Geen BV gegeven, ook niet geprobeerd en toch erg trots!

Discussie in 'Voeding' gestart door mamalieske, 28 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Bedoelen jullie objectieve informatie ipv de reclamezooi die je overal tegenkomt? Is die dan niet te vinden? (ben een leek op dat gebied)

    En dat slechte moeder gevoel, dat komt toch echt bij jezelf vandaan hoor. Mamalieske zegt het zelf eigenlijk al:
    BV IS nu eenmaal de beste voeding voor je kindje. Misschien geen leuke boodschap maar het is wel een feit.

    Ik weet ook dat ik tweedekeus geef aan mijn jongen. Rechtstreeks bv geven is nog altijd beter dan afgekolfde melk, om verschillende redenen. En nee dat is niet leuk om te horen. Het doet mij nog steeds verdriet. Maar het is wel een feit dat ik heb te accepteren.
     
  2. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Nou dat komt er dus niet.... gevraagd en t word niet gedaan... schiet mij maar lek.
     
  3. Ik geef zelf bv, maar begrijp wel dat jullie zot worden van dat gepush. Ik lees met verbazing trouwens dat zoveel vk's en gyn je zo proberen om te praten. Net alsof bv maar een kans van slagen heeft als je niet 100% gemotiveerd bent.

    Ik vind dan ook dat iedereen moet doen wat je zelf het beste acht. Daarvoor moet je een afweging doen tussen wat het beste is voor je kindje, maar ook wat het beste is voor jezelf. Want ik denk nog altijd dat een mama die doet wat ze graag doet een betere mama is. Een mama die tegen haar zin bv geeft, is het ook niet.

    Mamalieske, dat je je ergert aan topics over trots zijn op bv, vind ik wel kortzichtig. Ik lees en schrijf mee in die topics en vind dat niemand je persoonlijk aanvalt. Natuurlijk vind iedereen daar bv beter dan kv, maar dat is niet meer dan logisch als je voor bv kiest.

    Gelukkig voor jou zitten al die ergerlijke topics nu onder 1 noemer, borstvoeding en kom je ze niet meer tegen bij 'voeding'. ;)

    Ik vind het trouwens wel erg dat kv geen eigen plekje krijgt. Hopelijk wordt er nog van gedacht verandert.

    Saartje
     
  4. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Nogmaals waarom geen apart topic over flesvoeding.

    Niet omdat flesvoeding minder is dan borstvoeding. Maar juist het topic voeding is hiervoor bestemd.

    Het had ook andersom kunnen zijn een aparte topic voor flesvoeding en borstvoeding onder het kopje voeding. De keus is nu eenmaal zo amaakt.

    Kwebbel Moderator
     
  5. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    Ook ik ben trots op mijn keuze om vanaf het eerste moment de fles te geven. Net zoals mijn man dat is.
    Wat die wijzende vinger betreft, die voel ik ook vaak, met name in dit topic is het weer raak.
    Ook het feit dat FV geen eigen stukje verdient maar BV wel vind ik al een bewijs dat BV meer gewaardeerd is dan FV. Uiteindelijk is het allebei voeding maar op een verschillende manier.
    Als iemand mij vertelt dat ze BV gaat geven heb ik geen commentaar, maar als ik vertel dat ik FV geef dan denken er altijd een paar het recht te hebben om dat niet te respecteren. Vermoeiend hoor.
     
  6. Nynke

    Nynke VIP lid

    30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    @Kwebbeltje: toch blijft het en kromme redenatie. Zet dan ook borstvoeding weer onder voeding. BV of FV het is en blijft voeding!

    Meiden, waar jullie ook voor kiezen: het is prima. Dat bv het beste voor je kind is vind ik onzin, waarom is er anders fv en worden zoveel kinderen daar groot en gezond mee?
    Het is toch te gek voor woorden dat je doorgegooid word met info over bv en er niks te vinden is over fv, gek dat je daar onzeker van word.

    Wees trots op jezelf wat je ook geeft. BV of FV ze worden er allemaal groot van!
     
  7. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    @ Kwebbeltje: bedankt voor je uitleg, maar ik vind het toch een beetje krom zoals anderen ook zeggen.
    Is het misschien mogelijk om het subforum voeding te laten verdwijnen en het op te splitsen in drie aparte subfora, namelijk BV, KV en bijvoeding?

    Ben het zoals je hierboven ziet met je eens dat KV een eigen subforum mag hebben als BV dat ook heeft. Maar zoals je uit Kewebbeltjes uitleg kunt opmaken heeft het niet met waardering te maken maar eerder met wie er het eerste was.

    Nou Nynke het spijt me zeer, maar dit is echt niet waar. BV is wel degelijk het beste voor je kind, om verschillende redenen. Er zitten levende antistoffen in die kv niet bevatten, het wordt aangepast aan de leeftijd van je kindje (colostrum bijvoorbeeld bevat veel meer antistoffen dan melk voor een kindje van bijvoorbeeld 4 maanden) en zo kan ik er nog heel wat meer opnoemen. Ook voor de moeder is het beter: na de bevalling minder bloedverlies omdat de baarmoeder sneller in haar normale vorm terug is, minder kans op borstkanker en dergelijke.
    Als het precies hetzelfde was, waaarom zou de WHO zich dan zo hard maken voor bv en Unicef de reclame van KV-producenten aan banden willen leggen?

    Tuurlijk worden kinderen prima groot op KV, maar dat wil niet zeggen dat het even goed is.
     
  8. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Hier sluit ik me helemaal bij aan.
     
  9. Patricia1980

    Patricia1980 Bekend lid

    11 dec 2006
    504
    0
    0
    Ik heb ook vanaf Alyssa's geboorte flesvoeding gegeven, en heb er gelukkig nooit vervelende reacties op gehad, van niemand niet. Toen Alyssa net geboren was, vroegen ze in het ziekenhuis of ze FV of BV kreeg, en er werd zonder iets te zeggen gewoon een flesje FV gepakt. Nu ben ik ook wel een type dat een hele duidelijke mening heeft, en niet over zich heen laat lopen dus misschien scheelt dat. Ik ben zelf ook met FV groot geworden, en ik ben echt nooit ziek en altijd gezond geweest, dus naar mijn mening kan je met FV ook heel gezond groot worden hoor.
    Ik ben het wel met de TS eens dat het hier op het forum soms overkomt alsof je een slechte moeder bent als je geen BV geeft, en dat vind ik echt fout! Iedereen is vrij om te bepalen wat hij/zij het beste vind voor z'n kind, en dus ook om FV te geven om wat voor reden dan ook! Niemand heeft het recht om een ander daarop te veroordelen. Of iemand een goede moeder is hangt echt niet af van het geven van BV of KV.
     
  10. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Er is nog altijd een veschil tussen wat jij het beste vindt en wat wetenschappelijk bewezen het beste is.

    En nogmaals, niemand heeft bij mijn weten ooit gezegd dat een ander een slechte moeder is omdat zij geen bv geven. Dat is toch een gevoel wat men zelf krijgt.
     
  11. Patricia1980

    Patricia1980 Bekend lid

    11 dec 2006
    504
    0
    0
    Dat is idd een gevoel, en jouw opmerking bevestigt dit weer. Jouw bovenste zin slaat in mijn ogen helemaal nergens op. Het gaat er toch om wat IK het beste vindt voor mijn kind, en wat jij het beste vind voor jouw kind? Heeft er niks mee te maken of iets wettenschappelijk bewezen is of niet.
     
  12. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Maar waarom vind je mijn bovenste zin nergens op slaan? Ik snap het niet...

    En jij krijgt toch dan echt een bepaald gevoel bij mijn woorden. Ik zeg namelijk helemaal niets over je moederzijn. Dat kan ik toch nooit via de computer beoordelen...
     
  13. Patricia1980

    Patricia1980 Bekend lid

    11 dec 2006
    504
    0
    0
    Nee zo bedoel ik het ook niet. Ik bedoelde dat door jouw bovenste zin dat gevoel bevestigt wordt, omdat je zegt: "Er is nog altijd een verschil tussen wat jij het beste vindt en wat wetenschappelijk bewezen het beste is." Dat komt best rot over, alsof wat ik het beste vindt niet goed is omdat het niet wetenschappelijk bewezen is, snap je?
    Maar goed, volgens mij zullen dit soort discussies altijd blijven bestaan ;) Laten we het er maar op houden dat iedereen het lekker zelf moet weten.
     
  14. Nynke

    Nynke VIP lid

    30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    De wetenschap zegt zoveel en bewijst een hoop. Gelukkig is er wetenschappelijk niks mis met fv. Dus lieve mensen geef lekker fv als je dat wilt. Wat de wetenschap ook zegt.

    En even tussen door, ik heb de eerste twee bv gegeven en ga dat bij de derde ook doen maar ben zeker niet pro bv en anti fv. Integendeel!
     
  15. zwangie

    zwangie Actief lid

    9 apr 2007
    127
    0
    0
    Als er subfora komen pleit ik er voor om ze borstvoeding, flesvoeding en bijvoeding te noemen. Ik snap de term kunstvoeding niet zo hoor, er is weinig kunstzinnings aan :D ;)
    De één geeft moedermelk, de ander melkpoeder. Bovendien gaat het in topics over flesvoeding vaak over soorten spenen, flessen uitkoken etc. Dit zijn onderwerpen waar kolvende moeders ook wat mee kunnen volgens mij.
     
  16. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je geen zin hebt in kritiek uit je omgeving, ga dan vooral geen borstvoeding geven!

    OK de eerste week vinden ze je reuze'knap' (nogal neerbuigend hoor) dat je je kind de borst geeft.
    Ben je een paar weken verder dan begint het gezeur 'goh dat kind ligt de hele dag aan de borst zeg', 'is je melk wel goed?', 'je ontneemt je man wel veel hoor door zo egoistisch bv te gaan geven', 'waarom geef je zo eigenwijs bv? Fles is net zo goed hoor', 'wil ie nou alweer borst? geef toch een fles?', 'je sluit de grootouders wel erg buiten et die borsten van je', 'we zijn allemaal groot geworden op de fles' (ja vraag niet hoe).

    Zodra je kind 3 maanden is vind het grootste deel van Nederland je kind al te groot voor de borst. Als je kind 6 maanden is dan overdrijf je de boel. Is je kind een jaar dan vraagt men zich af of je nog wel gezond bezig bent. Is je kind nog ouder, dan vinden ze je rijp voor een psycholoog. Zit je ergens met een kind aan de borst, dan is er altijd wel iemand die meent vies te moeten kijken.

    Als je kind huilerig is, dan komt het door de borstvoeding, als je zelf moe bent, dan is het door de borstvoeding, als je haar niet goed zit, dan komt dat door de borstvoeding, is je kind eenkennig, dan komt het door de borstvoeding, heeft je kind griep dan komt het door de borstvoeding, regent het de hele zomer, dan komt dat door de borstvoeding...
     
  17. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    @ Zwangie: ik gebruik de term KV omdat flesvoeding vaak als synoniem voor poedermelk (om het zo maar even te noemen) wordt gebruikt maar ik wel flesvoeding geef maar geen poedermelk. Anderzijds omdat de officiele naam kunstmatige zuigelingenvoeding is. Het is nagemaakt van het origineel: moedermelk.
     
  18. Marit80

    Marit80 Actief lid

    10 jul 2006
    220
    7
    18
    :-D :-D
    Helemaal mee eens. En de oppasoma's: "Hoeveel drinkt ze nou per keer?" (geeeeeen idee). "Heeft ze nou alweeeeeeer honger?" (ehh... ja!)

    Ik ben van mening dat je wel trots mag zijn op het feit dat je BV geeft. En dan niet omdat het beter zou zijn dan FV maar gewoon omdat je er onwijs veel tijd en energie in steekt. En tuurlijk doen FV mama's dat ook, maar die kunnen nog eens een flesje door een ander laten doen en weten ook precies of hun kindje genoeg binnen krijgt. Als je BV geeft moet je volledig en blind vertrouwen op je eigen lichaam en dat is gewoon eng af en toe!

    Ook ik ben gezond groot geworden op FV maar ben blij dat ik de zin en doorzettingsvermogen op heb kunnen brengen mijn dochter BV te geven.

    En trots... mag iedere mama zijn op het kindje wat in haar buik is gegroeid!

    groetjes!
     
  19. Niet meer actief

    Dat is geen onzin , da`s een feit!!! ;) Kv is een goed alternatief .

    Ik vind dat iedereen zelf moet weten of ze kv of bv geeft . Maar om nu te gaan beweren dat het onzin is dat bv beter is vind , dat vind ik pas onzin
    Alhoewel, ik het jammer vind als een vrouw ervoor kiest geen bv te geven of het te proberen , omdat ze "haar lichaam terug wilt" of haar borsten gaan hangen of zo... :)
     
  20. Nynke

    Nynke VIP lid

    30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Dus alles wat de wetenschap zegt is een feit? Ik weet heel goed dat bv goed is voor je kind. Daarom heb ik ook bij de eerste twee gewoon bv gegeven en ga ik dat straks ook weer doen. Maar ik heb echt mijn twijvels of het altijd beter is dan fv. Maar dat is mijn mening en daar hoeven jullie het zeker niet mee eens te zijn.
    Maar laat het iedere zijn keuze zijn om fv te geven om welke reden dan ook!
     

Deel Deze Pagina