft gewoon zijn tijd nodig. Het ene kindje wil gelijk van alles, het andere kindje doet het lekker rustig aan. Niks mis mee, zolang je ukkie maar tevreden is en lekker vrolijk is. Doorgaan zoals je nu doet en geen zorgen maken! Vertrouw op je eigen gevoel. Die is namenlijk altijd juist
Wat een onwijze :c: Jij bent de mama, je doet het met mamagevoel en je doet het heel erg goed. Wil ze ook niet eten als je gewoon stukjes groenten aan haar geeft (Rapley). En dat gewoon ook ermee laten spelen/uit elkaar trekken etc. En ik kan me voorstellen dat je op zo'n moment helemaal flabbergasted bent ...
whaaa mn haren staan overeind zeg gelukkig hier niet zo'n vaag cb lekker doen waar jij en je dochter zich goed bij voelen
3 bruine boterhammen MET korst? Dat eet ik amper En wie is zij om te beslissen dat je nu alleen nog maar vers mag geven?! Wat een idioot wijf!
Als jij ziet dat je kindje tevreden is, dan is het toch goed? Doe vooral waar je je zelf goed bij voelt. Ieder kind is anders en niet iedereen is even groot/zwaar. Mijn meisje is nu ruim 16 maanden en weegt 9,7 kg. Is geen grote eter. En ik maak me daar helemaal niet druk om. Als ze wil, dan eet ze, anders niet. Dan geef ik wel een papfles, Die wil ze meestal wel. Mijn ouders hebben mij vroeger nogal gepushed met eten. Bord leeg, genoeg gezond. Geheel tegen mijn wil. En dat was niet echt fijn. Heb met mezelf afgesproken dat ik me niet zo druk ga maken om haar eetgedrag. Het motto is: Het moet gezellig zijn aan tafel. En als ze echt honger hebben, eten ze toch wel! (ze eet op een dag: 's morgens fles brinta tussendoor fruit 1 stuks of potje 's middags brood. Soms een hele, soms 1 stukje.... met melk tussendoor: Drinken met biscuitje of soepstengel s avonds: Met de pot mee. Soms 1 hapje soms een vol bord. Voor het slapen gaan: Melk) Vooral melk gaat er goed in. Manytroubles
wat een k.. w... zeg wat denkt zij wel niet meid laat je niet gek maken wat dat mens van het cb betreft, geef de kleine lekker die 3 flesjes, houd dat broodje er gewoon in, en inderdaad geef haar dan maar datgene waarvan jij weet dat ze het wel eet, het zou maar zo kunnen dat ze wat later het wel wil eten ,je geeft zelf al aan dat ze vanaf 6 mnd al eigenlijk niet wilde eten en dat dat 2 mnd geduurd heeft, je hebt het hier dan ook over een kindje niet volgens de standaarden van het cb en zij houd dus vast aan die domme standaarden. heb je al geprobeerd haar in de ochtend een bordje pap te geven ipv een boterham? die boterham zou je dan later op de dag kunnen geven (bijv.12.00 uur) en om 15.00 haar fruit en dan de rest zoals je dat gewend bent. dan krijgt ze toch net iets meer binnen, je zegt zelf al dat ze haar fruit wel goed eet, een boterham uiteindelijk maar 1tje en het ontbijt blijft toch het belangrijkste onderdeel van de dag, dus tja persoonlijk zou ik dan kijken wat ze met een lekker bordje pap doet, of ze dat wel lust ipv die boterham in de ochtend. kleine meid van mij vind die biscuitpap van nestle ontzettend lekker dus misschien is dat een optie voor je. verder zou ik ze op het cb lekker laten lullen, zeker niet gaan minderen met die flessen en het aan blijven bieden maar er geen drama van maken en anders voorlopig even datgene blijven geven waarvan jij weet dat ze het wel lekker vindt
Meid, laat die arts van dat CB lekker aan...len. Jij bent de mamma en zoals ik het lees, doe je het prima. Het meerdere smaakjes eten dat moet je leren en zolang je het maar blijft proberen dan is het toch goed? Ik ben absoluut geen voorstander van: dan maar honger lijden dan beginnen ze wel te eten. Barbaars en vooroorlogs. Volg jij je eigen gevoel maar dan zit je wel goed. Gelukkig is het CB er alleen maar voor advies en bepaal je zelf wat je doet. Je bent niet verplicht om naar ze toe te gaan hoor. Als ik hier zo'n arts zou hebben dan zou ik zeggen: ik kom alleen om te wegen en ik kom voor haar inentingen en verder mag je je commentaar voor je houden! Daar zit je toch niet op te wachten? Alsof je daar een zelfverzekerde moeder mee creëert! Rare artsen lopen er toch rond zeg.
Misschien ligt het aan mij hoor, maar als je een kindje honger laat lijden (zoals jij zou moeten doen, absurd) daar maak je hot toch alleen maar moeilijker mee? Honger=huilen=overstuur als je niks doet. Ik heb het idee dat je kindje dan nog minder wil eten juist omdat ze zo overstuur zijn? Ik snap niet dat het cb je zo'n advies geeft. Het bewijst mijn gedachtengang alleen maar voor mijn gevoel. Je gaat naar het cb voor het meten en wegen en je krijgt advies. Wat je ermee doet moet je zelf weten, jij kent je kindje tenslotte het beste! Groetjes
nou meiden bedankt voor jullie reacties allemaal! toch wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben , die het bizar vond , die uithonger methode wat mamavanemilie al zegt, dan gaat ze idd huilen en huilen, en ook niet slapen met een leeg buikje , ze snapt ook niet dat ze dan maar opeens aardappelen moet eten tegen de honger natuurlijk... ook geen haar op mn hoofd die eraan denkt om die manier uit te proberen hoor, pff 10 maanden en nu al op streng dieet en voor straf geen toetjes meer, arm ding. ik wil ook mamatje24 even bedanken voor de nestle pap tip ik had nog een proefverpakking liggen, en heb hem vanmorgen meteen geprobeerd, ze zat ervan te smullen en het ging helemaal op! terwijl ze van bambix ed niets moet hebben...dus die gaan we vanmiddag even inslaan haha, heeft ze in ieder geval sochtends die pap , dat is alweer iets. ook heb ik vandaag 200 fruit gegeven in plaats van 100, en dat ging ook op! Alleen brood gaat nog moeizaam, ik zit zo een uur met haar voor een halve boterham, maar ik denk dat het een kwestie van wennen is, ze vind het niet vies ofzo. en gisteren avond voor het eerst olvarit a la carte geprobeerd, met vis. ze trok een heel vies gezicht maar heeft wel de helft opgegeten, dus ook al een verbetering naast alleen de groente die ze eerst at. kortom , het komt vast wel goed, moet er alleen geduld voor hebben
en idd na dit bezoek , begrijp ik ook meteen waarom mensen alleen voor de prikken en wegen bij het cb komen, zo is er niets aan! dit soort mensen verpesten het echt op deze manier, bah!
Mooi dat ze het lekker vond meid. die van mij moest ook echt niets hebben van pap en toen ik die uiteindelijk eens probeerde pfff de borden gaan in de ochtend nagenoeg altijd schoon leeg, dus ik ben er ook echt wel blij mee, ze zijn wel duurder dan de standaard pakken pap, maarre who care's Die heeft ze hier gisteren toevallig ook voor het eerst gehad (verkeerd meegenomen) die andere van a la carte vind ze lekker,maar vis moet ze niets van hebben, dat eet ze alleen maar vers, en ik had me in de kleur vergist (waren in de reclame bij appie 3 voor 5 euro) maarre een ontzettend vies gezicht, en direct de lepel wegslaan, dus toen maar een andere gepakt die ze wel lekker vond mooi dat het in ieder geval de goede kant op gaat, enne, graag gedaan hoor
hey tot wanneer is die aanbieding bij appie? want mevrouw heeft wel een dure smaak geloof ik haha maar dat maakt ons ook niet uit hoor, we zijn al blij met wat ze eet. ben benieuwd of ze die andere smaakjes van a la carte ook lekker vind . zit in ieder geval wel een hoop in, dus beter de helft (100 gram) van dat, dan alleen maar 125 gr groente toch? hopelijk krijgt ze de smaak te pakken en eet ze snel een heel potje leeg. ik snap haar trouwens wel haha, die bambix vond ik altijd maar stinken maar dat pyamapapje ruikt echt lekker! dat geef ik nu trouwens als vervanger van de ochtendfles dan, want die pap is natuurlijk van opvolgmelk, dus dat is goed toch?
Ik denk tot en met morgen. op alle olvarit potjes 20% korting, zwitsaldingen 2e halve prijs, die van fruitapure (verschillende soorten) 3 voor 5 euro, ehm huggies luiers 1+1 gratis, billendoekjes en snoetendoekjes van ah 2+1. die pakken nestle zijn bij de ene winkel 2 euro, en bij de andere 2,25, ik haal heel vaak een paar pakken als ze weer in de aanbieding zijn anders gewoon bj de ah of hoogvliet of super de boer. ja hoor die kun je gewoon daardoor vervangen hier krijgt ze al een tijdje geen opvolgmelk meer, maar gewone melk. dus bij die kleine van mij gaat het net ff iets anders. die krijgt rond een uur of 8 haar flesje warme koemelk en tegen een uur of 9 krijgt ze haar bordje pap. trouwens ik heb die pap zelf ook wel eens geproefd hoor, bambix vind ik alleen lekker als er echt veel suiker inzit, en deze van nestle lust ik ook wel, smaakt echt naar een biscuitje