Geen bezoek/telefoontjes willen na de bevalling

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door GP0910, 18 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maryelle

    Maryelle Actief lid

    10 feb 2015
    294
    129
    43
    Vrouw
    Hoe kan het toch dat er zoveel mensen zijn die menen maar overal recht op te hebben. Het is jullie bevalling en je bent aan precies niemand ook maar enige verantwoording schuldig over het hoe en wanneer jullie besluiten familie en vrienden te informeren.

    Persoonlijk had ik ook niet vooraf al gemeld dat jullie wat tijd willen nemen om eerst bij te komen maar had ik het gewoon zo op zn beloop gelaten. Als iemand dan achteraf in discussie wil is het heel jammer maar dan had je nu die stress niet gehad. Ik zou zeggen laat het los en blijf dicht bij waar jij je goed bij voelt.

    En schoonmoeder zou ik inderdaad niet eens laten weten dat het begonnen is, hoezo moet zij er ineens bij. Ik hoop dat je de laatste momenten nog wel kunt genieten en dat jullie de bevalling en eerste periode lekker rustig als gezin in kunnen gaan zonder druk van anderen!
     
    Zonnestralen en Vero0504 vinden dit leuk.
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    Voor de eerste dagen erna kan ik me ook zeker die toegevoegde waarde van rust indenken. Zeker als je voor t eerst met bv gaat starten of het je eerste kindje is.

    Bij ons was t ook geen stormloop, gewoon op de kaart gezet dat als ze langs wilde komen mn man ff moesten appen e (mijn oma kan niet appen maar die belt dan wel). Daarmee zorgden we dat we niet op de meest onmogelijke tijden een rinkelende telefoon hadden (als je baby in bad hebt enzo) en ik kon mn rust pakken.
     
  3. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.196
    113
    Qua rust zeg ik ook ja. Maar partner + 1 persoon = 5 dagen voor alle kinderen kind6 (nee, geen plannen, puur theoretisch) zouden kunnen zien.
    Bij kind5 hadden we ook corona regels maar op de kraamafdeling wel soepeler zodat eigen gezin op 1 dag kon. Bij ons zeiden ze "eerst 2 kindjes, daarna wisselen voor andere 2 maar wel alle 4 zelfde uur". Was daar wel blij om. Al was dat avhteraf niet nodig en was ik zo weer thuis. Maar het gaf rust dat in geval van keizersnede ofzo de kinderen niet dagen moesten wachten of er gekozen moest worden welke volgorde
     
  4. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.196
    113
    Herkenbaar.
    Ging ze ook laatste weken onbenullige berichten sturen wat ze daarvoor niet deed? Wij werden echt "gestalkt". Werden ze ook nog pissig dat "laatst online" niet meer zichtbaar was o_O
     
    Miekje86 vindt dit leuk.
  5. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.588
    10.779
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Ja deed ze ook. Alleen ik reageerde dan bewust gewoon een paar uur niet. Gelukkig is mijn schoonmoeder niet zo technisch dat ze kan zien wanneer je voor het laatst online bent geweest. Dit staat trouwens al jaren bij mij uit.
     
  6. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    hier mocht ik alleen bezoek ontvangen tijdens de bezoekuren en maar 1 persoon. Kinderen waren niet toegestaan.
    Ik vond dat echt vreselijk! Moesten we videobellen om te vertellen dat hun zusje geboren was.

    ot: Ts lekker doen wat jullie willen! Als je er geen behoefte aan heb en een paar dagen wil wachten is dat jullie goed recht.
     
  7. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.551
    6.246
    113
    Doe wat goed voelt voor jullie. Zet de telefoons op niet storen, dan komen de meldingen niet binnen. Je zou een app eruit kunnen gooien dat jullie kind geboren is (pas na lange tijd) en dat jullie heerlijk gaan coconen met z’n drieën(maar nogmaals alleen als jullie dit willen). En ligt de kraamverzorgster in dat jullie geen bezoek willen ontvangen tot jullie er zelf klaar voor zijn. Verder de deur op slot, bel eruit en de gordijnen dicht en dan lekker aan elkaar wennen in alle rust. Jullie kind, jullie regels! Wat een ander vind mogen ze houden.
     
  8. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.484
    113
    Dit, echt!! En ik snap niet zo goed waarom je je zo druk maakt.

    En weet je, hoe vervelend sommige mensen bepaalde ‘interesses’ ook ervaren. Iedereen is alleen maar heel erg enthousiast en wellicht wat gespannen.
    Mijn eerste zwangerschap liep uit op 2 vroeggeboortes. Hoe waardeloos is het, als je opa’s en oma’s moet gaan vertellen dat je wordt opgenomen in het ziekenhuis. Dat 3 dagen later hun kleinzoon is geboren, en 2 dagen later de ander, ze hebben ze nooit vastgehouden, alleen in de couveuse gezien…
    hoe fijn is het toen ik hun ruim een jaar later kon opbellen dat hun kleinzoon op een goede termijn was geboren. Dat ze hem konden vasthouden…

    Nee, ik heb niemand verteld wanneer ik werd ingeleid, ook informeerde ik niemand tijdens de bevalling. Maar daar heb ik van te voren ook geen afspraken over gemaakt. Na de geboortes kon ik niet wachten om de opa’s en oma’s het mooie nieuws te vertellen❤️

    Volgens mij is dit hoe je het ook wilt, en maak je het onnodig ingewikkeld.
     
    Zuul, Felice, chrystel73 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
    Een schoonmoeder die zichzelf uitnodigt voor de bevalling. Ik zou keihard in de lach geschoten zijn en hebben gevraagd of ze die vraag vaker aan mensen stelt.
     
    SAARC en Fruity90 vinden dit leuk.
  10. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.484
    113
    :eek: Met dat gedeelte ben ik het overigens helemaal eens met bovenstaande post, daar had ik niet op gereageerd.
     
    Madelie vindt dit leuk.
  11. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.164
    113
    Nou inderdaad, iemand die zichzelf uitnodigt, dat kan toch echt niet.

    Verder zou ik er gewoon niet teveel woorden meer aan vuil maken. En bellen of appen als het begonnen is, is al helemaal niet nodig. Ze horen het wel als het achter de rug is, hoor.

    En aan de andere kant, bekijk het ook even vanuit het gezichtspunt van de opa's en oma's in kwestie: zij vinden het megaspannend en leuk dat er een kleinkind geboren wordt en ze staan te trappelen om het te komen bekijken. Ik vind het ook wel een beetje moeilijk doenerij om dan heel krampachtig het een paar dagen geheim te houden, zodat jullie toch maar vooral niet gestoord worden in je coconnetje. Je kunt het toch laten weten als het geboren is, ze kunnen even een half uurtje langskomen om te kijken en dan een of twee dagen later nog eens. Zo hebben jullie echt wel je rust en kunnen de oma's en opa's genieten van hun pasgeboren kleinkind. En als je het moeilijk vindt om ze weg te sturen, dan spreek je vooraf af met de kraamhulp dat er na 3 kwartier echt iets dringend met jou of de baby moet gebeuren, waardoor ze niet kunnen blijven en dan stuurt de kraamverzorgster ze wel vriendelijk doch dringend het bos in.
     
    Minoesje, Kolibrie, Felice en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.283
    11.976
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad!
     
    Felice vindt dit leuk.
  13. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
    Mee eens. Familie kijkt ook uit naar de geboorte van een kind. Zou het nogal apart vinden pas na een paar dagen te horen dat een kind is geboren. Dan ook niet gek opkijken als mensen afhaken en denken, nou doei, dan kom ik ook niet langs. Zou het net zo raar vinden als een familielid zou komen te overlijden, de partner denkt nou ik wil dit moment even zelf met de overledene hebben dus ik stel de rest van de familie over een paar dagen pas op de hoogte.
    Hoe iemand kraambezoek inricht moet diegene zelf weten, maar wat is er mis met even een telefoontje een aantal uren na de geboorte om de rest van de familie ook te verblijden?
     
    Felice, Zxcvb, Sado en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.882
    4.154
    113
    Ik denk dat het uitmaakt hoe je familie is en ook hoe je zelf na de bevalling bent. Zelf waren we na de bevalling super trots en wilden we onze baby graag laten zien.
    Bij beide kinderen moest ik 24 uur in het ziekenhuis blijven en 3 uur na de bevalling zijn mijn ouders gekomen, echt hooguit een half uurtje en de volgende dag mijn schoonouders.en mijn zus.
    Voor de rest stuurden we iedereen gewoon een appje.
    Ik vond het na de bevalling ook fijn om even met mijn moeder en zus te kunnen praten. Het was voor mij een nogal overweldigend iets.
    De rest van het bezoek interesseerde me niet zo. Dat kun je ook prima weigeren lijkt me.
    Dus mijn advies zou zijn: stel de volgende dag iedereen op de hoogte, evt met fotootje. Zeg dat je geen kraambezoek wil. Laat de ouders kort kijken en zet ze de deur uit als ze te lang blijven. Dat deed de kraamverzorgster bij ons.
     
  15. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.036
    3.117
    113
    Tot op zekere hoogte snap ik dat zeker! Vooral bij de eerste.

    Wij hebben bij de eerste de opa's, oma's en broers en zussen gebeld, de rest van de vrienden en familie geappt. Bij nr 2 en de rest hebben alleen de opa's en oma's gebeld, de rest via de app. Fotootje, tekst (waarin je dus kan zeggen vanaf dan en dan ontvangen we bezoek).
    Bij de eerste hebben we het vroeg gemeld (s nachts bevallen, om 7u mensen bellen) en vond ik het bezoek dat dan in grote getale komt best overweldigend. Ben nogal iemand die snel over dr grenzen heen gaat (tot 2230u met kraambezoek zitten of 3 op een dag bv).

    Overigens van niemand iets negatiefs gehoord.
     
  16. Basisuil

    Basisuil Fanatiek lid

    25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Ben vooral heel benieuwd hoe het nu met ts gaat en of de familie al bij gedraaid is?

    Ik informeer niemand als ik ga bevallen, tenzij ik dat zelf wil.
    Houd normaal met alles en iedereen rekening, behalve dan.
    Bij de 2e wel mn moeder op de hoogte gebracht omdat m'n oudste naar haar ging. Ook aangegeven dat we wel zien hoe en wat.

    Wbt je schoonmoeder, ze is gek :|
    Hoe durf je! Doe even heel gauw normaal.
    Het is JOUW bevalling, dus JIJ bepaald! :)
     
  17. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.552
    7.367
    113
    Dit ja.
    Je houdt het toch niet geheim ... Tenminste, bij ons in de buurt hebben de mensen in de buurt al gauw in de gaten dat er een verloskundige of kraamhulp in huis is. Dus tsja, dan weten de buren het nog eerder dan de opa's en oma's, dat wil je toch ook niet, dat ze het bijv. van één van jouw buren hoort in de supermarkt: gefeliciteerd oma! Wat is het geworden?
    En dat je (schoon)moeder nog van niets weet ...
     
    Zxcvb, Zuul, chrystel73 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Novi

    Novi Niet meer actief

    Ik zie niet echt in waarom je van te voren aan zou geven wat je wensen na de bevalling zijn. Je weet helemaal niet wat je daarna gaat willen. Dus lekker op z'n beloop laten zou ik denken. Ik begrijp wel dat oma gekwetst is dat je zegt dat ze pas na een paar dagen te horen krijgt dat ze een achterkleinkind heeft. De meeste trotse ouders willen het nieuws meteen wereldkundig maken als hun kind er is. Dus als je van die norm afwijkt kun je wel verwachten dat mensen het raar vinden. Uiteindelijk moet je doen wat voor jullie goed voelt, maar dan kun je niet verwachten dat iedereen enthousiast reageert. Het zijn mensen die om jullie geven en ook benieuwd naar de baby zijn.
     
  19. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.372
    560
    113
    Vrouw
    Onze eerste is om 3 uur geboren en we hebben rond 4 uur de naaste familie gebeld. Daarbij aangegeven dat we nog niet wisten wanneer we naar huis mochten en we ze op de hoogte hielden.

    Uiteindelijk waren we rond 8 uur thuis dus zijn de opa en oma nog even langs geweest.

    Bij de 2de had ik een geplande inleiding waarvan de opa en oma's de datum wel konden inschatten maar we hebben hem niet gedeeld. Uiteindelijk is hij om half 2 geboren. Ik heb toen mijn ouders en zus gebeld en mijn man zijn ouders ochtends.

    Ik snap de reactie van je schoonmoeder wel. Zij kijken ook uit naar de geboorte van jullie kleine. Snap dat je der niet op de hoogte stelt als t begint maar als de kleine geboren is dan zou ik wel het laten weten.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  20. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Wat een moeilijk gedoe zeg. Jij hoeft verder niets.

    Als de bevalling begint informeer je verder niemand. Jullie zetten je telefoon op vliegtuigstand en houden je bezig mey belangrijker zaken.

    Na de bevalling komt er enorm veel op je af. Controles van de baby, jij moet verzorgd worden en douchen borstvoeding geven etc. Daarbij wil je geen belangrijke informatie van de arts, verloskundige of kraamzorg missen omdat je aan het telefoneren bent. Ook is een baby na de geboorte vaak erg actief om daarna pas in slaap te vallen.

    Als alles weer rustig is stuur je een leuke foto (schone baby met lachende papa en mama) en bel je daarna alleen de belangrijkste mensen. Dus je ouders en siblings. Wellicht een vriendin. Verder hoef je niemand te bellen.

    En voor jullie is dit natuurlijk het belangrijkste moment ter wereld. Voor anderen is dat toch een stuk minder. Mensen komen echt niet massaal onaangekondigd aan de deur. Zet op het kaartje jullie telefoonnummer en de tekst "graag bellen om te komen kijken".
     
    Zxcvb vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina