Beste Heidi, Ik wil je graag een vraag stellen. Ik voed mijn zoon van 2 jaar en 2 maanden nog steeds, voor het slapen gaan 's avonds en als ik niet werk ook 's middags, en 's nachts op verzoek. Soms ook overdag nog tussendoor, bijvoorbeeld bij pijn, moeheid, etc. Ik moet voor mijn werk (i.v.m. avond/nachtdiensten) regelmatig 1 of enkele dagen weg. Het gaat om eens per 2 maanden 3 dagen en 3x per maand 1 nacht. Mijn vraag: tot wanneer is het nog noodzakelijk om te kolven? En hoe vaak zou ik nog minimaal moeten kolven? En is het voor de productie beter om vaker te kolven met deze leeftijd/borstvoedingsduur of maakt dat eigenlijk ook niet meer uit? Ik wil wel graag langer door blijven voeden; het is niet de bedoeling om af te bouwen. Bedankt voor je antwoord!
Hoi, Ik vermoed dat je kindje na twee, drie dagen gewoon nog bij jou zal willen drinken hoor! Het hoort zo bij zijn leefwereldje. Soms zijn kindjes wat afwijzend, maar zonder dwang en met prettig samenzijn komt dit vaak heel goed. (denk ook aan samen badderen, douchen, slapen) Dan: kolven: wanneer je niet wilt afbouwen is het wel verstandig signaal aan je lichaam te blijven geven. Zorg dat je kunt kolven, je wilt ook niet met vervelende spanning op je borsten rondlopen Veel succes!