Goedenavond dames, Ik heb een zoon van drie weken en een paar dagen die ik momenteel volledig borstvoeding geef. Heb tot nu toe maar 1 keer gekolft omdat me zoontje in de nacht vaker wakker wordt en zoekt naar voeding. Op deze manier kon ik even doorslapen terwijl papa het flesje geeft. In de nacht zijn me borsten erg vol, deze drinkt hij dan ook weer goed “leeg”. Als hij bijvoorbeeld 01.00 drinkt dan kan hij makkelijk om 02.30 weer komen. Ook dan (02.30) zijn me borsten weer vol en drinkt hij ze leeg.
Oeps... er ging iets mis. Anyway... Nu ben ik dus van plan om te kolven zodat ik er wat johannesbroodpitmeel doorheen kan mixen. Wel de bio versie, omdat dit de darmen minder van slag brengt (heb ik me laten vertellen). Heeft iemand hier ervaring mee? Gebruiken jullie ook johannesbroodpitmeel, welke dan? Vanaf hoe oud gebruikte jullie dit? En hoe zouden jullie dit oplossen. Het is namelijk zo dat hij overdag niet zo vaak komt waardoor ik overdag best vaak met gespannen borsten loop. Nou, ik hoor het graag van jullie.
Jbpm wordt gebruikt bij reflux, maar is achterhaald. Ik zie niet in waarom je dit wilt geven? Vanaf 4 maand zou je eventueel rijstebloem door een fles kunnen doen, maar dat is bijvoeding en dat wil je eigenlijk liever niet voor de 6 maanden omdat je de darmen dan pas rijp zijn voor bijvoeding. Jbpm is ook een vorm van bijvoeding. Tot er echt goed vaste voeding gegeten wordt, zie je het liefst minimaal 8 tot 13 voedingen per dag, meer mag ook. Nachtvoedingen zijn voor je productie heel belangrijk en ook voor de hersenontwikkeling. https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/269-waarom-vaak-voeden-belangrijk-is https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/128-nachtrust-voor-moeder-en-baby
Ik was er helemaal niet van op de hoogte dat het voor reflux gebruikt word. Ik heb het advies van de verloskundige gekregen nadat ik mijn verhaal had gedaan. Volgens haar zou het de voeding dikker maken zodat hij sneller/langer vol zou zitten en waarschijnlijk niet zo vaak ik de nacht wakker zou worden. Ik dacht er zelf aan om gewoon overdag te kolven. Maar de verloskundige raadde mij dit af omdat ik dan alleen maar zou zorgen voor overproductie. Probeer er een balans in te vinden, want rondlopen met (best pijnlijke) harde borsten is ook niet echt fijn. Maar wil natuurlijk gewoon het beste voor me zoontje. Zal ook even de bijgevoegde linkjes openen en bekijken.
In de nacht wakker hoort er nou eenmaal bij. Ook wordt kolven in de eerste 6 weken afgeraden omdat de productie dan nog moeten worden afgestemd. Als je echt veel last hebt van te volle borsten kun je het beste een lactatiekundige inschakelen om met je mee te kijken.
Ja vind het in de nacht wakker worden om te eten ook niet echt een probleem. Eerder dat me lichaam denk ik het idee krijgt dat ik dan de gehele dag om de ongeveer twee uur weer supervolle borsten moet hebben. Omdat dat in de nacht dus wel moet. Gelukkig heb ik deze week nog een afspraak met een lactatiekundige. Wilde dus al beginnen met het kolven, maar dan kan ik beter even wachten tot na me afspraak.
Om de twee uur voeden is heel normaal. Maar wel vervelend als je borsten dan echt pijnlijk zijn. Voor nu kun je op zo'n moment het beste even de druk eraf laten lopen met de hand. Tenzij je echt hele pijnlijke plekken hebt. En je mag altijd aanleggen om lekker te laten drinken, te vaak drinken kan niet (aan de borst).
Kan je overdag niet gewoo vaker voeden? Moedermelk bevat specifieke enzymen die zich niet laten indikken. Als jbpm al zou helpen voor verzadiging, dan niet bij bv.
Ja dat ben ik vanaf morgen dus van plan. Om hem gewoon wakker te maken en borst te geven. Wilde het eerst niet doen omdat ik ergens denk dat hij ook gewoon zijn slaapje nodig heeft (om te groeien en alles). Maar even aan de borst zal ook niet superveel kwaad doen (denk ik). Vroeg me ook af of ik dat ook niet zorg voor overproductie. Hahah zoveel vragen voor de lactatiekundige. En super dat ik hier ook nog terecht kan voor tips e.d.
Ohww weer wat nieuws geleerd! Gewoon mondje open en tepel erin? Zuigt hij dan vanzelf en zal hij zich dan niet verslikken. Sorry voor de vele vragen hoor, moet het allemaal nog onder de knie krijgen.
Ach, we moeten allemaal leren Wanneer je baby in een lichte slaapfase is (meer bewegen, meer geluid), kan je hem rustig bij je nemen en je tepel aan zijn neusje brengen, eventueel er een beetje mee 'kietelen'. Meestal hapt je baby dan vanzelf wel aan. En ze drinken dan heerlijk rustig, niets verslikken.
Hier nog een mooi artikeltje over de hongersignalen, die worden elke drie kwartier afgegeven. Op zo'n moment kun (en mag) je altijd aanleggen. https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/280-hongersignalen