Hoi, Ik ben bijna 23 weken zwanger. Sinds 2 dagen heb ik al last van buikkramp aan beide kanten van mijn buik. (gisteren is het na een uurtje weggetrokken, maar nu begint het opnieuw). Ik heb dan wel ontlasting, maar het is behoorlijk pijnlijk in de buik. Ik ga al tijden niet erg makkelijk naar de wc, maar de laatste tijd valt dit behoorlijk mee. Zijn dit mijn darmen die in de verdrukking komen door mijn baarmoeder? Of is het toch bandenpijn (ik begin aardig te groeien de laatste weken) Of moet ik me toch zorgen gaan maken? Alvast bedankt!
hoi Chacha, waarschijnlijk is het een combinatie van je darmen en bandenpijn. Beiden geen redenen om je zorgen om te maken. De baarmoeder groeit goed in deze periode en dat voel je aan je banden. Ook zijn je darmen de hele zwangerschap aan het rommelen door de hormonen. Meestal geeft dat obstipatie, soms diarree, maar vaak wisselt het elkaar een beetje af. Blijf in beweging, zorg dat je voldoende vocht binnenkrijgt en eet gezond. Neem ook je rust als je lichaam dat aangeeft. En geen zorgen, dat is niet nodig! Mirjam