hallo damens, ik heb een vraagje ik heb om bepaalde redenen besloten dat ik geen borstvoeding ga geven . Mijn vraag is hoe zit dat na de bevalling,nou las ik ergens dat je een spuitje of pilletje krijgt om de melkproducktie te stoppen is dat waar ? En hoe zit het met de stuwingen is dat erger als je geen borstvoeding geeft ? ik ben erg benieuwd wat jullie antwoorden zijn .. liefs
Er zijn wel medicijnen waardoor de borstvoeding sneller terugloopt/amper op gang komt, maar dat wordt niet zo vaak gebruikt. Meestal is het even een paar dagen stuwing, en dan gaat het al snel weer over. De bijwerkingen zijn vaak heftiger dan de stuwing zelf. Dit vond ik op internet: Eventueel gebruik je speciale lactatieremmers. Deze zorgen ervoor dat het hormoon prolactine (tijdelijk) niet meer wordt aangemaakt. Dit hormoon is verantwoordelijk voor de aanmaak van moedermelk. De effectiviteit van deze middelen staat niet vast en ze kunnen hevige bijwerkingen hebben. Zodoende schrijven maar weinig huisartsen zo'n middel voor. Het middel Dostinex heeft dan de voorkeur,omdat de bijwerkingen minder heftig zijn. (bron: http://www.borstvoeding.com/aanverwant/ ... #kraamtijd)
ik heb wel last gehad van stuwingen maar niet dat het enorm zeer doet of enorm vervelend. Ik kreeg er niks voor.
ik heb dag 3 en 4 stuwing gehad en toen was het al weer over... heb er ook niks voor gehad en vond het eigelijk wel meevallen
Ik had op dag 6 en 7 last, maar ook niet echt veel. Ik had de witte kool al in huis om te koelen, maar was niet nodig (gekneusde koolbladeren schijnt te koelen).
Volgens mij geven ze je niets hoor. Ik had duidelijk aangegeven dat ik fv wilde gaan geven maar ik heb ook niets gehad. Achteraf maar goed want na 3 dagen ben ik alsnog overgestapt op bortvoeding
ik heb ruim 2jaar geleden wel een pilletje ervoor gehad dostinex idd heb nergens last van gehad ook niet van stuwing of iets
Er worden niet vaak die medicijnen gegeven omdat er redelijk veel negatieve bijwerkingen aan kunnen zitten. En een beetje stuwing overleef je wel hoor .
ik heb geloof ik ook de 3de en 4de dag erge last gehad van stuwing. niet zo erg dat ik er wat voor moest nemen (paracetamol). mn kraamhulp had natte zoogcompressen in een boterhamzakje gedaan en in de vriezer gelegt, die kon ik dan in een washandje doen en erop leggen. ik heb ze niet nodig gehad (omdat ik te eigenwijs was en me niet wilde aanstellen (wat natuurlijk helemaal niet zo was)). ik vond het wel prettig om een hele strakke bh aan te hebben. ik had mn halter bikini aan en zoogcompressen erin. ondanks dat je geen bv geeft lekker je borsten toch wel iets en ik was blij dat ik zoogcompressen had. die heb ik geloof ik gebruikt tot dag 8 ongeveer. de laatste dagen waren het maar een paar druppies die erin zaten. al met al vond ik het erg meevallen. liefs doris
Ik heb er wel behoorlijk last van gehad, 2 daagjes ofzo. en het kwam ook in één keer opzetten. Echt waar, ik dacht dat ze uit elkaar zouden knallen, m'n borsten waren erg opgezet en rood. Ik kreeg er ook koorts bij en voelde me grieperig. Mijn kraamhulp vertelde dat de stuwing ongeveer max. 10 uur kon duren (als je geen borstvoeding geeft) en dat de stuwing daarna vrij snel afzakt, (je borsten denken dan:"ok, dan niet") Ik heb er trouwens niets speciaals voor gehad, alleen paracetamol. Zoogkompressen in boterhamzakje uit de diepvries hielp goed bij mij.
Ik heb ook geen borstvoeding gegeven en de derde dag kreeg ik geloof ik stuwing. Adviezen van mijn kraamverzorgster die erg goed geholpen hebben zijn: - Trek een strakke bh aan, en houd die ook snachs aan (gelijk na de bevalling). - vul een boterhamzakje met APPELstroop en leg dit in de vriezer. Het appelstroom wordt koel maar bevriest niet. Als je erg last krijgt van je stuwing leg je dit zakje in een washandje op je borst. Omdat het niet bevroren is, kun je het lekker naar je borst vormen. Echt heerlijk! - Laat geen warm water over je borsten stromen....hierdoor maak je het alleen maar erger doordat je bloedvaten op gaan staan.... En voor de rest.....stuwing voelt niet heel prettig, maar is zat te doen...
meiden bedankt voor jullie antwoorden ,ik ben blij om jullie ervaringen te horen en ga dus ook echt niet om die medicijnen vragen nu .. ik heb nog 1 vraagje mijn borsten zijn nu al 2 cups gegroeit hoe moet ik het zien na de bevalling zijn ze dan weer 2 cups groter ? dat ik nog een grotere bh moet inslaan .. liefs
Waarschijnlijk zijn je borsten de dagen dat je stuwing hebt nog wel wat groter dan ze nu zijn, maar dan is juist een wat strakke beha beter. Dus ik zou het gewoon bij de beha's houden die je nu hebt. Een maatje groter is evt ook nog snel genoeg gehaald mocht het echt nodig zijn! Of je koopt er een en laat het kaartje eraan zitten en bewaard de kassabon, kan je hem nog terug laten brengen als je hem niet nodig hebt gehad .
Ik heb er ook niets voor gehad. had maar 2 dagen stuwing waarvan het maar een avond echt vervelend was. dus bij mij viel t ook mee. voorraadje zoogcompressen kan geen kwaad
ik heb wel 1 cupmaat grotere borsten gehouden ,maar dat vind ik helemaal niet erg ben er juist blij mee haha
He wat bijzonder, dit heb ik nog nooit gehoord! Wel heel leuk! Dus je kreeg stuwing en bent toen met de bv begonnen?
Ik heb helemaal geen last van stuwing gehad. Na drie dagen kwam het allemaal wat op gang, na negen dagen gingen we naar huis en daarna liep het zo snel terug (elke twee uur kolven op het laatst nog maar 10 ml. per keer), dat ik er na een maandje mee gestopt ben. De stress van het continu zitten kolven, kindje verschonen en eten geven en tussendoor ook zelf nog wat proberen te eten, af en toe een douche... oh ja, dat slapen kwam er zo ongeveer niet meer van.
Ik kreeg direct na de bevalling twee pilletjes om in te nemen, drie dagen later had ik weer normale borsten Ik heb geen pijn gehad