pasgeboren baby overdag in bedje?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door mamakimberley89, 24 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamakimberley89

24 mei 2012
    11
    0
    0
    pedagogisch medewerkster kinderdagverblijf
    benthuizen
    16 mei ben ik bevallen van een prachtige zoon.
    Morgen is de kraamverzorgster voor het laatst en ik vrasg me toch af hoe anderen dat doen? hoe kom je overdag toe aan bijslapen? leg je dan je kindje in zn bedje om vast een ritme aan te leren ofslapen jullie niet meer na de kraamperiode?
    en hoe combineer je huishouden en baby? hoe vul je je dagen die tien weken zwangerschapsverlof. ik voel me nu echt zon onervaren onzekere moeder.. heel vervelend hihi

2. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    #2 MamavanJordy, 24 mei 2012
    Laatst bewerkt: 24 mei 2012
    Ten eerst nog van harte gefeliciteerd!

Vraag morgen voordat de kraamzorg vertrekt nog even of ze met je wil doorspreken hoe je alles aan kunt pakken. Of ze nog tips heeft.

Ligt je kindje in een wiegje bij je op de kamer of in een ledikant op zijn eigen kamer? Bij het 1ste zou ik hem zeker 1 keer per dag op zijn eigen kamertje leggen zodat hij alvast went aan die ruimte, is de overgang straks waarschijnlijk makkerlijk.

Kies overdag 1 moment uit dat je weet van je beeb dat hij op dat moment vaak rustig is en ga dan ook even liggen (op bed want dan komt je lichaam het beste tot rust), je hoeft niet perce te slapen. Belangrijkste is dat je lichaam even rust krijgt. Denk dan niet van ik moet dit nog doen en ik moet dat nog doen maar echt even een momentje voor jezelf. De rest komt wel.

Ga s'avonds ook op tijd naar bed zodat je alvast kunt bijslapen. Je weet immers niet wat de nacht brengt. Plan kraambezoek vroeg op de avond zodat je ook nog even lekker tijd hebt om samen te zijn met je kindje en je hubbie voordat je gaat slapen.

Voor het huishouden zou je een planning kunnen maken. Bijv. maandag wil ik de badkamer doen, dinsdag de keuken, woensdag de huiskamer enz. Zo zorg je dat alles toch aan de buurt komt. Plan ook niet teveel op 1 dag want je bent immers nog herstellende. Ontzwangeren duurt 9 maanden!
    Het zal ook best voorkomen dat je op een bepaalde dag niet toe komt aan iets omdat je zoontje je aandacht volledig opeist. Geef daar aan toe en laat het huishouden even voor die dag wat het is. Er gaat niemand dood als er een keer niet gestofzuigd is :)

Het best rust je zoontje in zijn bedje, maar als hij bijv. in de wandelwagen in slaap is gevallen mag je hem gerust laten liggen hoor. Kap[ omlaag, wat luchtiger toedekken en niet storen :)
    Kijk wat voor jou het handigst is.

De verlofweken zijn er vooral voor bedoelt om nog verder uit te rusten en je kindje leren te kennen. Lekker te shoppen :) en iets voor jezelf te doen voordat je weer vollop aan de bak moet.

Weet niet of je borst of fles geeft? Rond de 4 weken kan je anders met het flesje oefenen beginnen. Denk dan niet meteen als het 1ste flesje goed gaat dan hoef ik verder niet meer te oefenen want dan heb je kans op flesweigeraars. Gewoon regelmatig blijven aanbieden dan. En met regelmatig bedoel ik: als hij moeilijk de fles pakt elke dag en anders bijv. om de dag of 2 a 3x in de week.

Ritme komt vaak vanzelf. Dat heeft even tijd nodig. Je kan wel beginnen met bepaalde dingen in een bepaalde volgorde te doen. Overdag licht in de kamer, s'nachts donker en overdag is er om lekker te knuffelen en s'nachts moet hij leren dat een voeding mag maar knuffelen is voor overdag.

Heb je hier iets aan?

3. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    Gefeliciteerd met de geboorte van je kindje!

Dat gevoel ken ik helemaal. Ik heb heel lang nog het ritme van de kraamzorg vast gehouden. Dus na de voeding van 12/13 uur ook zelf gaan slapen. Probeer dit vol te houden zolang je lichaam er om vraagt. Ik heb een paar weken mijn zoontje op mijn eigen kamer gehouden, totdat hij steeds wakker werd als ik ook ging slapen of naar beneden ging.
    Na verloop van tijd ga je zelf een ritme opbouwen.

Ja wat je in je verlof doet: wennen aan je nieuwe leven. een ritme opbouwen en heeeeel af en toe even iets voor jezelf kunnen doen haha
    Ik zit nu in mijn laatste week verlof en ik baal er enorm van :(

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Overdag slapen deed ik niet, maar wel even liggen. Ik probeerde dan vaak na de eerste voeding in de middag even te pakken. Soms was het dan een uurtje, soms langer.

Ik legde hem te slapen in de ruimte waar ik ook was. Dus in de ochtend&na-middag vaak in de kinderwagen in de woonkamer, begin van de middag en 's nachts boven in de wieg. Ook een beetje afhankelijk van mijn oudste en de vriendjes/bezoek die meekwamen.

Huishouden, vaak de vaste klusjes als de vaatwasser tijdens het 1e slaapje. Dingen als stofzuigen ook van 's avonds, als mijn man de kleine even aan het knuffelen was of als hij goed sliep.
    Maar daar vind je vanzelf een ritme in.

5. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    geniet van het mooie weer, ga wandelen,...

momenteel heb ik mijn handen vol aan mijn dochter omdat ze veel krampjes heeft, dus dan loop ik vaak heen en weer of zit ik een dagdeel op de bank met haar.

Pak je rust nu je nog kan!

6. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    o ja, en gefeli natuurlijk!

7. mamakimberley89

24 mei 2012
    11
    0
    0
    pedagogisch medewerkster kinderdagverblijf
    benthuizen
    @mama van jordy
    ja hier heb ik veel aan ja! dankjewel!

@deepfreeze
    was je niet bang dat ie later niet meer in zn eigen bedje sliep dan?

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Nee hoor, en ik vond het ook fijn dat hij aan zijn reiswieg zou wennen. Dan kon ik makkelijk even op visite en kon hij in Zijn vertrouwde wieg slapen. (en dus 's nachts lekker bij ons op de kamer)

Rond de 4 weken hebben we de wieg op onze kamer nog steeds gebruikt voor de nacht, en dan overdag in het ledikant of de reiswieg. En met 6 weken de wieg helemaal weg, en 's nachts ook in het ledikant..

Maar mijn oudste ging ook zo makkelijk over. Je kunt ze nog goed wennen aan dingen als ze zo jong zijn.l

9. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Pas sinds een week of 3 slaapt mijn dochter echt de meeste slaapjes in haar bedje. Verder sliep ze bij mij in de buurt. In de box, in de doek of in haar wiegje naast ons bed waar ik dan in lag om ook even bij te komen. 's Nachts sliep ze ook in de wieg naast ons, maar zeker nu met deze hitte is dat helaas echt te klein. Ze slaapt nu dus bijna altijd in haar ledikant in haar eigen kamertje. Het huishouden deed ik als ik eraan toe kwam en anders wanneer mijn man thuis was. Ik heb ook een echt slaapkopje dus kom aan dat huishouden wel toe.

Mijn verlof vul ik door lekker erop uit te gaan. Nu uiteraard te genieten van het weer, maar ook door hele dagen lekker te relaxen thuis. Ik vind het heerlijk!

En bovenal, gefeliciteerd met je zoon!!

10. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Hallo nieuwe mama haha.

Ik ging altijd nog wel even slapen in de kraamperiode als mijn kindje sliep. Ik heb beide kindjes ook overdag direct in bed gelegd als ze moe waren. Eerst op onze slaapkamer, later overdag op de eigen kamer. Dan kon ik ook nog even bijslapen.

En de 10 weken kom je wel door hoor. Nu voel je je heel wat maar ik vond dat de nachtvoedingen gingen opbreken, en dan ben je blij dat je overdag niet veel hoeft.

Geniet gewoon lekker van je 10 weken, wen aan elkaar.

En het huishouden? Ach daar moet je ook een ritme in vinden. In het begin zag mijn huis er niet uit, en wist ik echt niet hoe ik het allemaal voor elkaar moest krijgen, maar na een paar weken komt er vanzelf ritme in.

Deel Deze Pagina