Wanneer bloedprikken op progesteron?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Happygolucky, 31 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Happygolucky

Happygolucky Bekend lid

10 sep 2017
    544
    322
    63
    Vrouw
    Hai,

Ivm vreemde cyclussen met veel tussentijds bloedverlies en lh testen en temperaturen die niets opleverden stelde de huisarts voor om bloed af te nemen. Huisarts zei week na verwacte eisprong maar ik denk dat ik eisprong vandaag heb gehad. Wanneer prik je dan? Op de dpo 9 maandag of door 6 vrijdag?

2. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    6dpo!

Happygolucky vindt dit leuk.
  3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Het progesteron moet gemeten worden op dag 5-7 na de vermeende eisprong. Doe je dit eerder of later, dan kun je aan de uitslag geen conclusies verbinden.

Happygolucky vindt dit leuk.
  4. Happygolucky

Happygolucky Bekend lid

10 sep 2017
    544
    322
    63
    Vrouw
    Oké top! Dan prik ik vrijdag :)

5. Janneke3

Janneke3 Nieuw lid

4 apr 2018
    4
    0
    1
    Vrouw
    Hi Jippie,
    Ik heb en vraag rondom progesteron. Ik zie dat jij veel antwoorden geeft op vragen op dit forum, vandaar dat ik hem via deze weg aan jou stel.
    Ik maak geen eisprong aan uit mijzelf en ben afgelopen maand gestart met Clomid 50mg. cd13 groeide er een ei van 16mm, cd16 groeide het ei naar 20mm. Baarmoederslijmvlies groeide goed mee en was 7mm. De gyn dacht dat het sowieso zou gaan springen. cd17 heb ik (dacht ik) mijn eisprong gevoeld, hoofdpijn, gevoelige tepels, steken ect.
    Heb verder niet getemperatuurd of ovulatietesten bij gehouden, de gyn raadde dat af. Afgelopen weekend cd22 twee dagen lang licht bloedverlies gehad met slijm.
    Heb nu gisteren op cd24 mijn progesteron waarde laten testen, vanochtend uitslag gehad en de waarde was 0.5! Onwijs laag dus!! Ben zo verdrietig. De gyn liet mij weten dat het alle kanten op kan gaan en ik menstruatie/zwangerschap moet afwachten tot cd35 en wanneer dit beide uitblijft nieuwe ronde moet ophogen naar 100mg Clomid.
    Hoe kan mijn progesteron waarde zo laag blijven terwijl er wel een ei groeide en baarmoederslijmvlies de goede dikte was? Is dit makkelijk te verhelpen in de volgende ronde?
    Dank alvast!!

6. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Sorry dat ik er even op inhaak, maar ik heb hetzelfde.

Ik voelde de groeipijn van het eitje, temp ging omhoog, ovulatietesten sloegen positief uit en ook de lh piek was te meten in mijn bloed.
    Had een mooi follikel op de echo, dacht dat het eitje gesprongen was en kreeg alle pms klachten die er waren.
    Progesteron kwam terug met een waarde van 1.
    Geen eisprong dus.
    Mijn gyn zei dat als ik zelf mooie follikels aanmaak dat ze alleen de eisprong zelf een zetje hoeven te geven, omdat ze anders teveel in de war schoppen.
    Ik heb toen dus pregnyl moeten spuiten en kreeg daarmee een goede eisprong.
    Je zou eens moeten zoeken op persisterende follikels en aan je gyn moeten vragen of hij ook na je eisprong een aantal dagen een echo wil maken.
    De ronde nadat mijn waarde slecht terugkwam heeft mijn gyn dat ook gedaan en het bleek dat de follikel doorgroeide tot 25mm en daarna een cyste werd die weer de ronde erna verdween.

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    @Janneke3 Ik heb je een berichtje gestuurd.

8. Janneke3

Janneke3 Nieuw lid

4 apr 2018
    4
    0
    1
    Vrouw

Hi Adrianna,

Fijn om te horen dat je een gelijke situatie hebt gehad. Ik zal de komende 1,5 week moeten afwachten. Daarna wordt mijn menstruatie opgewekt en start ik met Clomid 100mg. Ik hoop zo dat ze mij ook de Pregnyl-injectie willen geven! Hopelijk zit er dan wat meer schot in de zaak..

Dank voor je bericht! Geeft mij weer een positieve boost :)

Groetjes,
    Rianne

9. Adrianna

Wacht het de volgende ronde af en vraag of de gyn iets langer met je wil meekijken.
    Het schijnt met clomid ook vaker te gebeuren dat de eisprong hapert of niet gebeurt.
    Hopelijk krijg je snel meer duidelijkheid!

10. Popie

Popie Bekend lid

15 nov 2015
    625
    119
    43
    Vrouw
    @Happygolucky
    Ik moet morgen en maandag ook progestron prikken.
    Maar dat heeft de arts voor mij uitgerekend.

Ik weet niet wanneer je laatste mesntruatie was

11. Happygolucky

Happygolucky Bekend lid

10 sep 2017
    544
    322
    63
    Vrouw
    Ik heb de uitslag binnen, lh was 15 en progesteron van 9. Ze denkt dat ik bij CD 23 late eisprong kon hebben. Maar met een regelmatig cyclus zou ik dan een te korte lf hebben. Ben weggestuurd met wacht maar af... Mijn gevoel en temperaturen en klachten zeggen dat laag progesteron geen toeval is :(

12. Popie

Popie Bekend lid

15 nov 2015
    625
    119
    43
    Vrouw
    Hebben ze niet gezegd wat de waarde zou moeten zijn.
    Ik heb ook geen verstand van die progestron weet ook niet wat een goede waarde moet zijn.
    Ik hoor morgen wat mijn waarde zijjn
    Ben benieuwd

13. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Je progesteronwaarde moet minimaal 20-30 zijn op dag 5-7 na je eisprong. Zit je daaronder, dan heb je geen of geen goede eisprong gehad. Een waarde van 9 te laag, ben ik bang.

14. Happygolucky

Happygolucky Bekend lid

10 sep 2017
    544
    322
    63
    Vrouw
    Dank, ja klopt is te laag. Ik heb iig geen eisprong gehad. Dokter neemt nog contact op :(

15. Adrianna

Hopelijk krijg je snel je doorverwijzing en zien ze waar het dan ‘mis’ gaat.

16. Happygolucky

Happygolucky Bekend lid

10 sep 2017
    544
    322
    63
    Vrouw
    Er wordt nog een keer geprikt in komend cyclus :) om er zeker van te zijn. En vind ik oké. Als dan nog niet klopt is verwijzing gelijk aan de orde.

17. Janneke3

Janneke3 Nieuw lid

4 apr 2018
    4
    0
    1
    Vrouw

18. Janneke3

Janneke3 Nieuw lid

4 apr 2018
    4
    0
    1
    Vrouw
    Hi Adrianna,
    Vorige week een echo gehad en heb inderdaad geen eisprong gehad de vorige cyclus. De gyn had het ook over een persisterende follikel, wat wel vaker voorkomt met Clomid. Zit nu aan een 7 daagse Duphaston kuur en ga dan naar Clomid 100mg. Mijn gyn geeft helaas geen Pregnyl/Ovritelle injecties samen met Clomid. Dat geven ze alleen als ik volledig over moet gaan naar injecties. Ze zal volgende ronde wel vaker een echo doen om me langer in de gaten te houden.
    Hopelijk doet Clomid 100mg meer dan 50mg. Is het zo dat ik nu iedere maand kans kan hebben op persisterende follikels? Of kan dit ook heel goed eenmalig zijn geweest?
    Dank alvast!!

19. Adrianna

Het kan eenmalig zijn inderdaad, maar het kan ook elke ronde of sporadisch zijn.
    Ze zou als gyn eigenlijk moeten onderzoeken of je het zonder clomid ook hebt, want pregnyl in een natuurlijke cyclus zonder medicatie kan prima namelijk en daarvoor hoef je niet volledig over op injecties.
    Ik had zonder medicatie persisterende follikels en heb in een natuurlijke cyclus pregnyl gehad.

Deel Deze Pagina