Hoeveel mag je belastingvrij bijverdienen?

Discussie in 'De lounge' gestart door guppie81, 18 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    De titel zegt het al... kan het nergens vinden op internet. Het gaat om 2005, zijn er veel veranderingen geweest sindsdien?
    Mijn man heeft een aanslag gehad van 800 euro, maar heeft 1800 euro bijverdiend (bovenop zijn vaste inkomen). Hij dacht dat je een bepaald bedrag belastingvrij mag/mocht bijverdienen. Kan alleen nergens vinden of dat nou zo is :(

2. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Wanneer hij geld heeft bijverdiend dient er geen rekening gehouden te worden met de loonheffingskorting. Ik mag hopen dat zijn tweede werkgever daarmee rekening heeft gehouden? Je kunt dat zien op de salarisstroken van die tweede werkgever. Daarop staat ergens LH of Loonheffingskorting en daar zou 'ja', 'nee', '0' of '1' achter moeten staan. Wat staat daar?

Verder kan het ermee te maken hebben (als de tweede werkgever wel netjes de loonheffingskorting niet toegepast heeft) dat de tweede werkgever een te laag percentage bijzonder tarief heeft toegepast. Dat percentage is namelijk afhankelijk van wat je man verdiend bij de eerste werkgever. Het kan dus zijn dat er te weinig belasting ingehouden is en dat hij daarom nu geld bij moet betalen.

Mocht je nog vragen hebben, dan mag je me natuurlijk ook altijd PB-en als je dat liever niet via het forum open en bloot wilt doen...

Groetjes,
    Josien

3. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Tot 3000 mag je belastingvrij verdienen, maar je moet het wel opgeven bij de belasting.

4. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik snap iets niet helemaal goed. als ik denk aan bijverdienen, denk ik aan bijvoorbeeld mijn neefje die een bijbaantje heeft. als jouw man een gewone baan heeft, dan is dit toch gewoon een tweede baan? hierover moet dan toch ook belasting betaald worden en in eerste instantie zelfs meer?! (omdat er geen loonheffingskorting toegepast wordt) in welke schaal je uiteindelijk voor beide lonen ingedeelt wordt blijkt dan over het algemeen bij de jaaropgaaf. zo gaat het bij ons in ieder geval wel voor onze tweede banen?!
    als jouw man nu terug moet betalen heb ik het idee dat voor beide lonen loonheffingskorting toegepast wordt en dan kan het inderdaad zijn dat je moet gaan terug betalen. die 800 euro is dan ook niet alleen voor de tweede baan, maar voor het gehele inkomen. dit tenminste hoe ik het altijd begrepen heb met onze dubbele inkomens.

anders zou ik toch even de belastingtelefoon bellen morgen om wat meer duidelijkheid te krijgen.

5. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Nou, inderdaad, bij dubbele inkomens kan het nog wel eens anders liggen ja. Dat had ik me even niet bedacht. Zoals Claartje ook al zegt: bel even met de belastingtelefoon, dan weet je waar je aan toe bent.

6. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Het is me inmiddels duidelijk, manlief is verkeerd voorgelicht.

Dit topic mag dicht!

Deel Deze Pagina