Geen BV willen geven...

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Druif78, 27 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AHzondag

AHzondag Niet meer actief

oja dat kan ook zal daar ook eens kijken

welek maat heb jij toen gekocht je eigen maat of een grotere?

2. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik wil dit ook wel weten...
    Mijn omvang en cupmaat is ook 1 maat groter dan normaal ( nu al, laat staan met stuwing). Meegroeibeha heb ik wel in de juiste cup gekocht als normaal ( wel omvang een groter, moet echt "anti- snij" zijn op t moment), misschien zit t straks dan ook lekker strak?

3. mickey129

mickey129 Lid

31 mrt 2011
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook bewust geen borstvoeding en het zonder pillen gedaan. Dit na aanleiding van de ervaring van mijn beste vriendin, die zich echt enorm zwak voelde na haar bevalling. En dat kwam mede door het pilletje.

Stuwing is inderdaad vervelend (en soms ook heel grappig, ik leek wel Pamela!), maar is zo over. Het enige waar je voor moet uitkijken is een borstontsteking. Maar in de meeste gevallen gebeurt dat niet.

Hier geeft ook de flesvoeding enorm veel rust. Ik zou het bij een tweede ook zeker weer doen.

4. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Wat bij mij wel heel dubbel was, is dat ik daar met die stuwing zat en dat mijn kamergenote borstvoeding wilde geven en bij haar kwam het niet op gang.

Daar hebben we samen wel af en toe om gelachen :)

(Ik kon door medicijngebruik geen bv geven)

5. Bri

Bri Niet meer actief

Tegen stuwing:

Gekneusde koolbladeren in je beha stoppen (door de bladeren te kneuzen komen de sappen beter vrij, die echt iets tegen stuwing schijnen te doen). Zo'n kool koop je gewoon op de groenteafdeling in de supermarkt, of bij een groenteman (al zou ik zo'n dure van de groentejuwelier een beetje zonde van het geld vinden ;))

Dubbel boterhamzakje vullen met appelstroop en in de vriezer leggen. dat wordt ijskoud maar niet hard. die pakketjes kun je ook in je beha stoppen. Deze tip kreeg ik van mijn kraamhulp. NB: ik gaf wel BV, maar had nogal rode plekken. Het koelen helpt ook om ontsteking te voorkomen. Ik moest het afwisselen met warme douche, om zo de doorbloeding te stimuleren. Dat zou ik niet doen als je juist geen melk wilt aanmaken.

Geen venkelthee, anijsthee e.d. drinken. Hoewel de werking wordt betwist, zou het bij sommige vrouwen de productie juist kunnen stimuleren.

Cafeïne werkt juist remmend op de productie. Geniet van je kopje koffie, glas cola of kop thee.

Sterkte meiden! Ik vond stuwing erg vervelend, maar kon mooi m'n baby de druk eraf laten drinken. Lijkt me rot als je helemaal niet wílt voeden, maar wel die druk krijgt.

6. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik kreeg de tip om tijdens het douchen mn borsten te masseren zodat er wat melk uitkwam.
    dat gaf verlichting bij mij alleen duurde het wel langer voor ik echt van de stuwing af was.
    door het masseren had ik weinig last van de stuwing, wel een gespannen gevoel, maar geen pijn.

sterkte ermee.

liefs doris

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Door te masseren stimuleer je juist de melkproduktie waardoor de aanmaak blijft... iets wat je juist niet wil! Ik begrijp wel dat t helpt tegen het pijnlijke gevoel van de stuwing.

8. Lady C

Lady C Bekend lid

19 jan 2007
    516
    1
    18
    Bij de eerste vreselijk stuwing gehad en overleefd met geneusde koolbladeren (ja, gewoon witte kool in de supermarkt kopen en de bladeren kneuzen en in je bh stoppen), strakke bh dag en nacht en tijdens het douchen aan, geen douchestraal op je borsten en verder appelstroopzakjes uit de vriezer.

Bij de tweede kreeg ik Dostinex, dat werkte op zich goed, maar je kunt dan nog steeds stuwing krijgen ook al is dat dan wat later en over het algemeen minder. Deze keer een paar dagen later inderdaad minder erge stuwing gehad. Verder geen bijwerkingen.
    Later kwam ik erachter dat ik in dat geval nog een keer twee tabletjes had kunnen nemen (had ik dus de ha voor moeten bellen) om de verlate stuwing af te remmen.

Nu heb ik bij voorbaat al de pilletjes bij de ha gehaald. Ik heb er twee klaar liggen voor direct na de bevalling en een herhalingsrecept als ik toch een verlate stuwing krijg.

Tja, ik vond het wel prettig die pilletjes en mijn huisarts deed er helemaal niet moeilijk over.

Verder heb ik voor deze ronde ook saliethee in huis gehaald. Ben benieuwd of dat ook helpt.

9. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Ik heb helemaal geen last van stuwing.
    Moet mn best doen voor 10 a 40cc per kolfbeurt, wil nu juist graag bv geven omdat ons meisje nog in het ziekenhuis ligt

10. Domino8

Domino8 Lid

8 okt 2010
    28
    0
    0
    Hey Druif78,

Ik heb ook geen BV gegeven en inderdaad zo'n pilletjes geslikt tegen de stuwing. Ik geloof dat het Dostinex heette. Je moet die pillen zelf regelen via de HA en dan kun je ze ophalen bij de apotheek.
    Volgens mij moet je ze binnen 24 uur na de bevalling innemen. Ik heb nergens last van gehad!

Groetjes!

11. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik heb dat juist ook gedaan hoor, om de druk te verminderen. Maar het stimuleert de productie verder niet, tenzij je een half uur lang je borsten masseert. Ik had 1 dag last van stuwing (en dus gemasseerd) en daarna was ik er van af, wel lekte ik nog een tijdje.

12. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Masseren is mij in het ziekenhuis ook afgeraden (was mijn hele kraamtijd in het ziekenhuis) ook tegen mij zeiden ze dat dat juist de productie stimuleert. Extra druk uitoefenen kon wel. Dus stevig op een pijnlijke plek duwen.

13. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hoi! Ik heb niet alles terug gelezen, dus misschien is er al veel genoemd van wat ik ga zeggen:

Ik ben heel erg ziek geweest na mijn bevalling, ik heb kraamvrouwenkoorts gehad. Ik mag blij zijn dat ik nog op deze wereld ben, en ben ook gestopt met bv want mijn lichaam kon het niet aan.

Ik had eenvoedingsbh aan heel strak, daaronder een hydrofiel luier strak gebonden en geknoopt van achteren. Ook van maandverbandjes ijscompressen maken, en in de vriezer gooien, zodra ze warm zijn andere pakken en weer terug de vriezer indoen. Denk er wel om dat je dat niet direct op je huid doet ivm ijsbrand.

Het pilletje tegen stuwing bestaat niet meer omdat dit de kans op kanker vergroot. (heb ik mij laten vertellen)

14. lillibit

lillibit Fanatiek lid

12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Hier nog iemand die heel bewust voor fv heeft gekozen en hier geen moment spijt van heeft gehad! Bij de volgende zeker weer de fv! Ik heb tegn de stuwing 's morgens en 's avonds ijscompressen in mijn bh gedaan (wel in een washandje), en na twee dagen nam het alweer af. Door het ijs werden mijn borsten wat gevoellozer, waardoor de pijn minder werd!

15. VeraM

VeraM Actief lid

22 apr 2010
    463
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Gelderland
    Ik heb ook heel bewust voor FV gekozen. Ik was allergisch voor het zwangerschapshormoon en de gyn, vk raadden mij aan om absoluut geen borstvoeding te geven. De hormonen moesten zo snel mogelijk mijn lichaam uit. Nu wilde ik sowieso al geen BV geven. Ik heb er geen moment spijt van gehad, op FV worden kinderen ook groot hoor! Tegen de stuwing kan ik je geen tips geven, ik heb dat niet gehad!

16. misa

misa Niet meer actief

Goed te lezen dat er meerderen zijn die kiezen waar ze zich goed bij voelen, ook al is dat flesvoeding. :) Van een ongelukkige moeder, wordt een baby echt niet blij!

Over de stuwing: ik heb er een dag en nacht last van gehad, maar echt niet dramatisch. Ik had alleen wel joekels van borsten... :) ;)
    Ik heb 2 weken lang mijn gewone zwangerschapsbh aangehad en er niet aan gezeten. Ik zou gewoon afwachten hoe het gaat. Misschien valt het reuze mee, net als bij mij..! :)

17. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Ik heb niet alles terug gelezen, dus niet boos worden als ik hier iets schrijf wat reeds gezegd is geweest...

Ik heb ook bewust FV van in het begin gegeven.
    In het ziekenhuis (hier in duitland) had ik iets gekregen om de stuwing tegen te gaan. Helaas is na een week de stuwing terug op gang gekomen.

Ik heb het onder controle gekregen met saliethee, pepermuntthee, pepermuntsnoepjes en koude kompressen.

Pepermunt en salie zijn de natuurproducten die stuwing tegen gaan, werd er mij gezegd.

Na 4 dagen was de stuwing weg!

18. Pebbles22

Pebbles22 Actief lid

2 jan 2009
    130
    0
    0
    Brabant
    Hier was er paniek in de tent toen overal in de buurt de witte kool was uitverkocht...:p
    Dat hielp namelijk echt geweldig. Onze kraamzorgster zorgde dat er altijd een diepvrieszakje vol losse bladeren in de koelkast lag. Beetje kneuzen en dan de BH in. Dat was zo'n heerlijk gevoel. De stuwing was hier zo erg dat ik de kool kookte op mijn borsten...hahaha:D Steeds als het niet meer uit te houden was pakte ik kool. Tussendoor ijskompressen. We hebben hier 2 koud/warm kompressen van Heltiq, daar zit zo'n handig zakje bij wat je er om heen schuift. Verder lagen er hier ook maandverbandjes in de vriezer :p Maandverbandje beetje bevochtigen in een stevig zakje doen (maandverband wegwerpzakjes zijn net iets steviger dan een boterhamzakje) en dan buigen zodat ze mooi de vorm van je borsten volgen.

Mijn kraamzorgster had ook mijn cups van stevige zwangerschapsbh aan elkaar genaaid aan de voorkant. (gewoon met een paar stikjes die ik er na mijn kraamtijd gewoon weer uitgehaald heb) Daardoor zat ie echt mega strak. Ik had 3 van die strakke bh's, dus ik ging er inderdaad mee onder de douche en daarna ging ie gelijk de was in (wel een fijn idee na een hele dag kool koken :p)

Heb 3 dagen bv gegeven. Althans 1 dag echt en 2 dagen door kolven en vingervoeding. Ik voelde me net een melkkoe. Toen de kinderarts zei dat we een 'hongerbaby' hadden en ons kindje een fles MOEST voelde ik me zo opgelucht. Ik heb nog 2 keer gekolfd en ben er toen mee gestopt. Iedereen zegt dat mochten we ooit een tweede kindje krijgen dat het dan zo anders kan zijn en wel kan lukken. Maar ik voel er eigenlijk niets voor om het nog eens te proberen.....:)

19. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Leuk om nog altijd reacties te krijgen hier!
    Voor mij staat zo vast als ene huis dat ik meteen FV ga geven, Soms vragen mensen me of ik BV ga geven en dan pas bedenk ik me ineens dat dat ook een optie is.... Met andere woorden: heb het zo'n beetje uit mn systeem verbannen, haha! Iedereen moet doen waar die zich het beste bij voelt! Voor mij is dat FV.

Die tabletjes las ik hier, zijn die echt uit de handel? Ben bovendien nog steeds geschrokken over dat verhaal van die heftige bijwerkingen! Maar de homeopatische oplossingen zijn misschien een prima alternatief. Nooit geweten ook dat pepermunt ook stuwing tegen gaat?
    En saliethee, daar had mn VK het al over. Nooit in de schappen gezien, kan je dat in een reformzaak halen ofzo??
    Verder heb ik 2 zwangerschapsbeha's en een sprotbeha gekocht, die nu al strak zitten, laat staan na de stuwing. Hopelijk werkt dat afdoende.
    Die kool bladeren, geldt dat alleen voor witte kool?? ( beetje domme vraag misschien?) En moet je de losse bladeren dan gewoon in de vriezer leggen? Maar heb je dan geen bevriezingsgevaar voor je huid???

20. Rosado

Rosado Niet meer actief

@ Druif: Ik zei het idd al eerder, maar aan die pilletjes zou ik niet beginnen. Dan maar wat last van stuwing. Als je een bevalling overleeft, overleef je de stuwing ook wel. Salie kan je halen in de reformwinkel. Zijn gewoon losse kruiden. Ik zet altijd saliethee door de kruiden in een koffiefilter te doen en dan in het hete water te hangen. Je kan natuurlijk ook gewoon een thee-ei gebruiken, maar die heb ik niet. Saliethee heeft wel een behoorlijk uitgesproken smaak, die veel mensen als ze het voor het eerst drinken niet zo lekker vinden. Wat ik vroeger wel eens deed om de smaak wat te verbloemen is met een zakje fruitthee (aardbei ofzo, iets wat lekker zoet is) nog even door de reeds gezette saliethee slingeren.

Deel Deze Pagina