Ik heb ook beide keren flesvoeding gegeven zonder commentaar van mijn vk. Bij Lisa had ik tabletjes gekregen voor de stuwing tegen te gaan. Bij Tim niet. Sjeeeee dat heb ik geweten. De 3 dag kreeg ik ontzettende stuwing. Met koorts en de bibberitis erbij! Wow wat deed dat zeer zeg. Het lijkt net of je borsten op springen staan. Ze zijn ontzettend warm en voelde erg pijnlijk. Maar desondanks zou ik toch bij een 3de (die er niet komt hoor) weer FV geven.
ik heb het twee weken borst voeding gegeven bij mn zoontje maar ik zat de heledag te voeden...bij elk piepje dacht ik o hij heeft honger....en ben ook niet het type wat dat met mensen erbij wilde doen (kraamvisite) dus ik ben toen gestopt want werd er chagerijnig van. het voordeel van fles voeding je weet wat hij binnenkrigt....en vooral met een eerste kindje je moet het nog allemaal leren mij gaf het rust.
1. als mama heb je het recht zelf te beslissen of je de borst of fles geeft 2. er zijn vrouwen die geen melk aanmaken, das dus ook fles 3. flesvoeding is speciaal voor baby's ontwikkeld, en zelfs volgens leeftijd 4. moest flesvoeding niet goed zijn voor baby's, dan bestond dat niet eens Voor je gevoel gaan meid, doen waar je je goed bij voelt
Ik weet niet hoe dat in Nederland is, maar hier in België wordt je vlak na de bevalling, of indien mogelijk zelfs vlak ervoor, gevraagd of je borstvoeding wil geven of niet. En wil je dat niet, geeft de verpleegster of vroedvrouw je 2 pilletjes die ervoor zorgt dat de melk niet aangemaakt wordt. Zo bestaat de kans niet op stuwing e.d.
De eerste paar dagen drinkt je kindje colostrum dat al tijdens de zwangerschap aangemaakt wordt. Door het zuigen aan de borst wordt er een seintje naar de hersenen gezonden waardoor de melk aangemaakt wordt. Leg je de baby niet aan, houdt het na het colostrum op zeg maar. De aanmaak van melk is een kwestie van vraag en aanbod. Hoe meer je in het begin aanlegt, hoe sneller de melkproductie op gang komt. Vind het wel bijzonder om te lezen dat er vk's zijn die zo voor de bv zijn... Ik kreeg laatst juist klachten van vriendinnen die bv gingen geven maar waar het kindje in het ziekenhuis bijgevoed werd met kv. Zonder dat zij toestemming hadden gegeven. En waardoor de bv dus minder goed op gang kwam. Ik vind dat ook niet kunnen, je gaat toch niet iemands kind tegen de wensen van de ouders in bijvoeden!
Ik ga zelf wel borstvoeding geven, maar het is nog altijd je eigen keuze hoor, wat je wil! En met flesvoeding is echt niets mis. Mijn zoon heeft een week bv gehad, en toen was ik er klaar mee.. het liep voor geen meter, dus overgegaan op fles. Bij mijn dochter lukte het wel en heb ik vijf maanden bv gegeven. Nu ga ik weer bv geven.. maar mocht dat niet lukken of is zij of ik niet tevreden, ga ik gewoon over naar fles. Hou je vast aan je keuze.. het is jouw lijf en jouw kind, en jij bepaalt! En dat je fles wil gaan geven zegt echt NIET dat je daarom een slechte moeder bent!
Ben ook meteen met flesvoeding begonnen. Bij de 1e heb ik wel borstvoeding gegeven maar na een paar weken toch overgestapt naar flesvoeding. Voelde me er niet prettig bij. Ideaal die flesvoeding. Onze kleine komt 's- nachts nog dus mijn partner geeft om 22.30 de fles en ik doe de nachtvoeding. Kunnen we allebei toch redelijk wat uurtjes slapen. Ik voel me niet schuldig dat ik direct flesvoeding ga geven. Ben dan ook blij dat ik m'n eigen denkwijze heb aangehouden ondanks alle adviezen en opmerkingen om toch borsvoeding te gaan geven. Onze kleine is gezond en groeit als kool dan is het goed toch. Silly
Borstvoeding is geen simpele klus... Bij mijn eerste zoon heb ik het 2 maand uitgehouden, had last van oververmoeidheid en de melk stopte daardoor. Bij mijn tweede zoon ging het helemaal niet goed: reflux, om het uur-anderhalf uur drinken, alles eruit, ik had tevéél melk door dat constante aanleggen en hij zoog me leeg (daarmee wil ik zeggen: alle energie uit mijn lichaam, vermoeidheid tot gevolg en stoppen van melkproductie). Bij hem heeft het 3 weken geduurd. En toch ga ik terug voor bv deze keer, wat het kleintje heeft binnengehad, heeft het dan toch maar lekker binnengekregen. Enkel lastig voor naweeën, daar heb ik vaak voor op mijn lip moeten bijten om het niet uit te gillen
Nu ik al jullie antwoorden heb gelezen, ga ik me zeker niks meer aan trekken van de vk en idd fv is er niet voor niks en als het niet goed zou zijn voor de baby zou het niet eens gebruikt worden. hartstikke bedankt allemaal xxx Ramona
Tuurlijk ben je dan geen slechte moeder. Bij Piet wilde ik eerst ook niet. Toen heb ik me om laten kletsen door mijn vriend en ben ik het gaan proberen. Binnen 2 dagen lagen heel mijn tepels open en kreeg ik aan beide kanten fikse borstontsteking, waardoor ik heel mijn kraamtijd in een koortsdelirium doorgebracht heb. VRESELIJK! Bij een volgend kindje begin ik er niet meer aan. Mijn boobs zijn voor de sier en niet voor intensief gelebber!
Ik vind niet dat je een slechte mama bent als je geen borstvoeding geeft hoor. Dat is een vrije keuze. Persoonlijk ga ik het niet proberen maar alle respect voor mama's die het niet zien zitten hoor! 'k vind niet dat al dan niet borstvoeding geven, een criterium om iemand een goeie of slechte mama te vinden... Knuffel
Hoi Hoi, Ik vind het persoonlijk kort door de bocht als mensen zeggen of denken dat je een slechte moeder bent als je geen borstvoeding gaat geven. We leven in een maatschappij waarin iedereen een eigen keuze heeft...dus mijn tip; doe wat je zelf wil en doe je ding! Liefs Najet
Ja lekker Maisy, je moet dan ook wel mee-quoten wat erboven staat he? Zo kan ik ook iemand afzeiken... Ik had met grote letters erboven staan dat ik vreselijk ziek ben geweest in mijn kraamtijd door borstontsteking en ik dat een volgende keer niet meer mee wil maken. Dáárom dus geen BV meer voor mij en zijn ze bij mij alleen nog voor de sier. Sjongejonge zeg...
Ik vind als je borstvoeding associeert met gelebber een beetje apart, sorry, ik snap echt wel waarom je geen borstvoeding gaat geven maar "gelebber" ? Als ik had gezegd dat ik geen flesvoeding meer geef om een bepaalde reden en dat ik dat gelebber aan de fles niet meer wil dan komt dat toch ook raar over, je woordkeuze stoort me een beetje, mijn kindje "lebbert" niet aan mijn borst!
Oké, dat kan misschien in het verkeerde keelsgat geschoten zijn, dat gelebber, maar het ging om het feit dat bij mij BV niet ging en het meer frutten met de tepel was dan dat er wat uitkwam. Voor die woordkeuze bied ik mijn excuses wel aan, maar ik vind het niet eerlijk dat er maar half gequote wordt waaróm ik geen BV meer wil geven.
Nou ik had er idd bij kunnen zeggen wat ik ermee bedoelde, mijn excuses daarvoor ik ging er een beetje van uit dat je dat wel snapte, maar goed, tis opgelost! Het ging mij overigens niet erom dat je geen borstvoeding geeft hoor, ik ben niet voor of tegen borst of fles.