Geen BV gegeven, ook niet geprobeerd en toch erg trots!

Discussie in 'Voeding' gestart door mamalieske, 28 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wannie

    wannie Niet meer actief

    Het gaat er om dat je jezelf constant moet verdedigen als je voor FV kiest

    Dat BV goed is voor je kind weet elke moeder wel ;) net zoals alle voordelen van het geven van BV. Je word er immers mee doodgegooid met alle informatie.

    Het feit dat je niet gesteund word als je kiest voor FV is hier meer aan de orde, terwijl je als je kiest voor BV alle steun krijgt van de wereld
    Redenen voor keuzes doen er niet toe;)
     
  2. Lina

    Lina Fanatiek lid

    23 aug 2005
    1.089
    0
    0
    Lisa, het gaat niet alleen om wat jij schrijft/typt, maar in het algemeen.

    En NEE, wil niet alleen meegaande reacties, schrijf al langer mee op diverse fora dus ik wéét wat dat inhoud!

    Sommigen onder ons willen ook horen dat ze het goed doen om FV te geven ipv BV. Omdat ze IRL al aangevallen worden. Dan zitten ze (denk ik) er niet op te wachten dat ze zich hier ook nog eens moeten verdedigen.
     
  3. wannie

    wannie Niet meer actief

    Denk trouwens ook dat (omdat BV zo word aanbevolen) dat het geven van FV bij een persoon die iets minder sterk in haar schoenen staat een stuk onzekerheid met zich mee brengt, komend door altijd maar jezelf te moeten verdedigen

    En dat terwijl je als aanstaande of kersverse moeder al onzeker genoeg bent of je alles wel goed doet ;)
     
  4. lisaB

    lisaB Nieuw lid

    28 aug 2007
    4
    0
    0
    Dat kan ik mij voorstellen. Daarom schreef ik ook: ik zal nooit iemand proberen over te halen of nog erger: als iemand eenmaal gestopt is met BV achteraf proberen uit te puzzelen welke verkeerde info iemand gehad heeft en achteraf nog allemaal oplossingen aandragen waardoor iemand wel BV had kunnen geven.
    Maar laat anderen ook in hun waarde en trots zijn om de beslissingen die zij maken, ook al zijn die anders dan die van jou, want daar ging het onderwerp over.

    Hetzelfde maken BV-gevende moeders trouwens ook mee: 'geef je nu nog steeds BV?', 'Is het nog wel voedzaam?', 'Zou je niets eens beginnen met bijvoeden?'. Of commentaar krijgen als je in het openbaar je kindje voedt (zonder dat er ook maar iets te zien van een blote borst)

    Misschien moeten we sowieso maar accepteren dat wanneer het om onze kinderen gaat er altijd mensen ongewenst advies geven ('moet ie nog niet op het potje?, kan hij nu nog niet kruipen?, slaapt zij nu nog niet door?, 'gaat hij/zij niet wat veel dagen naar de creche?').
     
  5. judithteresa

    judithteresa Bekend lid

    2 jul 2006
    506
    0
    0
    journaliste/fotografe/webdesigner/model
    Fuerteventura-Canarische Eilanden
    ik heb de eerste maand borstvoeding gegeven, maar mixte het al heel snel snachts met flesvoeding, dan kon mijn man het geven, aangezien ik helemaal kapot was na de bevalling(ben nog steeds bezig met heling) en door alle pijn die ik had heb ik de borstvoeding ook gestopt, ik kon niet wachten tot alles goed op gang kwam, dat duurde al een maand, het was 1 grote martelgang elke keer(heb ook nog eens siliconen, ga daar eens lekker op drukken en wrijven)en zij vond de fles ook wel goed. en nog steeds heeft ze lekker de fles. had graag borstvoeding gegeven, maar ben zooooo blij dat er een flesvoeding optie was! ook voor mijn man, die vond die momenten met haar heerlijk, helemaal snachts!
     
  6. gabje20

    gabje20 Bekend lid

    20 jan 2006
    597
    0
    0
    Vanaf dag 1 FLESvoeding ! Ik ben supertrots op het feit dat ik flesvoeding heb gegeven !
     
  7. wannie

    wannie Niet meer actief

    Er staat geloof ik nergens dat we BV-moeders niet in hun waarde laten ;)

    Er word door het meerendeel al vanuit gegaan dat je de keuze voor FV heb berust op "gemakszucht" en dus ben je je constant aan het verdedigen.

    En dat terwijl sommige geen BV mogen geven door een medische oorzaak of het niet kunnen omdat ze het lichamelijk niet aan kunnen (het kost immers veel tijd en energie) Of sommige vrouwen hebben super gevoelige borsten en kunnen er niets aan of tegen hebben
    Of of of
    Zoveel redenen te bedenken waarom je voor FV kiest maar die wel eerst even uitgelegd behoren te worden ;)

    Terwijl als je zegt dat je voor BV kiest er geen discussie van komt ;)

    Gek he dat FV-moeders het af en toe behoorlijk zat zijn ;)
     
  8. Lina

    Lina Fanatiek lid

    23 aug 2005
    1.089
    0
    0
    Ik denk dat ik maar stop om hier mijn mening te geven. Het is wel duidelijk zo dacht ik.
    Hoop alleen dat de meiden die voor FV kiezen, zich niet om laten l*llen door deze of gene. Of dat nou IRL is of hier op een forum.

    Als de volgende er mag komen, dan word het hier dus automatisch FV. En als het zh wéér 1000x blijft vragen of ik niet liever BV geef, laat ik ze al mijn littekens wel zien. Misschien is het dán duidelijk!
    (is die hint hier ook goed overgekomen? ja, hier was oa ook de medische kant die de doorslag gaf)
     
  9. Lente

    Lente Bekend lid

    12 jun 2007
    615
    0
    0
    Ik kreeg amper begeleiding in de BV in het ziekenhuis, kreeg daar juist weer de indruk dat ze daar liever hadden dat je FV gaf. Kwam het ziekenhuis uit met tepelkloven door de slechte (geen) begeleiding en die heb je juist zo hard nodig in het begin.
     
  10. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Dat vooroordeel dus ja dat steekt en maakt het vaak zo irritant, want wat is er zoveel handiger aan FV dan BV? het is:
    1. duur
    2. je moet er aan denken op tijd nieuwe te kopen
    3. je hebt het niet altijd bij je op temperatuur, dus een hoop gesleep met potjes flesjes en thermoskannen.
    4. geknoei voor je het juiste flesje hebt gevonden met bijhorende speen dat je kindje pikt en fijn vind.


    enz enz

    verdedigen doe ik IRL allang niet meer, de mensen in mijn omgeving weten welke ziekte ik heb en dat zijn de mensen waarvan ik de mening wel belangrijk vind. Een vk, een gyn, ziekenhuispersoneel.... mensen op fora enz enz daar heb ik niet echt een boodschap aan ik doe mijn ding en ben er gelukkig mee.
    Ik opende dit topic om het vooroordeel er eens af te halen en ook eens aan te kaarten dat er meer is als BV alleen.
    De info die een zwangere krijgt over BV is ongelooflijk groot maar met FV mag je letterlijk aanklooien. Ook op het forum is er bar weinig aan goede eenduidige info te vinden. Zelfs de boekjes van ouders van nu, kinderen enz enz geven weinig tot geen info.... je moet nu dus maar geloven wat er op het pak staat en wachten tot de wijkverpleegkundige/kraamzorg langskomt om je de ins en outs te vertellen.

    Ja ik ben er blij mee met mijn keuzes, en ja ik ben trots op mezelf als moeder ook al ben ik het nog maar erg kort ik moet nog veel leren en voor alles komt een eerste keer ;) Isa groeit goed en is een tevreden meisje dat is en blijft voor mij het allerbelangrijkste!
     
  11. Lina

    Lina Fanatiek lid

    23 aug 2005
    1.089
    0
    0
    @Mamalieske:

    Je hebt helemaal gelijk wat de voedingen betreft. Nergens zitten ze op 1 lijn: de kraamzorg, CB, HA noem maar op. Overal zeggen ze iets anders. Nu, nou Glenn bijna 1 jaar is, maak ik het nóg mee hoor!
     
  12. emmie

    emmie Niet meer actief

    ik heb 2 maanden volledige bv gegeven en ga nu over op de fles! (ben aan het afbouwen) en dat gaat perfect, Seff vind het heeeeeeerlijk!
    ben super trots op me zelf dat ik bv heb gegeven (geef).
    Maar vind de fles ook prima..en echt HELEMAAL NIET makkelijker...
    's nacht je bed uit om de fles klaar te maken (duurd veel langer, dus Seff loopt echt te krijsen dat het te lang duurd)
    Wat dat betreft is de borst toch een stuk makkelijker, borst eruit en klaar! Seff stil......
    Ik vind bv geven echt super hoor, zooo knus...( had nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden)
    Maar ik vind de fles nu ook prima hoor...en seff vind het ook heerlijk dus ik tevreden!
    liefs Emmie
     
  13. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik denk niet dat het zo bedoeld is. Maar deze mama's zijn trots omdat zij bv geven, wat helemaal niets zegt over mama's die dat niet doen.
    Gelukkig is er meer dan alleen voeding wat ervoor zorgt dat je een goede moeder bent.
    het is toch leuk om ervaringen uit te wisselen over hoe je het doet enzo. Denk dat je het meer zo moet zien. Dat doe ik tenminste.

    Ja daar heb ik me ook over verbaasd eerlijk gezegd. Leek me niet meer dan logisch dat er dan ook een hoofdstuk over kv zou komen. Misschien kun je het vragen?
     
  14. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mamalieske ik snap je niet. Waarom denk je dat jij geen trotse moeder kan zijn?
    En waarom vind je dat andere moeders (die toevallig hun kind iets anders te eten geven) niet trots mogen zijn?
    Iedere moeder is toch zeker trots op haar kind?
     
  15. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ik begrijp het best dat de overheid wil stimuleren dat zoveel mogelijk vrouwen BV gaan geven, want het is - natuur-technisch gezien - het meest logische/natuurlijke. Soms lukt/mag het echter niet en ik ben daarom best verbaasd dat drogisterijen dan beboet kunnen worden als zij kortingsacties op fv tot 6 maanden toestaan.

    Sommige FV-moeders hebben niet vrijwillig voor FV gekozen, maar staan er nu achter en dan is het wel raar dat men blijft zeggen dat je toch beter BV kunt geven (HA, VK, CB , Rijk én drogist).

    Maar ik ben trots dat ik het geprobeerd heb, trots op de FV die ik nu geef én trots op alle moeders, ongeacht de voeding die ze geven!
     
  16. Sanny

    Sanny Niet meer actief

    Ik geef ook vanaf dag 1 FV.
    De hele zwangerschap door heb ik me moeten verdedigen tegen de VK die me maar wou overhalen.
    Ik geef geen FV niet uit gemakszucht of omdat t idee van tepelkloven me niet aanstaat. Ik geef t niet omdat ik t niet wil.
    Net zoals ik al heel lang wist dat ik ooit kinderen wilde, ik wist ook gelijk dat ik geen BV wilde geven. Noem t een soort oergevoel.
    Merk dat als je geen BV mag geven door bijv ziekte of dat het BV geven niet lukt, mensen t wel kunnen accepteren(of iig makkelijker) dan wanneer je zoals ik in ogen van andere mensen geen goede reden heb, behalve dat mijn hele lichaam al gaat protesteren als ik alleen maar denk aan BV geven.
    In mijn omgeving geeft iedereen BV en uiteraard wordt er op kraamvistie gevraagd of ik BV of FV geef. Als ik zeg FV is gelijk de volgende vraag of BV niet lukte. Dus de verbazing is helemaal groot als ik zeg dat ik t nog niet eens heb geprobeerd.
    In t ziekenhuis, bij de VK, dokter en al die blaadjes over baby's gaat alles over BV. T zou fijn zijn als er ook meer aandacht besteed zou worden over FV zodat FV geven meer geaccepteerd wordt.
    T gaat om de persoonlijke keuze van de vrouw en als daar meer de nadruk op komt staan, hoeven vrouwen die FV geven zich niet constant te verdedigen. Als dan weer de vraag wordt gesteld of je BV of FV gaat geven dat het antwoord gelijk geaccepteerd wordt.
    Iedereen geeft altijd als eerste argument dat BV beter is voor je kind, maar dat gaat er niet om. Iedereen weet dat BV t beste voor je kind is en elke moeder wil t beste. Maar er zijn moeders die zich totaal niet prettig voelen bij t idee om BV te geven, dus elk argument is zinloos, tegen zo'n sterk gevoel kan je niet op.
    Daarom is t gewoon zo fijn als onze keus nu eens geaccepteerd zou worden zonder dat we ons moeten verantwoorden en moeten aanhoren waarom BV zo goed is. Ik weet echt wel dat BV beter is en dat er veel voordelen aanzitten, maar toch doe ik t niet en dat maakt mij(en vele met mij) echt geen slechtere moeder.
     
  17. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Dat iemand die BV geeft niet trots mag zijn dat zie je me nergens vertellen dat wil ik dus even recht zetten, ieder zijn keuze zoals ik al zei.
    En tuurlijk is iedereen trots op zijn/haar kindje, ook dat zie je me niet vertellen dat dat niet zo zou zijn.

    En dat gevoel dat ik niet trots zou mogen zijn is omdat iedereen je letterlijk de BV door de strot probeert te duwen, een beetje zoals Sanny het verwoord. Als je het niet wil/doet wil je niet het beste voor je kindje is dan het gevoel dat achterblijft (bij mij dan).
    Ook aan mij is het wel 1000x gevraagd, en ik heb 1000x moeten antwoorden want ze willen een reden horen, nu is die bij mij deels medisch ik had er natuurlijk ook voor kunnen kiezen geen medicatie meer te nemen zoals ik al ruim 11 maanden niet had gedaan en die eerder genomen keuze had behoorlijk zijn weerslag gehad op me in de 37 weken durende zwangerschap.... dat had best nog 6 maanden gerekt kunnen worden zullen sommigen denken en hoooo niet alleen denken ze zeggen het nog ook zonder blikken of blozen en dat terwijl er niet eens kennis is bij die mensen over CU, en de symptomen die erbij horen maar het oordeel is wel snel gemaakt.
    Nee als moeder moet je door het stof, jezelf weg cijferen, je gevoel aan de kant schuiven enz enz

    En dan vind jij het raar dat ik bijna niet trots durf te vertellen dat mijn meisje de fles met nutrilon zo goed drinkt?
     
  18. Ozzy

    Ozzy Actief lid

    31 jan 2007
    379
    0
    0
    Rotterdam
    Ik heb zelf 2 maanden BV gegeven ik had genoeg voeding, als ik de ene borst gaf spoot het van de andere kant maar mijn zoontje was zo onrustig als hij aan mijn borst lag na veel moeite en veel pogingen ben ik ook overgestapt naar KV , ik wilde zelf ook erg graag 6 maanden gegeven, maar de gene die het zelf meemaakt weet hoe zwaar iets kan zijn dit is met woorden soms niet duidelijk te maken aan anderen. Mijn zoontje kwam in het begin niet goed met BV, hij zat onder zijn geboortgewicht nog eerste maand toen heb ik die keuze wel snel gemaakt natuurlijk.
     
  19. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.464
    2.155
    113
    Ik lees hier regelmatig en post niet zo vaak, maar hier wil ik toch ook even op reageren.

    Ook ik heb van het begin af aan bewust gekozen voor FV (of eigenlijk KV). Niet eens omdat ik medisch gezien geen BV kan/mag geven, maar omdat ik er gewoon niet het persoon voor ben. Ik wist al lang dat ik ooit kinderen wilde en wist ook al lang dat ik geen BV wilde geven. En waarom? Omdat ik het mezelf gewoon niet zie doen. Natuurlijk weet ik dat het erg goed is voor je kindje, dat het altijd voorhanden is (uitzonderingen daargelaten natuurlijk voor degenen die het echt niet lukt), dat het gratis is, dat het niet warm gemaakt hoeft te worden etc. En toch, nog steeds, nee het is niets voor mij.

    Nu had ik me helemaal voorbereid op de BV-promotie en het gepush om het toch in elk geval te proberen. En misschien omdat ik van het 'ergste' uitging, ik weet het niet, maar het is me toch meegevallen gelukkig. De verloskundige zei letterlijk: 'Natuurlijk moeten we melden dat BV het beste is. Maar we vinden ook dat je daar 100% achter moet staan. Als dat niet het geval is, dan kun je veel beter FV geven. FV is niet voor niets uitgevonden, is zeker niet slecht en kinderen worden daar prima groot op'. Daarna is er nooit meer iets over gezegd. En inderdaad, kinderen worden er prima groot op, zo ook mijn man en ik. En wij zijn beide gezond, altijd geweest ook. Ook in het ziekenhuis, waar ik terecht kwam ivm een keizersnede, hebben ze gewoon geaccepteerd dat ik FV wilde geven en niet geprobeerd mij om te praten.

    Vervolgens kreeg ik van de verloskundige en de kraamverzorgster toen ik weer uit het ziekenhuis was, te horen dat het in mijn geval eigenlijk wel goed was dat ik geen BV wilde geven. Waarom? Ik had een HB van 4,4 na de operatie, dus BV zou veel te veel van me gevergd hebben. Ik had die energie echt voor mezelf nodig om vervolgens wel goed voor mijn kindje te kunnen zorgen. En mijn dochtertje krulde in het begin haar lipjes niet goed om de speen, dit zou mij zeker tepelkloven en andere pijnlijke zaken opgeleverd hebben.

    Ik zal niet zeggen dat ik de bewuste vraag nooit gekregen heb. Natuurlijk, ook mij is het regelmatig gevraagd. En dat is echt niet altijd leuk nee. Ik kan me voorstellen dat je dit nog meer voelt als je best BV had willen geven, maar het medisch gezien dus niet kan/mag. Er is hier al een paar maal gezegd dat het vooral wat over jezelf zegt als je je aangevallen voelt door al die vragen. Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb er heel bewust voor gekozen en word gewoon ontzettend moe van elke keer die vraag, en soms zelf de verwijtende blikken. Ik vraag toch ook niet aan iemand waarom ze voor BV gekozen hebben? Tja, zal men dan zeggen, dat komt omdat je eigenlijk ook wel weet dat dat het beste is. Is zo, maar evenzogoed, iedereen heeft een keuze en iedereen heeft haar eigen redenen om voor het een of het ander te kiezen. Waarom moet je het een dan wel verdedigen en het ander niet? Beide hebben voor- én nadelen hoor.

    Het is echt niet zo dat ik mijn kindje erg tekort doe als ik voor FV kies. Ook daarin zit alles in wat ze nodig heeft. En wij hebben het geluk dat er niet veel allergieën in onze familie zitten (dat zou voor mij wel een reden zijn geweest om het toch te proberen denk ik). Ik wil ook het beste voor mijn meisje en dat is onder andere de voeding waar haar moeder zich prettig bij voelt en waar ze 100% achter staat. Of dit nu FV of BV is.

    Ik vind dat ik trots mag zijn op hoe ik voor mijn dochter zorg, dus ook op de FV die ik geef. Maar ik vind ook dat moeders die BV geven en die er soms erg veel moeite voor moeten doen, daar trots op mogen zijn. Ieder het zijne en laten we iedereen in zijn waarde laten. En misschien zegt het ook wat over BV-moeders als ze weer eens op de gewone manier reageren op een topic over FV? ;) Vind je het gek dat wij ons dan altijd aangevallen voelen?

    Zo, dat was een heel verhaal voor iemand die bijna nooit post...
     
  20. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Wat mij ook opvalt (zoals Mamalieske ook al heeft gezegd) dat de info over FV maar beperkt is.
    Je moet maar geloven wat er op het pak staat....
    Gelukkig hebben we tegenwoordig de mogelijkheid tot internet,anders had ik er de ballen van gesnapt denk ik.
     

Deel Deze Pagina