Wie denkt er even met me mee? Ik ben op 17 juni uitgerekend en wilde in principe tot 5 weken voor de uitgerekende datum doorwerken. Dit omdat ik na het einde van mijn zwangerschapsverlof nog 4 weken moet overbruggen voordat onze dochter naar het kinderdagverblijf kan. Daarna neem ik elke week 8 uur ouderschapsverlof op, wat erin resulteert dat ik verlofuren moet inleveren. Ik wil voor de laatste drie maanden natuurlijk nog wel wat verlofuren over hebben, dus ik heb het allemaal zo uit zitten tellen dat ik in principe niet meer dan die 4 weken vakantie hoef op te nemen, in het geval ze op tijd of vroeger geboren wordt. Maar nu, ik ben 29 weken, merk ik dat het werken me steeds zwaarder valt. Ik werk 36 uur en het kost me enorm veel moeite om 's ochtends uit bed te komen en te douchen en op de fiets naar het werk te gaan. Als ik thuiskom, ben ik bekaf en kan ik eigenlijk niet veel anders meer dan op de bank liggen, terwijl er echt nog wel wat dingetjes gedaan moeten worden. Eigenlijk zou ik dus best wel eerder met verlof willen maarja, dan kom ik dus misschien wel in de knel met mijn vakantieuren, als in: dan heb ik niet genoeg om die periode einde verlof - begin kdv, te overbruggen. Wat zouden jullie doen, tips?
Ik zou stoppen met werken op het moment dat je lichaam dat aangeeft. Het kan nog een heel stuk zwaarder worden dan het nu is - dat is in elk geval wel mijn ervaring. Ik heb het gaatje tussen verlof en kdv overbrugd met de hulp van mijn schoonmoeder. Ik heb zelf wat vrije dagen genomen, mijn vriend heeft wat minder dan anders gewerkt, en mijn schoonmoeder kwam 1-2 keer per week bij ons oppassen. Werkte heel goed voor ons.
Ja, ik merk dat mijn lichaam dus ook steeds meer protesteert dus hoe ik die 6 weken nog moet gaan trekken..Ik weet het niet. Onze families kunnen niet inspringen; we wonen op ruim 2 uur afstand van hen.
Kan de begindatum van het KDV dan niet worden vervroegd? Bijv twee weken ofzo of een maand? Of je kunt overwegen om tijdelijk volledig OV op te nemen?
Kan je partner niet een paar dagen vrij nemen als jij weer moet gaan werken? Hebben wij destijds ook gedaan, mooie overgang naar het kdv.
Nu je werkuren minderen, mss wel voor de helft. Je gaat dan al de ziekte wet in, nadeel is dat je dan verplciht bent met 34 weken met verlof te gaan. Mss is er een gastouder in de buurt die tijdelijk na je verlof kan helpen? Of mss toch je familie. Hier gaat de kleine straks standaard om de twee weken naar breda, wij wonen in limburg.
Maar ouderschapsverlof betekent toch niet dat je verlofuren moet inleveren. Je krijgt naar rato toch gewoon vakantieuren Voor het aantal uren dat je werkt. Ik k Ga 3 dagen werken 24 uur, neem oudershcapsverlof van 12 uur op. Als ik verlof neem dan is dat gewoon 24 uur per week en niet de 36 die ik eigenlijk zou moeten werken als ik geen ouderschapsverlof had..
Ik moet wel degelijk verlofuren inleveren bij mijn ouderschapsverlof. Wellicht is het anders omdat ik betaald ouderschapsverlof krijg (overheid)? KDV-datum vervroegen is geen optie: de datum die nu staat, is de datum waarop er voor het eerst plaats is. We gaan nu denk ik idd een constructie bedenken waarbij mijn man, schoonouders, moeder en zus allemaal een dag komen oppassen. Bedankt voor het meedenken!
Kan je partner geen gebruik maken van zijn ouderschapsverlof? En je zou je eigen ouderschapsverlof in twee delen op kunnen nemen, eerst de dagen waarop je opvang moet regelen en daarna wat je al van plan was. Je mag je ouderschapsverlof namelijk in verschillende delen opnemen, even overleggen met je werk of zij dat inderdaad goed vinden. Totale tegoed aan ov verandert toch niet dus zou het voor hen niets uitmaken.
Twee dingen: 1) je hebt recht op extra pauze op een dag. In goed overleg met mijn werkgever heb ik deze tijd niet gedurende de dag ingezet maar aan het einde van de dag. Ik maakte dus kortere dagen 2) je hebt recht op 4 weken extra onbetaald bevallingsverlof. Dit is een recht en mag niet geweigerd worden door de werkgever. Ik heb hier altijd gebruik van gemaakt.
En als je geluk hebt, zoals ik is dat verlengd bevallingsverlof nog betaald ook. Ik kreeg 25% betaald, (CAO VV&T) niet veel maar alle beetjes helpen...