Voorkeur voor fruithap?

Discussie in 'Voeding' gestart door prematuur, 13 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prematuur

prematuur Lid

21 nov 2007
    18
    0
    0
    We zijn 3 weken geleden begonnen met bijvoeding, namelijk een groentehapje.
    Ik maak het vers en tot nu toe heb ik wortel, broccoli, bloemkool en courgette geprobeerd, elke keer 5 dagen dezelfde groente achter elkaar. Hij trekt een ontzettend vies gezicht en na een lepeltje of 5 a 6 heeft hij er genoeg van (begint te mopperen / huilen).

Sinds afgelopen weekend heb ik hem voor het eerst een fruithapje gegeven (geprakt stukje banaan), nou dat was smullen! Binnen een mum van tijd was alles op en hij wilde nog meer! 's Middags met de groentehap begon hij heel enthousiast (hij dacht weer een stukje banaan te krijgen...), maar toen hij merkte dat het groente was begon hij te brullen.

Is dit gewoon een kwestie van doorzetten? Ik kan me nl goed voorstellen dat de zoete smaak van banaan veel lekkerder is.
    Iemand tips om de groentehap wat 'lekkerder' voor hem te maken? Zal een klein stukje aardappel door de groente mengen kunnen helpen? Ervaringen?

2. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Mijn zoontje heeft fruit altijd lekkerder gevonden dan groenten eigenlijk. Fruit kan hij de hele dag door eten als hij de kans krijgt en groenten gaan wat lastiger. Sommigen eet hij wel andere niet. Tja, ik doe er niet veel aan eigenlijk, behalve blijven aanbieden. Geen druk erop leggen.
    Nou moet ik wel zeggen dat hij na het avondeten altijd nog een fles moedermelk krijgt, dus als hij wat minder eet, krijgt hij zo wel zijn voedingsstoffen binnen...

3. Kimos

Kimos Actief lid

13 aug 2007
    475
    0
    0
    Groningen
    Tja lijkt mij wel een kwestie van doorzetten. Anders heb je er straks zo een aan tafel die geen groente wil en daar zit je vast ook niet op te wachten. Is ff vervelend maar moet maar ff.

4. randi

randi Niet meer actief

fruit gaat er natuurlijk altijd beter in dan groente hé :D anders eens proberen om bv brocoli met een appeltje erbij te geven. dit maakt de smaak iets zoeter voor hun en je kan der gewoon bij elke maaltijd iets minder appel indoen zodat hij de smaak langzaam gewoon wordt. is je kind een beetje foppen maar soms moet dat ook eens hé

5. appeltje

appeltje Niet meer actief

Inderdaad blijven aanbieden, veel verschillende soorten groente. Vaak moet een kindje een paar keer iets eten voordat hij het echt lekker vindt. Ik geef 3 dagen achtereen hetzelfde (bij nieuwe groente), omdat ik allergische reacties wil uitsluiten. Ik merk dat hij op dag 2 al iets meer eet en op dag 3 nog meer.

6. appeltje

Oh ja, ken je het boek Opperdepop van AH? Daar staan leuke recepten in. Er is vast iets dat jouw kleintje lust! (wortel-appelhapje)

7. laatje

laatje Fanatiek lid

5 nov 2006
    1.058
    0
    0
    Schoonhoven
    Als je verse groente klaar maakt zou je na het opwarmen een lepeltje flesvoeding (poeder) en een klein beetje water kunnen doen. Dat maakt het wat 'romiger' en zachter van smaak.

8. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Mijn ventje vind zijn groente ook gruwelijk.
    Ik doe er tegenwoorig een gepureerde appel bij dit gaat dan beter en kan hij aan de smaak wennen.

9. appeltje

Ik doe er een lepel moedermelk doorheen, dat smaakt vertrouwd. Hetzelfde kan je inderdaad doen met poedermelk.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.194
    113
    Ik deed er eerst ook een beetje appel of poedermelk doorheen en daarna steeds minder. Nu eet hij alles eigenlijk zonder problemen.

Niet gaan dwingen, dat werkt alleen maar averechts.

Deel Deze Pagina