Goedemorgen, Een vraag: ik ben ziek na zwangerschapsgerelateerde klachten, zwangerschapsvergiftigingsklachten, hele lage bloeddruk waardoor ik ook heel erg moe ben. Nu wilt mijn baas me niet ziek melden bij het uwv kan ik dit ook zelf doen? Ik mag van hem gewoon thuis blijven, op 31 augustus loopt mijn contract ook af en word dan niet verlengd, wel mag ik na mijn verlof weer terug komen in januari. Wat moet ik nu doen?
Beste MaaikeFerryJari, Normaal gesproken betaalt je werkgever gewoon je loon door als je ziek bent. Als je klachten echter het gevolg zijn van zwangerschap of bevalling, kan je werkgever je ziekmelden bij UWV. UWV betaalt dan je inkomen bij ziekte, en niet je werkgever. (Meestal betalen wij het overigens aan de werkgever, die het vervolgens verrekend met je loon.) Aangezien je nu bijna 26 weken zwanger bent, ga je pas op zijn vroegst over 8 weken met verlof. Op dat moment is je dienstverband al beëindigd. Om ervoor te zorgen dat je inkomen hebt in de periode tussen het einde van je dienstverband en het begin van je verlof, én om in aanmerking te komen voor een verlofuitkering op basis van je dienstverband, moet je wel ziek gemeld worden bij UWV. Vraag je werkgever om je sowieso op de laatste dag van je dienstverband ziek uit dienst te melden bij UWV. Wil hij dat niet? Neem dan op de eerste dag nadat je uit dienst bent contact op met UWV. Omdat je ten tijde van het verlof niet meer in dienst bent, moet je zelf vanuit de ziektewet het zwangerschaps- en bevallingsverlof aanvragen. Neem daarvoor 8 weken voor je uitgerekende datum contact op met UWV Telefoon (0900 9294). Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Goedemiddag, Ik heb een vraag kunnen jullie nagaan of werkgever mijn ziekgemeld heeft staan? Ik ben afgelopen zondag namelijk met spoed opgenomen in het ziekenhuis ivm vroegtijdige weeën. Hierdoor heb ik weeën remmers en longrijping gehad en gaat nu goed. Ik heb strikte bedrust en mag alleen naar douche en toilet. Maar wil graag weten of alles nu goed geregeld is?
Beste MaaikeFerryJari, Ben je ziek ten gevolge van je zwangerschap? Je werkgever kan je dan voor jou binnen 6 weken nadat je ziek bent geworden een Ziektewet-uitkering aanvragen. Omdat je een arbeidsovereenkomst hebt (tot 31-08) met je werkgever, betaalt hij je loon door. Heeft de werkgever voor jou een Ziektewet-aanvraag ingediend? En heb je recht op een Ziektewet-uitkering? Dan maakt UWV (zoals Robert al aangaf) meestal de uitkering over aan je werkgever die de uitkering verrekent met je loon. Doet je werkgever dit niet? Dan is dat voor hem financieel nadelig. Ga je vervolgens ziek uit dienst, is de werkgever wettelijk verplicht dit door te geven. Dit kan de werkgever pas doen op 31-08. UWV zal dan na 31-08 de Ziektewet-uitkering wekelijks aan jou uitbetalen. Heb je na je bericht van 27 juli nog niets gehoord van UWV? Dan is de kans groot dat je werkgever niets heeft aangevraagd. UWV neemt namelijk (nadat een Ziektewet-aanvraag binnenkomt) contact met je op en bespreekt met jou de klachten. Ik heb geen inzage in je dossier. Wil je dat ik voor je nakijk of je werkgever jou heeft ziekgemeld? Stuur dan een privé-bericht met je telefoonnummer. Ik neem dan contact met je op. Actuele informatie over ziek worden tijdens dienstverband vind je hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Goedemiddag, Werkgever meldt mijn niet ziek bij jullie kan ik mezelf ziekmelden bij jullie zodat alles goed geregeld is?