Gisteren hebben wij nav 3e icsi terugplaatsing gehad van een embryo. Helaas was te uitslag niet super. Er waren slechts 2 eitjes bevrucht, 1 4-cellig en 1 5-cellig. Omdat het laatste poging was die vergoed wordt vroegen wij om terug plaatsing van beiden ( dat mag bij 3e poging). Het antwoord was beetje raar, er werd gemeld dat wij het van te voren kenbaar hadden moeten maken bij het gesprek. Echter er is helemaal geen gesprek geweest. Oké dan konden we het nu kenbaar maken. Vervolgens nadat ze zeiden dat het prima was, werd er gezegd dat als je er twee terug plaatst er meer risico is dat het misgaat. De embryo's zouden elkaar dan in de weg kunnen zitten. We mochten kiezen maar hun advies was niet doen als we nog enigszins kans wilde maken..... Wie heeft er keuze gemaakt voor 1 of 2 en wat was de motivatie. Hoe kijkt jouw ziekenhuis hier tegen aan?
Onze keuze was 2 en daarvoor hebben wij gekozen omdat als de ene die niet terug geplaatst zou worden niet ingevroren kon worden dan ben je hem ook kwijt zo dachten wij en datbze elkaar in de weg zouden zitten heb ik echt nog nooit van gehoord ik hoor alleen maar dat ze elkaar zouden kunnen helpen met innesteling dus vind ik erg raar en ons ziekenhuis die vind t eigenlijk geen discussie punt ze vroegen als jullie willen dan krijgen jullie er 2 terug wij gelijk natuurlijk willen we dat dus was totaal geen punt ik hoop dat je hier wat aan hebt succes!!
Raar advies... Ik mag 2 embryo's terug, omdat ik 38 ben. Ik heb nu 2 8-cellige a-kwaliteit embryo's teruggekregen. Toen ik voor mijn dochter ging is mij alleen verteld dat je er 2 terug kreeg als je lichaam en je baarmoeder er geschikt voor is (evt tweeling) en dat de kans van 25% naar 35% ging, maar van alle zwangeren er maar Max 10% daadwerkelijk een tweeling krijgt. Toen mocht iedereen trouwens nog 2 embryo's terug, hoewel ze in elk zh terughoudend al waren. Maar met een 4 en een 5 cellige vind ik het apart advies... Wij hebben ook altijd voor twee gekozen en ook omdat ik het zonde zou vinden dat er nog een weggegooid zou worden. Bij ons vriezen ze nl alleen 8-cellige a-kwaliteit in.
Ik ken eerder het omgekeerd verhaal dat embryo's elkaar helpen met innestellen ipv elkaar in de weg zitten. Ik vind het een raar verhaal. Ik zou keizen voor terug plaatsen van 2
Ik ben 37 en start vandaag met ivf poging 3. Bij ons is de vraag ook gesteld. Ik zelf wil geen tp van 2 embryo's kans is maar 5% meer tov terugplaatsing 1 embryo. Daarnaast is de kans op vroeggeboorte van een tweeling veel groter met alle complicaties van dien.
Meisje1977 Als je er twee terugplaatst, is de kans op een zwangerschap rond de 40%. Als je vervolgens zwanger raakt, is de kans op een tweeling maar 25%. Het is dus niet zo dat ze standaard beide blijven zitten als je zwanger bent.
Dat elkaar in de weg zitten heb ik nog nooit van gehoord. En ik zou in jouw situatie zeker allebei terugzetten. Wij hebben bij de 3e in NL ook beiden teruggezet. Bij de 4e in Gent was de kwaliteit dermate goed dat ze adviseerden om er 1 terug te zetten. Maar die keuze hebben we pas gemaakt bij de terugplaatsing zelf. Het invriezen tot cryo gebeurt toch pas later, dus die keuze konden we nog gemakkelijk maken. Ik vind het echt een beetje raar verhaal van jouw artsen... Succes!
Bij de zwangerschap van onze eerste zoon hebben wij er ook voor gekozen er twee terug te laten plaatsen omdat het matige embryo's waren. Dit mondde uit in een eenling zwangercschap. Volgens onze ferti artsen heb je juist meer kans als je er twee laat terug plaatsen. De ene mebryo helpt de andere. Ik zou in jullie geval 100% zeker twee embryo's laten terugplaatsen Succes met je keuze en de poging!
wij hebben een cryo tp gehad in 2012. (volgens mij zijn de regels inmiddels aangepast) bij onze aller eerste tp hebben we 1 verse embryo geplaatst gekregen omdat ik nog jong was/ben en ze niet wisten hoe ik erop zou reageren. de kans op een meerling was immers groter als ze er 2 zouden plaatsen en dat risico werd niet genomen. volgens zijn alle overige plaatsingen altijd 2 geweest. mits dat niet lukte doordat de ontdooiing niet goed verliep. onze aller laatste plaatsing (tp10) van onze aller laatste cryo (nr 17) was er maar 1 omdat de andere het ontdooien niet had "overleefd" ik vind het echt vreemd wat jouw arts jullie verteld. hier dus bewust geen 2 gedaan ivm de verhoogde meerling kans. wij zelf wilden dit "risico" wel nemen! vandaar daarna altijd 2 echter in jullie situatie zou ik ook voor de 2 kiezen. de ene zou niet ingevroren kunnen worden dus die zou je "kwijtraken" succes de komende wacht weken ! ps: onze aller laatste cryo was op moment van invriezen 8cellig, na ontdooien nog 7 en wij hadden geen hoop meer omdat het al in "afbrekende fase" was,...maar zie mijn onderschrift houdt hoop houdt vertrouwen
Madi, dit heb ik ook nog nooit gehoord, volgens mijn gyn zou het de innesteling bevorderen als er 2 embryo's teruggeplaatst worden. Omdat wij telkens weinig of geen bevruchtingen hebben (uit 4 IVF/ICSI pogingen slechts 2 embryo's en geen enkele cryo) kiezen wij er zoiezo voor om, als er meer dan 1 embryo zou ontstaan, er 2 te laten terugplaatsen. Dat is natuurlijk iets dat je voor jezelf moet afwegen, wat je liefst wil, 1 of 2 embryo's, maar, wat ze jullie zeggen ivm minder kans op zwangerschap bij het terugplaatsen van 2 embryo's, dat heb ik echt nog nooit gehoord of gelezen hoor. Zoals velen hier ook al zeiden, ik dacht net dat het tegengestelde waar is, nl dat je meer kans hebt op zwangerschap... In ieder geval veel succes en hopelijk binnen enkele weken een positieve test !
Ik heb wel eens gehoord dat de embryo's elkaar kunnen helpen bij het innestelen. Als de ene innestelt, is de kans groot dat de andere dat ook doet. En als ze niet innestelen, dat ze dat beide dan niet doen. Maar bij die theorie zou het aantal tweeling-zwangerschappen veel hoger moeten zijn. Hier eigenlijk altijd twee teruggeplaatst gekregen en ik ben twee keer zwanger geweest van één kindje. Misschien zijn er in het prille begin wel twee geweest, maar dan is dat heel snel fout gegaan. Want op de eerste echo was daar nooit iets van terug te zien. Bij ons was het beleid (UMCG in 2007-2009) dat er één terug geplaatst werd, als er een topembryo bij zat. Als ze niet aan de norm "top" konden voldoen, dan mocht je er twee terug laten plaatsen. Ik weet niet wat top is, bij ons lagen de embryo's altijd perfect op schema qua groei en sommigen hadden geen fragmentatie. En toch werden ze niet als topembryo beschouwd. Als je ouder dan 35 was, mocht je sowieso altijd twee laten terugplaatsen en bij cryo's ook. Sindsdien zijn de regels wel wat strenger geworden, geloof ik.
Dank voor jullie reacties, wij zullen dit meenemen in een mogelijk vervolg gesprek met het ziekenhuis. Als je op het moment van terugplaatsing te horen krijgt dat 2 terug plaatsen de kansen verminderd dan kies je voor de veiligste optie. Echter nav jullie verhalen klopt hun beredenering niet echt. Ik ga ook echt wel navragen waarop hun theorie is gebaseerd.
Als twee embryo's elkaar in de weg zitten, dan zou de kans op een zwangerschap bij een terugplaatsing van twee embryo's toch niet stijgen? Dan zou de kans toch juist kleiner moeten zijn? Maar statistisch gezien stijgt de kans op een zwangerschap met 5-10%. Dus geen logische redenatie van jouw artsen, ik snap het in ieder geval niet...
Hoe dan ook ik zou kijken als deze poging niet lukt misschien voor de eventuele vervolg behandeling misschien in edn ander ziekenhuis? Waar loop je nu ?
Meisje in een rapport van het Radboud een aantal jaar geleden hebben ze het toch echt over 40% bij tp van 2 embryo's. Ik denk niet dat dit getal in de loop der jaren lager is geworden. Misschien moet je eens vragen waar die van hun vandaag komt.
Vind het ook een zeer apart verhaal vanuit het ziekenhuis. Heb vaker gehoord dat de Emmy's elkaar kunnen helpen maar in de weg zitten zeer zeker niet! Ben ook wel benieuwd bij welk ziekenhuis je loopt? En hebben jullie er nu toch maar 1 laten terugplaatsen? Begreep uit je verhaal dat de tp inmiddels geweest moet zijn? Igg heel veel succes
In 2007 had ik mijn 3de punctie, toen had ik 3 embryo's waarvan er 2 goed genoeg waren om terug te plaatsen. Deze 2 zijn toen ook teruggeplaatst (de vorige 2 puncties heb ik er steeds 1 terug laten plaatsen). Ik werd toen dus zwanger van een tweeling. Ik ben toen bevallen met 27 weken. Dit was geen gemakkelijke periode (gelukkig heb ik ze beide nog), 1 zoon heeft gehoorschade opgelopen van de vroeggeboorte. Ik heb me hier lang schuldig over gevoelt, maar uiteindelijk moet je het loslaten. Maar persoonlijk zou ik dus nooit meer kiezen voor het terugplaatsen van 2 embryo's. Ik ben nu bezig met een cryo poging en laat er dus maar 1 terugplaatsen. Hou in je achterhoofd dat er dingen fout kunnen gaan en maak een keuze die voor jou goed lijkt. Ik wens je veel succes!