QUOTE=Madeline@Spookje wat rot dat ze in Gent niet meer voor jullie kunnen doen dan in het AMC. Wie weet hebben de vitaminen preparaten wel het gewenste resultaalt. Ik hoop het voor jullie! *Dank je! Ik hoop het ook, maar probeer er niet te veel op te rekenen... Kaila en Spookje net als jullie wilden mijn man en ik vechten voor een eigen kindje. Ik krijg alleen steeds meer twijfels. Wat als hierdoor het kindje later tegen dezelfde problemen aan loopt? Ik vind deze medische route loodzwaar en gun ik echt niemand. Is een genetisch eigen kindje krijgen dan belangrijker voor me dan via een donor een kindje krijgen? Ik kreeg de vorige keer niet echt een duidelijk antwoord of het erfelijk kan zijn. Vrijdag nog maar eens vragen, misschien maak ik me wel druk om niks. *Dat herken ik deels wel. Denk niet dat het bij mijn vriend erfelijk is. Hij is op zijn achtste aan een niet ingedaalde teelbal geopereerd; dit soort operaties doen ze tegenwoordig nog voor de eerste verjaardag. Het is niet bewezen, maar wel heel waarschijnlijk dat er daarom amper zaad is. Misschien is dat ook een teken aan de wand. De kans is nl. groot dat dat beetje wat er is kwalitatief ook niet heel best is. En wat betekent dat in de toekomst voor een kindje, als dat er ooit nog komt? Lastig....
Oh jullie zijn niet bij Prof. de S geweest dus. Tja ik vind het jammer. Ik had de test sowieso gedaan. Het is voor ons de enige manier om een oorzaak te vinden voor de herhaalde partiele mola's. Maar had het graag geweten.
Nee, dat klopt, eerst een afspraak bij een "intake-gyn" waarbij de afspraak voor de moat werd gemaakt en tweeënhalve maand later bij Prof. Gerris voor de uitslag. (die er niet was, omdat de moat niet kon worden uitgevoerd, maar dat terzijde.) Kan me wel voorstellen dat het vervelend is dat je er niet op rekende. En ook wel gek dat het niet aangekaart is, er komen zoveel Nederlanders daar.
@Nuage: omdat er maar een enkele zaadcel was gevonden en dat was niet voldoende om een moat mee uit te voeren.
Hey dames, even een kort berichtje van mij. Gisteren de uitslag gehad, die was anders dan verwacht. De zaadcellen zijn in 82% activerend. Normale waarden zijn 85%-100%. De score is net iets lager dan normaal, maar dat kan de mislukte icsi behandelingen niet verklaren. Er moet dus ook een defect zijn aan de eicellen. Dit defect kan niet groot zijn want ze zien er goed uit en hebben altijd tijdens de icsi reactie laten zien. De prof ziet daarom een icsi+aoa als hoopvol. In mei mogen we daarmee starten.
Wat een vervelend resultaat. Ik denk dat je liever een overtuigender resultaat had gehad. Ik hoop dat de AOA toch het verschil gaat maken.
Madeline, eindelijk de uitslag! Ik heb wel aan je gedacht, gisteren. Dus tóch de eicellen, terwijl ze eigenlijk dachten dat het aan de zaadjes zou liggen, toch? Ik ben blij voor je dat het defect mee lijkt te vallen en dat jullie een goeie kans maken met AOA erbij! Er is natuurlijk ook wel 'ns een embryo ontstaan, ik neem aan dat ze daarop doelen? Dat de bevruchting eigenlijk maar een klein extra zetje nodig lijkt te hebben? Super spannend dat de nieuwe ICSI dan nu ook echt dichtbij komt. Mag je na je menstruatie beginnen? En moet je verder nog iets extra's doen, of is het eigenlijk verder een normale ICSI procedure? Ik ga echt keihard voor jullie mee duimen de komende tijd!
Lief dat je aan ons hebt gedacht Er werd steeds vanuit gegaan dat het aan het zaad lag. Hij is verminderd vruchtbaar. Zaadopwerkingen mislukten, ondanks verschillende technieken die ze gebruikt hebben. Maar ook omdat icsi's mis gingen. Er is slechts 1 embryo ontstaan. Tijdens de icsi laat de eicel wel reactie zien. Vrijlaat delen ze 1 of 2 keer en daarna stopt de deling. Hiervan werd ook de schuld bij de zaadcel gelegd. Zowel in Utrecht als Gent, (voordat de uitslag binnen was). Ik moest wel even slikken toen ik hoorde dat het toch aan de eicel lag. Wat het defect dan is kunnen ze niet vertellen daardoor toch een beetje teleurgesteld. Had gehoopt duidelijkheid te krijgen, maar hier zullen we het mee moeten doen. De prof is hoopvol, zelf moet ik nog wel weer wat vertrouwen krijgen. Hoe kunnen ze nu iets maken terwijl ze niet weten wat er kapot is? Ook in Utrecht waren ze steeds hoopvol, maar we weten ook hoe dat is afgelopen. Wij zijn er wel over eens dat we deze kans wel willen pakken. Zodra ik nu ongesteld word begin ik met de pil. Er is bloed geprikt om te kijken hoe het met mijn eicel voorraad zit en hoe mijn schildklier werkt. Zonodig passen ze daar de medicatie op aan, maar liever gaan ze daar niet aan sleutelen omdat ik bij de vorige icsi's een goed resultaat had aan eicellen.
Vandaag terug uit Gent! Wat ben ik blij, we zijn eindelijk van start! Ik schrijf morgen even wat uitgebreider, maar voor nu: zie handtekening.
Nou, pff... wat een dag gisteren! We zijn echt een hele dag in het ziekenhuis geweest. 's Ochtends moesten we vroeg er zijn voor een patiëntenpasje. Blijkbaar een nieuw digitaal systeem sinds gisteren, wat alleen niet geldt voor buitenlanders. We werden dus, in tegenstelling tot alle verhalen die ik hier wel las, snel geholpen. Fijn! Zaad inleveren ging ook allemaal prima. Wel rare situatie altijd, die kleine kamertjes met die smoezelige tijdschriften enzo... 's Middags hebben we het gesprek gehad met de arts. Eigenlijk begon ze al vrij snel met het doornemen van ons traject tot nu toe. Je hoorde gewoon haar twijfel over de gemaakte keuzes in Nederland mbt. hoe we geholpen zijn in haar stem. Ze was het duidelijk (net als wij!) niet eens met het feit dat ze ons eerst een half jaar aan de ovulatie inductie hebben gezet en het zaad niet beter onderzocht hebben. Eigenlijk zonder twijfel of discussie vertelde ze dat we met 0% bevruchting gewoon in aanmerking komen voor de MOAT! Ik super blij natuurlijk. We komen daarom ook sowieso in aanmerking voor ICSI+AOA, maar afhankelijk van de uitslag van de MOAT gaan ze dat op de helft of alle eicellen toepassen. Ze vroeg me meteen of het zaad van vanochtend dus meteen ingevroren is om ook gebruikt te kunnen worden voor de MOAT? Nee dus. Precies hiervoor had ik in januari al gebeld, maar toen is me verteld dat het niet mogelijk was omdat het alleen op toestemming van een arts gedaan kan worden. Meteen pakte ze de telefoon en belde naar het lab, maar inderdaad, de zaadjes waren al weggegooid. 'Denk je dat je opnieuw kunt produceren'? was de vraag. Uh... nou laten we het maar proberen! Dus wij direct weer terug naar het lab om voor een 2e keer een potje kwak te vullen. Ze vertelde dat de kwaliteit natuurlijk dan waarschijnlijk niet even goed zal zijn als de eerste lading, maar goed genoeg voor de MOAT, aangezien ze maar een handvol zaadjes nodig hebben. Gelukkig lukte het en we worden over een paar dagen gebeld of de kwaliteit goed genoeg is voor de MOAT, anders moeten we alsnog een keer terug naar Gent voor een nieuw potje. Toen we terugkwamen bij de afdeling fertiliteit kregen we de opmerking 'zo, nu al gelukt?' Moest wel lachen, zo lekker eerlijk en nuchter. En... waar ik ook super blij mee ben: we krijgen de uitslag van de MOAT al over 8 weken! Er was een uitvaller, waardoor we precies dan al terecht kunnen! Yay! Daar had ik echt niet meer op gerekend! Verder moesten we allebei ook nog bloed afnemen. Ik voor mijn schildklier en AMH-waarde, hij voor HIV en Hepatitis, geloof ik. De startecho en nog wat andere dingen die ze wilden meten doen ze voor we ook daadwerkelijk gaan starten met ICSI. Ik ben dus echt heel blij met de uitkomst van de dag. Alles waarvan ik hoopte is in gang gezet en de artsen waren super aardig en betrokken. Ik had totaal niet het idee dat alles mooier gemaakt werd dan het is, terwijl ik dat idee in mijn ziekenhuis wel had. Daar had ik het gevoel dat mijn arts me sommige dingen niet wilde vertellen, om mij te beschermen tegen te veel vakinhoudelijke details ofzo? Geen idee, maar ik vind die openheid hier echt fijn. Eén ding waar ik wel heel erg van baal: mijn verzekering blijkt tóch niet samen te werken met het UZ. Ik snap werkelijk niet hoe dat kan. Ik heb gebeld, het nagekeken op de site, het machtigingsformulier uitgeprint om te ondertekenen, maar blijkbaar doen ze daar toch niet aan. Heel raar. Daar moet ik dus nog wel achteraan.... En in het meest nadelige geval moeten we dus alles zelf betalen. Daar gaat ons spaargeld. Want ik ga niet nog een jaar wachten tot ik kan wisselen van verzekering.
Ow wauw kiala wat gaat dat ineens in een sneltreinvaart zeg! Lekker hoor! Ik moest gisteren nog aan je denken toen ik in mijn oranje outfit over de vrijmarkt liep Maar goed dat je door hebt gezet om naar Gent te gaan! Wat balen dat je verzekering geen contract heeft. Vanuit de basisverzekering heb je recht op een 2e icsi. Dus hoop voor jullie dat het meevalt en gewoon blijft bij de kosten van aoa. Als je kijkt naar de kostenraming wordt je niet vrolijk. Ik probeer al een tijdje een voorschot los te peuteren bij de verzekering voor de dag van de eicelpunctie..
Aw, lief dat je aan me dacht. Ik ben ook echt super blij met deze stap. Op de kosten na (wat uiteindelijk ook allemaal maar geld is, dus super relatief) ben ik echt heel blij met hoe ze het nu aanpakken. Fingers crossed dat de MOAT en natuurlijk vooral de ICSI straks ook zo positief is. Beetje geluk mag wel, na dit drama-jaar. Ik ben vandaag eens alles gaan nazoeken vanuit mijn verzekering. Staat er op de website heel duidelijk bij de 'gecontracteerde zorgaanbieders' ook het UZ Gent! En ook in mijn polisvoorwaarden staat duidelijk dat ik het dan vergoed moet krijgen. De contracten zijn blijkbaar vastgelegd tot eind 2015, dus het is ook geen oude informatie. Donderdag maar eens bellen, op mijn vrije dag. Irritant dat je al dit soort dingen alleen tijdens kantooruren kan regelen. Tijdens mijn werk kan ik gewoon echt niet bellen... Moet jij ook alles eerst zelf betalen en later zelf declareren? (aangezien je een voorschot wil?) En ben je trouwens al begonnen met het ICSI-traject? Of wordt dat de volgende cyclus? Ik ben heel benieuwd!
Wat een verhaal zeg! Ben wel een beetje jaloers want wij moesten echt 2 aparte afspraken maken voor de MOAT en het zaadonderzoek. Had ik dat geweten dan hadden we het meteen kunnen regelen. Maar ja. En over 2 maanden al de uitslag! Nou ben ik nog jaloerser haha want dat is denk ik eerder dan wij en ik was er 1,5 maand geleden al... Maar dat van die verzekering is erg balen ja en zo te horen klopt het ook niet! Wij moesten de MOAT wel zelf betalen omdat dat in NL niet mogelijk is en we alleen zorg verzekerd krijgen die in NL ook bestaat, maar de rest wordt wel vergoed.
Ja... ik besef me heel goed dat we mazzel we hebben. In jouw plaats zou ik ook jaloers zijn, denk ik. Madeline heeft uiteindelijk hun afspraak ook nog met iets van 6 weken weten te vervroegen door af en toe te mailen/bellen met de vraag of er een uitvaller is en de afspraak naar voren gezet kan worden. Dat heeft ook zijn vruchten afgeworpen, dus zou ik als ik jou was zeker proberen! Hier was namelijk eigenlijk ook pas in juli/augustus plek, maar toevallig had ze een gaatje op 22-6.
Ben jaloers zo van -wil-ik-ook- niet dat ik het jullie niet gun hoor! Ik heb 26-6 nog een hystero en dat kon niet eerder omdat het gecombineerd moest worden met die stomme zaadtest, anders had ik in mei gekund. Ik laat het maar zo. Ik hoop eigenlijk gewoon heel erg al voor die tijd zwanger te zijn. Heb alle medicatie gewoon zelf geregeld voor deze maand en ga een poging wagen.
Snap ik hoor, maak je geen zorgen. Ik denk dat we dat gevoel allemaal kennen. Het irritante is gewoon dat lange wachten tussen al die behandelingen en onderzoeken in. Als het nou een weekje is, okee. Maar máááánden... En medicatie zelf geregeld joh? Wat en hoe dan?