1,5 jr en fles niet meer willen

Discussie in 'Voeding' gestart door Suusjeuh, 28 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hoi meiden,
    Ons meisje is nu 1,5 jaar, en heeft een koemelk en soja allergie. Ze mag dus geen zuivel, yoghurt, kaas of dat soort dingen. Ze kreeg tot nu toe altijd 2x een fles 150+5 Fr*so pep opvolg"melk", uit de fles omdat de melk gigantisch stinkt en niet lekker is en ze het nooit uit een beker of rietjesbeker heeft willen drinken. Nu weigert ze ineens 's ochtends de papfles. Als er geen pap door zit stopt ze zowizo na 2 slokken met drinken, bij de papfles deed ze dat eerst ook maar toen ik een grotere speen nam, dronk ze toch weer een paar weken haar ochtendfles leeg, daarna nog een boterham en vervolgens de rest van de dag drinken uit rietjes beker en gewone bekers.

Vanmorgen vroeg ik of ze een papfles wou "Nee" thee en brood dan? "Ja". 's Avonds drinkt ze hem nog wel leeg. Maar nu; ze krijgt nu dus maar 150cc "zuivel" op een dag. Rijstemelk, amandelmelk, havermelk wil ze allemaal niet. Fruit en brood eet ze verder voldoende, avond eten en groenten eet ze helemaal niet - tenzij het vlees of gebakken aardappeltjes zijn.

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    En uit een kommetje? Dan zit er meteen meer pap doorheen voor de smaak?

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Nee, helaas, Ze melk is echt niet lekker dus ze eet het ook niet uit een bordje. Vandaar dat we eigenlijk nog steeds een fles geven ipv een bordje pap of een bekertje melk. Overigens van de week pap gemaakt met rijstemelk en dat wou ze ook niet meer na 2 of 3 happen.

4. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier lukt het gelukkig we met de Neocate en en die is ook niet echtte pruimen.. Geen andere tip helaas!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Eet en drinkt ze het echt niet uit een beker of bord?
    Ik ken nl. andere kinderen die dat wel doen met hun neocate.
    Ze zijn niet anders gewend, voor hun smaakt 'melk' nou een maal zo, dat 'smerig' is toch meer een etiket dat wij volwassenen er op plakken.
    Ik vind het naar zwitserse kaas ruiken, en als je 'kaas' denkt i.p.v. 'smerig' dan straal je dat 'het is niet elkker maar het moet' ook minderr uit naar je kind.

6. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Misschien een overbodige reactie hoor, maar wanneer heb je voor het laatst geprovoceerd?
    Of dat een oplossing is weet ik niet, maar het valt te proberen, misschien reageert ze inmiddels minder of niet meer op soja of koemelk en kan je andere producten gaan introduceren...

En haar warme hap (prak), bijvoorbeeld de aardappelen / aardappelpuree, aanmaken met melk?
    (hier geen optie ivm rapley, maar goed...)

En milk/fruit-shakes maken, fruit en melk in de blender, eventueel ijsjes er van maken...

Anders heb ik ook geen ideeën voor je, ons mannetje krijgt neocate en gaat ook steeds slechter drinken, soja provoceren heb ik nog niet gedaan, dus dat gaan we binnenkort doen...
    Koemelkeiwit is hier helaas nog steeds een no-go...

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Thanks, goede tips!
    Provocatie: Soja hebben we 2 maanden terug geprobeerd, ze reageerde op dag 3 erop en is sindsdien vaak ziek geweest dus zitten we niet te wachten op weer een provocatie. Koemelk een half jaar terug maar gezien tussendoor soja niet ging, denk ik dat koemelk ook nog niet gaat lukken. Ik zal van de week eens wat milkshake met rijp fruit gaan proberen, leuke tip trouwens had ik nog niet aan gedacht!

Warme prak met melk gaat helaas niet omdat ze 1) zelf eet - ook rapley gedaan, 2) geen warm eten eet. Tsja, een gehaktballetje of korrel maïs maar daar kan geen melk door.

8. babyproject

babyproject Niet meer actief

Misschien eens de Nutrilon Pepti proberen? Gewoon vanwege een andere smaak. Of misschien iets van diksap erdoor?

Onze meid is nu ook 1,5 en wil sowieso haar avondfles steeds minder. Hoort ook bij de leeftijd.. Maar daar heb jij natuurlijk niet zoveel aan. Overigens wilde ze haar melk ook niet uit iets anders dan de fles. Misschien kun je een beker proberen die ze nog niet kent en waar ze geen sap/thee associaties mee heeft?

Wij zitten trouwens ook niet op de 300 ml zuivel. Als ze de avondfles permanent laat vallen, wordt het echt karig. Alleen toetje en een beetje kaas/smeerkaas. Melk drinkt ze dus verder niet.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Nutrilon pepti is ineens niet meer leverbaar bij onze huisartsenpraktijk ( Apotheekhoudend ) dus ben ik noodgedwongen weer overgegaan op de friso pep. Nu vind ik die zelf minder stinken als nutrilon... Vanmorgen dronk ze ineens wel dr fles leeg, maar de meeste ochtenden niet.. 't is ook wel logisch dat er een leeftijd komt dat ze geen fles meer willen, maarja, moet je zo'n eigenwijsje hebben die dan gelijk helemaal geen "melk" meer wilt drinken... Ik ga morgen eens havermoutpap maken met rijstemelk, dat heb ik vanmorgen zelf ontbeten en smaakte me eigenlijk heel goed!

10. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Misschien kun je sowieso 's avonds dan wat meer melk in de fles doen??? (200cc ipv 150cc of zo, scheelt weer 50cc)
    En verder sluit ik me aan bij de tips van de voorgangers: fruitsmoothie klinkt wel lekker!
    Succes...

Deel Deze Pagina