Onze meid is bijna een jaar. Ik wil dan stoppen met bv. Maar met welke melk ga ik dan beginnen? Halfvol, mager, volle? Iemand een idee?
Tot 4 jaar kun je prima volle melk geven. Kinderen kunnen deze vetten goed gebruiken (daarna kun je beter halfvolle melk) geven. Magere melk is een dieetproduct en dat kan je beter niet geven. Halfvolle melk is ook prima (mocht je dat bijvoorbeeld zelf drinken en geen 'zin' of ruimte hebben om nog andere melk bij te halen). Het is ook een betere optie als je kindje al behoorlijk zwaar is. Volle melk smaakt ook voller en veel kinderen vinden dit lekkerder. Een andere optie is nog karnemelk.
Ieuw, karnemelk. Al vind onze meid dat misschien best lekker. Ik ga dan met de halfvolle variant beginnen, die hebben ze in de supermarkt ook in de bio-vorm. De anderen niet... Thanks!
Wij geven ook halfvolle melk. Dit is ook wat het CB adviseert. De vetten in volle melk zijn niet persé de goede vetten
Ik zou ook gewoon volle of halfvolle melk geven. Ik haal altijd halfvolle melk omdat wij dit zelf ook drinken.
Dat komt niet door zuivel. Dat komt door suikers, junkfood, geen water maar sapjes, geen rijstewafel maar koekjes, dat werk. De vetten in volle zuivel zijn belangrijk voor sterke botten en de ontwikkeling van de hersenen. Peuters krijgen inderdaad te weinig vetten (iki bedoel geen patat..) binnen. Raar dat we zo bang zijn voor vetten enzo, moedermelk is erg vet en vol cholesterol. Als je kindje te dik is, is halfvol een goed alternatief.
Uit onderzoek is juist gebleken dat kinderen van 2 tot 6 jaar teveel foute vetten binnenkrijgen, maar inderdaad te weinig essentiële vetzuren. Dus vetten zijn goed, maar niet allemaal. En degenen in volle zuivelproducten zijn de verkeerde. Je kunt beter margarine en vis geven om te zorgen voor voldoende essentiële vetzuren. Volgens een artikel in het Algemeen Dagblad (9 februari) geven ouders hun kinderen te weinig vet. Uit het voedselconsumptieonderzoek bij jonge kinderen (RIVM, 2005/2006) blijkt dat dat niet voor alle kinderen opgaat. Kinderen krijgen over het algemeen voldoende vet binnen. Wel is het zo dat de kwaliteit daarvan te wensen over laat. Ouders moeten letten op de kwaliteit van het vet dat zij hun kinderen geven. Kinderen hebben namelijk goed (onverzadigd) vet nodig. Dit vet zit vooral in producten als halvarine en vloeibare bak- en braadproducten. Goed vet is belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Verkeerd vet Uit het voedselconsumptieonderzoek blijkt dat 2- tot 6-jarigen te veel verzadigde vetten binnenkrijgen. Deze verkeerde vetten zitten onder meer in volle zuivelproducten, vet vlees en vette vleeswaren, harde margarine, koek en snacks. Geef je kinderen voldoende goede vetten Hoe geef je je kinderen genoeg goede vetten? Vrij eenvoudig: - Besmeer de boterhammen met halvarine. Halvarine levert goede vetten en bevat weinig calorieën. - Gebruik vloeibare bak- en braadproducten. Deze leveren ook veel goede vetten. - Kies bij melk en melkproducten, kaas en vlees(waren) voor de minder vette soorten. Deze bevatten ook minder verzadigd vet dan de vettere soorten. - Koek en snacks bevatten vaak veel verzadigd vet. Geef kinderen daarom weinig te snoepen en te snacken. Brood smeren Voor kinderen van 2 tot 6 jaar wordt dagelijks 25 tot 30 gram halvarine en vloeibare bak- en braadproducten aanbevolen. Uit het voedselconsumptieonderzoek blijkt dat kinderen gemiddeld maar 15 gram van deze producten met goede vetten binnenkrijgen. Veel kinderen kunnen er dus meer van gebruiken. Ditistenpraktijk MarjoLein - Geef je kind goede vetten Volle koemelk vergelijken met moedermelk gaat helemaal niet op. In moedermelk zitten tal van goede dingen voor kinderen. In koemelk helemaal niet. Er is een reden dat je pas na 1 jaar koemelk geeft. Ook het soort vetten verschilt.
Er is een groot verschil tussen verzadigde vetten (in volle zuivel, roomboter) en transvetten (in koekjes, frituur, en margarine). In volle zuivel zitten naast belangrijke vetten ook vitamine A en D (en E) die belangrijk zijn voor groei (botten) en ontwikkeling van hersenen, lever en darmen van je kindje. Transvetten daarentegen zijn bewezen ongezond en schadelijk. Ze zijn de belangrijkste veroorzakers van hart-en vaatziekten. Een kind in de groei heeft verzadigde vetten nodig, een groot percentage van de hersenen bestaat uit vet en het lichaam moet het toch ergens vandaan halen. Bij voorkeur voorkom ik dat dit uit zijn organen is, dus lever is verzadigd vet aan mijn kind
De reden dat je koemelk na 12 maanden (of 10.. geeft) is dat de eiwitten slecht te vewerken zijn voor een mensenlichaam. Daarom begin je ook met zure zuivel zoals yoghurt en/of karnemelk die makkelijker te verteren zijn door de eiwitten.