Hoi!! Wij gaan binnenkort trouwen om het gezag goed te regelen. Een vriendin zei laatst dat mijn man dan alsnog geen gezag heeft omdat de kinderen buiten het huwelijk om zijn geboren. Het zijn zijn kinderen, hij heeft ze erkent en dus nu trouwen voor gezag. Weet iemand of mijn vriendin gelijk heeft? Anders moeten we alsnog naar de rechtbank.....
ik denk dat je vriendin inderdaad gelijk heeft, gezag buiten het huwelijk moet aangevraagd worden, ik denk niet dat als je nu gaat trouwen je vriend/man dan ook gezag heeft.
Volgens mij heeft je vriendin gelijk en moeten jullie gewoon de papieren aan de rechtbank opsturen om het gezag te regelen. Je hoeft daar niet zelf naartoe en daar hoef je niet voor te trouwen. Wij kregen de papieren mee met het erkennen, samen met een kopie akte van geboorte opgestuurd naar de rechtbank en toen was het geregeld.
Vreemd, ik dacht dat alles dan juist wel geregeld zou zijn. Dat is ons in ieder geval verteld bij het gemeentehuis, en we zijn niet getrouwd maar hebben geregistreerd partnerschap. Ga het toch eens nazoeken dan, want als jullie gelijk hebben heeft mijn vriend dus nog geen gezag over de kinderen.
bij geregistreerd partnerschap tijdens zwangerschap/erkennen.... dan regelt de gemeente het gezag en heeft je vriend dus wel gezag.
Als je getrouwd bent/gereg. partnerschap aan bent gegaan voordat de kinderen zijn geboren is het geregeld. Maar als je daarna pas bent getrouwd moet je dus het gezag apart regelen.
Als hij erkent heeft buiten huwelijk heeft hij idd geen gezag. Maar gezag aanvragen is super simpel. Je vraagt een formulier aan vult dat in en stuurt het terug. Das alles.
De vrouw die ons 'registreerde' zei dus wat anders. Dat alles nu geregeld was en we niets meer hoefden aan te vragen
maar dat hebben wij ook niet, wij zijn getrouwd maar hebben geen bevestiging ergens van gekregen, vrienden hebben ook gps en die hebben erkend (tijdens zwangerschap) en die hebben ook geen bevestiging gekregen van gezag.
Wat gek, wij kregen namelijk een officieel bericht van het gezag vanuit de rechtbank nadat we de de formulieren hadden ingevuld en opgestuurd. Wij zijn dan nog niet getrouwd maar ik dacht dat je altijd wel een bericht kreeg dat het geregeld is.
wij hebben wel bevestiging van de rechtbank gehad, ik weet ook niet beter dan dat dat zo gaat. De rechtbank spreekt het uit nl. Maar wij hadden ook geen geregistreerd partnerschap.
wel getrouwd ?? ik weet nl dat mijn broer ook bevestiging heeft gehad omdat hij het zelf heeft aangevraagd samen met zijn (inmiddels ex) vriendin, maar wij hebben niets hoeven doen.... vrienden met gps hebben moeten erkennen en van daaruit zou het vanzelf geregeld worden, maar geen brief van de rechtbank gehad ofzo.
Ik lees dit nu en kom vanuit jullie verhalen tot de conclusie dat mijn man dus nog geen gezag heeft over onze oudste dochter (we zijn 6 weken na haar geboorte getrouwd).... Als ik nu het formulier download waarmee je dat gezag kunt aanvragen zie ik daar staan: Voorwaarden De voorwaarden om een aantekening in het gezagsregister te verkrijgen zijn: - een verzoek van beide ouders; - de moeder is meerderjarig of meerderjarig verklaard; - de vader is meerderjarig; - de vader heeft het kind erkend; - de ouders zijn niet met elkaar gehuwd en zij hebben geen geregistreerd partnerschap met elkaar; - de ouders hebben niet eerder gezamenlijk het gezag uitgeoefend over dit kind; - de ouders zijn geen van beiden onder curatele gesteld; - geen van beide ouders lijdt zodanig aan een geestelijke stoornis dat hij of zij in de onmogelijkheid verkeert het gezag uit te oefenen; - de vader of moeder is niet ontheven van of ontzet uit het gezag over het kind over wie zij gezamenlijk gezag uit willen oefenen; - er is geen derde persoon met het gezag belast. Maar nu is het zo dat wij onderhand wel getrouwd zijn.. hoe zit dat dan?
Dit vond ik op de site van de rijksoverheid, als ik het zo lees, houdt het dus in dat als je trouwt/gps aangaat NA de geboorte van het kind, je het gezag dus zelf nog moet regelen. Ouderlijk gezag bij huwelijk en geregistreerd partnerschap Ouders die voor de geboorte of adoptie van hun kind zijn getrouwd, krijgen automatisch het ouderlijk gezag over hun kind. De vader wordt bovendien de juridische vader. Ook wanneer u een geregistreerd partnerschap heeft krijgt u automatisch het ouderlijk gezag over de kinderen die worden geboren of geadopteerd. Om de juridische vader te worden, moet de man het kind echter wel eerst erkennen. Dit is niet automatisch geregeld, zoals bij het huwelijk.
oh.... w8... ik lees hier net iets... Wanneer krijg ik automatisch gezag over een kind? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl Vraag en antwoord Wanneer krijg ik automatisch gezag over een kind? Of u automatisch gezag krijgt over een kind, hangt af van het feit of het kind wordt geboren in of buiten een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Bij gezamenlijk gezag van een ouder en een niet-ouder speelt ook de aanwezigheid van de andere ouder een rol. Gezamenlijk ouderlijk gezag bij huwelijk Ouders krijgen automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag over de kinderen die zij tijdens het huwelijk krijgen of adopteren. De man is ook automatisch de wettelijke vader, hij hoeft hiervoor het kind niet te erkennen. Ook als de vader niet de biologische vader is van het kind. Als ouders na de geboorte van hun kind trouwen, krijgen zij ook automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag. Hierbij geldt wel de voorwaarde dat de vader het kind heeft erkend. Gezamenlijk ouderlijk gezag bij geregistreerd partnerschap Ouders krijgen automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag over de kinderen die zij tijdens hun geregistreerd partnerschap krijgen of adopteren. Om ook de wettelijke vader te worden, moet de man het kind wel erkennen. Dit is niet automatisch geregeld zoals bij het huwelijk. Ouders krijgen ook automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag als zij na de geboorte van hun kind een geregistreerd partnerschap aangaan, maar alleen als de vader het kind heeft erkend. Dus volgens mij (zoals ik het lees iig) is het zo dat als je je kind hebt erkend als vader, en je bent daarna getrouwd/geregistreerd partner met/van de moeder van het kind, dan heb je gewoon gezag over het kind... toch?
En dit: Gezamenlijk ouderlijk gezag bij huwelijk Ouders krijgen automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag over de kinderen die zij tijdens het huwelijk krijgen of adopteren. De man is ook automatisch de wettelijke vader, hij hoeft hiervoor het kind niet te erkennen. Ook als de vader niet de biologische vader is van het kind. Als ouders na de geboorte van hun kind trouwen, krijgen zij ook automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag. Hierbij geldt wel de voorwaarde dat de vader het kind heeft erkend. Gezamenlijk ouderlijk gezag bij geregistreerd partnerschap Ouders krijgen automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag over de kinderen die zij tijdens hun geregistreerd partnerschap krijgen of adopteren. Om ook de wettelijke vader te worden, moet de man het kind wel erkennen. Dit is niet automatisch geregeld zoals bij het huwelijk. Ouders krijgen ook automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag als zij na de geboorte van hun kind een geregistreerd partnerschap aangaan, maar alleen als de vader het kind heeft erkend.