Geen BV gegeven, ook niet geprobeerd en toch erg trots!

Discussie in 'Voeding' gestart door mamalieske, 28 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cam

    cam Bekend lid

    17 dec 2006
    572
    0
    0
    Het is me wel wat he, met die BV en FV :)

    Ik heb de eerste negen weken borstvoeding gegeven, en eerlijk is eerlijk ook wel een beetje onder druk van mijn verloskundige! Borstvoeding is het beste wat je je kind kan geven wordt er continue gezegd. En om van het gezeur af te zijn (had er ook nog niet echt goed over na gedacht wat ik ging doen, fles of borst) heb ik maar gezegd dat ik de borst ging geven. Ik zag me alleen niet als het type hiervoor..

    Maar ja, bruin brood is altijd gezonder dan wit brood denk ik maar, en dat maakt wit brood echt niet ongezond!

    Mijn moeder heeft mij en mijn broer geen borstvoeding gegeven omdat, zo zegt zij, dat in 1975 werd afgeraden vanwege slechte stoffen die in de borstvoeding kon zitten. Raar hoor, want mijn vriend en zijn broers hebben wel gewoon de borst gehad. Mijn moeder zei dit ook tegen mij toen ik zwanger was: zou je het wel doen...ze krijgen ook slechte stoffen binnen...

    Mijn moeder en buurvrouw en andere vrouwen uit mijn omgeving (die natuurlijk geen BV hebben gegeven) reageerde op het feit dat ik borst ging geven vaak met: Jij bent ook groot geworden op de fles...een opmerking die me de zeker na de bevalling MATELOOS heeft geirriteerd. Ik heb het echt als afgunst ervaren, omdat het bij hun was mislukt, werd afgeraden of dat ze er niet aan begonnen waren.

    Als ik moe was van snachts eruit kreeg ik alleen maar reakties in de trant van: Tja, moet je maar flesvoeding geven, dan kan je vriend er ook uit, kunnen jullie elkaar afwisselen. En als het even niet goed ging en de lactatiedeskundige langs kwam dan werd er meteen gezegd: Joh kap er toch mee, stap toch over op flesvoeding, worden ze echt wel groot van hoor! :evil: Steun heb ik dus niet gekregen vanuit die hoek. Dat ze zelf kinderen hadden met diverse allergieen die voorkomen hadden kunnen worden met borstvoeding, werd volkomen aan voorbij gestap!

    Uiteindelijk ben ik na 9 weken gestopt. Ze wilde niet meer aan de borst, elke poging ontaarde in gekrijs. Waarschijnlijk doordat ze moedermelk via de fles kreeg op het KDV. Heb nog geprobeerd te kolven, maar moest om de anderhalf uur kolven om de voedingen bij elkaar te krijgen. Vond ik voor mezelf te gek worden. Ik kon geen kant meer op, was weer aan huis gekluisterd en moest toen bijna weer gaan werken.

    Ik had haar twee weken op de fles staan en toen kwamen de opmerkingen:...wanneer krijgt ze haar eerste fruithap? Het kind was 11 weken :rolleyes: Wanneer ik uitlegde dat we dat we dat bewaren tot aan 5 maanden, werd er reageerd met: Goh, bij ons kregen ze al met 12 weken de eerste fruithap. Tja, denk ik dan...daarom zijn er nu ook zoveel mensen van mijn leeftijd met diverse allergieen.. :confused:

    Als ik weer ooit zwanger mag worden en mag bevallen van een tweede, ga ik zeker voor 100 % voor borstvoeding. Niet alleen omdat het zo goed is, maar omdat ik er echt van genoten heb. Heerlijk die momenten met je kindje.. Hij/zij genieten, Jij genieten!

    Wat ik wel ga doen is een lactatiedeskundige erbij vragen, want het aanleggen met de kraamverzorging ging goed maar wel met tepelhoedje en via de rugby-houding. Dit laatste is niet echt een praktische houding om met je kind op stap te gaan en te voeden!

    Ik vind dat iedere moeder moet genieten van de eerste tijd met zijn of haar kind. Past borstvoeding daar niet in door medicijngebruik, stress of onzekerheid of omdat je het gewoon niet wilt, moet je het niet doen. En daar wordt je zeker geen minder goede moeder van hoor! Het idee zeg!
     
  2. Ik geef flesvoeding. Dit was voor mij al lang een uitgesproken zaak. Tot de bevalling naderbij kwam en iedereen vroeg: 'ga je BV of flesjes geven' - ah, flesjes! - 'en waarom geen bv ... kwakwakkwak ...' en ze waren vertrokken. :rolleyes:
    Ik lees hier soms over mensen (BV-mama's) die zeggen tegen mama's die FV geven: 'je voelt je aangevallen, dat wil zeggen dat je zelf aan het twijfelen bent etc' Wees er maar zeker van dat je je na de 31ste keer aangevallen gaat voelen! Je zou voor minder zeg, sommigen doen precies of je gaat je kind vergiftigen! Maar twijfels, neen hoor, integendeel. Doordat iedereen zo op je kap gaat zitten voor die BV ben ik er nog trotster op dat ik FV geef! :p Want de wetenschap kan nog bewijzen wat ze willen, in mijn omgeving zijn de meeste gezonde mensen (en dan bedoel ik van 0 tot 100 jaar) mensen die FV gehad hebben!
    Ik zeg het altijd en ik blijf er bij: als je kind aanleg heeft voor allergiën, vaak ziek te zijn etc kan je hem nog 10 jaar aan de borst leggen, dat helpt helemaal niets! Maar pas op, mensen die BV willen geven: heel erg goed! knap! :thumup:
     
  3. Judy77

    Judy77 Fanatiek lid

    31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    Tegen mij is dit wel degelijk door een andere moeder gezegd. Die voelde zich met name beter dan mijn persoontje, want ik heb het "maar zes weken volgehouden". Of, ik.....nee, het was te vermoeiend voor Mirthe, maar dat mijn kind er oververmoeid door raakte en niet goed groeide dat interesseerde haar blijkbaar niet!

    En het extreem promoten van bv is wel goed, ik snap dat bv nu eenmaal het beste is, maar breng het dan wel zo, dat niet half vrouwelijk nederland huilend zit te balen dat het NIET LUKT, want die heb je ook nog, niet alleen de niet willenden, maar de vrouwen bij wie het bloed uit de tepels wordt gezogen of waar gewoon geen melkproductie bij is.... Die voelen zich met name lullig, want met die overdreven reclames heb ik heel wat moeders horen huilen dat zij het zagen als falen, dat vind ik erg!

    Ik geef Mirthe nooit weg voor een flesje, vind het veel te belangrijk dat ik dat zelf doe (of papa) en trouwens, bv-mama's kunnen ook kolven en een flesje geven, dat heb ik in het ziekenhuis ook moeten doen....ik kon nu eenmaal niet 24 uur in het ziekenhuis zijn. Enne.....door te wegen weet ik exact wat Mirthe binnenkreeg! Dus dat zijn geen redenen om bv zwaar te vinden, er zijn oplossingen voor!

    Maar goed, daar GAAT het helemaaaaal niet om! Het gaat erom dat veel fv mama's zich zo opgelaten voelen doordat de hele maatschappij zich (soms overdreven) pro bv opstelt. Neem die dame die tegen mij zegt dat bv echt het beste is op het moment dat ik al besef dat het echt niet meer gaat met mijn borstvoeding, oh wat heb ik me shit gevoeld!

    En daar gaat het dus om. Vrouwen die fv geven zeggen niet tegen bv mama's dat ze egoistisch zijn door de voeding alleen op te eisen. Zo zouden bv vrouwen ook niet moeten blijven hameren op de voordelen van bv, maar lekker elkaar in ons waarde laten. Het is al erg genoeg dat zowel fv als bv zoveel reacties van de omgeving oplevert, laten we dan als newmams onder elkaar even beide kanten positief benaderen! Of ze nu niet willen of kunnen......fv mama's hebben ook alleen maar het beste voor hun kind en dat is LIEFDE!
     
  4. Manuela79

    Manuela79 VIP lid

    7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Precies! Hier ben ik het mee eens. Ik ben zo'n mama die heeft zitten janken doordat ik het gevoel had te falen als mama en als vrouw! Ik KAN GEEN bv geven. Ik heb het geprobeerd maar er komt niks uit. Ik vind dit zelf al erg genoeg en dan helpt het niet als je steeds maar weer te horen krijgt dat bv zo goed is en dat het het beste voor je kindje is en waarom je het niet langer geprobeerd hebt etc. Door dit soort opmerkingen zakt je de moed wel in de schoenen...



    En door reacties zoals hierboven wordt dit gevoel van falen alleen maar versterkt bij mij! Ik weet onderhand wel dat bv het beste is... maar ik kan het niet geven aan mijn kindje, dat is ook een feit! En het gevoel een "slechte" moeder te zijn komt dus niet bij mezelf vandaan maar door alle bv-maffia. Overal waar ik kom word mijn dochter zielig aangekeken als ik zeg dat ze flesjes krijg... aaahh voed je haar niet zelf?
    Als ik een fles nutrilon openmaak en er zit weer een foldertje in met de tekst, borstvoeding is de beste voeding voor je baby, dan denk ik ja en bedankt weer hoor! Ik koop toch niet voor niks een bus kv, laat me verdomme eens met rust over die borstvoeding! Het is al erg genoeg dat het niet is gelukt.

    En als afgekolfde melk tweedekeus is, dat betekent dan dat kv derdekeus is? Nou dan is het nog slechter dan ik al dacht. :(
     
  5. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

    Het spijt me voor je...
    De WHO en de American Association of Pediatricans hebben de volgende volgorde opgesteld:
    1 melk van eigen moeder uit de borst
    2 afgekolfde melk van eigen moeder uit fles of ander voedingstoedieningsmiddel
    3 melk van een andere moeder
    4 kunstvoeding of zelfgemaakt preparaat op basis van melk van een ander dier

    Dat iets 4e keus is maakt het niet SLECHT - het wordt namelijk speciaal gemaakt om babietjes te laten groeien!

    Als je je kind geen eigen melk kunt geven heb je in Nederland tegenwoordig een alternatief: donormelk. Er zijn namelijk moeders in Nederland die vrijwillig melk kolven voor babietjes wiens moeders geen eigen melk kunnen geven.
     
  6. zwangie

    zwangie Actief lid

    9 apr 2007
    127
    0
    0
    Volgens mij is er wel een groot verschil tussen wat de beste voeding is en wat het beste voor je kind is. BV zal zeker de beste voeding zijn, maar ik denk dat het beste voor je kind van meer factoren afhangt.
    Het beste voor je kind is naar mijn idee dat het voldoende te eten/drinken krijgt, zo min mogelijk krampjes en andere klachten heeft, goed slaapt, veel gezelligheid en liefde krijgt op de tijden dat het wakker is, blije ouders die genoeg energie hebben om die energie door te geven aan hun kind (en nog een heleboel waar ik nu niet aan denk). Aan al die voorwaarden kan m.i. met flesvoeding ook voldaan worden, misschien in sommige gevallen nog beter. Dus dat BV het beste is, lijkt me wat erg kort door de bocht. Over dat het v.w.b. antistoffen etc. de beste voeding is hoor mij overigens niet hoor, dat zal na al die onderzoeken echt wel zo zijn.
     
  7. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het blijft de beste *voeding*, maar het is niet in elke situatie de beste oplossing...
     
  8. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Mooi gezegd, meid :thumup:

    Het verbaast me wel te lezen hoeveel mensen daadwerkelijk commentaar in hun omgeving krijgen dat ze geen borstvoeding geven, dat heb ik helemaal niet gehad.

    Nou ja... alleen van mijn vriend. Mijn vriend was eigenlijk zelfs een beetje jaloers op mij omdat ik borstvoeding gaf ;) Hij had graag zoiets bijzonders en intiems willen meemaken, maar snapte ook wel dat ik na 2,5 week huilen de knoop doorhakte om over te gaan op fv.
    En geloof me, wat heeft dat hier een verdriet opgeleverd om die stap te zetten.

    Ik vind wel, als ik nu terugkijk, dat het voor mij en de meisjes een hele goede keuze is geweest. Hier was het al zover dat ik bijna tegen een depressie aanzat. Kon niet meer helder denken, het enige wat nog in m'n hoofd zat was (borstvoeding, borstvoeding en nog eens borstvoeding). Constant wikken en wegen wat ik nou moest doen want ik kón gewoon niet genieten van mijn kraamtijd. De meisjes waren al wat licht bij de geboorte en ze bleven maar afvallen, huilden de hele avond en het lukte me niet om ze tegelijkertijd aan te leggen. Dat betekende de ene voeden terwijl de andere er krijzend naast lag en dat de hele avond door, elke avond.
    Ik heb een tijdje op het borstvoedingsforum gezeten, zelfs nog een hele tijd telefonisch gepraat met een van de medewerkers daarvan, constant proberen om die onzekerheid en angst van me af te gooien, maar het werkte gewoon niet.

    Toen ik na lang wikken en wegen toch besloot om over te gaan op flesvoeding had ik na het eerste flesje al heerlijk rustige baby's, die tevreden gingen slapen en binnen no time hun geboortegewicht weer bereikt hadden. Een vriend die niet meer met z'n handen in het haar zat omdat ie de baby's niet rustig kon krijgen, maar lekker ook een flesje gaf, elk een baby met een flesje op de bank.

    Niettemin wil ik bij een eventueel volgende kindje zeker weer borstvoeding proberen, ik weet nu veel meer van wat bv inhoudt dan toen en denk ook dat het een stuk beter te doen is met 1 kindje dan met 2 tegelijk.
     
  9. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Nou idd, als je geen borstvoeding wil geven ben je opeens een ontaarde moeder!
    Ik heb ook bewust gekozen voor de flesvoeding. Ik heb gewoon geen geduld en ik wilde het ook wel eens uitbesteden.
    Ook nu ben ik niet van plan ook maar te proberen om borstvoeding te geven.
    Mijn VK probeerd me ook om te praten met allemaal leuke praatjes, maar ik wil bij mezelf blijven en niet doen wat anderen van mij verwachten.

    Flesvoeding is een prima oplossing! Ik ben zelf ook met de fles groot gebracht en ik zie echt niet dat ik nou verschillen heb met diegene die wel borstvoeding heeft gehad!

    Wees trots op de keus die je maakt, hoe dan ook.
    Ik heb zo erg genoten van mijn kraamtijd en alle andere dingen zonder de stress van de borstvoeding die niet wil, de kloven of de ontstekingen.

    Heerlijk!
     
  10. Niet meer actief

    Heb je ooit gehoord van een baby dat allergisch is voor de melk van zijn moeder? Ik nog nooit . Ken wel kindjes die speciale FV moeten krijgen , omdat ze allergisch zijn voor een bepaald merk of een stof dat in de normale fv zit.
     
  11. Nynke

    Nynke VIP lid

    30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    @Lindaejmofor: stop aub zeg! Ik ga hier niet op in!

    @Zwangie: ik sluit me bij je woorden aan. Mss is het de beste voeding maar niet het beste voor iedereen.

    Meiden, blijf bij de keuze en laat je niet gek maken door reclame en fanatieke bv mama's. Jullie kindjes worden net zo groot en sterk als die van de bv mama's.
     
  12. Esthertje

    Esthertje Fanatiek lid

    6 sep 2006
    1.807
    0
    36
    Haarlem
    Ik heb ook vanaf dag 1 gekozen voor de fles, waarom, omdat ik het zo wilde, ik voel er echt helemaal niks voor om Bv te geven.

    De verloskundige, kraamhulp, later de gyn, familie ga zo maar door, iedereen stond achter mijn keus.

    Ik heb van 1 iemand een opmerking gehad en die verbaasd mij nu nog:

    Ga je bv geven?

    ik: Nee.

    Waarom niet?

    ik: Het lijkt mij niks!

    Waarvoor heb jij die borsten dan :confused:

    Ik: sprakeloos :evil:
     
  13. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Bv is niet altijd beter! Je moet extra vitamines geven want dat zit er niet in. En ja je hoort best vaak dat kindjes de moedermelk niet kunnen verdragen, of dat er te weinig voedingstoffen inzitten zodat ze moeten bijvoeden.

    Maar ach, ieder zn meug.. als je fanatiek bent op beslist borstvoeding geven, prima maar loop er niet zo mee te pushen, er zijn ook moeder die willen niet of die kunnen niet, die stoot je heel erg voor het hoofd.
    Maar dat weet je zelf ook wel.. Dus laat het aub
     
  14. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0

    Volgens mij bedoel je vitamine K en D?
    Als ze aan de KV niet standaard worden toegevoegd, dan had je dat je dat ook zelf erbij moeten geven.
    Ik vind dat dan ook geen reden om te zeggen dat BV niet altijd beter is.
    Geef dan een goed argument.
     
  15. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Maar het wordt wél standaard toegevoegd, dus... what's your point?

    (niet dat dat dé reden zou zijn voor FV btw)
     
  16. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Zij zegt, dat het daarom beter is....... dat vind ik dus geen argument om te zeggen dat DAAROM bv dan niet altijd beter is...... dat bedoel ik ermee.
     
  17. wannie

    wannie Niet meer actief

    best leuk :rolleyes: een topic wat gaat over de fv-moeders...die het oordeel en de aanvallen zat zijn....
    word omgedraaid naar een topic: wat is beter BV of FV :rolleyes:
     
  18. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Hier is het argument.
    Maar wat maakt het uit, als je wil kun je overal wel wat van zeggen.
    Het is een keus die je maakt.
     
  19. Niet meer actief

    Daar heb ik mijn twijfels over ( uitzonderingen daargelaten natuurlijk )
    Ik heb nog nooit gehoord dat er te weinig voedingsstoffen in moedermelk zitten , wel dat de moeder stopt met het geven van bv , omdat ze denkt dat ze te weinig moedermelk heeft (zg regeldagen ) ;)

    Als ik niet zo`n goede kraamhulp gehad had zou ik ook binnen een paar dagen gestopt zijn met het geven van bv, want mijn bv is pas na een week met behulp van een electrische kolf ( bij de thuiszorg gehuurd ) goed op gang gekomen.
     
  20. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    Zeg nu nog maar eens dat FV mama's geen schuldgevoel wordt aangepraat. Je zit in een topic waar moeders er trots op zijn dat ze de BV helemaal overgeslagen hebben en er trots op zijn dat ze FV geven.
    :evil: :evil:
     

Deel Deze Pagina