Ook ik heb er heel bewust voor gekozen geen bv te geven. Ik wist al aan het begin van mijn zwangerschap dat ik dit niet wilde. Dag 2 na de bevalling echt enorme stuwing gekregen, en toen ik (na mn keizersnee, na 3 dagen) naar huis mocht kreeg ik een wat oudere kraamverzorgster, die mijn borsten inpakte in hydrofiel luiers, met veiligheidsspelden vastgemaakt. Dit zat enorm strak, maar hielp super. Ze vertelde dat ze dit ooit op de opleiding had geleerd, maar dat de jongere kraamverzorgsters dit niet meer leren ivm tijdgebrek tijdens de opleiding, en ook tijdens het werken..(het kostte steeds even tijd om ze in te pakken). Ook gebruikte ik witte koolbladeren uit de koelkast
Hier ook iemand die niet geschikt is voor bv. Wel geprobeerd bij beide zoons, maar na 5 dgn opgegeven. Ik heb 2 dagen vreselijke stuwing gehad. Die diepvrieszakjes met stroop en de gekneusde kool bladeren hebben mij enorm geholpen. Ik had 2 beha's aan met daarin de koolbladeren en borstcompressen. Om de zoveel uur wisselde ik de bladeren, heerlijk gevoel. Iedere avond haalde ik de ergste druk van mijn borsten af door met de hand een heel klein beetje af te kolven. Niet te veel want anders zou ik ze weer stimuleren, maar wel voldoende om de druk er af te halen. Sterkte meid, oh en als ik het zo lees zou ik die pillen lekker laten! Wat een ellende kun je daarvan krijgen zeg!
Ik heb er bij de 1e ook bewust voor gekozen geen BV te geven. Ik heb verschrikkelijk veel last van stuwing gehad, maar een geweldige kraamhulp die er alles aan deed om het me zo comfortabel mogelijk te maken! Ze deed altijd hydrofiele doeken lekker nat maken en die tussen mijn bh, verkoelde heerlijk. Een wat andere al zeiden, je bh 24 uur per dag aanhouden, ook tijdens het douchen. Ik heb een dag of 4 last gehad van stuwing, daarna was het over. Een vriendin van mij geeft ook geen BV en die heeft helemaal geen stuwing gehad na de bevalling.
Ik had 1 dag hele erge stuwing, borsten waren 3 cupmaten groter, klopte, waren vuurrood.. Kreeg toen gekneusde kool bladeren, hielp super! oh en muntthee hielp ook heel erg. Binnen een dag trok het weg gelukkig. Ik heb niet de tabletjes gehad, kreeg de opmerking dat het niet bij iedereen werkte, nou volgende keer wil ik ze wel, dan kijk ik wel of ze werken of niet maar ik wil niet nog een keer die erge stuwing.. kon niks meer.. had echt meloenen
Haha, hier ook joekels van meloenen toen! Manlief vond ze prachtig, maar als hij er alleen nog maar naar keek deden ze al zeer
Mijn man vondt ze super lelijk hahaha heb normaal een DD maar met die stuwing leek het net een mislukte boobjob haha. Vuurrood, huid stond mega strak, mn man vond het gewoon zielig als hij naar me keek. Maar idd hij hoefde maar te kijken of te wijzen of ze deden al pijn hahaha. Volgende zwangerschap, als het lukt over een tijdje, dan vraag ik wel dostinex.
ik heb 2 weken een bh aangehad alleen met afdrogen niet heb nog geen 24 uur flinke stuwing gehad mischien een tip... ps. ze waren wel 3 cups groter op het moment en voelde alsof ze een meter aan de zijkant uitstaken achja ik heb er een mooi wondertje voor over en als ik dit allemaal lees heb ik mazzel gehad.
ik wist ook al van tevoren dat ik geen bv wou geven, echter, ik kreeg geen tabletjes ivm de heftige bijwerkingen, aldus de vk. Ik heb 2 dagen flinke stuwing gehad, wat hielp: Kraamhulp had kleine maandverbandjes natgemaakt en om een grote litermaat gevouwen. Daarna in vriezer. Dan bleven ze dus wat gebogen en kon je ze prima in je BH stoppen. ook boterhamzakjes met bevroren erwten erin hielp. Ook 1,5 week sport BH aangehouden, ook met douchen. Verder kan je paracetamol nemen, ik vond het wel pijnlijk, maar had het wel erger verwacht.
Ik heb Phytolacca decandra D6 van VSM gebruikt. Na de bevalling begonnen met de korreltjes in te nemen. Ik heb 1 dagje stuwing gehad, waar ik bijna geen last van had. Gekocht in een reformwinkel op aanraden van de verloskundige.
Dit vind ik dan wat prettiger klinken dan al die bijwerkingen aan je hart van die tabletten van de huisarts! Ik zal tegen die tijd eens informeren! Stomme vragen misschien maar: Ook tijdens het douchen je beha aanhouden.... en dan? Toch uitdoen en laten drogen en snel een andere aandoen en dan afwisselen?? Heb na voorgaande bevalling tijdens het douchen wel de beha uit gedaan, maar dan begonnen ze idd wel te lekken :x Stuwing deed me op zich geen pijn ( slikte ook paracetamol ivm een knip) maar had wel 2 dagen echte joekels van borsten en die lekkage vond ik echt zo genant!! En vraagje over die koolbladeren: doe je die gewoon zonder iets erom heen in je beha?? En als je iets uit de vriezer wil gebruiken moet je dat neem ik aan nooit rechtstreeks op je huid dragen??!! Hoe doe je dat dan zodat het ook nog in je beha past?? ( Heb duidelijk maar wat aangerommeld de eerste keer!!)
hydrofiel washandje eromheen dan is het niet te koud. hier idd ook de maandverbandjes. en ik heb die pilletjes gehad omdat ik dus wilde stoppen omdat ons manneke niet kon/wilde drinken (grote borsten ingetrokken tepels) moet wle zeggen dat i kze niet gebruikt heb en dus terug gegeven hem aan mijn frauenarts maar ze schijnen goed te helpen.
@ Druif: Ik hield mijn bh aan tijdens het douchen. Als ik me dan af ging drogen deed ik 'm even snel uit en trok dan een schone, droge bh die ik al klaar had gehangen snel weer aan. Ik droeg overigens sportbh's.
Ik heb na de geboorte van mijn tweede zoontje ook geen borstvoeding gegeven, maar moet zeggen dat de stuwing mij 100% meegevallen is. Ik heb eigenlijk een piek van 24 uur gehad waarin de stuwing op zijn hevigst was. Kloppende borsten, ongelofelijk groot en ze voelde helemaal strak aan. Kon ook niet op mijn zij in bed liggen. Ik heb er niets voor ingenomen of tegenaan gelegd. Heb het maar gewoon over me heen laten komen als iets wat "erbij hoort". Ik vond de stuwing goed te doen, maar kan me voorstellen dat iedereen stuwing anders ervaart...
Gewoon voet bij stuk houden, als je het niet wilt. Ik vind het tegenwoordig wel eens een beetje té erg, als mensen aanstaande moeders borstvoeding willen aanpraten. Je mag zelf beslissen, toch? Zelf heb ik het drie keer geprobeerd, maar het lukte jammerlijk niet. Maar ik heb er gelukkig geen trauma aan overgehouden. Wat goed helpt: tijdens het douchen je beha aanhouden. Trek twee beha's over elkaar heen, extra stevig. Niet masseren of aankomen, en verder niet teveel aan denken. En vooral je samen-momentje van je baby, met de flesvoeding niet uit handen geven. Geniet van de band die je opbouwt als je je kindje de fles geeft, kijk hem/haar diep in de ogen, dat kan nét zo innig zijn als borstvoeding geven. Onze Jesse (is net drie) krijgt 's avonds nog steeds een flesje melk, en hij kijkt me dan nog steeds in de ogen, hahaha. Hij drinkt de hele dag al uit een glas of beker, maar z'n melk weigert hij te drinken, alleen maar uit de fles. Dus die krijgt hij nog 's avonds, en we vinden die drie minuten allebei nog steeds een geweldig momentje 's avonds!
Zo deed ik het ook! Ik had alleen die enorm charmante zwangerschapsbh's aan . Die zaten me prima, gaven veel steun en ik kon er ook makkelijk koude compressen bij stoppen. Die kou vond ik overigens heerlijk, want mijn borsten waren heel erg warm. Heb overigens maar 1 dag echt pijnlijke stuwing gehad, daarna niet veel pijn meer gehad.