Geen bevruchting of celdeling bij ICSI

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Kaila, 3 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spookje

Spookje Actief lid

23 jul 2013
    348
    28
    28
    Vrouw
    Midden van het land
    Dank je. :)

Na de eerste poging hadden we het idee dat we een vierde of zelfs een vijfde poging zouden overwegen, eventueel in het buitenland.
    Maar uiteindelijk moet je ook reëel zijn en naar de cijfers kijken.
    Ik heb drie puncties gehad, waarbij in totaal 28 rijpe eicellen zijn gevonden. Daaruit hebben we twee verse embryo's teruggeplaatst gekregen en geen enkele cryo gehad. De vorige tp was een tweecellig embryo, wat in de meeste ziekenhuizen niet eens teruggeplaatst wordt, dus eigenlijk telt die niet eens echt. Dus maar 1 uit 28.
    In Gent zouden we ook een "gewone" ICSI doen, dus dat zou ook niets toevoegen. Plus dat ik ook nog eens richting de 38 ga, wat ook niet helpt.

Dus ik zit heel hard te hopen hier...

2. Spookje

Spookje Actief lid

23 jul 2013
    348
    28
    28
    Vrouw
    Midden van het land
    Madeline, die wachtweken zijn idd killing en dan met name de tweede week. Je voelt allemaal dingen waarvan je je afvraagt of je dat al eerder hebt gehad en wat dat dan betekent. Waarschijnlijk niets. :(

3. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    En in Gent krijg je geen medicatie erbij na tp? Ik krijg nu prednison, fraxiparine, utrogestan en aspirine. Maar ja dan moet je wel iets kunnen terugplaatsen natuurlijk dat snap ik... En waar ligt het nou aan zijn ze daar uit?

4. Spookje

Spookje Actief lid

23 jul 2013
    348
    28
    28
    Vrouw
    Midden van het land
    Ik heb nu wel utrogestan, verder niets. Maar het probleem zit met name in de zaadcellen; die zijn er nl. bijna niet... Hoogstwaarschijnlijk door een relatief late operatie aan een niet ingedaalde teelbal. We zijn daarom in eerste instantie ook doorverwezen voor Tese, maar dat was op het laatste moment toch niet nodig, omdat er toch een paar zaadcellen werden gevonden. De kans is echter vrij groot dat de kwaliteit niet zo heel goed is, maar dat is niet te onderzoeken.

5. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    En de MOAT die hadden jullie ook gehad toch?

6. Spookje

Spookje Actief lid

23 jul 2013
    348
    28
    28
    Vrouw
    Midden van het land
    Daarvoor gingen we idd naar Gent, maar de test kon helaas niet worden uitgevoerd, omdat er te weinig zaadcellen waren.

7. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Sjezus. Maar bij ons zijn er maar 4 getest!

8. Spookje

Spookje Actief lid

23 jul 2013
    348
    28
    28
    Vrouw
    Midden van het land
    Maar die zijn wel eerst ingevroren geweest, neem ik aan?
    Voor zover wij begrepen, zouden de stalen moeten worden ingevroren om vervolgens voor de moat zelf te worden ontdooid. En die paar die er zijn gevonden, zouden dat waarschijnlijk niet overleven.

9. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Oh oké, ja ik geloof het wel inderdaad. Weet er het fijne niet van. Wel apart want ingevroren sperma is toch vaak zwakker? Bij de paarden vaak wel.

10. Spookje

Spookje Actief lid

23 jul 2013
    348
    28
    28
    Vrouw
    Midden van het land
    Geen verstand van paarden hier, hihi.
    Maar dat is volgens mij wel zo. Als je echter een redelijk "normaal" aantal zaadcellen hebt, hou je er altijd wel voldoende over en daar zullen best een paar goede tussen zitten. Als je er echter letterlijk maar een paar hebt, ligt dat net ff anders.....

11. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Wij hadden bij de paarden er een aantal tussen zitten die niet meer konden bevruchten nadat het sperma ingevroren was geweest, maar "vers" was het geen probleem. Vraag me dan direct af of dat geen effect heeft dan op de uitslagen van de MOAT en waarom ze voor ingevroren kiezen. Maar goed ik heb er niet voor gestudeerd laten we maar zeggen.

Nog 2 dagen.. ik vind het zo spannend! voel je iets?

12. Spookje

Spookje Actief lid

23 jul 2013
    348
    28
    28
    Vrouw
    Midden van het land
    Weet niet of het invriezen effect heeft op het activeringsvermogen.
    Ik ga er van uit dat ze weten wat ze doen, maar had gehoopt dat ze meer voor ons konden doen.

Voel wel wat, geen kramp, maar een beetje een trekkend gevoel richting liezen en heupen, maar dat kan net zo goed van de utrogestan komen.
    En die hield de vorige keer ook de menstruatie tegen tot de testdag.
    Dus ik durf daar geen conclusies uit te trekken. Maar spannend is het zeker. Elke keer als je naar het toilet gaat.....

Maar hoe gaat het met jou, hoe voel jij je?

13. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik hoop echt dat dat toch wel echt symptomen zijn! Ik voel me op zich wel zwanger en heb ook wel symptomen maar het zegt helaas allemaal niks. Als het weer mola is dan stijgt je hcg onwijs hard en krijg je allerlei kwaaltjes, dus tja. Ik voel me een beetje verdoofd, ik moet 3 weken uitzitten in feite. Of het moet al eerder mis gaan natuurlijk dat kan ook nog. Durf bijna niet te hopen, hoewel je het onbewust toch doet. Maar ik wil mezelf beschermen ertegen. Echt een rotperiode. Al wil ik echt niet klagen want ik kan me niet eens voorstellen hoe vreselijk deze wachtperiode voor jullie moet zijn!

14. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Hallo allemaal
    Mag ik me hier ook melden? Ik val helaas ook,onder het kopje 'geen celdeling bij ICSI'

Mijn verhaal:
    Toen wij voor een eerste kindje gingen werd ik vrij snel zwanger (ronde 3). Helaas werd dat een miskraam. Daarna in de 7e ronde weer zwanger. Hieruit werd mijn zoon geboren (2012). In oktober 2013 gingen we voor een tweede kindje. Ik werd in ronde 4 zwanger, maar weer een miskraam. Drie maanden later weer zwanger, en wederom een miskraam. Toen is mijn bloed onderzocht en blijkt dat ik een chromosoomtranslocatie heb (aug 2014). Daardoor kom ik dus in aanmerking voor Ivf/ICSI met PGD (embryoselectie). Maar we kunnen ook zelf proberen, want een zwangerschap van een kindje met 'fout' chromosomenpatroon zal in bijna alle gevallen vroeg eindigen, nog voor 10/12 weken. Bovendien kunnen we met 12 weken een vlokkentest laten doen ter controle. En 'ik word zo makkelijk zwanger' volgens de statistieken. Nu, ruim een jaar na de laatste mk is er geen zwangerschap meer geweest. Misschien maar goed want ook geen mk meer gehad.
    In 2015 zijn we de mmm ingegaan voor het pgd traject in Gent. In juni was het dan zover. 15 juni had ik de punctie en 16 juni werd ik gebeld dat er 11 rijpe eicellen waren waarvan 9 bevruchtingen! Ik was blij! Pas enkele weken later (bij pgd werken ze enkel met cryo's geen verse tp) kregen we een brief waarin stond dat er geen pgd is uitgevoerd omdat alle embryo's zich niet hadden gedeeld! Wat verdrietig waren wij. Zoveel onbegrip, zoveel vragen en persoonlijke dilemma's.
    Inmiddels heb ik wel telefonisch contact gehad met de pgd coordinator, die heeft wel e.e.a. kunnen uitleggen. Maar ik ben nu zo bang dat er meer aan de hand is. Zou een tweede poging nog het proberen waard zijn?
    7 september gaan we weer op gesprek en half oktober staat de behandeling gepland.

Ik heb het topic bijna helamaal gelezen en zie dat er ook veel Gent-gangers zijn. Ik zou het fijn vinden om hier wat ervaringen te lezen en te delen.

@spookje. Wat een spannende dagen nu voor jou. Veel succes!

15. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Jeetje Adriana wat een verhaal! Je zou idd bijna denken dat er meer aan de hand is als geen enkele embryo zich verder heeft gedeeld. Ik zou dit wel vragen in Gent. Spreek je ook prof. de Sutter?

16. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Ik loop bij dr de B.
    Ik heb een aantal vragen op papier gezet die we op het evaluatiegesprek op 7/9 gaan stellen. Natuurlijk willen we heel graag weten hoe dit nou kan, niks gedeeld. Maar ik denk dat het ook heel moeilijk te achterhalen is. Ik vraag me toch al af of ze nog iets met die mislukte embryo's (kunnen) doen qua onderzoek, of wordt dat gewoon weggegooid?

17. Madeline

Madeline Bekend lid

24 sep 2013
    775
    64
    28
    Zuid Holland
    Welkom Adriana
    Je eerste deel van je verhaal doet me denken aan een vriendin. Zij heeft ook veel miskramen gehad door een chromosoomtranslocatie. Vlak voor ze over zouden gaan op pgd ging haar zwangerschap wel goed. Haar dochtertje is een half jaar jonger dan jou zoontje!
    Die mislukte icsi's herken ik dan weer bij mijzelf..
    Bij mij waren er nauwelijks bevruchtingen door een activatie probleem.

Als het goed is heb je een toestemmingsformulier getekend of je wel of niet akkoord bent met bepaalde onderzoeksprojecten. Restmateriaal wordt alleen met toestemming gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek, maar dat wordt helemaal anoniem gedaan.

18. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    @ Spookje: heel veel succes met testen morgen. Ik ben nog keihard voor je mee aan het duimen en hopen.

@ Nuage: moet je 3 weken uitzitten tot een volgende echo, of gaan houden ze je tussendoor ook in de gaten?

@ Adriana: welkom hier. Wat een verhaal ook, heftig. :(
    Ik neem aan dat jouw miskramen een verband hebben met de chromosoomtranslocatie? En zou dat ook een reden kunnen zijn dat de embryo's na de ICSI niet goed zijn door gedeeld?
    Echt een rotperiode om na zulk slecht nieuws een verplichte rustpauze te moeten hebben voor je lijf voor je weer verder mag. Althans, zo ervoer ik het.
    Ik zit trouwens ook bij dr. De B. Volgens mij vorige arts (die weggaat en bij Geertgen gaat werken) doet dr. De B. bijna alle 'MOAT- gevallen', vandaar dat ik bij haar geplaatst wordt.

Over het extra onderzoek wat gedaan wordt op mislukte embryo's, dat is volgens mij puur voor hun eigen onderzoek. Ik denk niet dat resultaten daaruit gecommuniceerd worden met ons. Wij hebben wel aangegeven dat ze onderzoek mogen doen. Uiteindelijk hebben we allemaal baat bij meer kennis, al zal ik er misschien zelf uiteindelijk de vruchten niet van plukken.

@ Madeline: lekker confronterend (en ook slordig!) die kratjes voor je deur!
    Wel fijn om te lezen dat je weer ietsje lekkerder in je vel zit. Mocht de cryo dus niet lukken, gaan jullie sowieso nog een zelf betaalde poging doen?
    Maar wel spannend, dan zit een cryo tp er dus ook al weer snel in! Wordt dat helemaal in een natuurlijke cyclus gedaan, of moet je daar ook nog hormonen bij spuiten?
    En als je dan mag testen.... moet je dat dus zonder je man doen, toch? Of is hij dan al weer terug?

19. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Kaila en Madeline bedankt!

Wij hebben ook getekend dat ze restafval mogen gebruiken voor onderzoek. Maar ik bedoelde idd dat we er nog iets aan kunnen hebben als ze iets vinden, maar dat is dus niet het geval want het gaat anoniem.

Er wordt idd aangenomen dat de miskramen door de translocatie komen. Maar zeker weten doen we het niet. Doordat dit uit mijn bloeduitslag kwam na mijn derde miskraam steken ze het gewoon daarop.
    Het zou kunnen dat alle verkregen embryo's de translocatie droegen en daardoor zich niet konden delen. Maar het blijft gissen.
    Wij kregen sowieso geen tp doordat ze pgd moeten uitvoeren. Dus de rustmaand dat wist ik al. Maar nu we het slechte nieuws weten proberen we toch weer natuurlijk zwanger te worden. Dan is het wachtbankje nog veel moeilijker dan vóór de mmm. Herkent iemand dat?

20. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Oh ja, PGD uitvoeren duurt natuurlijk iets langer, daar had ik even niet aan gedacht.
    Maar ik herken het gevoel buiten de MMM niet.. Wij hebben echt nihile kans zonder hulp (geen eisprong + erg slecht zaad), en dan dus ook geen bevruchting met ICSI. Ik heb dus weinig hoop zonder hulp dus alle tijd dat we niet met een traject bezig zijn voelt als wachten.

Maar goed, maandag is het zo ver: de uitgangsecho en hopelijk ook de start weer van een nieuw traject. Ik ben dit weekend weg, dus lekker veel afleiding tot die tijd. :)

Deel Deze Pagina