Geen BV gegeven, ook niet geprobeerd en toch erg trots!

Discussie in 'Voeding' gestart door mamalieske, 28 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Hoi Hoi dames,
    overal zie ik topics over BV en het proberen daarvan voordat je trots mag zijn. Ik erger me er kapot aan eerlijk gezegd.
    Ik heb niet geprobeerd BV te geven, gewoon weg omdat ik het niet mag ivm medicatie en als ik het wel had gemogen.... dan had ik het ws ook niet gedaan.
    Ik voel er niets voor en wil na 9 maanden ongemakken van de zwangerschap mijn lichaam terug (ik heb dus letterlijk 37 weken alle mogelijke kwaaltjes gehad) ook na de bevalling is me niets bespaart gebleven.

    Ik begrijp heus wel dat BV de beste keuze is maar mag je niet eens meer trots zijn als je gewoon weg een leuke lieve zorgzame moeder bent, MOET je perse BV proberen voor je je trots mag voelen over hoe je het allemaal doet of gedaan hebt?
    Ik respecteer ieder zijn keuze maar ik stoor me wel aan dit soort topics eerlijk gezegd.
    Sorry als ik er iemand mee tegen het zere been schop maar het komt me werkelijk de strot uit.
    Tja ik ben nou eenmaal eerlijk en direct :)

    Ook vind ik het vervelend dat FV geen eigen hoofdstukje heeft net als BV
    het is toch ook echt wel meer als een paar schepjes en wat water mixen, ook hier kan je problemen en moeilijkheden hebben die je graag met elkaar bespreekt.... waarom ben je ze ongelooflijk fout als je FV geeft?
     
  2. mvamberenkeenan

    mvamberenkeenan Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    3.135
    0
    0
    Assistent-aangiftemedewerkster
    Assendelft
    Mamalieske, deze mamma is het helemaal met je eens ! Amber is groot geworden op flesvoeding, ze is hardstikke slim, grappig, noem maar op, ze heeft maar 2 dagen borstvoeding gehad ofzo omdat ik zo verschrikkelijk gepusht werd door mijn kraamverzorgster......

    Borstvoeding of flesvoeding, whatever, als je kind maar voeding binnen krijgt !
     
  3. Ien

    Ien Bekend lid

    11 aug 2006
    935
    0
    0
    Hier nog iemand die het helemaal met je eens is. Ik heb ook niet geprobeerd om BV te geven en heb tijdens de zwangerschap ook steeds gezegd dat ik FV ging geven. Waarbij ik steeds het idee had dat ik mezelf moest gaan verdedigen.
    "Goh wat ga je straks geven?"
    "Flesvoeding"
    "Flesvoeding? Geen Borstvoeding?"
    "Nee geen borstvoeding" :rolleyes:
     
  4. Gul

    Gul Actief lid

    27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Dames ik geef zelf bv en ik ben er idd ERG trots op mezelf.
    Ik zal even mijn kant van het verhaal vertellen.
    Voordat jullie overkoken wil ik wel eerst dit zeggen. Ik ben trots opmezelf, maar dit betekent helemaal niet dat IK vind dat jullie niet trots op JULLIE ZELF kunnen zijn.
    Bij mijn oudste had ik gewoon zo van ik wil bv geven omdat dat goed is. Nu hij kma heeft gehad had ik zo van ik wil perse 6 maanden volledige bv geven. Deze keer is het ook moeilijker omdat er nog een kindje van 2 nog rond loopt. En ik moet zeggen ik moet metzelf heel erg pushen om tot 6 maanden door te gaan. Ik heb het idee dat mijn jongste ook kma heeft dus wil straks alle zuivel door sojavoeding vervangen (voormezelf en ik lust niet echt sojamelk) en geen alchohol (al 1,5 jaar onderhand niet). Maw ik moet mezelf heel erg pushen en ik doe nu iedere maand dat ik volledige bv geef, geef ik mezelf een cadeau. (ik heb al een oorbel, een luxe massage behandeling en nog wat meer beloofd). Dus als ik niet trots opmezelf zou zijn, zou ik het persoonlijk niet zolang kunnen uithouden denk ik.
    Ik had voor de geboorte dus al zo van ik wil zolang bv geven als het lukt, punt uit.
    Maar als jullie geen zin hebben om bv te geven om WELKE reden dan ook, dan is dat jullie recht.
    Moet ik dadelijk minder trots opmezelf zijn omdat ik ook eens potjes voeding wil geven?
    Moet ik mss minder trots opmezelf zijn omdat ik mijn kinderen 3 dagen naar de creche breng?
    Moet ik iemand anders oordelen op het feit dat ze hun kinderen niet opvoeden naar mijn maatstaven?
    Iedere moeder heeft recht om trots opzichzelf te zijn al is het alleen maar omdat je 9 maanden je kleintje bij je hebt gedragen :) en natuurlijk de bevalling.

    En trouwens we hebben een kennis die een tweeling had en ze waren (en zijn nog steeds heel erg klein/licht voor hun leeftijd), die wilden helemaal niet drinken. Ze moesten eerst gaan slapen en daarna werd de fles gegeven, want als ze wakker waren deden ze niet drinken. Nou als ik dat herinner denk ik dat ik het idd qua drinken wel makkelijker had als hun.
     
  5. sweetangel100

    sweetangel100 Niet meer actief


    HEEL HERKENBAAR!

    Ik heb het ook niet geprobeerd, en wist al gelijk toen ik zwanger was dat ik FV zou gaan geven. Gelukkig ook geen VK en later GYN die me om probeerde te praten. Ik heb er geen minuut spijt van gehad, zie me zelf nu eenmaal geen BV geven, lijkt me vreselijk... en als je er niet 200% achter staat moet je het niet doen is mijn mening...
    Achteraf gezien moest ik na een maand medicijnen en had ik dan sowieso met de BV moeten stoppen, dus misschien was t een voorteken ;)
     
  6. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Gul tuurlijk zo denk ik er ook over, alleen steekt het af en toe wel dat je je tot in den treure (denkt te) moeten verdedigen voor je keuzes, zelfs hier op het forum...
    Flesvoeding is namelijk geen apart onderdeeltje en borstvoeding weer wel.... waarom is dat zo is dan mijn vraag. Word je zelfs hier erop gewezen?

    Ik vind trouwens de reden dat jij BV geeft ook heel denkbaar, dat zou voor mij ook de enige reden kunnen zijn en de prijs van de fv zou ook een goede wezen.
    Ik zelf heb CU (colitis ulcerosa) een auto immuunziekte aan mijn darmen, mijn lichaam ziet mijn darmen als een bacterie/ziekte en probeert die dus af te stoten(even kort uitgelegd). Om dat proces te stoppen krijg ik dus regelmatig een prednison kuur als dat weer een maand geleden is krijg ik weer een kuur en zo gaan we maar door.
    Zo ook nog geen week na de bevalling, BV is dus nooit een optie voor mij geweest, gelukkig wilde ik het ook niet en dat maakte voor mij die keuze veel eenvoudiger.
    Maar wat Ien beschrijft klinkt me ook bekend in de oren, zelfs bij de zwangerschapsgym heb ik me weer moeten verdedigen.
    De lerares zei namelijk: Wie gaat er bv geven? Bijna iedereen met de hand omhoog natuurlijk. Iedereen kijkt je meteen aan.
    En dan de lerares weer: Ja dan kun je last van stuwing krijgen.....
    Ik meteen boos er achteraan: Nou als je geen bv geeft ook hoor.
    Echt aan die dingen..... erger ik me nou kapot.
     
  7. ben het helemaal met je eens meid! hier ook 2 kinderen die FV krijgen! (gekregen hebben)
    en ben er erg trots op!
     
  8. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Natuurlijk mag je trots op jezelf zijn als je flesvoeding geeft, waarom niet?
    Net zo goed als dat BV-moeders dus ook trots op zichzelf mogen zijn en hun ervaringen mogen uitwisselen, ik snap eerlijk gezegd niet dat je zo geergerd voelt daarover.

    Een BV gevend forumlid heeft aan Lotte gevraagd of er een apart hoofdstukje kon komen voor BV en dat verzoek is ingewilligd.
    Ik zou zeggen: stuur Lotte een mail en wie weet wordt jouw wens ook vervuld.

    Ik geef zelf borst- en flesvoeding.
    En ik ben apetrots op mezelf!
    Daar heb ik geen bevestiging van wie dan ook voor nodig.
    Als ik zie hoe goed mijn mannetje groeit en zich ontwikkelt, zal het mij een zorg zijn wat een ander van mij vind.
     
  9. Lente

    Lente Bekend lid

    12 jun 2007
    615
    0
    0
    Ik heb wel BV gegeven, maar ben er mee gestopt omdat mijn tepels helemaal kapot gezogen waren. Toen gaan kolven en dit met een flesje gaan geven, dat beviel super goed, alleen werd ik gek van dat kolven. Ben daar toen ook mee gestopt en heb niet meer geprobeerd om BV te gaan geven, werd gek van het gedoe met aanleggen etc etc. Ik weet je moet het allebei leren en dat duurt even, maar ik had er het geduld niet voor werd bijna bang als het weer tijd was voor een voeding. Samen met mijn man hebben we toen besloten om helemaal over te gaan op FV. Wat een rust gaf dat zeg. En papa was ook maar wat trots als hij zijn kleine meid een flesje kon geven.
    Toen we de beslissing genomen hadden heb ik van veel kanten bijna verwijtend te horen gekregen waarom geen BV en waarom niet nog een keer geprobeerd etc etc. Nou het past gewoon niet bij ons, punt! Moest me op veel plekken bijna verdedigen. Heb daarom (en soms nog wel eens) vaak het gevoel gehad gefaalt te hebben (of dat je een slechte moeder zou zijn omdat je je kindje niet het beste gunt etc etc), al weet ik best dat dit niet hoeft. Maar toch, door de reacties om je heen.
    Maar vanaf het moment dat we de beslissing hebben genomen om voor FV te gaan, ben ik veel rustiger geworden en kon ik veel meer genieten van mijn kleine meid ipv tegen voedingen op te kijken. Dat vond én vind ik veel belangrijker. Vind dat iedere moeder moet doen wat bij haar goed voelt en dit voelde bij ons goed.
    Onze kleine meid doet het fantastisch op haar flesjes en is een super vrolijke meid. Ben dus ook trots!
    En ik twijfel ook of ik bij een eventuele tweede weer BV zou gaan proberen of vanaf dag 1 voor FV te gaan.

    Mamalieske; goed dat je het aankaart hoor.
     
  10. lisaB

    lisaB Nieuw lid

    28 aug 2007
    4
    0
    0
    als je zo overtuigd bent van het niet geven van BV, waarom voel je je dan toch aangevallen als een ander trots is dat het BV geven goed gaat.
    Tuurlijk ben je trots als je kiest voor het beste voor je kindje en dat gaat goed. Als de dingen in het ouderschap goed lopen (helemaal de dingen die je bewust kiest omdat je daar achterstaat), dan geeft dat zelfvertrouwen en dus ben je trots.
    Als je je hierdoor aangevallen voelt, dan heb je blijkbaar twijfels over je eigen keuzes. Als een kindje vroeg zindelijk is zijn de meeste ouders ook trots, maar daar zeggen zij helemaal niet mee dat kinderen die nog niet zindelijk zijn slechte ouders hebben.
    Ik denk dat je eerder bij jezelf te rade moet gaan dan af te geven op wat anderen zeggen of vinden. Wat zijn de keuzes die jij maakt en met welke argumenten?
     
  11. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    =D>

    Ik ben het 100% met je eens!

    Ik weet van het begin af aan ook al dat ik FV wil ga geven. Toen ik dat zei bij de VK... Nounou....
    Kreeg meteen 100 BV folders in mijn handen gedrukt en bij alles wat ik van mijn VK ontving zat wel weer iets van BV bij :x
    Ik kreeg er echt het :c: van.
    Ik ben oud en wijs genoeg om mijn eigen keuze's te maken. Achter BV sta ik niet de volle 100%. Ik vind het absoluut GEEN prettig idee en krijg er een naar gevoel bij. En om mezelf (en de kleine) een hoop leed te besparen ga ik dus FV geven.
    Ik (en mijn man) hebben dit na meerdere bezoeken aan de VK goed duidelijk gemaakt en sindsdien begint ze er niet meer over.

    Het is net als thuis moeders en werkende moeders een oneindige discussie. Iemand gister Oprah gezien? Op 1 of andere manier krijg ik altijd het gevoel dat ik "minder van mijn kind zou houden omdat ik FV geef". Niet dat ik het gevoel op dit forum heb gekregen, maar wel uit mijn omgeving en soms zie ik op dit forum ook wel eens berichtjes staan waarvan ik denk nou...... :evil:
     
  12. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    En ik hier ben ik het dus 100% mee eens!
    Ik ben blij dat er mensen op dit forum komen die de dingen zo goed kunnen verwoorden :D .
     
  13. tientje

    tientje Actief lid

    28 jun 2006
    375
    0
    0
    Ik geef ook FV, en heb 2 dagen geprobeerd om BV te geven en het lukte niet.

    Maar ik word er niet goed van overal om je heen word je met je neus in de feiten gedrukt dat als je FV geeft je een slechte moeder bent.

    Op de site van de voeding staat lettelijk:
    0-6 maanden
    Het is wettelijk niet toegestaan informatie te geven over flesvoeding voor baby's van 0-6 maanden. Daarom vind je hier alleen informatie over flesvoeding voor kindjes vanaf 6 maanden

    in de drogist hier waren er acties met zegels sparen, maar toen ik erom vroeg zij de mevr nee u koopt voeding voor onder de 6 maanden, dan mag ik niet de zegels geven van ministerie ik kan daar een boete voor krijgen.

    enz, enz

    Je bent GEEN slechte moeder als je FV geeft!

    sterker nog, je kan niet vergeten om allerlei vitamines te geven, aangezien die al in de voeding verwerkt zit
     
  14. Lina

    Lina Fanatiek lid

    23 aug 2005
    1.089
    0
    0
    Ook ik heb Glenn FV gegeven vanaf dag 1. En overal waar ik kwam: ga je bv geven, ja toch zeker? In het zh is er heeeeeeeeeel veel keren gevraagd: wij zijn een zh dat voor 100% achter bv staat. (ja....so what?) Ik kón geen bv geven en al het wél zou kunnen, wilde ik het nóg niet!
    Laat iedereen in zijn/haar waarde. Je praat iemand de besluit bv te geven toch ook niet om om tóch maar fv te gaan geven?
     
  15. wannie

    wannie Niet meer actief

    Ook ik ga vanaf dag 1 (hopelijk heel snel :p ) FV geven :)

    De reden maakt niet uit, het is mijn keuze en ik vertik het om me te verdedigen.
    Dat heb ik bij mijn eerste zwangerschap niet gedaan en doe ik bij deze ook niet.
    Toen me verlos er naar vroeg zei ik FV....
    Blijkbaar zei ik het heel stellig want redenen vroeg ze niet :p Of ik heb gewoon een geweldige verlos die de keuzes accepteert die de aanstaande moeder maakt (denk beetje van beide)

    Eigenlijk moet FV net als BV de normaalste zaak zijn zonder jezelf te hoeven verdedigen.

    Het is nu zo dat je wanneer je aangeeft meteen FV te geven je eigenlijk in je nek word aangekeken.
    Je keuze word pas geaccepteerd door "de buitenwereld" als je tekst en uitleg hebt gegeven.
    Pure onzin naar mijn mening :)

    Denk dat daarom mamalieske het ook heeft aangekaart. Constant jezelf verdedigen of het nou een vrijwillige of een noodgedwongen keuze is

    Je mag trots zijn als moeder als je voor jezelf en voor je kind de juiste keuze maakt.
    Het gaat namelijk niet alleen om je kind maar ook om jezelf :)
     
  16. lisaB

    lisaB Nieuw lid

    28 aug 2007
    4
    0
    0

    Kijk, vanuit de regering wordt BV aanbevolen, net zoals het wordt aanbevolen niet te starten met bijvoeding voor 6 maanden. De voordelen van BV zijn wetenschappelijk bewezen en omdat er geen bedrijf is dat winst kan maken op het reclame maken voor borstvoeding zijn dit soort maatregelen nodig om ervoor te zorgen dat er geen eenzijdige informatie de wereld in komt. Want hoewel de wetgeving strikt is doen KV-fabrikanten er alles aan om zoveel mogelijk KV te verkopen.

    Als je niet voor BV kiest, vanwege al die dingen die erover bekend zijn (risico van borstonsteking, tepelkloven, etc.), en je aangevallen voelt door bovenstaande wetgeving, dan zegt dat iets over jou (je situatie, de manier waarop je je keuzes maakt, of hoe je tegenover kinderen krijgen staat?). Het feit dat andere moeders 'ondanks' (?) deze kennis toch voor borstvoeding kiezen, omdat ze weten dat het het beste voor hun kind is, dan zegt dat iets over hen.

    Als BV-gevende moeders je proberen over te halen dan komt dat omdat zij er vanuit gaan dat zij er meer kennis over hebben: ze kunnen zich namelijk niet voorstellen dat je voor KV kiest als je dezelfde kennis en informatie hebt als zij over de voordelen van BV.
    Als je de informatie hebt en je kiest uit gemaks-overweging toch voor KV dan wordt dat door veel mensen inderdaad als gemakszucht gezien. Ik wilde zelf dat de eerste keuze diet ik voor mijn kindje maakte ook meteen de beste keuze was, in het belang van het kind. (En BV heeft ook heel veel voordelen voor de moeder, hoor!) ;)
     
  17. Lina

    Lina Fanatiek lid

    23 aug 2005
    1.089
    0
    0
    Wannie, ik wens je een goede en snelle bevalling! En veel plezier met FLESSENVOEDING!

    Hihihi, zullen we en FV-hyves oprichten? :) ;)
     
  18. Lina

    Lina Fanatiek lid

    23 aug 2005
    1.089
    0
    0
    Nou is er hier een topic over FV, en tóch proef ik hier overal de nasmaak van BV doorheen.
    Kleine steekjes onder water die tóch even gezegt moeten worden.

    Wij, moeders van 'flessenkids', gaan toch ook niet onze gal spuien op het topic van BV-kids?

    Let us be!

    *mijn mening*
     
  19. wannie

    wannie Niet meer actief

    Tnxxxx Lina, gaat zeker lukken en wurmpie gaat de flesjes erg lekker vinden :)

    Gaan we hyven:p?

    Wat betreft de steekjes onder water.....ik zwijg maar even ;)
     
  20. lisaB

    lisaB Nieuw lid

    28 aug 2007
    4
    0
    0
    Het gaat toch ook over BV? Of ben ik nu gek?
    Ik zal nooit iemand proberen te overtuigen van het geven van BV, want ieder zijn keuzes. Ik ga er vanuit dat iemand zijn redenen heeft om KV te geven (wat die ook mogen zijn). Je hoeft je inderdaad niet te verdedigen. Maar nu mag er ook niks positiefs meer over BV gezegd worden omdat dat anderen tegen het hoofd stoot? Ik geef gewoon aan hoe veel moeders tot hun keuze voor BV komen, en waar sommigen (wellicht ongewenste) adviezen vandaan komen.

    Als je alleen meegaande reacties wil, moet je niet op een forum schrijven.
     

Deel Deze Pagina