Hallo allemaal, Mijn man en ik proberen al bijna 4 jaar om zwanger te worden, tot nu toe jammergenoeg zonder succes. Mijn man is verminderd vruchtbaar, maar verder is er (na zowat alle mogelijke onderzoeken) niets anders gevonden. Toch hebben wij al 3 ICSI/IVF pogingen achter de rug, met als resultaat slechts 1 terugplaatsing (1e poging, ICSI 9 eicellen, 2 bevrucht, 1 terugplaatsing, geen cryo's, 2e poging, IVF, 14 eicellen, geen enkele bevruchting, 3e poging, ICSI ,14 eicellen, geen enkele bevruchting). We zijn in behandeling bij een gynaecoloog die samenwerkt met UZ Gent, en de gynaecoloog heeft zelf geen idee waarom er geen bevruchting is. Daarom gaan ze de volgende poging eicelactivatie toepassen, in de hoop dat dit een oplossing voor ons probleem geeft. De gyn heeft wel een jaar geleden ongeveer een test gedaan naar mijn eicelreserve, en dat was vrij laag, maar volgens haar was het niet alarmerend of zo, dus we moesten ons daarover geen zorgen maken. Nu ja, na 2 IVF/ICSI pogingen zonder een enkele bevruchting, begin ik me daar eigenlijk wel zorgen over te maken... Ik ben wel nog maar 27, maar, mss heeft het hier toch iets mee te maken... Zijn er vrouwen die in een gelijkaardige situatie zitten of gezeten hebben en hierover meer weten of willen babbelen/ervaringen delen? Groetjes Liesbeth
Hoi Liesbeth, ik heb ook 3 icsi's gehad met ieder keer zeer lage aantallen bevruchtingen. De eerste twee icsi's heb ik in NL gehad. Ik had steeds 20-25 eitjes, waarvan slechts 4-6 bevruchtingen en bij beide pogingen slechts 1 tp van een verse embryo. Bij de eerste poging hadden we twee cryo's, maar die hebben allebei het ontdooien niet gehaald. Bij de tweede poging waren er geen cryo's. De laatste icsi hebben we in UZ Gent gedaan. Hierover kun je lezen in dit topic: http://www.zwangerschapspagina.nl/vruchtbaarheidsbehandelingen/529098-voor-extra-onderzoeken-ingrepen-medicatie-hebben-jullie-gehad-uz-gent.html Mocht je er meer over willen weten hoor ik dat wel, het liefst via pb. Trouwens heb ik uit de tp van de verse embryo uit de derde poging in Gent een dochter mogen krijgen. Wij hebben daar nu nog een cryo die wij binnenkort gaan gebruiken.
Bedankt voor je reactie Wij gaan eigenlijk bij een gynaecoloog van de fertiliteitsafdeling van AZ Maria Middelares in Gent, maar de punctie en ICSI zelf gaan door in UZ Gent. We gaan nu nog 1 poging doen met deze gynaecoloog, als het dan weer op niets uitdraait, dan gaan we voor een 2e opinie bij een andere fertiliteitsarts. Ik zal ev. verdere vragen stellen via pb Proficiat met jullie dochter ! Ik hoop en duim voor jullie dat jullie cryo zich binnenkort voor 9 maanden nestelt in je buik, en voor een fantastisch brusje zal zorgen voor jullie kleine meid
Jeetje Liesbeth, wat verschrikkelijk zeg. Steeds maar geen bevruchtingen... Ik lees dat jullie arts 'samenwerkt' met het UZ Gent, maar in jullie geval zou ik toch eens zelf in persoon met prof. De Sutter willen overleggen. Zij is echt een van de allerbesten in haar vakgebied en ook altijd goed op de hoogte van de laatste onderzoeken en ontwikkelingen. Succes!
Hilly, in de eerste plaats, proficiat Wel, ik denk dat we dat zullen doen. Maar nu gaan we toch eerst die 4e poging laten doorgaan, want, wie weet is eicelactivatie de oplossing voor ons... En dan maakt het niet uit bij welke gyn we geweest zijn, want dit gebeurt in het labo van UZ Gent, en dat is hetzelfde voor iedereen natuurlijk, welke gyn je ook hebt. Maar we hebben afgesproken dat, als we nu weer weinig of geen bevruchtingen hebben, dat we dan wel verdere stappen gaan ondernemen. Onze gyn sprak al van eicel of spermadonor, en daar zijn we nu toch nog niet echt aan toe eerlijkgezegd, zonder eerst alles te doen wat mogelijk is. Lieverd, dank je Wanneer zouden jullie starten voor een brusje ?
Hey, Mss even overwegen om naar Brussel te gaan? Uz Jette, wij zijn daar ook geweest, en enorm content van. En we weten van een koppel die zijn eerst naar Gent geweest, zonder succes en dan naar Jette, met hun 2 laatste pogingen en zij waren zwanger bij hun laatste poging. Is maar een idee. Alvast veel succes toegewenst, en dat je snel zwanger mag zijn!
Dank je nieuwe moeder, en, dat gaan we waarschijnlijk doen. We gaan onze derde poging nog doen in UZ Gent, maar als ook de eicelactivatie ons niet kan helpen, dan gaan we voor een second opinion naar Jette. Jette heeft een heel goede reputatie op vlak van fertiliteit, dus denk ik dat dit idd de beste keuze is voor ons. Bedankt voor de goede raad
Wat is dat eicelactivatie precies en heeft dit dat dan met de eicel te maken dat er geen bevruchting ontstaat ? Lijkt me toch meer aan het zaad te liggen of zie ik dat verkeerd?
peetje, eicelactivatie is een vrij nieuwe techniek die voorlopig slechts in enkele ziekenhuizen gebruikt wordt (in België). Nadat de zaadcel in de eicel ingedrongen is, gebeurd er een proces, nl de eicelactivatie, dat nodig is om tot een bevruchte eicel te komen. Dit is een samenspel tussen de zaadcel en de eicel, dus het kan zowel aan de eicel als aan de zaadcel liggen dat dit niet gebeurd. Bij geassisteerde eicelactivatie wordt er bij het injecteren van de zaadcel in de eicel nog een extra vloeistof toegevoegd, die zou zorgen voor de activatie van de eicel. Hopelijk is dat zo een beetje juist uitgelegd, want is wel vrij ingewikkeld Als iemand een correctie of verbetering heeft op mijn uitleg, laat maar horen
Liesbeth wat een vervelende situatie dat je niet precies weet waar het aan ligt, aan de eicellen of aan de zaadcellen bedoel ik. Of misschien wel aan beiden. Is daar geen uitspraak over gedaan of heb ik daar overheen gelezen? In mijn geval was het duidelijk dat het probleem aan de eicelvoorraad en aan de kwaliteit van de eicellen lag. Zie ook mijn onderschrift voor de resultaten van onze isci pogingen. Dat helpt wel in het bepalen van de vervolgstappen. Ik hoop dat eicelactivatie voor jullie de oplossing is en duim voor de poging die jullie nu in gaan. Verder kan ik ook dokter De S. in Gent aanraden. Zij is volgens mij echt de expert op dit gebied. Heel veel succes!!!
Hoi Liesbeth, Wat teleurstellend dat jullie zoveel pogingen hebben ondergaan, zonder resultaat... Zwaar is dat. Bij mij is er helaas sprake van verminderde eicelreserve. Dit resulteerde bij mij erin dat er ondanks maximale hormonale stimulatie 'slechts' 4 follikels groeiden, waarvan 3 eicellen. Jij hebt steeds erg veel eicellen en dat duidt mijn inziens niet op verminderde eicelreserve. Ik schrijf ook mee op het poffertjes-topic (allemaal meiden in vervroegde overgang), maar daar heeft iedereen lage opbrengsten na IVF/ICSI, en geen elftallen zoals jij Missch is de kwaliteit van je eicellen wel minder, dat zou kunnen. Weet je ook waarom jouw arts POF (premature overial failure) heeft genoemd bij jou? Mocht je het willen laten testen, laat dan iig je FSH en AMH testen (op de juiste dagen van je cyclus). Maar nogmaals, dit lijkt mij persoonlijk niet de oorzaak... Ik hoop dat de eicelactivatie jullie het wondertje mag brengen waarop je hoopt!
Tecla en Mieksel, volgens de gynaecoloog is het niet duidelijk hoe het komt dat er geen bevruchting optreed. Mijn eicellen zijn getest, de zaadcellen van mijn man ook (bijna alle mogelijke testen gedaan) en er is niets gevonden dat de oorzaak kan zijn voor het niet bevrucht raken van de eicellen. Er is wel een AMH waarde geprikt, maar, ik lees nu dat het op een bepaald moment in de cyclus moet gebeuren, en, bij mij is die waarde geprikt op het moment dat ik een hysteroscopie ondergaan had, en toen was ik aan de pil, dus ik weet niet of dit dan wel het ideale moment was. De waarde was overigens 1. Mijn gyn heeft zelf nooit gezegd dat ons probleem ligt aan een ev. vervroegde overgang of dat de minder goede AMH waarde een probleem kon zijn. Ik vroeg me dat gewoon zelf af omdat ik ondertussen heel wat opgezocht heb, en ik gelezen had dat een waarde van 1 eigenlijk niet zo goed is. Ik heb mijn gyn vorige week nog eens gevraagd of die AMH waarde een oorzaak kan zijn, maar, volgens haar kan dat niet de oorzaak zijn. Het zou idd kunnen dat de kwaliteit van mijn eicellen niet zo goed is, en daarom probeer ik er nu alles aan te doen om die kwaliteit te verbeteren, door nog gezonder te leven en echt op alles te letten, dus hopelijk geeft dit, en de eicelactivatie, een mooi resultaat, en mogen wij eindelijk een wondertje verwachten Bedankt voor de succes wensen ! En jullie allebei een dikke proficiat met jullie zwangerschap ! Het zal bij allebei niet zo lang meer duren zie ik, voor jullie jullie wondertje mogen vasthouden...